Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Xpeng G3

Startet av Guleböj, søndag 08. mars 2020, klokken 19:13

« forrige - neste »

batterimannen

Renner inn med videoer. Nå er banana box test og test av støynivå lagt ut av Teslabjørn.   
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Electric cars in Norway

#31
Batterimannen :+1: Takker for tipset :+1: har sett gjennom Bjørn N sine 3 videos. Litt dårlig på støy men ellers en helt kongebil :+1: dette blir en real utfordrer til de etablerte merkene og det er bra med mye konkurranse som gir oss flere å velge mellom og billigere elbiler som vil bidra til å fase ut fossilbilene :+1:

Counterpointer

Kunne kanskje droppet å kopiere Tesla på støyisolering ? Hvorfor ikke sett litt på Audi eller Merchedes der......

z4rd

#33
Video av range-test er også lagt ut nå. Virker å være meget effektiv mht forbruk. Samtidig er det helt utrolig hvor enorm Tesla-ripoff det er i brukergrensesnittet Må være kjedelig å være designer og utvikler i Kina når kulturen ikke byr på kreativitet, men oppfordrer og premierer folk for å kopiere og stjele andres arbeid. Dog skal det sies at de får plusspoeng for å montere et roterende kamera på taket ;)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Electric cars in Norway

#34
z4rd :+1: helt enig. Den virker å være effektiv. Herlig :+1: Gleder meg til prøvekjøring.

Ja det er endel copy&paste borte i Asia. Hørte forøvrig at stressless til Ekornes finnes helt lik der borte som her i Norge men den er lagd som kopi der borte og de produsentene eier ikke skam. De setter til og med på orginalt Ekornes merker i stoffet :-1: :-1:

Gammel nyhet men det skjer fortsatt https://e24.no/boers-og-finans/i/RR5baA/den-norske-moebelprodusenten-ekornes-slaass-mot-kina-kopier


Electric cars in Norway

#35
Ser av Bjørn T sin video at den har ikke baksete midtsete nakkestøtte. Det er litt dumt. Likt som på MG ZS EV

Daniel_0007

etter å ha sett videoene til Bjørn så er jeg imponert av tech`en til g3 bla den selv parkering funksjonen men tesla burde fint klare å lage det med en software oppdatering kun for de med fsd.
Topp kamera er heftig får litt james bond følelse men kan se datatilsynet komme på banen her men man kan si man ser på fuglene og ikke spionerer på folk 😝
Enda heftigere hvis det var en drone istedenfor som flyr opp og filmer.
Model 3 2019 LR Rwd

Radial

Syns de baksetene så trange ut mtp beina, selv bak Bjørn.
Bagasjerommet ser veldig kort ut.
Sinnsykt stor brønn under gulvet der da, positivt.

Men for 400k er ikke dette en dealbreaker... Men jeg kjøper etter plass, ikke tech.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

#38
Her er siste status fra electrek og her omtales det kort om den copy saken fra rundt 2015 / 2018 med Tesla - Tesla Model X


Overskrift
'Tesla-clone' Xpeng unveils new electric sedan with over 300 miles of range

Fred Lambert

- Apr. 16th 2019 2:47 pm

We published a report last year about how Xpeng, also known as Xiaopeng Motors, was building a vehicle heavily inspired by Tesla to the point that some were calling it a "Tesla clone." They even copied Tesla's Autopilot interface.

Later, Tesla ended up suing Xpeng claiming that they stole the Autopilot source code through a former employee, which the startup denied.
https://electrek.co/2019/04/16/tesla-clone-xpeng-electric-sedan/

Og den eldre copy saken er her der de avslutter med dette spørsmålet:

What do you think? A positive force in the EV industry inspired by Tesla or a parasite Tesla clone? Let us know in the comment section below.

Her er den saken:
https://electrek.co/2017/10/24/tesla-clone-chinese-ev-startup-all-electric-suv-open-source-patent/

Der er også bildene fra de to bilene. Det er kansje det noen ville kalt "rent kopi" (av bruker grensesnitt) som bildene viser.

Åpen kildekode har sine utfordringer men Tesla valgte å gjøre dette og resultatet ser vi i denne bilen. Bra for alle parter. Men er den verdt det med de norske prisene? Det vil tiden vise.

Fint at noen har tatt inn bilen så vi kan velge blant flere elbilmerker :+1:

Video her fra produksjonen https://youtu.be/wK4U03KRAWw

chargedup

#39
Sitat fra: nilka på lørdag 09. mai 2020, klokken 16:54
Sitat fra: chargedup på torsdag 07. mai 2020, klokken 16:18
Risikoen for at importør/forhandler kommer til å legge ned dersom et stort antall biler har feks batterifeil er større for Xpeng, BYD, Byton osv enn hos feks VW og det burde gjenspeiles i prisen. Jeg tror de importører som er raske med å ta inn Kinabiler enten tjener masse penger på å være tidlig ute (før mva) og noen få legges ned pga mye reklamasjoner.

At det skal være så mye flere reklamasjoner på kinaelbiler er jeg usikker på. De har stort sett langt mer erfaring med elbiler enn alle vestlige ettersom Kina har satset på elbil lenger enn vesten. Xpeng og Byton er nå relativt nye og kan ha en tøff start på samme måte som Tesla, men også der er det store økonomiske muskler bak og en uttalt langsiktig horisont som gjør at jeg tviler på at de legger seg ned ved første antydning til motstand. Som gjør at jeg tror det skal endel til før satsingen på merkene her legges ned.
Spessifikt for BYD tror jeg det er et merke å legge merke til ettersom de er største el-bilprodusenten i verden siste 6 åra. At de skulle slite mer med batterifeil finner jeg svært lite sansynlig.
Nå som det har kommet ut tester begynner dette å bli ganske offtopic men:
Det kan godt hende at dette er godt testede biler både i vinter/snø/salt/sommer osv som er laget minst like bra som Tesla eller VW. Poenget mitt er at vi her i Europa ikke kan være sikre på kvaliteten på et totalt ukjent merke. Hva er vanlig garantivilkår i Kina for biler?
Hvis man som norsk importør har en avtale (inkl garanti) med en kinesisk bedrift, kan den kinesiske bedriften når som helst rive i stykker avtalen og si at det ikke finnes noen avtale (selvfølgelig vet de da at de brenner broen i Norge). I et totalitært land som Kina kan myndigheter når som helst si at de og de ikke får lov til å handle med Norge pga en fredspris, som da NAS presenterte en avtale om internflygninger i Kina på kinesisk TV som plutselig ble borte etter at kommunistpartiet fikk nyss om avtalen. I mine øyne har kinesiske selskaper et mer frynsete rykte enn vestlige (selv om de skulle ha store økonomiske muskler), se feks MuddyWaters sine avsløringer om Sino-forest eller https://www.thewirechina.com/2020/04/26/the-epic-collapse-of-luckin-coffee/ . Sier ikke at dette ikke skjer i den vestlige verden, men sjansene er større for det i et relativt lukket land som Kina.

Angående kopiering og stjeling av medarbeidere:
Hele grunnen til at selskaper som Munro (plukker fra hverandre elbiler og forteller deg produsent (hvor du får kjøpt delen og prisen) er jo at de selger denne informasjonen videre til selskaper, feks kinesiske, der patenter ikke er så viktig og kopiering er helt normalt. Mercedes velger jo å gjøre det med leiebil https://e24.no/teknologi/i/4d4V69/bilkjempe-leide-tesla-plukket-den-i-biter  ;D
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Counterpointer

Sitat fra: z4rd på søndag 10. mai 2020, klokken 11:41
Dog skal det sies at de får plusspoeng for å montere et roterende kamera på taket ;)
Hvorfor det egentlig? Har høy gadget factor men ser ikke helt det praktiske. Har bare sett litt raskt på Bjørn sine videoer, og så at du kunne svinge det rundt manuelt, men tror jeg kunne gjort det med hodet mye fortere

mroek

Kan brukes som periskop om man havner på dypt vann...   8)
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

z4rd

#42
Prøvde å være ironisk. Ser ikke helt den umiddelbare nytteverdien selv.

Men de har i alle fall gjort noe utenom det vanlige. Også kan man velge å bruke det når man vil.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Sitat fra: z4rd på mandag 11. mai 2020, klokken 13:14
Prøvde å være ironisk. Ser ikke helt den umiddelbare nytteverdien selv.

Men de har i alle fall gjort noe utenom det vanlige.
Sorry det skjønte jeg ikke

Kunne jo hende det var noe lurt jeg ikke hadde tenkt på

z4rd

Kunne vært like hendig å hatt docking til DJI Mavic der :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA