Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Xpeng G3

Startet av Guleböj, søndag 08. mars 2020, klokken 19:13

« forrige - neste »

Model32019

Er det så vanskelig å utstyre det med CCS?  En skikkelig showstopper for meg. 
Ellers for mye design kopiert fra Tesla.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Kim- på mandag 27. april 2020, klokken 22:42
Den er oppgitt med 120kW peak, kjiperen med chademo.

Ja, ser den. Men tenker at det er jo også et markedet for disse sakte ladere av noen elbiler. Tenker de som lader hjemme i garasjen i 99,9% av tiden, så er dette helt greit.

Men chademo er ikke optimalt.

Rosstopher

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 28. april 2020, klokken 19:51
Ja, ser den. Men tenker at det er jo også et markedet for disse sakte ladere av noen elbiler. Tenker de som lader hjemme i garasjen i 99,9% av tiden, så er dette helt greit.

Enig i det, men jeg syns ikke treg lading hører hjemme på en bil med slik størrelse og rekkevidde.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Electric cars in Norway

#19
Gleder meg til å prøvekjøre denne :+1: jeg får ta meg tur opp til Star Autoco på Lørenskog og bilen der når den kommer. Ligger rett ved hovedveien rett før du kommer til SIA sykehuset.

https://www.tv2.no/broom/11405376/

Kopi fra TV2 nyheten under samt bilde.

MG kom med sin elektriske ZS EV tidligere i år. De får snart følge av flere.

Nå skriver bransje-nettstedet Bilbransje24.no at kinesiske Xpeng straks kommer til Norge. Hvis du ikke har hørt om dem før, er det ikke så rart. Xpeng etablerte seg som selvstendig bilprodusent så sent som i 2014. Ikke overraskende er det her snakk om elbiler.

Rommelig SUV
Den tidligere Mercedes-forhandleren Star Autoco på Lørenskog og i Bodø er sentral her, de starter salg av Xpeng for levering i 2020.

Bilen som er først ute her, er SUV-en G3. Salget av denne vil ifølge Bilbransje24.no være nettbasert og skal åpnes innen kort tid. Da vil også de endelige priser for de to modellvariantene som skal selges i Norge annonseres.

– Versjonen vi tar til Norge er en praktisk og rommelig SUV tilpasset norske forhold. En netto batterikapasitet på 66,5 kWt gir en rekkevidde på rundt 450-460 kilometer WLTP, sier Espen Strømme, til Bilbransje.24.no.

Han er daglig leder i Zero Emission Mobility AS som er importør av Xpeng G3.


Troald

Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

ProsjektX

Prisene er ganske nøyaktig 100.000kr dyrere enn i hjemlandet Kina, så vil ikke si veldig bra priser. I tillegg er merket en oppstartsbedrift uten historikk, så usikkert hva bilen er verdt om 3-5 år, og om de fremdeles eksisterer. Hadde det vært et etablert merke kan det tenkes jeg hadde hoppet på, men står ikke først i køen her for å si det sånn.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Rosstopher

Sitat fra: Troald på mandag 04. mai 2020, klokken 07:22
398.000 høres bra ut
Sitat fra: ProsjektX på mandag 04. mai 2020, klokken 12:21
Prisene er ganske nøyaktig 100.000kr dyrere enn i hjemlandet Kina, så vil ikke si veldig bra priser. I tillegg er merket en oppstartsbedrift uten historikk, så usikkert hva bilen er verdt om 3-5 år, og om de fremdeles eksisterer. Hadde det vært et etablert merke kan det tenkes jeg hadde hoppet på, men står ikke først i køen her for å si det sånn.

Også 45k dyrere enn billigste Kona. Trur nok ikke den blir noen storselger med det første.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

nilka

Å sammenligne denne mot billigste kona faller jo på sin egen urimelighet. Det er en større bil med langt mer plass. I tillegg virker det å være langt mer teknologi og høyere innvendig standard i denne bilen. Toppmodellen havner jo på samma pris som toppspeccet kona. Eneste grunnen til å velge Kona er jo mer etablert merke samt hvis man er ute etter en mindre bil.

Rosstopher

Sitat fra: nilka på tirsdag 05. mai 2020, klokken 18:46
Å sammenligne denne mot billigste kona faller jo på sin egen urimelighet. Det er en større bil med langt mer plass. I tillegg virker det å være langt mer teknologi og høyere innvendig standard i denne bilen. Toppmodellen havner jo på samma pris som toppspeccet kona. Eneste grunnen til å velge Kona er jo mer etablert merke samt hvis man er ute etter en mindre bil.

Sånn er det i elbilverdenen, på grunn av begrenset utvalg sammenligner vi biler som ikke hadde blitt sammenlignet hvis de hadde hatt fossilmotor. Ta et kjapt søk og se hvor mange artikler og foruminnlegg du finner hvor Model X, E-tron, EQC og I-Pace blir nevnt i samme åndedrag.

Og jeg holder fast ved påstanden min, jeg trur ikke denne blir noen storselger.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

nilka

Mulig du får rett.

Jeg synes i alle fall det er en spennende bil og gleder meg til å få prøvekjørt den.

Har en Tesla Model Y i bestilling men usikker på om den blir for dyr og da kan denne være interessant.

chargedup

Hvis de skal klare å få et ukjent merke i både USA og Europa (bortsett fra Kina evt Asia) til å bli en volumselger må de lavere i pris. Jeg har kjøpt nok kinadritt fra ebay/ali ol til å skjønne at spec ikke alltid stemmer helt, men så koster feks en ladekabel til mobil 5-10 vs 50-200 her i Norge. Ikke akkurat sammenlignbart, men i Kina kan de være ganske mye slakkere på barnearbeid og HMS (renhet ved produskjon av batterier feks). Er jo ikke sikkert de har planer om å selge 5-10' biler i Norge heller. Dersom bilen faktisk er bra, er det en helt ok pris selv om importør da faktisk tar litt over 100' mer enn den koster i Kina.

Positivt at det kommer flere merker på det norske markedet. Risikoen for at importør/forhandler kommer til å legge ned dersom et stort antall biler har feks batterifeil er større for Xpeng, BYD, Byton osv enn hos feks VW og det burde gjenspeiles i prisen. Jeg tror de importører som er raske med å ta inn Kinabiler enten tjener masse penger på å være tidlig ute (før mva) og noen få legges ned pga mye reklamasjoner.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Electric cars in Norway

Sitat fra: chargedup på torsdag 07. mai 2020, klokken 16:18

Positivt at det kommer flere merker på det norske markedet. Risikoen for at importør/forhandler kommer til å legge ned dersom et stort antall biler har feks batterifeil er større for Xpeng, BYD, Byton osv enn hos feks VW og det burde gjenspeiles i prisen. Jeg tror de importører som er raske med å ta inn Kinabiler enten tjener masse penger på å være tidlig ute (før mva) og noen få legges ned pga mye reklamasjoner.

Ja veldig positivt til både Xpeng  G3 og at det kommer inn flere ukjente elbil merker her i Norge og ellers i verden :+1:

Ser R Zoe satte ned prisen 20 tusen nå nylig så det er press i markedet og det er kjøpers marked på kansje noen av elbil merkene også.

batterimannen

Teslabjørn skal få låne XPeng G3 i 4 hele dager.

https://m.youtube.com/watch?v=pmI2K6gR1cU
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

nilka

Sitat fra: chargedup på torsdag 07. mai 2020, klokken 16:18
Risikoen for at importør/forhandler kommer til å legge ned dersom et stort antall biler har feks batterifeil er større for Xpeng, BYD, Byton osv enn hos feks VW og det burde gjenspeiles i prisen. Jeg tror de importører som er raske med å ta inn Kinabiler enten tjener masse penger på å være tidlig ute (før mva) og noen få legges ned pga mye reklamasjoner.

At det skal være så mye flere reklamasjoner på kinaelbiler er jeg usikker på. De har stort sett langt mer erfaring med elbiler enn alle vestlige ettersom Kina har satset på elbil lenger enn vesten. Xpeng og Byton er nå relativt nye og kan ha en tøff start på samme måte som Tesla, men også der er det store økonomiske muskler bak og en uttalt langsiktig horisont som gjør at jeg tviler på at de legger seg ned ved første antydning til motstand. Som gjør at jeg tror det skal endel til før satsingen på merkene her legges ned.
Spessifikt for BYD tror jeg det er et merke å legge merke til ettersom de er største el-bilprodusenten i verden siste 6 åra. At de skulle slite mer med batterifeil finner jeg svært lite sansynlig.
Synes jeg xpeng burde ha ligget lavere i pris, så absolutt. Hadde den vært 60-70k billigere hadde jeg vært 95% sikker på at det er min neste bil. Slik det er nå heller jeg fortsatt mot Tesla Model Y. Men skal bli veldig gøy å prøvekjøre Xpeng G3 neste helg. Så får vi se hva inntrykket blir.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA