Elbilforum.no

Entusiastens egen side. => De lange turene, planlegging og gjennomføring. => Turer i Norge. => Emne startet av: Mortis på mandag 13. april 2020, klokken 10:49

Tittel: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: Mortismandag 13. april 2020, klokken 10:49
Kjører Oslo-Trondheim idag, motvind og ned mot -2 enkelte steder

I-Miev fra 2013 med ok batteri.
Ikke kjørt el-bil tidligere.

Rutevalg?
...over Dovre eller ikke?

Ladevalg?
...lade til 75-80% , men bør opp til 100% noe sted?
...ladesteder mtp pris?

Gratis app som både kan anbefale ladepunkter og navigere meg ala google Maps til ladestedet?

Alt annet jeg har glemt å spørre om 🤷😄
Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: turfsurfmandag 13. april 2020, klokken 11:07
Dovre er nok best dekket av ladere. Største utfordringen mellom Dombås og Oppdal. Ville ladet på Hjerkinn før Oppdal, da trenger du bilkraft appen. Ellers er det charge and drive fra Fortum, Circle k og grønn kontakt som er de store. Google Maps viser ladestasjoner og, bare å søke.
Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: Amatørenmandag 13. april 2020, klokken 11:10
https://abetterrouteplanner.com/

Husk å legge inn riktig bil, ca motvind, ca temperatur,......

Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: elektroluxmandag 13. april 2020, klokken 11:16
Ta gjerne med deg noe "smøremidler" i form av konfekt, øl eller rett og slett et klister eller pokal med teksten "Jeg hjalp en elbillist videre med 5 kr i strøm"

Fungerte uten unntak fram til 2012, men folk ble raskt skeptiske etter det.  ::)
Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: Øyvind.hmandag 13. april 2020, klokken 11:39
Mye vind i dag. Kan Dovre bli stengt?

Om du skal komme frem i dag bør vel avreise være snarest?
Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadmandag 13. april 2020, klokken 12:01
ABRP gir feks dette med 16kWh iMiev, 0 grC, 20kmt motvind, batterigrenser 10-100%, 5% degen. (Med alle mulige forbehold om feil!!!) Du må sjølv vurdere om det er gjennomførbart på denne årstid.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200413/4b6a7f4f5274da6c7f1286a2d5a87a59.jpg)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: Øyvind.hmandag 13. april 2020, klokken 12:06
For ordens skyld - Dovre meldes steng. Før noen sender han dit.

https://www.vegvesen.no/trafikk/html/savedsearch.html?id=604
Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: Mortismandag 13. april 2020, klokken 12:29
Da er Dovre uaktuelt.
Fremdeles gjennomførbart?
Strekk hvor det bør lades til mer enn 80%?
B
Hva kalles den alternative ruta?

ABRP ruta i tråden er vel over Dovre?

Hva er maks energieffektive hastighet, 70km/t eller lavere?
Selvsagt lett på gassen men er det andre tyvtriks?
Mulig å seile med I-Miev 2013?...innstilling?

Legge seg i baken på en trailer...når går vinninga opp i spinninga mht fart og avstand?

Lite med smøring med 🙈

Ok, rekkeviddeangst er et faktum 😶
Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: RJKmandag 13. april 2020, klokken 12:32
Husk at i-miev bruker langt mere i hastigheter over 70. Og legg på enda mere forbruk for kulden, motvinden og sikkert dårlige brøytede veier.

På sommerstid med å følge fartsgrensen, kom jeg ikke engang til Gardermoen ved å prøve å følge fartsgrensen. Hadde jeg "sinkekjørt", så hadde jeg kanskje kunne klart den distansen.

Turen er sikkert ok om sommeren, men med fare for vinterstengt og med såpass lite å gå på, så ville jeg sterkt anbefalt å heller prøve å byttelåne bil med en kompis, til en bil som har mere buffer å gå på. Her må du tenke sikkerhet. Med hurtiglading i kulda, så er det heller ikke sikkert det lønner seg økonomisk med de prisene som er på hurtiglading.

"HURTIGLADING: CHAdeMo-hurtiglading (0-80 prosent) tar rundt 30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta opptil tre ganger så lang tid i vinterhalvåret."

https://elbil.no/elbil/mitsubishi-i-miev/

EDIT: Har ikke eid bilen selv, men byttelånte med en nabo som ikke ville prøve Danmarkstur i sin, så han lånte min Opel Vectra C stasjonsvogn, som nå er vraket til fordel for Kona.
Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: Wiblamandag 13. april 2020, klokken 12:37
i-Miev fra Oslo til Trondheim på vinterstid? Det kalles biltransport og en togbillett til deg selv.
Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: automatmandag 13. april 2020, klokken 12:53
Hvis du skulle finne på å kjøre denne turen, så må du spare på varmen. Varmeapparat på 2 og vifte med så lav hastighet som mulig. Så er det på med lue, votter, dunjakke og teppe over beina.

Og hurtiglading stopper på 80%. Skal du ha mer, (og det bør du nok over fjellet) må man starte ladingen på nytt.
Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: Mortismandag 13. april 2020, klokken 13:24
Meget godt kledt, så kun vifte for å holde ruta klar.

Hva er optimal hastighet på I-Miev?

Hurtiglading i kulda er vel ikke 3x vanlig så lenge man ankommer med varmt batteri?
Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: elektroluxmandag 13. april 2020, klokken 14:28
Slepetau er også lurt. På turer jeg viste var lengre enn bilens kapasitet har jeg praktisert å bli slept opp stigninger samtidig som jeg benyttet anledningen til å regenerere strøm inn på batteriet.

I praksis stiller en seg opp en plass det er lett å stoppe, og med slepetauet ferdig festet på elbilen.

Yrkessjåfører og amcar folket er gjerne de som stopper for å hjelpe og de synes det bare er kult å dra på med litt ekstra regensleping forutsatt at du har forklart trikset på forhånd ;)
Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: SHNmandag 13. april 2020, klokken 14:36
Sitat fra: Mortis på mandag 13. april 2020, klokken 10:49
Kjører Oslo-Trondheim idag, motvind og ned mot -2 enkelte steder

I-Miev fra 2013 med ok batteri.
Ikke kjørt el-bil tidligere.

Rutevalg?
...over Dovre eller ikke?

Ladevalg?
...lade til 75-80% , men bør opp til 100% noe sted?
...ladesteder mtp pris?

Gratis app som både kan anbefale ladepunkter og navigere meg ala google Maps til ladestedet?

Alt annet jeg har glemt å spørre om 🤷😄

På grunn av været med sterk vind og snø, ville jeg ha droppet turen i dag. Selv om Østerdalen er åpen vil jeg ikke anbefale dette. Kjørte ned fra Trøndelag gjennom Østerdalen med Tesla i tilsvarende forhold i jula. Det gikk, men ikke å anbefale. Med I-Miev, absolutt ikke.
Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: Kristian Omandag 13. april 2020, klokken 19:40
Dette er jo en utfordring  :+1:
Kanskje Tesla-Bjørn tar jobben 🙂
Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: Samcomandag 13. april 2020, klokken 20:30
Kjør rolig og fornuftig bruk av varme apperat så går det nok bra.
Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: tommyshlørdag 02. mai 2020, klokken 12:27
Ser ikke ut som noe problem for meg å kjøre Østerdalen. Sett litt dårlige parametre i ABRP så får du forslag om strekk på opptil 7 mil, men der er det hurtigladere bilen hopper over.  Er du nervøs så kan du kjøre på hver hurtiglader oppover.
Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadlørdag 02. mai 2020, klokken 12:31
@Mortis Vart det tur? Korleis gikk det?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: Vesellørdag 02. mai 2020, klokken 18:53
Jeg kjørte nylig en Leaf med 43 km rekkevidde fra Grimstad til Egersund, 270 km. Den normalt 3 t 30 min lange turen tok 11 t og 10 ladestopp. Var artig i grunn, en liten utfordring. Så dette skal gå fint. Bare last ned Grønn kontakt og Fortum-appene, og lag en rute. Forbered deg på at det kommer til å ta lang tid og være slitsomt. Du må kanskje overnatte underveis. Jeg brukte hver ladepause på å konstant regne på ladehastigheter, tidspunkter, ruter og ladekostnader, så var trippel så sliten som etter 15 t Danmark-Italien i sommer.
Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: Mortisonsdag 06. mai 2020, klokken 10:33
Oppdatering:

Turen gikk senere/på natta, med noe mindre snø men en del motvind.
Brukte ABRP-appen, den var gull verdt ifht trygghet for ladevalg.
La inn konservative verdier i appen.
Ladet kun kjapt til 80%
Brukte ikke varmeapparat.

Resultat:
Turen gikk kjempebra!
Var aldri i nærheten av å gå tom, selv på de lengste strekkene.

Til hater'ne: få utløp et annet sted

Tusen takk for gode råd og tips 👍🙂🤗

Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadonsdag 06. mai 2020, klokken 14:32
Så bra. Kor mange ladestopp vart det?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: RJKonsdag 06. mai 2020, klokken 20:22
Sitat fra: Mortis på onsdag 06. mai 2020, klokken 10:33
Oppdatering:

Turen gikk senere/på natta, med noe mindre snø men en del motvind.
Brukte ABRP-appen, den var gull verdt ifht trygghet for ladevalg.
La inn konservative verdier i appen.
Ladet kun kjapt til 80%
Brukte ikke varmeapparat.

Resultat:
Turen gikk kjempebra!
Var aldri i nærheten av å gå tom, selv på de lengste strekkene.

Til hater'ne: få utløp et annet sted

Spennende opplegg, og kudos for å ha gjennomført turen,

Men jeg lurer på hvor mange hatere du fant i tråden her. Selvsagt vil folk ha forskjellige krav for å gjennomføre en tur, og de mest "negative" hintet til varslet uvær og mulighet for stengte veier og kolonnekjøring.

Og når man ber om råd, så vil du uansett få svar som ikke nødvendigvis er slike du ønsker, men jeg synes alle her inne har holdt seg godt innenfor hva man må forvente. Og jeg oppfatter alle kommentarer som velmenende.

Det mest negative så langt, er denne "haters"-kommentaren din...

Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: Veselonsdag 06. mai 2020, klokken 20:51
Han tenkte nok på dette tåpelige og unødvendige innlegget (https://elbilforum.no/index.php?topic=51428.msg892263#msg892263).
Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: Wiblatorsdag 07. mai 2020, klokken 07:45
Sitat fra: Vesel på onsdag 06. mai 2020, klokken 20:51
Han tenkte nok på dette tåpelige og unødvendige innlegget (https://elbilforum.no/index.php?topic=51428.msg892263#msg892263).

Jeg er realist, eller som noen vil kalle meg: pessimist, og anså det som tryggere å sende en slik bil med biltransport enn å risikere turen på vinterstid. Det var ikke noe "hat" involvert, og det var etter min mening på sin plass å poengtere at biltransport og kollektivt var en mulig løsning.

Det skal ikke være mye galt med ladere før man blir stående fast når bilen har såpass kort rekkevidde.
Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: daktaritorsdag 07. mai 2020, klokken 12:01
Wow, imponerende gjort.
12 timer ca på en vanligvis 7 timers tur? Det er vel omtrent der man lå med en Ford Cortina på 50-tallet? Absolutt mulig, spennende, men ikke anbefalt for de fleste.
Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: Magnus Hansentorsdag 07. mai 2020, klokken 12:21
Antar dette er var for å hente en bil kjøpt på Finn? I såfall er det jo ikke så stort poeng at det tar 50 eller 100% lenger tid enn normalt. Det viktigste er at det faktisk var mulig. Det er vel neppe en tur trådstarter planlegger å gjøre jevnlig (får vi håpe). Jeg synes jo det hadde vært morsomt med en skikkelig gjenfortelling av reisen med ladestopp, opplevd rekkeviddeangst osv
Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: RJKtorsdag 07. mai 2020, klokken 13:16
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 07. mai 2020, klokken 12:21
Antar dette er var for å hente en bil kjøpt på Finn? I såfall er det jo ikke så stort poeng at det tar 50 eller 100% lenger tid enn normalt. Det viktigste er at det faktisk var mulig. Det er vel neppe en tur trådstarter planlegger å gjøre jevnlig (får vi håpe). Jeg synes jo det hadde vært morsomt med en skikkelig gjenfortelling av reisen med ladestopp, opplevd rekkeviddeangst osv

Det er absolutt en tur jeg ville likt å lese om. Bilen er vel ikke større eller tyngre enn at den fint hadde gått på en henger, men ikke like interessant da.

Bilen veier 1100 kg inkludert fører, så 1030 kg uten. Med mål på 3,48/1,48/1,61 så er den litt lang, men ikke tyngre enn at det er mulig å få til med rette bilen og hengeren, selv på B-lappen.
Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: Veseltorsdag 07. mai 2020, klokken 23:13
Sitat fra: daktari på torsdag 07. mai 2020, klokken 12:01
Wow, imponerende gjort.
12 timer ca på en vanligvis 7 timers tur? Det er vel omtrent der man lå med en Ford Cortina på 50-tallet? Absolutt mulig, spennende, men ikke anbefalt for de fleste.
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 07. mai 2020, klokken 12:21
Jeg synes jo det hadde vært morsomt med en skikkelig gjenfortelling av reisen med ladestopp, opplevd rekkeviddeangst osv
Sitat fra: RJK på torsdag 07. mai 2020, klokken 13:16
Det er absolutt en tur jeg ville likt å lese om.

Ble inspirert nå, så jeg skrev nettopp om min egen tur (https://elbilforum.no/index.php?topic=51651.0), som jeg nevnte tidligere i tråden.
Tittel: Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
Skrevet av: RJKtorsdag 07. mai 2020, klokken 23:34
Sitat fra: Vesel på torsdag 07. mai 2020, klokken 23:13
Sitat fra: RJK på torsdag 07. mai 2020, klokken 13:16
Det er absolutt en tur jeg ville likt å lese om.
Ble inspirert nå, så jeg skrev nettopp om min egen tur (https://elbilforum.no/index.php?topic=51651.0), som jeg nevnte tidligere i tråden.

Nydelig!  :+1:

Du fikk en kommentar med noen spørsmål som dukket opp.  8)