Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengervekt på TMY

Startet av Øyvind.h, lørdag 14. mars 2020, klokken 21:42

« forrige - neste »

THE

eTron 55 - 2445 kg egenvekt.
Porsche Cayenne Turbo - 2250 kg egenvekt
(vekt hentet fra tekniske spesifikasjoner på audi.no og porsche.no)

Ikke så stor forskjell i vekt. Hvis man sammenligner med Cayenne hybrid så er det enda mindre forskjell i vekt. Dette viser vel bare at poenget mitt er at man velger stor (i norsk målestokk) fossil-SUV hvis man har behov for å trekke tung tilhenger. Både eTron og TMX ville nok fint kunne trekke 3500 kg tilhenger også hvis de hadde vært godkjent for det.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: THE på fredag 20. mars 2020, klokken 08:43
@tornaldo, jeg kan informere om at Tesla har en bil som er utmerket til å trekke ganske store tilhengere og campingvogner.

Ellers er jeg veldig enig i det du skriver. Det er heller ikke vanlig at en Tiguan eller BMW 3-serie sedan trekker rundt på flere tonn tunge tilhengere. Hvis folk har behov for å trekke mer en ca 15-1600 kg så kjøper de en stor SUV eller Pick-up, også i Norge. Hvis TMY kan trekke ca 1450 kg (som det ryktes) så er det nok for folk flest, og hvis ikke så er det TMX (2250kg), eTron (1800kg) eller stor fossilbil som gjelder. Den store fordelen med fossilbiler er kort fylletid av drivstoff, og det er ikke til å komme utenom at en skikkelig langtur med campingvogn tar (mye) lenger tid med elbil enn med fossilbil. Likevel synes jeg campingvogntur fra Vestlandet til Jylland i Danmark, via Sverige, var helt uproblematisk. Kjørte lengste dagsetappe på ca 700 km, og noe lenger har jeg nesten aldri kjørt på en dag med fossilbil og campingvogn heller. Ladepausene ble som oftest lenger enn nødvendig pga. at de fem personene i bilen ønsket lengre pauser enn bilen gjorde.


For de som reiser med campingvogn, de utålmodige, eller de som reiser enda lengre distanser, evt på kaldere dager, er det nå kjekt å se at folk lader med snittfart på 172kW opp til 50% av batteriet på de nye Tesla Supercharger V3. Alle nye ladere som bygges vil bli V3. Det er jo en veldig fin nyhet for de som vil reise rundt i Nord-Norge, hvor det kommer mange Superchargers i år. Men vil nok og settes opp andre steder i landet og Europa. Men dette funker foreløpig best på Model 3 og Y...

Tok 13 minutter og 15 sekunder å lade fra 0% til 50% på Model 3 (20 mil på Performance og til 64 kroner).

https://www.tu.no/artikler/tesla-har-apnet-sine-forste-norske-250-kw-hurtigladere/487397

https://www.elbil24.no/nyheter/lader-med-svimlende-1645-kmt/72242990
Tesla Model Y                         2021-

Radial

#32
Sitat fra: THE på fredag 20. mars 2020, klokken 11:04
Både eTron og TMX ville nok fint kunne trekke 3500 kg tilhenger også hvis de hadde vært godkjent for det.

Akkurat det er merkelig.
Standar hengervekt i denne "klassen" biler i tyskland er 2500kg hengervekt.
Men e-tron fikk bare 1800 gitt... og "joggu" fikk iX3 og EQC samma vekta de også.

Må vel stoppe vekta der, ellers ble det enda en grunn til å ikke kjøpe X3, GLC eller Q5 lenger :)


Hadde derfor håpet Tesla skulle slå knockout på alle i klassen, men akk nei.... fremdeles interessant med MY, men da må det bli en annen bil i husholdningen for hengertrekk.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Sandvika

https://insideevs.com/news/405464/video-can-tesla-model-y-tow/ 
se fra 2:30.
Model Y som leveres i uSA har ikke noe åpenbart enkel måte å få inn hengerfeste på (i det minste uten å ta av hele støtfangerene..) Når det er sagt så nevner han også at Europa har hengerfeste for Model 3 mens USA ikke har, så bilene som etterhvert kommer her kan være forberedt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Sandvika på mandag 23. mars 2020, klokken 13:01
https://insideevs.com/news/405464/video-can-tesla-model-y-tow/ 
se fra 2:30.
Model Y som leveres i uSA har ikke noe åpenbart enkel måte å få inn hengerfeste på (i det minste uten å ta av hele støtfangerene..) Når det er sagt så nevner han også at Europa har hengerfeste for Model 3 mens USA ikke har, så bilene som etterhvert kommer her kan være forberedt.

Ja, monteringen på de første som ble levert tilsvarer nok ettermonteringen på Model 3. Det er en video hvordan en selv kan installere i bunn av nettsiden under. Men siden de allerede har nevnt hengerfeste i Model Y manualer så vil det nok være et valg når bilene til Norge produseres. En ting er hengerfeste i seg seg (som en fester med samme skruer som kollisjons-tverrstolpen), men verre er det med det elektriske. Har selv festet hengerfeste på min Performance, men ikke orket å prøve å installere ledninger, men så er det til sykler jeg bruker det.
https://www.etrailer.com/hitch-2019_Tesla_Model+3.htm

Tesla Model Y                         2021-

sfinxern

Utrolig irriterende at Tesla aldri kan gå ut og bekrefte hengerfeste. Det var utrolig tregt og vagt etter lansering av Model 3 og vi ser det samme med Model Y.

Hvorfor er dette et såpass pain point for Tesla? Bare få det på plass til alle markeder. Til og med i USA er det blitt stor etterspørsel etter hengerfeste. Og også ellers i Europa. At dette er et særnorsk fenomen er en myte.

Alle moderne BEV som skal erstatte fossil MÅ ha hengerfeste.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

roffib

Hengerfeste kan nå velges i konfigurator.
1600kg - 8.800kr

turfsurf

Sitat fra: roffib på fredag 10. april 2020, klokken 07:25
Hengerfeste kan nå velges i konfigurator.
1600kg - 8.800kr
Jepp, men man får med en solid prisøkning
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DeepFu

Sitat fra: turfsurf på fredag 10. april 2020, klokken 08:29
Sitat fra: roffib på fredag 10. april 2020, klokken 07:25
Hengerfeste kan nå velges i konfigurator.
1600kg - 8.800kr
Jepp, men man får med en solid prisøkning
Det er altså så inn i h**vete provoserende... Hva gjør man nå da?? Takker pent og endrer bestilling, eller venter og håper prisen går ned igjen når krona styrker seg. Alternativt begynner å se på andre merker? Men da kommer ladenettverkene inn i bildet. Eller kanskje satse på bruktmarkedet, og bytte TM3 uten krok i TM3 med krok, og drite i krok på TMY??
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Øyvind.h

Istedenfor å bli provosert er det bedre å kontakte Tesla og høre om hengerfeste kan legges til uten ny pris :)
Hadde vært kjipere om man allerede hadde hentet ut ny bil før hengerfeste ble klart.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DeepFu

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. april 2020, klokken 09:13
Istedenfor å bli provosert er det bedre å kontakte Tesla og høre om hengerfeste kan legges til uten ny pris :)
Hadde vært kjipere om man allerede hadde hentet ut ny bil før hengerfeste ble klart.
Been there, done that. Forbeholder meg retten til å bli provosert, men kommer etterhvert til å ta kontakt for å prøve å få lagt til HF uten at grunnprisen går opp. Kanskje hvsi alle reservasjonsholdere gjorde det flere ganger i uka, så blir de så lei til slutt at de kapitulerer.  8)
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Magnus Hansen

Skjønner ikke helt hva du blir provosert av? Bilen i den konfigurasjonen du bestilte får du jo til samme pris selv om kronen har svekket seg vesentlig? Det er ingen andre enn tesla som har gitt mulighet for å bestille til en fastsatt pris langt over et år innen levering. Reserverer du en annen bil vil de gå opp og ned i pris helt til du skriver kontrakt forholdsvis nær levering

kodax

En forhåndsbestilling er altså et lån til Tesla på 15 000,-  som man kan få tilbake når som helst.
De pengene gjør at man får nøyaktig det man har bestilt til en avtalt pris, dvs at de som bestilte tidlig nå ligger an til å spare ca. 70 000,-. I tillegg er det mulig at man blir prioritert ift leveranse (men det har vel ikke vært tilfelle tidligere).
Jeg skjønner at det er veldig irriterende dersom man må ha hengerfeste, og det gjør at prisen da kanskje øker til dagens pris. ("Kanskje", fordi det enda ikke er avklart at eksisterende bestillinger ikke kan få lagt til dette uten å gå via konfiguratoren, og det heller ikke er avklart at det ikke går an å få dette ettermontert på et senere tidspunkt.)
Men hvordan dette kan være så "inni h**vete provoserende", er vanskelig å forstå ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

DeepFu

Sitat fra: kodax på fredag 10. april 2020, klokken 09:44
En forhåndsbestilling er altså et lån til Tesla på 15 000,-  som man kan få tilbake når som helst.
De pengene gjør at man får nøyaktig det man har bestilt til en avtalt pris, dvs at de som bestilte tidlig nå ligger an til å spare ca. 70 000,-. I tillegg er det mulig at man blir prioritert ift leveranse (men det har vel ikke vært tilfelle tidligere).
Jeg skjønner at det er veldig irriterende dersom man må ha hengerfeste, og det gjør at prisen da kanskje øker til dagens pris. ("Kanskje", fordi det enda ikke er avklart at eksisterende bestillinger ikke kan få lagt til dette uten å gå via konfiguratoren, og det heller ikke er avklart at det ikke går an å få dette ettermontert på et senere tidspunkt.)
Men hvordan dette kan være så "inni h**vete provoserende", er vanskelig å forstå ;)
Det er inni h**vete provoserende fordi det endrer ingenting på bilen i det hele tatt. Ved å kjøpe noe som westfalia (mest sannsynlig) lager, så synes Tesla at det er rimelig at de skal ha Xantall 10.000 mer for selve bilen. Hadde det vært snakk om en faktisk endring av bilen, så hadde det vært noe annet. Og før alle svarer: "Men vi vet ikke om de må gjøre endringer på bilen, og at det gjenspeiles i økte kostnader!" Bullshit. De endrer ingenting.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

tss_trd

Synes det er interessant at de på model 3 har følgende tilføying under hengerfestevalget:
Tilhengerfeste kan ikke installeres etter levering.

Det har de ikke under model Y. Skal kanskje ikke konkludere noe ut fra dette, men jeg leser det i alle fall slik at det på nåværende tidspunkt vil være mulig å ettermontere i fremtiden.
Tow hitch er også tilvalg på performance. Bra!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA