Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?

Startet av Mortis, mandag 13. april 2020, klokken 10:49

« forrige - neste »

Mortis

Kjører Oslo-Trondheim idag, motvind og ned mot -2 enkelte steder

I-Miev fra 2013 med ok batteri.
Ikke kjørt el-bil tidligere.

Rutevalg?
...over Dovre eller ikke?

Ladevalg?
...lade til 75-80% , men bør opp til 100% noe sted?
...ladesteder mtp pris?

Gratis app som både kan anbefale ladepunkter og navigere meg ala google Maps til ladestedet?

Alt annet jeg har glemt å spørre om 🤷😄

turfsurf

Dovre er nok best dekket av ladere. Største utfordringen mellom Dombås og Oppdal. Ville ladet på Hjerkinn før Oppdal, da trenger du bilkraft appen. Ellers er det charge and drive fra Fortum, Circle k og grønn kontakt som er de store. Google Maps viser ladestasjoner og, bare å søke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

elektrolux

Ta gjerne med deg noe "smøremidler" i form av konfekt, øl eller rett og slett et klister eller pokal med teksten "Jeg hjalp en elbillist videre med 5 kr i strøm"

Fungerte uten unntak fram til 2012, men folk ble raskt skeptiske etter det.  ::)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Mye vind i dag. Kan Dovre bli stengt?

Om du skal komme frem i dag bør vel avreise være snarest?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Erik Ola Ulvestad

ABRP gir feks dette med 16kWh iMiev, 0 grC, 20kmt motvind, batterigrenser 10-100%, 5% degen. (Med alle mulige forbehold om feil!!!) Du må sjølv vurdere om det er gjennomførbart på denne årstid.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mortis

Da er Dovre uaktuelt.
Fremdeles gjennomførbart?
Strekk hvor det bør lades til mer enn 80%?
B
Hva kalles den alternative ruta?

ABRP ruta i tråden er vel over Dovre?

Hva er maks energieffektive hastighet, 70km/t eller lavere?
Selvsagt lett på gassen men er det andre tyvtriks?
Mulig å seile med I-Miev 2013?...innstilling?

Legge seg i baken på en trailer...når går vinninga opp i spinninga mht fart og avstand?

Lite med smøring med 🙈

Ok, rekkeviddeangst er et faktum 😶

RJK

Husk at i-miev bruker langt mere i hastigheter over 70. Og legg på enda mere forbruk for kulden, motvinden og sikkert dårlige brøytede veier.

På sommerstid med å følge fartsgrensen, kom jeg ikke engang til Gardermoen ved å prøve å følge fartsgrensen. Hadde jeg "sinkekjørt", så hadde jeg kanskje kunne klart den distansen.

Turen er sikkert ok om sommeren, men med fare for vinterstengt og med såpass lite å gå på, så ville jeg sterkt anbefalt å heller prøve å byttelåne bil med en kompis, til en bil som har mere buffer å gå på. Her må du tenke sikkerhet. Med hurtiglading i kulda, så er det heller ikke sikkert det lønner seg økonomisk med de prisene som er på hurtiglading.

"HURTIGLADING: CHAdeMo-hurtiglading (0-80 prosent) tar rundt 30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret."

https://elbil.no/elbil/mitsubishi-i-miev/

EDIT: Har ikke eid bilen selv, men byttelånte med en nabo som ikke ville prøve Danmarkstur i sin, så han lånte min Opel Vectra C stasjonsvogn, som nå er vraket til fordel for Kona.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Wibla

i-Miev fra Oslo til Trondheim på vinterstid? Det kalles biltransport og en togbillett til deg selv.
2018 Tesla Model S 75D

automat

Hvis du skulle finne på å kjøre denne turen, så må du spare på varmen. Varmeapparat på 2 og vifte med så lav hastighet som mulig. Så er det på med lue, votter, dunjakke og teppe over beina.

Og hurtiglading stopper på 80%. Skal du ha mer, (og det bør du nok over fjellet) må man starte ladingen på nytt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Mortis

Meget godt kledt, så kun vifte for å holde ruta klar.

Hva er optimal hastighet på I-Miev?

Hurtiglading i kulda er vel ikke 3x vanlig så lenge man ankommer med varmt batteri?

elektrolux

Slepetau er også lurt. På turer jeg viste var lengre enn bilens kapasitet har jeg praktisert å bli slept opp stigninger samtidig som jeg benyttet anledningen til å regenerere strøm inn på batteriet.

I praksis stiller en seg opp en plass det er lett å stoppe, og med slepetauet ferdig festet på elbilen.

Yrkessjåfører og amcar folket er gjerne de som stopper for å hjelpe og de synes det bare er kult å dra på med litt ekstra regensleping forutsatt at du har forklart trikset på forhånd ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

SHN

Sitat fra: Mortis på mandag 13. april 2020, klokken 10:49
Kjører Oslo-Trondheim idag, motvind og ned mot -2 enkelte steder

I-Miev fra 2013 med ok batteri.
Ikke kjørt el-bil tidligere.

Rutevalg?
...over Dovre eller ikke?

Ladevalg?
...lade til 75-80% , men bør opp til 100% noe sted?
...ladesteder mtp pris?

Gratis app som både kan anbefale ladepunkter og navigere meg ala google Maps til ladestedet?

Alt annet jeg har glemt å spørre om 🤷😄

På grunn av været med sterk vind og snø, ville jeg ha droppet turen i dag. Selv om Østerdalen er åpen vil jeg ikke anbefale dette. Kjørte ned fra Trøndelag gjennom Østerdalen med Tesla i tilsvarende forhold i jula. Det gikk, men ikke å anbefale. Med I-Miev, absolutt ikke.
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

Kristian O

Dette er jo en utfordring  :+1:
Kanskje Tesla-Bjørn tar jobben 🙂
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA