Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NRK artikkel om elbilbruk(ere)

Startet av Roy Aasen, torsdag 30. april 2020, klokken 15:56

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Roy Aasen på torsdag 30. april 2020, klokken 15:56
Jeg kunne ikke hvert mer enig..bruk av elbil på tur er håpløst kronglete, det har jeg også erfart selv.

(Jadda, vi vet at det er enklere med Tesla og at alle burde ha samme system)
Hjelper dessverre ikke de som er "lurt" til å kjøpe elbil, og får overraskelsen etterpå..

https://www.nrk.no/ytring/el-for-elite-1.14936416

Min første langtur gikk veldig fint, og det har senere turer og gjort, inkludert tur til Tyskland

Men det gjorde det av flere grunner.

1) jeg har lest meg opp, og testet hurtiglading før jeg satte avgårde på lengre tur.
2) fordi jeg hadde lest meg opp, hadde jeg registrert meg hos de aller fleste.
3) første test var på en Ionitylader, og fant ut at det hjalp lite og intet å ha registrert seg på forhånd, fordi jeg måtte verifisere med bankid, til tross for forhåndsregistrering. Betaling med kort direkte gikk heller ikke. Fikk gratislading da det feilet 3 ganger på rad, uten at Ionity klarte å hjelpe meg til å få det til å funke, så siste ladeforsøket ble startet av operatøren, uten betaling
4) Skaffet meg derfor plugsurfingbrikke, og da var det plutselig uproblematisk igjen.
5) Jeg har en bil som støtter raskere lading hos bl.a. Ionity, og disse var spredt med grei avstand for rekkevidden med min bil, også for motorveikjøring i grei hastighet.

Helt klar over at det er tungvindt og knotete om man ikke har interesse eller vilje til å sette seg inn i kjøretøyet og ladeproblematikken, og det er kun Tesla som virkelig har løst dette på en god nok måte. Men straks det skal lades hos andre operatører, så oppleves de samme problemene.

Forstått det slik at Audi og Porsche skal fungere tilsvarende på Ionityladere, men likevel har jeg måtte "redde" Audisjåfører ved å bruke min brikke for å betale for dem, og samme med andre merkers bilister. Og hjulpet flere, som til slutt klarte å få betalt med eget kort.

Det er ihvertfall helt på det rene at neste elbil blir en Tesla, om ikke de andre skjerper seg veldig, og det samme med ladeoperatørene man må forholde seg til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

DagfinnN

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 30. april 2020, klokken 20:44
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 30. april 2020, klokken 18:04
Ja, ganske sikker på at de fleste av gutta her inne kan både vaske hus og lage mat og skifte bleier.

Kanskje på tide at jenten tar seg litt å nakken og lærer seg "gutte ting" og...

Hurtiglader ikke så ofte men de gangen jeg må synes jeg det går helt greit, men det er en gutte greie  ;)
Ingeniøren, hva er det du sier😱😱 kan ikke kvinner dette like godt som menn? Nå tror jeg du gikk på lei smell, gitt ;) ;)
Min kone og mine døtre klarer helt fint å lade vår SR3+ på andre steder enn hos Tesla. Men så foretrekker jeg en intelligent kone da og døtrene har jo arv fra oss begge så...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Øyvind.h

Jeg opplever ikke at det handler om kjønn. Dvs både kona og jeg opplever de samme problemene som mange andre rapporterer.
Mulig jeg løser problemene raskere siden jeg har lest uforholdsmessig mye om elbil og fulgt med i mange år. Det har hun ingen interesse av. Men vi har støtt på samme problemer med defekte ladere, kø, sms som ikke virker, manglende brikke osv.

Satser på at ionity fungerer mer problemfritt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Det er jo ikke bare betaling som er problemet. Nord for Stjørdal er en eller to ladere normen. Når vi kjørte to elbiler sammen fra Troms måtte man planlegge nøye. Heldigvis lite trafikk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

#19
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 30. april 2020, klokken 20:44
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 30. april 2020, klokken 18:04
Ja, ganske sikker på at de fleste av gutta her inne kan både vaske hus og lage mat og skifte bleier.

Kanskje på tide at jenten tar seg litt å nakken og lærer seg "gutte ting" og...

Hurtiglader ikke så ofte men de gangen jeg må synes jeg det går helt greit, men det er en gutte greie  ;)


Ingeniøren, hva er det du sier😱😱 kan ikke kvinner dette like godt som menn? Nå tror jeg du gikk på lei smell, gitt ;) ;)

Nei jeg tror ikke det, for det er bare de som skriver om det, eller beskives lenger opp, for dette kan vel ikke menn innrømme at de har problemer med, så de kjøper Tesla i stedet ...

Enig, det kunne vært bedre standardisert, men det er da ikke såå vanskelig. Selv bruker jeg brikken til Elbilforeningen og et par apper. Skal jeg på langtur tar det meg kanskje et kvarter å sjekke hva som møter meg og om jeg er oppdatert på apper og brikker.

Problemet er ofte at det har vært noen der og satt laderen ut av spill med trykking i en helt annen rekkefølge enn det produsenten kunne tenke seg. Da holder det gjerne å ringe det nummeret som står på laderen og får de til å restarte den eller åpne lading for meg. Det er da ikke så vanskelig  :+1:

Men, elbil er ikke fossil bil. Du må lære noe nytt som da du tok lappen. Selv på Tesla må du sjekke hvor laderne er og kunne tenke sommer/vinter rekkevidde mm. Det er vel litt av problemet at folk ikke gidder å sette seg inn i det og da går du fort på en smell. Litt patetisk av Vegvesenet ikke vil skilte til ladere da man kan bruke app - trodde det var ulovlig å bruke mobil i bil  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Har tenkt mye som forrige taler, og det med apper, brikker og slikt er ikke så stort problem her i Norge. Hadde man fått beskjed ved kjøp av bil at man må registrer seg hos GK, Fortum, CircleK, BKK og holde seg unna Ionity så hadde mye vært gjort. Men så skal man til utlandet, og da er det samme prosessen om igjen, og ikke helt så smooth. Ofte får man ikke en gang lov til å tegne abonnement, eller man må finne ting som PlugSurfing og betale 9kr/kWh...

I tillegg kommer da utfordringen med ustabile og få ladere. Jeg tenker med gru på den turen vi nettopp hadde nordover med 1 og 2 ladere på hver stasjon, maks 50kW. Det skal ikke mange etron, I-Pace og EQC på tur før køen blir milelang i ferietiden.

Og så har vi da f.eks situasjonen i går da, med 5 av 8 ladere ute av drift. Det ble prøvd nødstopp, flere ringte GK som og prøvde å resette. 3 stolper, alle med forskjellige feil. En stolpe helt død. En stolpe kuttet ut lading etter ett par minutt, og på en stolpe ladet det ene punktet helt fint, mens det andre ikke ga noen indikasjon på feil men bare ikke startet lading. Dette på en utfartsdag.

Det er klart det ikke skal mange slike opplevelser til for en som prøver seg på elbil for første gang før den ligger på Finn.no og dieselbil blir kjøpt inn.

Greia er at folk flest har endringsfrykt og ikke ønsker å lære noe nytt, og da er det ikke nødvendig å gjøre det enda vanskeligere. Da får de bare bekreftet det de trodde fra før: "elbil er håpløst på langtur".

Tesla har skjønt det, og har fjernet slike hindringer. Jeg kommer ihvertfall til å se an folk når jeg anbefaler elbiler, er de ikke teknisk anlagt og generelt nysgjerrige får de kun anbefaling om Tesla fra meg på langtur.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

#21
Fornøyelig artikkel som treffer spikeren på hode.

Som autofil har reisen fra Rånebil til sportsbil til A-B bil (bruksbil) + camper til elbil til Tesla vært en interresant og begivenhetsfull reise. Alle har ført oss til plasser vi ellers ikke ville vært, og til mennesker vi ellers ikke ville møtt.

Reisen videre er staket ut og blir mikromobilitet. Har allerede et knippe slike kjøretøy, men trenger noe som er mest mulig enkelt og komfortabelt som en liten elbil. Hadde Smart ED kunnet registreres som et L7e kjøretøy hadde vi ikke trengt å kjøpe flere kjøretøy da disse bilene er geniale og lever 100% opp til navnet sitt.

Vi er heldigvis dekket når det kommer til lengre turer med både MC, Diesel Camper og ikke minst Tesla (camper ) men til lokal transport bl.a forbi bommen til min syke mor er vi ikke helt i mål.  Håpet er at Artega Karo og Solo EV snart dukker opp.

Målet er å hverken bruke penger på kostbar hurtiglading eller bom, samtidig som friheten til å bevege seg slik vi kunne i forrige århundre opprettholdes.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

eivhelle

Det er vel ikke den første artikkelen med denne vinklingen. Men det virker som at alle turer man tar med elbil er første tur. Man drar alltid uforberedt og aner ingenting om hvordan man skal hurtiglade, hvor laderene er eller hvordan man skal betale.

De første langturene jeg kjørte med elbil planla jeg godt. Jeg brukte tid på å orientere meg om hvor det var hurtigladere, jeg fikk registrert elbilforeningens brikke på de aktuelle operatørene og jeg beregnet god margin i forhold til rekkevidde. I dag er ikke dette nødvendig lenger. Jeg har full oversikt over hvor laderne er. Jeg har masse erfaring med hvordan laderne skal brukes og jeg er godt kjent med bilen. Men andre ord, ikke noe stress å kjøre elbil.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 01. mai 2020, klokken 08:19
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 30. april 2020, klokken 20:44
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 30. april 2020, klokken 18:04
Ja, ganske sikker på at de fleste av gutta her inne kan både vaske hus og lage mat og skifte bleier.

Kanskje på tide at jenten tar seg litt å nakken og lærer seg "gutte ting" og...

Hurtiglader ikke så ofte men de gangen jeg må synes jeg det går helt greit, men det er en gutte greie  ;)



Nei jeg tror ikke det, for det er bare de som skriver om det, eller beskives lenger opp, for dette kan vel ikke menn innrømme at de har problemer med, så de kjøper Tesla i stedet ...



He he, ser den Ingeniøren. Men nå har du lagt hode på blokka. Det kan bli stygt :-) he he. Kan ikke si jeg deler din påstand :-)

Electric cars in Norway

#24
Sitat fra: eivhelle på fredag 01. mai 2020, klokken 10:21
Det er vel ikke den første artikkelen med denne vinklingen. Men det virker som at alle turer man tar med elbil er første tur. Man drar alltid uforberedt og aner ingenting om hvordan man skal hurtiglade, hvor laderene er eller hvordan man skal betale.


Nei og det blir heller ikke den siste artikkelen med den vinklingen. Her kan alle parter innenfor elbilbransjen bidra og gjøre dette enklere slik at alle tar dette like enkelt.

Kundefokus er jo ikke helt 100% på alle disse løsningen. Det ser vi jo når vi ser alle "førstegangsfolket" som styrer på - under lading.

Vi sendte altså folk på månen på 70 tallet. Say no more. Dette skulle vært mer plug&play. Akkurat som på fossil stasjoner.

eivhelle

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 01. mai 2020, klokken 10:31
Sitat fra: eivhelle på fredag 01. mai 2020, klokken 10:21
Det er vel ikke den første artikkelen med denne vinklingen. Men det virker som at alle turer man tar med elbil er første tur. Man drar alltid uforberedt og aner ingenting om hvordan man skal hurtiglade, hvor laderene er eller hvordan man skal betale.


Nei og det blir heller ikke den siste artikkelen med den vinklingen. Her kan alle parter innenfor elbilbransjen bidra og gjøre dette enklere slik at alle tar dette like enkelt.

Kundefokus er jo ikke helt 100% på alle disse løsningen. Det ser vi jo når vi ser alle "førstegangsfolket" som styrer på - under lading.

Vi sendte altså folk på månen på 70 tallet. Say no more. Dette skulle vært mer plug&play. Akkurat som på fossil stasjoner.
Det har vel vært eksempel på folk som har plundret første gang de skulle fylle bensin eller diesel også. Tar feil av bensin og dieselpumpa eller sliter med betjeningen av pumpa.

Om du vet hva du skal gjøre er det faktisk enklere å betjene en hurtiglader enn en bensin/diesel pumpe. Og du risikere ikke å ødelegge motoren fordi du fyller "feil" type strøm.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

turfsurf

Det er alltid enklere å betjene noe kjent enn noe nytt. Hadde man ikke kjent til noen av delene på forhånd hadde ting stilt seg annerledes. For våre barn som aldri har opplevd fylling av drivstoff vil nok saken være helt motsatt.

Og når folk i tillegg ikke kan betale med kort så blir det fort problematisk. Men nå som "alle" har trådløs betaling skjønner jeg ikke hvorfor det ikke kan støttes. Brukergrensesnittet kan være dønn likt dagens, kanskje med unntak av at man må velge ett forhåndsbestemt beløp å lade for.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Det som irriterer meg mest er alle apper og kundeforhold man må forholde seg til. Som man kanskje bare sporadisk har behov for. Der man risikerer at operatøren har lansert ny app/betalingsløsning i mellomtiden.

Fortum, Grønn Kontakt, Cirkle K, Ionity, og BKK er vel de viktigste. Så kommer operatører av destinasjonsladere i tillegg, f.eks Lad i Norge.

Og skal man til utlandet blir kaoset komplett.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

#28
Ja det er poenget. Hvordan i alle dager skal folk flest bli kjent og fortrolig med noe man bare gjør noen få ganger i året, når så mye er forskjellig fra gang til gang? Det er definitivt ikke slik at når man har hurtigladet på kommerse ladere et par ganger så er man fortrolig med dem. Neste gang kommer du til en ny aktør, med ny app, ny brikke, nytt utseende på laderne, annen ladehastighet osv.

Mitt håp var at Ionity skulle bli den aktøren som gjorde dette enkelt og problemfritt. Tosifret antall ladere på hver plass, tett mellom ladere, god effekt og lik layout hver gang med brukervennlig grensesnitt. Kanskje også automatisk start av lading fra bilen.
At det koster litt mer gir jeg blanke i, så lenge det er ledig, virker og lader raskt og problemfritt hver gang.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. mai 2020, klokken 13:10
Ja det er poenget. Hvordan i alle dager skal folk flest bli kjent og fortrolig med noe man bare gjør noen få ganger i året, når så mye er forskjellig fra gang til gang? Det er definitivt ikke slik at når man har hurtigladet på kommerse ladere et par ganger så er man fortrolig med dem. Neste gang kommer du til en ny aktør, med ny app, ny brikke, nytt utseende på laderne, annen ladehastighet osv.

Mitt håp var at Ionity skulle bli den aktøren som gjorde dette enkelt og problemfritt. Tosifret antall ladere på hver plass, tett mellom ladere, god effekt og lik layout hver gang med brukervennlig grensesnitt. Kanskje også automatisk start av lading fra bilen.
At det koster litt mer gir jeg blanke i, så lenge det er ledig, virker og lader raskt og problemfritt hver gang.

Har Ionity tosifret antall ladere på en plass noe sted i Norge? Jeg har inntrykk av at standarden er 4-8. Det holder nok lenge, med den prisingen de legger seg på.

Ellers vil jeg si at de nyere hurtig- og lynladerne er ganske så brukervennlige. På de nyeste typene jeg har brukt holder det å sette i kontakten og vise RFID-brikken, så starter lading automatisk. Stort enklere går det ikke an å gjøre det tror jeg, uten å ha autentisering via ladekabelen. Med Elbilforeningens brikke er brukeropplevelsen ihvertfall i Norge ganske god synes jeg. Men litt jobb er det jo. Nå får jeg f.eks nytt kredittkort om en måned, så da må jeg inn og oppdatere det hos alle aktørene. Tar nok fort et kvarter, men så er det noen år til neste gang da ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA