Risikoen for at importør/forhandler kommer til å legge ned dersom et stort antall biler har feks batterifeil er større for Xpeng, BYD, Byton osv enn hos feks VW og det burde gjenspeiles i prisen. Jeg tror de importører som er raske med å ta inn Kinabiler enten tjener masse penger på å være tidlig ute (før mva) og noen få legges ned pga mye reklamasjoner.
At det skal være så mye flere reklamasjoner på kinaelbiler er jeg usikker på. De har stort sett langt mer erfaring med elbiler enn alle vestlige ettersom Kina har satset på elbil lenger enn vesten. Xpeng og Byton er nå relativt nye og kan ha en tøff start på samme måte som Tesla, men også der er det store økonomiske muskler bak og en uttalt langsiktig horisont som gjør at jeg tviler på at de legger seg ned ved første antydning til motstand. Som gjør at jeg tror det skal endel til før satsingen på merkene her legges ned.
Spessifikt for BYD tror jeg det er et merke å legge merke til ettersom de er største el-bilprodusenten i verden siste 6 åra. At de skulle slite mer med batterifeil finner jeg svært lite sansynlig.
Nå som det har kommet ut tester begynner dette å bli ganske offtopic men:
Det kan godt hende at dette er godt testede biler både i vinter/snø/salt/sommer osv som er laget minst like bra som Tesla eller VW. Poenget mitt er at vi her i Europa ikke kan være sikre på kvaliteten på et totalt ukjent merke. Hva er vanlig garantivilkår i Kina for biler?
Hvis man som norsk importør har en avtale (inkl garanti) med en kinesisk bedrift, kan den kinesiske bedriften når som helst rive i stykker avtalen og si at det ikke finnes noen avtale (selvfølgelig vet de da at de brenner broen i Norge). I et totalitært land som Kina kan myndigheter når som helst si at de og de ikke får lov til å handle med Norge pga en fredspris, som da NAS presenterte en avtale om internflygninger i Kina på kinesisk TV som plutselig ble borte etter at kommunistpartiet fikk nyss om avtalen. I mine øyne har kinesiske selskaper et mer frynsete rykte enn vestlige (selv om de skulle ha store økonomiske muskler), se feks MuddyWaters sine avsløringer om Sino-forest eller
https://www.thewirechina.com/2020/04/26/the-epic-collapse-of-luckin-coffee/ . Sier ikke at dette ikke skjer i den vestlige verden, men sjansene er større for det i et relativt lukket land som Kina.
Angående kopiering og stjeling av medarbeidere:
Hele grunnen til at selskaper som Munro (plukker fra hverandre elbiler og forteller deg produsent (hvor du får kjøpt delen og prisen) er jo at de selger denne informasjonen videre til selskaper, feks kinesiske, der patenter ikke er så viktig og kopiering er helt normalt. Mercedes velger jo å gjøre det med leiebil
https://e24.no/teknologi/i/4d4V69/bilkjempe-leide-tesla-plukket-den-i-biter