Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høsttur Kristiansand - Oslo

Startet av Eltempogigante, tirsdag 27. august 2019, klokken 21:58

« forrige - neste »

Eltempogigante

Er det noen her som har en passende laderute for strekningen Kristiansand - Oslo med eGolf?

thbo

35kWh e-Golf? Vet ikke om du foretrekker en spesiell ladekjede men tre steder med passe avstand og flere ulike ladekjeder på et sted er Brokelandsheia, før eller etter avkjøring Sandefjord (Ringdalskogen og Fokserød/Torp), og før Lierbakken etter Drammen.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

Lars C. Krogenæs

Nå er det hurtigladere på hvert et nes, mellom Kristiansand og Oslo, så kjør på, og ta pause der du ellers ville stoppet.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Panduck

Kan være voldsomt med kø i helgene, stopp før du trenger så du kan ha noen ekstra ladestasjoner å kjøre videre til dersom det er mange som venter.

Vollis47

Skal du være litt i Oslo og har du muligheter for å lade der? Visst ikke, må du passe på å ha nok strøm til å komme ut av byen igjen.

Vurder å lage deg en liste over ladestasjoner langs veien med avstanden hjemmefra. Da bør en tur til Oslo være uten problemer, mhp lading i hvertfall.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Eltempogigante

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 28. august 2019, klokken 11:20
Skal du være litt i Oslo og har du muligheter for å lade der? Visst ikke, må du passe på å ha nok strøm til å komme ut av byen igjen.

Vurder å lage deg en liste over ladestasjoner langs veien med avstanden hjemmefra. Da bør en tur til Oslo være uten problemer, mhp lading i hvertfall.
Nei, må hurtiglade på både tur og retur. Og heller en gang for mye enn en gang for lite  ;)

Eltempogigante

Sitat fra: thbo på tirsdag 27. august 2019, klokken 22:52
35kWh e-Golf? Vet ikke om du foretrekker en spesiell ladekjede men tre steder med passe avstand og flere ulike ladekjeder på et sted er Brokelandsheia, før eller etter avkjøring Sandefjord (Ringdalskogen og Fokserød/Torp), og før Lierbakken etter Drammen.
Det hørtes ut som en god plan :) Tror du man kommer tur/retur Lierbakken etter en tur innom Oslo i mulig rushtid? Eller bør man se seg ut noen hurtigladere i Oslo også?

goggo

Som sagt tidligere så er det masse ladestasjoner på denne ruta.

Jeg kjører Høvåg - Nittedal t/r en til to ganger pr mnd.
Bortsett fra fredag/lørdag/søndag ettermiddag så er det skjelden kø på de ladestasjonene som er nevnt over.

Et triks hvis du kjører når det er mye kø, er å lade på kjøpesentere og andre steder som ligger litt bort fra hovedveien.
I Skien er det nesten aldri noen som lader, det er vel en 8-10 km fra Telemarksporten. (Bedre enn å vente 2 timer i kø der :) ),  og i det siste har Sandvika Storsenter med 8 hurtigladere blitt min favoritt på vei inn og ut av Oslo. (ligger bare et par hundre meter fra E18 men kan være litt kronglete å finne første gang hvis du ikke er kjent der.)
Stoa ved Arendal blir også bare minimal detour, og her er det alltid ledig i helgene på Fortum ved KIWI, og nesten alltid også på Grønn Kontakt ved Burger King

God tur!

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Arha

Her har du ei liste som er oppdatert for et par måneder siden.  På den ser du avstand mellom laderne, slik at du vet om du rekker fram til neste dersom det er kø der du hadde tenkt å lade.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Vollis47

Sitat fra: Arha på torsdag 29. august 2019, klokken 13:29
Her har du ei liste som er oppdatert for et par måneder siden.  På den ser du avstand mellom laderne, slik at du vet om du rekker fram til neste dersom det er kø der du hadde tenkt å lade.


Dette er en flott liste jeg anbefaler alle å laste ned før de kjører denne strekningen de første gangene.

Flott arbeid Arha! Ser at antallet ladere ikke er helt korrekt på et par av Grønn kontakts ladere i Kristiansand og Lyngdal.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Arha

#10
Sitat fra: Vollis47 på torsdag 29. august 2019, klokken 13:54
Sitat fra: Arha på torsdag 29. august 2019, klokken 13:29
Her har du ei liste som er oppdatert for et par måneder siden.  På den ser du avstand mellom laderne, slik at du vet om du rekker fram til neste dersom det er kø der du hadde tenkt å lade.


Dette er en flott liste jeg anbefaler alle å laste ned før de kjører denne strekningen de første gangene.

Flott arbeid Arha! Ser at antallet ladere ikke er helt korrekt på et par av Grønn kontakts ladere i Kristiansand og Lyngdal.
Uten ansvar for mulige feil og mangler ;)
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Trekkoppbil

#11
Her er ei rute:
www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/3742803/
Man finner flere verktøy for ruteplanlegging her:
http://elbilwiki.no/index.php/Orientering

Trekkoppbil

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 28. august 2019, klokken 08:21
Nå er det hurtigladere på hvert et nes, mellom Kristiansand og Oslo, så kjør på, og ta pause der du ellers ville stoppet.
Jeg liker ofte å gjøre motsatt: Å tilpasse pausene etter når og hvor , og hvor lenge det er optimalt å lade.
Det kan være mye å tjene på å ha gode avtaler med passasjereren, sånn at når man skal lade 10 minutter, så slipper man å bruke 10 minutter ekstra på å leite etter folk.

Med er frisk Leaf 24 på en fin høstdag og litt sakte trafikk er min erfarnig at det kan være ganske optimalt å lade 8-10 min hver 5. mil. Da har jeg fått 48kw lading omtrent hele veien, og brukt 40 minutter på å lade, på ca den strekningen.
Med andre typer biler og andre kjøreforhold, kan man optimalisere helt annerledes.

Er man ikke nøye med å lade optimalt, kan man komme ned på halve ladehastigheten, og gjennomsnittelig hurtiglading her i landet ligger på 30kw.
Hvis man heller ikke kjører optimalt, kan man også doble forbruket, så det er mye å spare på å være våken og å optimalisere.

Kårepåsporet

Jeg ble tipset om A better route planer her, har ikke brukt den selv, men den ser fin ut. Bare legg inn bil og spesifiser hvor langt ned du vil kjøre batteriet og hvor mye du vil lade.
https://abetterrouteplanner.com/

Joltus

Funker knall også. Såfremt man får lagt inn noenlunde riktig forbruk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA