Hengervekt på TMY

Startet av Øyvind.h, lørdag 14. mars 2020, klokken 21:42

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: tss_trd på fredag 10. april 2020, klokken 11:18
Det har de ikke under model Y. Skal kanskje ikke konkludere noe ut fra dette, men jeg leser det i alle fall slik at det på nåværende tidspunkt vil være mulig å ettermontere i fremtiden.
Det som er bra nå er at alle Model Y vil være typegodkjent med hengerfeste fra dag 1, så da bør det være mulig å ettermontere tredjeparts helt lovlig. Håper selvfølgelig at Tesla tilbyr originalt for ettemontering til en 12-15k også.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tss_trd

Ja, de vil gjøre det svært vanskelig for seg selv om de skal operere med flere ulike godkjenninger når biler skal allokeres.

CaZpaH

Sitat fra: turfsurf på fredag 10. april 2020, klokken 11:29
Sitat fra: tss_trd på fredag 10. april 2020, klokken 11:18
Det har de ikke under model Y. Skal kanskje ikke konkludere noe ut fra dette, men jeg leser det i alle fall slik at det på nåværende tidspunkt vil være mulig å ettermontere i fremtiden.
Det som er bra nå er at alle Model Y vil være typegodkjent med hengerfeste fra dag 1, så da bør det være mulig å ettermontere tredjeparts helt lovlig. Håper selvfølgelig at Tesla tilbyr originalt for ettemontering til en 12-15k også.

Og Model Y levert uten hengerfeste har fortsatt samme hull i støtfanger for å åpne der hengerfeste skulle ha vært. Så det kan tyde på at ettermontering kan la seg gjøres (hadde tilsvarende åpning på en BMW X3 som ikke var levert med hengerfeste, men som hadde denne åpningen samt. opplyst i vognkort på hvor mye den kunne trekke).

https://youtu.be/657fsqV-SsE
Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Magnus Hansen

Tidlige Yer i USA har åpning, men ingenting på innsiden å feste i... jeg er ikke optimistisk på at ettermontering blir mulig

Toalmar

Fant denne på ett Amerikansk forum.
Kan se ut til at hengerfeste kan kjøpes via Tesla sin webshop :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Magnus Hansen

Interessant... jeg beholder uansett reservasjonen..

B1

Sitat fra: DeepFu på fredag 10. april 2020, klokken 09:07
Sitat fra: turfsurf på fredag 10. april 2020, klokken 08:29
Sitat fra: roffib på fredag 10. april 2020, klokken 07:25
Hengerfeste kan nå velges i konfigurator.
1600kg - 8.800kr
Jepp, men man får med en solid prisøkning
Det er altså så inn i h**vete provoserende... Hva gjør man nå da?? Takker pent og endrer bestilling, eller venter og håper prisen går ned igjen når krona styrker seg. Alternativt begynner å se på andre merker? Men da kommer ladenettverkene inn i bildet. Eller kanskje satse på bruktmarkedet, og bytte TM3 uten krok i TM3 med krok, og drite i krok på TMY??

Tesla gir kunden et risikofritt valutahedge. Du kan avbestille, og du taper kun rentekostnader på de 15k, men Tesla sitter med valutarisikoen for hele kjøpssummen. Du kan jo bare avbestille og bestille på nytt om kronen styrker seg, Tesla kan ikke avbestille om kronen svekker seg.

Om Tesla ikke hedger seg på valutarisikoen til EU/andre markeder, er det ingen eller lite gevinst å selge til gamle priser om kronen holder seg slik den er i dag. Tesla er et børsnotert firma, aksjeeierne går foran kundene. Det gir ingen mening for Tesla å tilby HF-mulighet på biler som er bestilt uten HF til gamle-priser. Da selger de din bestilte bil til noen andre for den "riktige" prisen fra Inventory. Y er en helt ny bil. Det hadde vært annerledes om dette var en av de eldre bilene.

Om det var en opsjon på HF i bestillingen, er det en annen sak, men det var det da ikke.

Emlyn1971

Sitat fra: B1B på søndag 12. april 2020, klokken 15:38
1600kg - 8.800kr
Det er altså så inn i h**vete provoserende... Hva gjør man nå da?? Takker pent og endrer bestilling, eller venter og håper prisen går ned igjen når krona styrker seg. Alternativt begynner å se på andre merker? Men da kommer ladenettverkene inn i bildet. Eller kanskje satse på bruktmarkedet, og bytte TM3 uten krok i TM3 med krok, og drite i krok på TMY??

Tesla gir kunden et risikofritt valutahedge. Du kan avbestille, og du taper kun rentekostnader på de 15k, men Tesla sitter med valutarisikoen for hele kjøpssummen. Du kan jo bare avbestille og bestille på nytt om kronen styrker seg, Tesla kan ikke avbestille om kronen svekker seg.

Om Tesla ikke hedger seg på valutarisikoen til EU/andre markeder, er det ingen eller lite gevinst å selge til gamle priser om kronen holder seg slik den er i dag. Tesla er et børsnotert firma, aksjeeierne går foran kundene. Det gir ingen mening for Tesla å tilby HF-mulighet på biler som er bestilt uten HF til gamle-priser. Da selger de din bestilte bil til noen andre for den "riktige" prisen fra Inventory. Y er en helt ny bil. Det hadde vært annerledes om dette var en av de eldre bilene.

Om det var en opsjon på HF i bestillingen, er det en annen sak, men det var det da ikke.

Det er vel dette siste som er provoserende for mange. At det ikke har vært en opsjon hele tiden. Etter M3 var det jo ganske opplagt at MY kom til å få. Hvorfor ventet de med å tilby opsjonen?

B1

Sitat fra: Emlyn1971 på søndag 12. april 2020, klokken 15:41
1600kg - 8.800kr

Det er vel dette siste som er provoserende for mange. At det ikke har vært en opsjon hele tiden. Etter M3 var det jo ganske opplagt at MY kom til å få. Hvorfor ventet de med å tilby opsjonen?
Jeg ventet med å bestille M3 til HF var tilgjengelig.

En kontrakt er en kontrakt (IMHO). Den bilen, den fargen, de tilvalgene, den prisen. Avvent med å signer på noe, om man ikke vil ha akkurat det man har signert på. Å tro/håpe på at X/Y/Z er tilgjengelig etter man har bestilt har ikke noe med kontrakten dere har inngått å gjøre.

Resten er en bonus. Nye SW oppdateringer, nye SCs og lignende, som vi Tesla eierne får.

REN-BIL

1600kg - 8.800kr

En kontrakt er en kontrakt, men er det en kontrakt?
Jeg setter selvfølgelig pris på jeg har spart 65.000 på å bestille bil tidlig, men min kontrakt sa da 18'' aero felger. Vipps over natten så står det 19'' i 'kontrakten' min. Det er ikke alle som setter pris på store felger. Det er et asymmetrisk spill med kontraktene til Tesla.

Jeg klager i grunn ikke, det er tross alt svært lite risiko for meg å ha tegnet kontrakt. Likevel er det fullstendig uforståelig at noe så simpelt som et hengerfeste skal skape så mye usikkerhet. Kundeverdi bør være ryggmargsrefleksen, også til børsnoterte Tesla.

lirekassa

Jeg tror de velger å være kundevennlige her ettersom tilvalget ikke fantes ved bestillingstidspunkt. Har også ønske om annen lakkfarge, men der spørs det om ikke jeg er rimelig fastlåst.

B1

Sitat fra: REN-BIL på søndag 12. april 2020, klokken 16:20
1600kg - 8.800kr

En kontrakt er en kontrakt, men er det en kontrakt?
Jeg setter selvfølgelig pris på jeg har spart 65.000 på å bestille bil tidlig, men min kontrakt sa da 18'' aero felger. Vipps over natten så står det 19'' i 'kontrakten' min. Det er ikke alle som setter pris på store felger. Det er et asymmetrisk spill med kontraktene til Tesla.

Jeg klager i grunn ikke, det er tross alt svært lite risiko for meg å ha tegnet kontrakt. Likevel er det fullstendig uforståelig at noe så simpelt som et hengerfeste skal skape så mye usikkerhet. Kundeverdi bør være ryggmargsrefleksen, også til børsnoterte Tesla.

Da er det ikke verre enn å gi beskjed å få på 18", som avtalt. Jeg har dette selv grunnet bedre demping. Jeg hadde ikke godtatt 19".

Nei, ryggmargsrefleksen er å passe på aksjonærene. Du ser jo dette på kundeservice nivået til Tesla tidligere. Det var jo svært dårlig. Det er ingen grunn til å ansatte masse folk til kundeservice/verksted når man har monopol på gode elbiler, og folk kjøper de. Nå som konkurransen har blitt så god, blir kundeservice viktigere (for aksjonærene), eller flykter folk fra Tesla til andre merker om den er like dårlig som den var under S/X tiden.

Nei, i dette tilfellet er det god business. Hvorfor selge en bil med tap? Det er bedre om du ikke tar i mot bilen om du skal ha hengerfeste (om dette er viktig for deg), slik at bilen kan selges til en bedre pris, noe den helt garantert blir.

DeepFu

Jeg har jo etterhvert skjønt at Tesla er nesten like ufeilbarlige som Ionity, men for meg fremstår det likevel utrolig arrogant. De satt ikke i palmehelga og bare:"Nei, vet dere hva? Jeg tror jaggu vi slenger et hengerfeste på Y'en! " Det har selvfølgelig vært planlagt hele tiden, og bilen er designet for det. Det medfører ingen ekstra kostnader eller utfordringer for Tesla la tidlige reservasjonsholdere legge det til i bestillingen til den faktiske prisen som er 8800, -. Det er ikke engang de som designer, eller lager hengerfestet. Jeg ble skikkelig forbanna over måten de gjorde det ift Model 3, hvor jeg føler jeg ble direkte lurt, og nå gjør de nesten det samme på nytt igjen. Jeg kjenner lysten på å legge igjen tilsammen over en million hos Tesla har dalt kraftig siste uka.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Øyvind.h

Om hengerfeste var klar for levering og salg er det litt rart de ikke har levert det fra start. Er vel ikke så mange tusen de fikk ut døra før festet ble klart.
Men de burde solgt det fra dag 1 med ettermontering for de første. Audi gjorde det slik, selv om det riktignok har medført oppimot ett år ventetid for ettermontering
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

DeepFu: Jeg vet ikke om denne "forsinkelsen" har noe å si mtp typegodkjenning osv. Aner ikke... men slik jeg ser det, så er litt av problemet at folk du refererer til ikke er "tidlige reservasjonsholdere". Dette har folk på forumet argumentert for selv. Folk som har bestilt TMY sier jo selv at de har bestilt bilen, og ikke reservert noe. Det er med andre ord gjennomført et kjøp (og betalt et lite depositum) iht specs som var tilgjengelig på bestillingstidspunktet. At folk blir så utrolig fornærmet over at det her dukker opp på et senere tidspunkt, når man i tillegg har nok historikk fra Model 3 og hvordan dette foregikk, så må jeg si: ikke vær sur, vær lur! ;) (sier dette på en ikke eplekjekk måte, men som en venn).

Også er det jo en extra-joker-nord her mtp valutaendringene i det siste, som kommer som flyvendes inn og endrer hele handlingsrommet til folk. Da blir det fort dårlig stemning...

Det blir uansett interessant å se hvordan Tesla forholder seg til å legge til tilhengerfeste i ettertid på gamle bestillinger. Håper for den enkeltes del at de får dette med for kun 8 800,-, men blir på samme tid ikke overrasket hvis det ikke går. Med dette som grunnlag, samt egen erfaring ifm kjøp av TMX og TM3, så mener jeg at man kommer best ut av et Tesla-kjøp hvis man har litt is i magen og kjøper en litt senere batch - men det er nå en annen diskusjon. Det gleder meg uansett at det blir en solid HF på TMY - skulle bare ønske de tok seg bryet med å ha en elektrisk innfellbar variant... for det hadde de klart å fått til på en kul måte gjennom app/display.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA