Elbilforum.no
Bilmerker => Citroën (PSA) => Emne startet av: Måkemannen på fredag 28. februar 2020, klokken 22:42
5,5 kWt og 7 mil? Det må da være NEDC?
Men, liten og nett er den jo, toppfart på 45km/t sparer endel på strømmen.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/g7Gm4B/citroen-slipper-grisebillig-elbil
Perfekt svar på hvordan en kan erstatte smittefarlig og miljøbelastende kollektivtransport med trygg utslippsfri transport. ;)
Nå må bare kommunene tilbakeføre fjernede P plasser.
Har slått ann i Frankrike, godt hjulpet av ungdommen og Korona pandemien:
https://www.theguardian.com/world/2020/sep/11/ami-the-tiny-cube-on-wheels-that-french-14-year-olds-can-drive
Noen som vet noe om denne!?? Kjøper en jeg! 🤗
Jeg kontaktet Bertel O. Steen* Lørenskog om det var noen planer om å importere til Norge.
Svaret var:
- Kanskje... Mulig bare som en leieavtale. Pr. nå var det ikke avklart.
- Ble også orientert om at dette er en "mopedbil", var vist noen som tenkte det var en "ekte bil".
- Forstår det vil komme mer informasjon om det blir import av Bertel O. Steen.
Bilen kan kjøpes for 7300 Euro eller leies for 20 Euro på nett store.citroen.fr/ami
Så - om den ikke blir importert får vi gå i sammen og kjøpe fra Frankrike ;D
* Importør av Citroën er Bertel O. Steen.
Ami er en "game changer" som utfordrer kostnader på annen lokal transport.
Vil anta denne er en nøtt å knekke både forbilforhandlere, bompengeselskap og politikere.
Tenk om folket kunne bevege seg miljøvennlig og omtrent gratis med et vedlikeholdsfritt kjøretøy som koster 250 kr måneden å leie...
At det er mopedbil er jo bare positivt ihvertfall for de som bor i oslo området eller bergen, slipper bom, hadde jeg pendla til jobb så hadde jeg nok gått for mopedbil.
Vi skal kjøpe en slik når den er på plass i Norge :)
Det er bare å ta kontakt med Citroën forhandlere rundt om i landet. Ser de det er etterspørsel kan det føre til de velger å ta den til landet.
Det var ikke nevt noe pris for eventuelll leie. Er redd det blir mer enn 250 kr mnd.
20 Euro i Frankrike er ikke nødvendigvis fasit.
Og da er det i alle fall en Ami i Norge:
"TEST: Citroën Ami - Glad i oppmerksomhet? Da er lille Ami noe for deg" https://www.elbil24.no/tester/glad-i-oppmerksomhet-da-er-lille-ami-noe-for-deg/73843222
Fantastisk at denne ser ut til å komme til Norge - vurderte å importere selv, men alltid fint med en importør som står bak produktet. Og kanskje vi får en "Nordic"-versjon som takler kulden også.
Snakket med min lokale merkeforhandler nylig om AMI. Nordisk utgave av AMI blir ikke produsert før 2 halvår 2022. De første AMI som kommer blir kun for leiebilpooler.
Denne hadde vært genial. Trenger en våren 2023. Da blir neste unge 16 og vi må levere tilbake Mii'en. Da hadde jeg fått kombinert behovet for kjøretøy nr 2 et par ganger i uken og moped til 16 åringen.
Alternativet er andre billige kina mopedbiler, ofte med bly batterier. Eller en diesel mopedbil.
Det har kommet et mye smartere og kulere alternativ.
https://my.matterport.com/show/?m=QoFL41Hqm3v&back=1
Tror vi venter på Ami :+1:
Noen som vet noe mer her? Er klar for å prøve en slik til junior
For de som syns at denne kan være aktuell for 16-åringen i huset - vær obs på at en må være 18 år for å kjøre denne i Norge. 16-åringer kan kjøre 3- eller 4-hjuls moped med egenvekt ikke over 150 kg (minus batterier), men AMI har en egenvekt på 425 kg uten batteri ifølge Wikipedia.
Om ungdommen er over 18, er det vel like greitt med bil.
Salget starter til høsten tydeligvis og levering over nyttår
https://www.elbil24.no/nyheter/bekrefter-na-kommer-mini-elbilen-til-norge/76621262
Så faktisk en uten skilter på Ulven i Oslo for et par dager siden, trolig en grå importert en, tror den tilhørte otto mobility, var noen dekaler på
Sitat fra: kaiat på onsdag 13. juli 2022, klokken 09:21
For de som syns at denne kan være aktuell for 16-åringen i huset - vær obs på at en må være 18 år for å kjøre denne i Norge. 16-åringer kan kjøre 3- eller 4-hjuls moped med egenvekt ikke over 150 kg (minus batterier), men AMI har en egenvekt på 425 kg uten batteri ifølge Wikipedia.
Om ungdommen er over 18, er det vel like greitt med bil.
Det stemmer ikke lenger. Aldersgrensen ble senket til 16 år 30 august 2019 for alle mopedbiler.
Sitat fra: edyrli på onsdag 13. juli 2022, klokken 12:29
Sitat fra: kaiat på onsdag 13. juli 2022, klokken 09:21
For de som syns at denne kan være aktuell for 16-åringen i huset - vær obs på at en må være 18 år for å kjøre denne i Norge. 16-åringer kan kjøre 3- eller 4-hjuls moped med egenvekt ikke over 150 kg (minus batterier), men AMI har en egenvekt på 425 kg uten batteri ifølge Wikipedia.
Om ungdommen er over 18, er det vel like greitt med bil.
Det stemmer ikke lenger. Aldersgrensen ble senket til 16 år 30 august 2019 for alle mopedbiler.
Har du A1 med kode AM 145 eller AM 146 (AM 145 har man fått uten å måtte ta lappen for oss gamliser, les: født før 1985), gjelder enda vektbegrensningen på 150 kg. Men batterivekten skal ekskluderes på elektriske 4-hjulinger.
Med AM 147 eller AM uten koder, er vektbegrensningen fjernet. Ungdommer under 18 må derfor ta både AM 146 og 147 for havne på AM uten koder, og dermed for å slippe vektgrensen, om de skal kunne føre både 2, 3 og 4-hjuls moped/mopedbil. Klarer du deg med bare 3 eller 4-hjuls, holder det med AM147.
Takk til Thorbjørn Hellehaven for korreksjonen.
https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/hva-har-du-lov-a-kjore/moped-klasse-am/ (https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/hva-har-du-lov-a-kjore/moped-klasse-am/)
AM 147 er vel bare et fire timers kurs til 2500-3500 NOK?
Da har jeg tatt feil. Trodde AM147 var en kode som ble påført for å identifisere eksisterende førerrettigheter ved fornyelse av førerkort og at det ikke var mulig å ta dette som et eget bevis. Jeg husker det var snakk om dette da Renault Twizy kom (den finnes også i 45 km/t-versjon) og da ble det til at importøren kun tok inn 80 km/t-versjonen da 16-åringer ikke kunne kjøre moped-versjonen den gangen.
Sitat fra: pelsjeger på onsdag 13. juli 2022, klokken 14:32
AM 147 er vel bare et fire timers kurs til 2500-3500 NOK?
Bare? er dyrt nok for en som må betale lappen av egne konfirmasjonspenger eller fra det man tjener på sommerjobb, eller eventuell jobbing ved siden av skolen. Også mer enn nok for foreldre som har fullt opp med andre utgifter man skal dekke, og ikke har den best betalte jobben.
Men uansett, jeg har ikke sjekket det selv. Har ABT på lappen, så har aldri måtte sjekke pris på dette. Hadde C1 tidligere, men den forsvant pga at jeg var sterkt forseint med fornying av lappen, og aldri orket å ta test for å få den tilbake.
PS! Har betalt lappen min helt på egenhånd, uten foreldrehjelp.
Nå var det mer tiden og innsatsen enn pengene jeg siktet til, men det får være opp til enhver selvsagt.
Sitat fra: RJK på torsdag 14. juli 2022, klokken 02:49
Men uansett, jeg har ikke sjekket det selv. Har ABT på lappen, så har aldri måtte sjekke pris på dette. Hadde C1 tidligere, men den forsvant pga at jeg var sterkt forseint med fornying av lappen, og aldri orket å ta test for å få den tilbake.
Du er kanskje klar over det: Dersom det er mindre enn fem år siden C1 utløp, kan du reaktivere den kun med ny helseattest, uten oppkjøring. Dersom du bare skal ha en "sovende" C1 i beredskap, kan du komme deg unna med å bare fornye den hvert 10'ende år.
Sitat fra: https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/fornye-forerkort/fornye-tunge-klasser/Det var tidligere mulig å få klasse C1 og C1E uten å kjøre opp (som stempelrettighet). Hvis du fikk klasse C1 og eventuelt C1E slik, må du både bestå oppkjøring og levere ny helseattest hvis det har gått mer enn fem år siden utløpsdatoen.
Sitat fra: Orbit på torsdag 14. juli 2022, klokken 10:34
Sitat fra: RJK på torsdag 14. juli 2022, klokken 02:49
Men uansett, jeg har ikke sjekket det selv. Har ABT på lappen, så har aldri måtte sjekke pris på dette. Hadde C1 tidligere, men den forsvant pga at jeg var sterkt forseint med fornying av lappen, og aldri orket å ta test for å få den tilbake.
Du er kanskje klar over det: Dersom det er mindre enn fem år siden C1 utløp, kan du reaktivere den kun med ny helseattest, uten oppkjøring. Dersom du bare skal ha en "sovende" C1 i beredskap, kan du komme deg unna med å bare fornye den hvert 10'ende år.
Sitat fra: https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/fornye-forerkort/fornye-tunge-klasser/Det var tidligere mulig å få klasse C1 og C1E uten å kjøre opp (som stempelrettighet). Hvis du fikk klasse C1 og eventuelt C1E slik, må du både bestå oppkjøring og levere ny helseattest hvis det har gått mer enn fem år siden utløpsdatoen.
Var klar over det, men ble over 5 år, så oppkjøring og helseattest, og kronene det utgjorde, samt mitt egentlig manglende reelle behov gjorde at jeg bare har latt det ligge. Har brukt lappen til dette en gang, da jeg hjalp min mor å flytte sørover.
Det er først nå med de tunge pickupene og campervans at jeg kunne luktet på et visst behov. Men tipper det løser seg med E og en liten henger, eventuelt med en endring av reglene, f.eks. fra 3500 kg til 4250-5000 kg(hvor det eventuelt ender), om politikerne får summet seg og blir enige om en felles endring av førerkortforskriftene.
Sitat fra: kaiat på onsdag 13. juli 2022, klokken 09:21
For de som syns at denne kan være aktuell for 16-åringen i huset - vær obs på at en må være 18 år for å kjøre denne i Norge. 16-åringer kan kjøre 3- eller 4-hjuls moped med egenvekt ikke over 150 kg (minus batterier), men AMI har en egenvekt på 425 kg uten batteri ifølge Wikipedia.
Om ungdommen er over 18, er det vel like greitt med bil.
For de som har førerkort klasse T stemmer dette delvis. Man må være over 18 år, eller utvide førerett ved å gjennomføre sikkerhetskurs på veg for som er inkludert i opplæringen for AM147.
https://lovdata.no/forskrift/2004-01-19-298/§3-18 (https://lovdata.no/forskrift/2004-01-19-298/%C2%A73-18)
Dersom man har AM147 så er det ikke vektbegrensning mellom 16-18 år. Derimot har AM145 og AM146 uansett begrensning på 150 kg.
https://lovdata.no/forskrift/2004-01-19-298/§3-16 (https://lovdata.no/forskrift/2004-01-19-298/%C2%A73-16)
Jeg synes lovteksten er litt rotete skrevet, så jeg måtte lese mange ganger, for å se hva som gjelder for hva.
Sitat fra: RJK på onsdag 13. juli 2022, klokken 13:43
Med AM 147 eller AM uten koder, er vektbegrensningen fjernet. Ungdommer under 18 må derfor ta både AM 146 og 147 for havne på AM uten koder, og dermed for å slippe vektgrensen.
Det holder med AM147, for å kjøre AMI.
Dersom man ikke har behov for å kjøre tohjulsmoped også, så er det ikke behov for AM146 også.
https://lovdata.no/forskrift/2004-01-19-298/§3-16 (https://lovdata.no/forskrift/2004-01-19-298/%C2%A73-16)
https://lovdata.no/forskrift/2004-01-19-298/§3-1 (https://lovdata.no/forskrift/2004-01-19-298/%C2%A73-1)
I stand corrected.
:police:
:+1:
Du har helt rett, og da beklager jeg til de som har hørt meg på dette.
Jeg mottok e-post fra Bertel O. Steen idag om kontrabeskjed fra importør.
AMI kommer dessverre ikke til Norge pr nå.
Årsaken skal være at mopedbilen ikke får nødvendige endringene for å kunne takle de 6 månedene i året som kan by på utfordringer når det kommer til lading og kjøring.
De skriver dialogen med fabrikken fortsetter, men det er ingen lanseringstidspunkt for AMI pr nå.
Med tanke på at denne artikkel er oppdatert 3. oktober har det tydeligvis blitt en brå endring i planene her:
https://www.elbil24.no/tester/test-mikro-elbilen-som-far-folk-til-a-smile/73843222
Rart. Vi har både helårs mopedbiler og elbiler i Norge, men elektrisk mopedbil krever altså teknologi som BOS ikke kan levere?
Ja, det var en merkelig strategi fra BOS. Skylde på ladeteknologi.... Tror det er andre bakenforliggende vurderinger som BOS har tatt her.
I følge instruksjonsboka kan ikke Ami lades i temperaturer under -5C. Den har også en beskyttelsemodus der effekten reduseres ved batteritemperatur under +5C. Mulig at det er dette BOS snakker om?
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 07:53
Ja, det var en merkelig strategi fra BOS. Skylde på ladeteknologi.... Tror det er andre bakenforliggende vurderinger som BOS har tatt her.
Korrekt! Og de andre bakenforliggende vurderingene er nok at de ikke vil selge noe som konkurrerer med salget av "ordentlige" biler som de kan tjene masse penger på både ved salg og senere vedlikehold.
Det er jo ingen av de etablerte importørene/forhandlerne som vil selge billige biler i Norge lengre.
Jeg hadde håpet på Kineserne, men det ser jo ut til at de også unngår å selge mindre/billigere biler her i Norge.
mvh
Hugo
Et problem i Norge er reklamasjonsretten som gjør at en må prise inn kostnaden med dårlig kvalitet.
Ofte blir slike kjøretøy dermed like dyre som en "ordentlig" bil.
I utlandet kan en selge disse med 1 - 2 års garanti med krav om "service" for å beholde garantien, mens i Norge trenger en ikke garantien og kan likevel reklamere på feil et halv desennium etter handelen.
Sitat fra: kaiat på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 09:57
I følge instruksjonsboka kan ikke Ami lades i temperaturer under -5C. Den har også en beskyttelsemodus der effekten reduseres ved batteritemperatur under +5C. Mulig at det er dette BOS snakker om?
Hva er egentlig verst for batteriet?
F.eks. egolf 2014 utgave, DC lading i -25'c
eller
AMI med AC lading i samme temperaturområdet?
Oppdatert artikkel: https://www.elbil24.no/nyheter/kommer-ikke-til-norge-likevel/77427651
Sitat- Ami er ikke lagt på is, men i første omgang har vi informert forhandlerne om at vi ikke vet når bilen blir tilgjengelig, er svaret Elbil24 får fra PR- og informasjonssjef Stein Pettersen i Stellantis.
Sitat fra: kaiat på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 09:57
I følge instruksjonsboka kan ikke Ami lades i temperaturer under -5C. Den har også en beskyttelsemodus der effekten reduseres ved batteritemperatur under +5C. Mulig at det er dette BOS snakker om?
-5 °C er jo alt for høy grense. Den må jo kunne lades selv om det er vinter.
Jeg vet ikke hvor mye lite effekt det er mellom +5 og -5 °C, så det er litt vanskelig å si noe konkret videre her.
Om det så skulle ta 10-12 timer å lade fult når det er på det kaldeste på vinteren, så synes jeg det er "greit nok".
Total stopp så fort batteriet er under -5 °C er veldig ugreit.
Sitat fra: Måkemannen på fredag 28. februar 2020, klokken 22:42
5,5 kWt og 7 mil? Det må da være NEDC?
Rekkevidden er oppgitt i henhold til WMTC, World Motorcycle Test Cycle.
Sitat fra: CitroënUK46 MILE RANGE (WMTC)
https://business.citroen.co.uk/ami (https://business.citroen.co.uk/ami)
https://en.wikipedia.org/wiki/World_Motorcycle_Test_Cycle (https://en.wikipedia.org/wiki/World_Motorcycle_Test_Cycle)
Kom reklame for Citroën Oli idag:
Dette er en bil, og ikke 4-hjuls moped/mopedbil som AMI?
https://www.citroen.no/om-citroen/konseptbiler/citroen-oli.html/
Citroën Oli – en konseptbil på riktig spor
Oppdag vår nye konseptbil Citroën Oli [all-ë]! Målet med Citroën Oli er å inspirere til rimelige, bærekraftige og gode kjøreopplevelser for alle. I denne konseptbilen har vi redusert vekten til et minimum, samtidig som den har en rekkevidde på 400 km. For å sikre lang levetid er bilen produsert med resirkulerte og resirkulerbare deler.
Visste du at taket på Citroën Oli er laget av en lett papp - som er sterkere enn stål?
Les mer og se filmen om Citroën Oli!