Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengervekt på TMY

Startet av Øyvind.h, lørdag 14. mars 2020, klokken 21:42

« forrige - neste »

Atle3

Dette er vognkortet på min 84 modell Volvo med diesel og 82 hester. Hvorfor henger tesla så langt etter? Var Volvo mer fremtidsrettet i 1984 enn tesla i 2020? Jeg forstår ikke? Kjøpte model 3 som familiebil siden lovnader om hengerfeste men det er jo ikke lov å ettermontere. Jeg må altså kjøre snart 40 år gammel bil på campingvogn ferie når det står en 1 år gammel tesla i garasjen!


Magnus Hansen

Hvem var det som lovte deg at du kunne ettermontere hengerfeste?

z4rd

#17
Første bildet er mål og vekt fra Vegvesen.no på min TM3 LR, bestilt og levert med avtagbart hengerfeste. De tidligste Model 3 ble ikke levert med dette og har heller aldri blitt lovet å ha dette på plass. Dette var hovedårsaken til at vi valgte å avvente med å bestille Model 3 til det ble en valgmulighet ifm bestilling.

Med Model 3 merker jeg det greit når jeg har en litt større henger med last bakpå, i motsetning til med Model X'en, hvor jeg ikke merker at noe er koblet til bilen og den drar mykt avgårde. Siste bildet er mål og vekt fra min TMX.

Jeg tenker TMY teknisk sett havner et sted i mellom, men trolig noe nærmere TM3 enn TMX. Min påstand vil være at om man er veldig avhengig av å dra campingvogn, så vil fortsatt TMX LR være det beste elbil-alternativet, dog vil TMY trolig kunne fungere OK med de aller minste vognene.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

Sitat fra: Atle3 på torsdag 19. mars 2020, klokken 00:49
Dette er vognkortet på min 84 modell Volvo med diesel og 82 hester. Hvorfor henger tesla så langt etter? Var Volvo mer fremtidsrettet i 1984 enn tesla i 2020? Jeg forstår ikke? Kjøpte model 3 som familiebil siden lovnader om hengerfeste men det er jo ikke lov å ettermontere. Jeg må altså kjøre snart 40 år gammel bil på campingvogn ferie når det står en 1 år gammel tesla i garasjen!
1. Hva Model 3 og Volvo 240 med Model Y sin hengerkapasitet å gjøre?

2. Du har kjøpt en bil som ikke hadde hengerfeste, og som det ikke fantes noen lovnader om å få ettermontert hengerfeste på, og så forstår du ikke at du ikke kan få ettermontere hengerfeste??  :o

Hvis du har skriftlige bekreftelser på mulighet for ettermontering fra en Tesla-representant, så er det bare å ta det med Tesla og få hevet kjøpet, eller byttet i en ny bil med hengerfeste.

3. Hva er det Tesla henger etter på? Av alle elbiler på markedet er det Tesla som har høyest hengervekter, og ligger lengst fremme av samtlige.

Radial

Her viser vel egentlig bare Atle3 det rare med dagens el-biler.

De har kamera i alle vinkler, HD opplysning på speedometeret, måler hver kW du forbruker, har LED i alle hjørner, 0-100 på 2sekunder,mm

Men å få med seg en anstendig henger eller campingvogn på tur, virker være teknisk umulig uten å bla opp 1 million i 2020.

Volvo 240 på 70-tallet tok 1300kg.
De fleste stasjonsvogner i dag med 150+ hk forbrenningsmotor, tar gjerne fra 2000kg og oppover i dag på kroken.

Skjønner godt Atle3 sitt dilemma, dagens elbiler er ikke for folk flest enda.

Skulle helst sett 2500kg hengervekt jeg, driter egentlig litt i rekkevidden så lenge den klarer 10-12mil maks og kan hurtiglade ned 150+kW 🙂
Men model X er for ukurant på andre måter, og ikke minst for dyr.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hemi

kompis sin gamle opel corsa tok 1000kg...

at vi ikke har 3500 på e-tron er flaut.

RuneW

Sitat fra: Atle3 på torsdag 19. mars 2020, klokken 00:49
Hvorfor henger tesla så langt etter? Var Volvo mer fremtidsrettet i 1984 enn tesla i 2020?

Hvis din definisjon av "fremtidsrettet" består av "evnen til å dra henger", så kanskje... For meg blir det en "noe" snever definisjon, men "if it makes your boat float", som de sier på svensk...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

kodax

Det er vel kun et spørsmål om pris/etterspørsel/ønske om å få biler ut på veiene.
For å trekke tilhenger så kreves det vel spesiell sertifisering og rammen må være bygd for å tåle det, det må vel være tilstrekkelig med kjøling av batteriene etc. Hvis produsenten ikke tror det er stor nok etterspørsel eller at kundene syns det blir for dyrt, eller hvis de ønsker å dytte biler fortere ut på veiene av andre grunner, blir det jo naturligvis ikke prioritert. Det blir sikkert vanligere etterhvert også på elbiler, men det er kanskje ikke så mange lenger på verdensbasis som tidligere som ønsker å trekke henger?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hemi

på ett normalt år trekker jeg både båten ut og inn, (krever 3500KG)

ymse bilhengere, skal sies banebilen har skilt, men tidvis er det også kjekt med henger, stortsett håper jeg at jeg slipper.

Så har vi alle disse rundene med søppel, hageavfall, og YMSE.

Henger er en genial måte å frakte drit, uten å ha det i bilen. Har ikke lenger noen stor varebil G wagen å kaste ting i heller... så drømmer om noe som kan trekke henger.


kodax

Helt enig, og har derfor TMX, men flertallet i verden er kanskje ikke like enig.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hemi

norge ligger laaaaaaaaaaangt oppe på henger statestikken, amerikanerne har jo trucks og faktisk SUV (ikke leke greier) så de slipper jo ofte henger, men der tar jo uansett bilen 3.5-5.5 tonn.

Jeg postet bilde av cayenne trekkbil og båten min på amerikansk forum og de nektet tro det var mulig å trekke med så liten bil ;)

tornaldo

Skal ikke begi meg ut på diskusjonen om elbil generelt sett er for folk flest eller ikke, men en ting kan jeg si med stor sikkerhet: Folk flest har ikke behov for bil som kan trekke campingvogn eller store båter. Da har man en snever oppfatning av hvem som er «folk flest».

At f. eks. Tesla har funnet ut at det ikke er verdt kostnaden å utvikle biler med disse egenskapene pr nå, i den tid de jobber maksimalt for å tjene penger på elbil, er fullt forståelig.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

daktari

#27
Stadig mindre viktig med hengerfeste når det er reise-/camping-/hytteforbud, og i tillegg har de stengt gjenbruksstasjonene.

Men det var avsporing: vi vet ganske sikkert at HF kommer. Kan jo hende det kommer fra start i EU også. Hvis ikke er det jo bare å vente.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

THE

@tornaldo, jeg kan informere om at Tesla har en bil som er utmerket til å trekke ganske store tilhengere og campingvogner.

Ellers er jeg veldig enig i det du skriver. Det er heller ikke vanlig at en Tiguan eller BMW 3-serie sedan trekker rundt på flere tonn tunge tilhengere. Hvis folk har behov for å trekke mer en ca 15-1600 kg så kjøper de en stor SUV eller Pick-up, også i Norge. Hvis TMY kan trekke ca 1450 kg (som det ryktes) så er det nok for folk flest, og hvis ikke så er det TMX (2250kg), eTron (1800kg) eller stor fossilbil som gjelder. Den store fordelen med fossilbiler er kort fylletid av drivstoff, og det er ikke til å komme utenom at en skikkelig langtur med campingvogn tar (mye) lenger tid med elbil enn med fossilbil. Likevel synes jeg campingvogntur fra Vestlandet til Jylland i Danmark, via Sverige, var helt uproblematisk. Kjørte lengste dagsetappe på ca 700 km, og noe lenger har jeg nesten aldri kjørt på en dag med fossilbil og campingvogn heller. Ladepausene ble som oftest lenger enn nødvendig pga. at de fem personene i bilen ønsket lengre pauser enn bilen gjorde.
   
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hemi

e-tron veier 700KG? mer enn cayenne.

cayenne tar 3500kg.... og den tar det bra!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA