Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Citröen AMI

Startet av Måkemannen, fredag 28. februar 2020, klokken 22:42

« forrige - neste »

pelsjeger

Noen som vet noe mer her? Er klar for å prøve en slik til junior

kaiat

#16
For de som syns at denne kan være aktuell for 16-åringen i huset - vær obs på at en må være 18 år for å kjøre denne i Norge. 16-åringer kan kjøre 3- eller 4-hjuls moped med egenvekt ikke over 150 kg (minus batterier), men AMI har en egenvekt på 425 kg uten batteri ifølge Wikipedia.

Om ungdommen er over 18, er det vel like greitt med bil.

Daniel_0007

#17
Salget starter til høsten tydeligvis og levering over nyttår

https://www.elbil24.no/nyheter/bekrefter-na-kommer-mini-elbilen-til-norge/76621262

Så faktisk en uten skilter på Ulven i Oslo for et par dager siden, trolig en grå importert en, tror den tilhørte otto mobility, var noen dekaler på
Model 3 2019 LR Rwd

edyrli

Sitat fra: kaiat på onsdag 13. juli 2022, klokken 09:21
For de som syns at denne kan være aktuell for 16-åringen i huset - vær obs på at en må være 18 år for å kjøre denne i Norge. 16-åringer kan kjøre 3- eller 4-hjuls moped med egenvekt ikke over 150 kg (minus batterier), men AMI har en egenvekt på 425 kg uten batteri ifølge Wikipedia.

Om ungdommen er over 18, er det vel like greitt med bil.
Det stemmer ikke lenger. Aldersgrensen ble senket til 16 år 30 august 2019 for alle mopedbiler.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

RJK

#19
Sitat fra: edyrli på onsdag 13. juli 2022, klokken 12:29
Sitat fra: kaiat på onsdag 13. juli 2022, klokken 09:21
For de som syns at denne kan være aktuell for 16-åringen i huset - vær obs på at en må være 18 år for å kjøre denne i Norge. 16-åringer kan kjøre 3- eller 4-hjuls moped med egenvekt ikke over 150 kg (minus batterier), men AMI har en egenvekt på 425 kg uten batteri ifølge Wikipedia.

Om ungdommen er over 18, er det vel like greitt med bil.
Det stemmer ikke lenger. Aldersgrensen ble senket til 16 år 30 august 2019 for alle mopedbiler.
Har du A1 med kode AM 145 eller AM 146 (AM 145 har man fått uten å måtte ta lappen for oss gamliser, les: født før 1985), gjelder enda vektbegrensningen på 150 kg. Men batterivekten skal ekskluderes på elektriske 4-hjulinger.

Med AM 147 eller AM uten koder, er vektbegrensningen fjernet. Ungdommer under 18 må derfor ta både AM 146 og 147 for havne på AM uten koder, og dermed for å slippe vektgrensen, om de skal kunne føre både 2, 3 og 4-hjuls moped/mopedbil. Klarer du deg med bare 3 eller 4-hjuls, holder det med AM147.

Takk til Thorbjørn Hellehaven for korreksjonen.

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/hva-har-du-lov-a-kjore/moped-klasse-am/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

pelsjeger

AM 147 er vel bare et fire timers kurs til 2500-3500 NOK?

kaiat

Da har jeg tatt feil. Trodde AM147 var en kode som ble påført for å identifisere eksisterende førerrettigheter ved fornyelse av førerkort og at det ikke var mulig å ta dette som et eget bevis. Jeg husker det var snakk om dette da Renault Twizy kom (den finnes også i 45 km/t-versjon) og da ble det til at importøren kun tok inn 80 km/t-versjonen da 16-åringer ikke kunne kjøre moped-versjonen den gangen.




RJK

Sitat fra: pelsjeger på onsdag 13. juli 2022, klokken 14:32
AM 147 er vel bare et fire timers kurs til 2500-3500 NOK?
Bare? er dyrt nok for en som må betale lappen av egne konfirmasjonspenger eller fra det man tjener på sommerjobb, eller eventuell jobbing ved siden av skolen. Også mer enn nok for foreldre som har fullt opp med andre utgifter man skal dekke, og ikke har den best betalte jobben.

Men uansett, jeg har ikke sjekket det selv. Har ABT på lappen, så har aldri måtte sjekke pris på dette. Hadde C1 tidligere, men den forsvant pga at jeg var sterkt forseint med fornying av lappen, og aldri orket å ta test for å få den tilbake.

PS! Har betalt lappen min helt på egenhånd, uten foreldrehjelp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

pelsjeger

Nå var det mer tiden og innsatsen enn pengene jeg siktet til, men det får være opp til enhver selvsagt.

Orbit

Sitat fra: RJK på torsdag 14. juli 2022, klokken 02:49
Men uansett, jeg har ikke sjekket det selv. Har ABT på lappen, så har aldri måtte sjekke pris på dette. Hadde C1 tidligere, men den forsvant pga at jeg var sterkt forseint med fornying av lappen, og aldri orket å ta test for å få den tilbake.
Du er kanskje klar over det: Dersom det er mindre enn fem år siden C1 utløp, kan du reaktivere den kun med ny helseattest, uten oppkjøring. Dersom du bare skal ha en "sovende" C1 i beredskap, kan du komme deg unna med å bare fornye den hvert 10'ende år.

Sitat fra: https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/fornye-forerkort/fornye-tunge-klasser/Det var tidligere mulig å få klasse C1 og C1E uten å kjøre opp (som stempelrettighet). Hvis du fikk klasse C1 og eventuelt C1E slik, må du både bestå oppkjøring og levere ny helseattest hvis det har gått mer enn fem år siden utløpsdatoen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: Orbit på torsdag 14. juli 2022, klokken 10:34
Sitat fra: RJK på torsdag 14. juli 2022, klokken 02:49
Men uansett, jeg har ikke sjekket det selv. Har ABT på lappen, så har aldri måtte sjekke pris på dette. Hadde C1 tidligere, men den forsvant pga at jeg var sterkt forseint med fornying av lappen, og aldri orket å ta test for å få den tilbake.
Du er kanskje klar over det: Dersom det er mindre enn fem år siden C1 utløp, kan du reaktivere den kun med ny helseattest, uten oppkjøring. Dersom du bare skal ha en "sovende" C1 i beredskap, kan du komme deg unna med å bare fornye den hvert 10'ende år.

Sitat fra: https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/fornye-forerkort/fornye-tunge-klasser/Det var tidligere mulig å få klasse C1 og C1E uten å kjøre opp (som stempelrettighet). Hvis du fikk klasse C1 og eventuelt C1E slik, må du både bestå oppkjøring og levere ny helseattest hvis det har gått mer enn fem år siden utløpsdatoen.
Var klar over det, men ble over 5 år, så oppkjøring og helseattest, og kronene det utgjorde, samt mitt egentlig manglende reelle behov gjorde at jeg bare har latt det ligge. Har brukt lappen til dette en gang, da jeg hjalp min mor å flytte sørover.

Det er først nå med de tunge pickupene og campervans at jeg kunne luktet på et visst behov. Men tipper det løser seg med E og en liten henger, eventuelt med en endring av reglene, f.eks. fra 3500 kg til 4250-5000 kg(hvor det eventuelt ender), om politikerne får summet seg og blir enige om en felles endring av førerkortforskriftene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: kaiat på onsdag 13. juli 2022, klokken 09:21
For de som syns at denne kan være aktuell for 16-åringen i huset - vær obs på at en må være 18 år for å kjøre denne i Norge. 16-åringer kan kjøre 3- eller 4-hjuls moped med egenvekt ikke over 150 kg (minus batterier), men AMI har en egenvekt på 425 kg uten batteri ifølge Wikipedia.

Om ungdommen er over 18, er det vel like greitt med bil.
For de som har førerkort klasse T stemmer dette delvis. Man må være over 18 år, eller utvide førerett ved å gjennomføre sikkerhetskurs på veg for som er inkludert i opplæringen for AM147.
https://lovdata.no/forskrift/2004-01-19-298/§3-18

Dersom man har AM147 så er det ikke vektbegrensning mellom 16-18 år. Derimot har AM145 og AM146 uansett begrensning på 150 kg.
https://lovdata.no/forskrift/2004-01-19-298/§3-16

Jeg synes lovteksten er litt rotete skrevet, så jeg måtte lese mange ganger, for å se hva som gjelder for hva.

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: RJK på onsdag 13. juli 2022, klokken 13:43
Med AM 147 eller AM uten koder, er vektbegrensningen fjernet. Ungdommer under 18 må derfor ta både AM 146 og 147 for havne på AM uten koder, og dermed for å slippe vektgrensen.

Det holder med AM147, for å kjøre AMI.
Dersom man ikke har behov for å kjøre tohjulsmoped også, så er det ikke behov for AM146 også.

https://lovdata.no/forskrift/2004-01-19-298/§3-16
https://lovdata.no/forskrift/2004-01-19-298/§3-1

RJK

I stand corrected.

:police:

:+1:

Du har helt rett, og da beklager jeg til de som har hørt meg på dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Jeg mottok e-post fra Bertel O. Steen idag om kontrabeskjed fra importør.

AMI kommer dessverre ikke til Norge pr nå.

Årsaken skal være at mopedbilen ikke får nødvendige endringene for å kunne takle de 6 månedene i året som kan by på utfordringer når det kommer til lading og kjøring.

De skriver dialogen med fabrikken fortsetter, men det er ingen lanseringstidspunkt for AMI pr nå.

Med tanke på at denne artikkel er oppdatert 3. oktober har det tydeligvis blitt en brå endring i planene her:
https://www.elbil24.no/tester/test-mikro-elbilen-som-far-folk-til-a-smile/73843222
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA