Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?  (Lest 1544 ganger)

Samco

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 401
    • Vis profil
Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
« Svar #15 på: Mandag 13. April 2020, klokken 20:30 »
Kjør rolig og fornuftig bruk av varme apperat så går det nok bra.

tommysh

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 11
    • Vis profil
Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
« Svar #16 på: Lørdag 02. Mai 2020, klokken 12:27 »
Ser ikke ut som noe problem for meg å kjøre Østerdalen. Sett litt dårlige parametre i ABRP så får du forslag om strekk på opptil 7 mil, men der er det hurtigladere bilen hopper over.  Er du nervøs så kan du kjøre på hver hurtiglader oppover.

Erik Ola Ulvestad

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 427
    • Vis profil
    • Malthe Winje
Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
« Svar #17 på: Lørdag 02. Mai 2020, klokken 12:31 »
@Mortis Vart det tur? Korleis gikk det?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba #remake

Vesel

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 800
    • Vis profil
Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
« Svar #18 på: Lørdag 02. Mai 2020, klokken 18:53 »
Jeg kjørte nylig en Leaf med 43 km rekkevidde fra Grimstad til Egersund, 270 km. Den normalt 3 t 30 min lange turen tok 11 t og 10 ladestopp. Var artig i grunn, en liten utfordring. Så dette skal gå fint. Bare last ned Grønn kontakt og Fortum-appene, og lag en rute. Forbered deg på at det kommer til å ta lang tid og være slitsomt. Du må kanskje overnatte underveis. Jeg brukte hver ladepause på å konstant regne på ladehastigheter, tidspunkter, ruter og ladekostnader, så var trippel så sliten som etter 15 t Danmark-Italien i sommer.
« Siste redigering: Lørdag 02. Mai 2020, klokken 18:57 av Vesel »
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Mortis

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 6
    • Vis profil
Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
« Svar #19 på: Onsdag 06. Mai 2020, klokken 10:33 »
Oppdatering:

Turen gikk senere/på natta, med noe mindre snø men en del motvind.
Brukte ABRP-appen, den var gull verdt ifht trygghet for ladevalg.
La inn konservative verdier i appen.
Ladet kun kjapt til 80%
Brukte ikke varmeapparat.

Resultat:
Turen gikk kjempebra!
Var aldri i nærheten av å gå tom, selv på de lengste strekkene.

Til hater'ne: få utløp et annet sted

Tusen takk for gode råd og tips 👍🙂🤗


Erik Ola Ulvestad

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 427
    • Vis profil
    • Malthe Winje
Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
« Svar #20 på: Onsdag 06. Mai 2020, klokken 14:32 »
Så bra. Kor mange ladestopp vart det?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba #remake

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2335
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
« Svar #21 på: Onsdag 06. Mai 2020, klokken 20:22 »
Oppdatering:

Turen gikk senere/på natta, med noe mindre snø men en del motvind.
Brukte ABRP-appen, den var gull verdt ifht trygghet for ladevalg.
La inn konservative verdier i appen.
Ladet kun kjapt til 80%
Brukte ikke varmeapparat.

Resultat:
Turen gikk kjempebra!
Var aldri i nærheten av å gå tom, selv på de lengste strekkene.

Til hater'ne: få utløp et annet sted

Spennende opplegg, og kudos for å ha gjennomført turen,

Men jeg lurer på hvor mange hatere du fant i tråden her. Selvsagt vil folk ha forskjellige krav for å gjennomføre en tur, og de mest "negative" hintet til varslet uvær og mulighet for stengte veier og kolonnekjøring.

Og når man ber om råd, så vil du uansett få svar som ikke nødvendigvis er slike du ønsker, men jeg synes alle her inne har holdt seg godt innenfor hva man må forvente. Og jeg oppfatter alle kommentarer som velmenende.

Det mest negative så langt, er denne "haters"-kommentaren din...

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vesel

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 800
    • Vis profil
Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
« Svar #22 på: Onsdag 06. Mai 2020, klokken 20:51 »
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Wibla

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 731
    • Vis profil
Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
« Svar #23 på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 07:45 »
Han tenkte nok på dette tåpelige og unødvendige innlegget.

Jeg er realist, eller som noen vil kalle meg: pessimist, og anså det som tryggere å sende en slik bil med biltransport enn å risikere turen på vinterstid. Det var ikke noe "hat" involvert, og det var etter min mening på sin plass å poengtere at biltransport og kollektivt var en mulig løsning.

Det skal ikke være mye galt med ladere før man blir stående fast når bilen har såpass kort rekkevidde.
2018 Tesla Model S 75D

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4214
    • Vis profil
Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
« Svar #24 på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 12:01 »
Wow, imponerende gjort.
12 timer ca på en vanligvis 7 timers tur? Det er vel omtrent der man lå med en Ford Cortina på 50-tallet? Absolutt mulig, spennende, men ikke anbefalt for de fleste.
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 Model 3 LR
2019 Audi e-tron
2019 I-Pace
2017 S90D

Magnus Hansen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1801
    • Vis profil
Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
« Svar #25 på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 12:21 »
Antar dette er var for å hente en bil kjøpt på Finn? I såfall er det jo ikke så stort poeng at det tar 50 eller 100% lenger tid enn normalt. Det viktigste er at det faktisk var mulig. Det er vel neppe en tur trådstarter planlegger å gjøre jevnlig (får vi håpe). Jeg synes jo det hadde vært morsomt med en skikkelig gjenfortelling av reisen med ladestopp, opplevd rekkeviddeangst osv

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2335
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
« Svar #26 på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 13:16 »
Antar dette er var for å hente en bil kjøpt på Finn? I såfall er det jo ikke så stort poeng at det tar 50 eller 100% lenger tid enn normalt. Det viktigste er at det faktisk var mulig. Det er vel neppe en tur trådstarter planlegger å gjøre jevnlig (får vi håpe). Jeg synes jo det hadde vært morsomt med en skikkelig gjenfortelling av reisen med ladestopp, opplevd rekkeviddeangst osv

Det er absolutt en tur jeg ville likt å lese om. Bilen er vel ikke større eller tyngre enn at den fint hadde gått på en henger, men ikke like interessant da.

Bilen veier 1100 kg inkludert fører, så 1030 kg uten. Med mål på 3,48/1,48/1,61 så er den litt lang, men ikke tyngre enn at det er mulig å få til med rette bilen og hengeren, selv på B-lappen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vesel

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 800
    • Vis profil
Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
« Svar #27 på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 23:13 »
Wow, imponerende gjort.
12 timer ca på en vanligvis 7 timers tur? Det er vel omtrent der man lå med en Ford Cortina på 50-tallet? Absolutt mulig, spennende, men ikke anbefalt for de fleste.
Jeg synes jo det hadde vært morsomt med en skikkelig gjenfortelling av reisen med ladestopp, opplevd rekkeviddeangst osv
Det er absolutt en tur jeg ville likt å lese om.

Ble inspirert nå, så jeg skrev nettopp om min egen tur, som jeg nevnte tidligere i tråden.
« Siste redigering: Fredag 08. Mai 2020, klokken 01:51 av Vesel »
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2335
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Oslo-Trondheim m/I-Miev fra 2013. Rutevalg, ladevalg og tips?
« Svar #28 på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 23:34 »
Det er absolutt en tur jeg ville likt å lese om.
Ble inspirert nå, så jeg skrev nettopp om min egen tur, som jeg nevnte tidligere i tråden.

Nydelig!  :+1:

Du fikk en kommentar med noen spørsmål som dukket opp.  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo