Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi-appen mister kontakt med bilen

Startet av Brisken, tirsdag 03. mars 2020, klokken 20:46

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: elektro på fredag 29. januar 2021, klokken 23:32
Har heller ingen tro på at dette blir fikset på «individuelt» nivå. Lever greit med 99% 'ish oppetid, men er ikke imponert.
Var oppetiden 99 % var det vel ingen som hadde klaget ? Tror aldri jeg kom over 50 %.

ThomasEL

Jeg har nok hatt oppetid på nær 99% siden mai. Så dette varierer tydeligvis fra bil til bil. (Som det vises i andre tråder, er jeg ingen "fan boy". Har en del andre ting jeg klager/har klaget på. Men akkurat appen har fungert bra for mitt vedkommende)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

hemi

99% oppetid betyr at den ikke virker 1-2 ganger i året når du prøver (gjelder også om du tar gjenntatte forsøk )

elektro

#468
Nå bruker jeg appen i snitt flere ganger om dagen. Om den virker 95 eller 99%.. jeg vet ikke. Poenget er at den nesten alltid fungerer per i dag. Men man legger selvfølgelig bedre merke til når den ikke fungerer.

50% høres veldig rart ut. Og om folk ikke hadde klaget om det ikke var veldig, veldig mye problemer hos alle? Jo, dessverre. Dvs, de som klager, rettmessig eller ikke, får veldig høy stemme på internett. Én som klager på Facebook, 20 som hiver seg på. I tråden finnes det oftest også mange som ikke eier bilen engang. Disse blir plutselig talspersoner for alle. Så hiver media seg på.

Ta ID.3 f.eks. Den er visst katastrofe skal man tro noen. Men da Teslabjørn kjørte tre forskjellige, tidlige biler, flere hundre mil, hadde han ingen problemer. Elbilforeningen hadde heller ingen problemet i sin store test i Finnmark. Ja, noen tidlige kunder har hatt problemer med utladning av 12V batteriet, noen har opplevd dugging på ruta. AR HUD, CarPlay mm. var forsinket. De fleste har sett noen feilmeldinger komme å gå. Uten noen større konsekvenser. For oss som har hatt Tesla er dette den nye bilhverdagen. Tro meg. Og vi savner ikke den gamle, med sveivevinduer, clutch man kunne bytte selv og rygging kun på speilet.

Nå skal jeg teste appen. Den funka. 13 sekunder tok det å oppdatere den. Litt tregt, men ok. 100% i alle fall. ;)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

#469
Jeg tror grunnen til at det er så forskjellig erfaring med appen kan skyldes forskjellig bruk. Jeg kjører kanskje bilen ganske sjelden, og den kan ofte stå ubrukt en uke av gangen. Ofte virket appen rett etter at jeg hadde parkert, men da trengte jeg den jo egentlig ikke. I løpet av noen dager så det ut til at systemet gikk i dvale. Noen ganger var det mulig å vekke den med MMI reset, men ikke alltid. Sendte mange eposter til digitalsupport med detaljerte beskrivelser og fikk hyggelige svar...bare ikke noen løsning. Med Mercedes EQC har jeg aldri noen problemer, så at Audi har (hatt ?) en dårligere løsning er det vel få som bestrider. Men mitt bruksmønster er nok atypisk, og den fungere nok bedre når den daglig er i bruk. Og det skal også sies at jeg ikke har hatt e-tron på noen mnd., så de har kanskje forbedret løsningen. Ustabil app er irriterende når bilen ellers er så bra.

Hårek

Sitat fra: Trond.m på søndag 31. januar 2021, klokken 14:32
Jeg tror grunnen til at det er så forskjellig erfaring med appen kan skyldes forskjellig bruk. ...
Det er nok heller at det har vært en rekke forskjellige feil, og noen av de har ikke vært felles for alle eiere.
Audi har gjort flere servicetiltak, hvor noen ble gjort bare på enkelte grupper av biler. F.eks 90p4 som gjaldt kommunikasjon, den var ikke aktuell for min.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Trond.m

Bare å bytte til e-tron GT etter følgende sitat i Finansavisen

« Telefonen din og bilen skal ifølge Audi bli perlevenner og planlegge flotte turer sammen»

Vet ikke om jeg kjøper det utsagnet  8)

elektro

Dere kan nok være inne på noe begge to @Trond.m og @Hårek  :)

Det er nok flere forskjeller både på hardware/software modeller, innstillinger/fixer og bruksmønster som i større eller mindre grad trigger feil i kombinasjon med disse. Dermed skal man være forsiktig med å uttale seg på generelt grunnlag. Det gjelder for så vidt også undertegnede.

Nei, appen til e-tron er ikke dr*tbra- og minner dessverre mistenkelig om e-Golfen sin. Den har imidlertid dog noe utvidet funksjonalitet og har stort sett fungert for meg det siste året. Jeg har ikke prøvd alt annet, men har eid en Volvo, og sett noen andre i bruk, og vil si at når e-tron sin fungerer- så er den like bra eller dårlig som de fleste andre apper. Unntatt Tesla sin, som er i en egen klasse. Men da må man leve med en bil som har en del andre utfordringer. Er vel ingen revolusjon på gang mht. appen på hverken ID.x eller Taycan heller, så da har jeg begrensede forventninger til e-tron GT. Selv om bilen ser ut som en million! Noe den også koster..  :D

PS! Anbefaler å skru på varming ved opplåsing av e-tron, da starter AC/varme i 5 minutter når man åpner bilen med nøkkelen. Stort sett nok til å få litt lunk i bilen og setene, eventuelt rattet- antar jeg, for de som har rattvarme.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

Når jeg bruker bilen hver eller annenhver dag så fungerer appen normalt sett. Nå i det siste bruker vi bilen kun 1-2 ganger i uken og da sliter jeg ofte med å få kontakt med bilen for klimatisering.

Er det andre som har samme problem, dvs at appen fungerer hvis man bruker bilen hyppig men ikke hvis den står ubrukt i flere dager?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

elektro

#474
Synes det er ganske random jeg altså, men tror ikke jeg har hatt noen brudd i februar. Siste kontakt hos meg var imidlertid kl. 07:10 i morges, da lading var ferdig. Har ikke brukt bilen i dag, men fikk ikke oppdatert nå.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Kommet ny versjon av appen i dag. I alle fall for IOS.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

Hmm, ja muligens bare tilfeldig at det blitt sånn for meg siste ukene. Ingen ny Android version ennå..
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Trond.m

Sitat fra: tromsø på mandag 01. mars 2021, klokken 20:43
Hmm, ja muligens bare tilfeldig at det blitt sånn for meg siste ukene. Ingen ny Android version ennå..
Jeg tror du er inne på noe med bruksmønsteret ditt som har endret seg. Jeg hadde alltid problemer med tilgangen til bilen på mine to e-tron. Bruker typisk bilen 1-2 ganger pr. uke, og av og til er den ubrukt opptil 10 dager.

ThomasEL

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 02. mars 2021, klokken 06:43
Sitat fra: tromsø på mandag 01. mars 2021, klokken 20:43
Hmm, ja muligens bare tilfeldig at det blitt sånn for meg siste ukene. Ingen ny Android version ennå..
Jeg tror du er inne på noe med bruksmønsteret ditt som har endret seg. Jeg hadde alltid problemer med tilgangen til bilen på mine to e-tron. Bruker typisk bilen 1-2 ganger pr. uke, og av og til er den ubrukt opptil 10 dager.

Absolutt mulig det ligger noe der, ja..
Jeg er blant de som nesten aldri har hatt problemer med appen.. Men vi bruker bilen mange ganger til dagen, og jeg sjekker nok også appen i snitt 2-3 ganger i døgnet.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

orodreth

Ny versjon (4.0) av myAudi tilgjengelig for Android også, jeg måtte sjekke manuelt etter oppdatering i play store.

Ny versjon har mye enklere tilgang til låse opp/igjen bil og starte klima  :+1:

Står også i release notes at den skal støtte å kjøre inn og ut av parkeringsluker fra app'n, uten at jeg vet helt hvilke biler som støtter dette? Ser ikke noe mulighet for dette i appen min.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA