Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppdatering fra Volkswagen

Startet av Gnist, fredag 28. februar 2020, klokken 00:24

« forrige - neste »

Øyvind.h

#45
Sitat fra: ihaal på fredag 22. mai 2020, klokken 23:15
Bagasjerommet i Polestar 2 er 420 liter og faktisk ganske praktisk utformet f.eks. med tanke på barnevogn som får plass både liggende og til siden. Føles betraktelig større enn f.eks. på Nissan Leaf hvor du har 435 liter men hvor utformingen er mindre praktisk. Hvis du synes PS2 har lite bagasjerom vil neppe være fornøyd med ID3 sitt på 385 liter.

Har aldri sett ID3 live, men hatchback har noen fordeler mtp høyde på rommet som jeg tipper ikke alltid vises i litermålene.
Nå er ikke bananboks-testen en perfekt målemetode, men han fikk nå inn like mange som i eqc og en mer enn IPace. De har betydelig større bagasjerom enn Polestar.

https://youtu.be/7HvFKcT_rjM

En mer høyreist bil vil kanskje også ha litt bedre takhøyde i baksetet enn Polestar. Der var det ganske trangt, og ryggen i baksetet var overraskende rett. Antakelig for å få spare inn cm i lengden.
Førerplassen likte jeg. Føltes moderne, om enn noe kompakt der også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ihaal

#46
Sitat fra: gak på fredag 22. mai 2020, klokken 23:34
Sitat fra: ihaal på fredag 22. mai 2020, klokken 23:11
Sitat fra: gak på fredag 22. mai 2020, klokken 21:50
Jeg vil si at det er ganske spinnvilt å kjøpe en gammeldags bil til omtrent nypris fra en fabrikant som står på konkursens rand. Om noen år er det ikke mulig å få hurtigladet bilen heller (det er vel ikke mulig nå heller).

Føles ikke akkurat hypermoderne å selge nybil i dag uten ryggekamera eller blindsonevarsling (kun tilgjengelig på Max) til over 350 000 kr.

For øvrig bare tull at Nissan er på konkursens rand. Det ville i så fall vært reflektert i en dramatisk nedgang i aksjekursen. Den har riktignok falt en del det siste året, men det er ikke Nissan alene om blant bilprodusentene. Du kan sammenligne med kursnedgangen til f.eks. Norwegian hvis du vil lære litt bedre hvordan aksjeutviklingen til et selskap på konkursens rand utvikler seg.
Jeg vet ikke om aksjeverdien er en god indikator på "konkursens rand", men det er flere bilprodusenter som sliter med økonomien i dag. VW er en av dem, men de er kanskje "to big to fail". Nissan tror jeg ikke er for stor til å gå konk.
Årsaken til at jeg kommenterte var at en med Nissan Leaf disset I3, som helt sikkert er en bedre bil:)

Det eneste som er elendig her er kvaliteten på dine svar til meg. Er gjerne med på en interessant diskusjon om hvorvidt prisingen på ID3 gir mening gitt konkurransen i det norske markedet, men jeg personlig synes av grunner jeg allerede har vært inne på (bil til over 350 000 kr uten ryggekamera i 2020? Blind spot assist kun på Max til over 450 000 kr?) at prisen er for høy. Jeg trakk fram Leaf som er eksempel på en mye billigere bil som er bedre utstyrt enn både grunnmodellen og Plus på flere områder (f.eks 360 kamera, blind spot assist, varme i baksete). Din synsing om økonomien til Nissan og sjansen for at ulike bilselskaper får redningspakker hvis de går mot konkurs (før øvrig priset inn i aksjekursen allerede) blir da rimelig søk og ikke akkurat relevant for de som ønsker å gjøre gode kjøpsbetrakninger.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Magnus Hansen

#47
Hvis man ikke har akutt behov for ny bil, men lyst på ID3, så ville jeg absolutt avventet kjøpet. Kampanjer mot slutten av året er absolutt en mulighet grunnet EUs nye utslippsregler. Og valutaen har vel forhåpentligvis styrket seg noe.
Polestar 2 som nevnes flere ganger her fremstår stadig som et bedre kjøp ettersom den er er en av få biler som ikke har fått høyere pris. Og de har gått ut og sagt at prisen ikke økes tross valutasituasjonen.

geear

#48
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. mai 2020, klokken 23:39
Sitat fra: ihaal på fredag 22. mai 2020, klokken 23:15
Bagasjerommet i Polestar 2 er 420 liter og faktisk ganske praktisk utformet f.eks. med tanke på barnevogn som får plass både liggende og til siden. Føles betraktelig større enn f.eks. på Nissan Leaf hvor du har 435 liter men hvor utformingen er mindre praktisk. Hvis du synes PS2 har lite bagasjerom vil neppe være fornøyd med ID3 sitt på 385 liter.

Har aldri sett ID3 live, men hatchback har noen fordeler mtp høyde på rommet som jeg tipper ikke alltid vises i litermålene.
Nå er ikke bananboks-testen en perfekt målemetode, men han fikk nå inn like mange som i eqc og en mer enn IPace. De har betydelig større bagasjerom enn Polestar.

https://youtu.be/7HvFKcT_rjM

En mer høyreist bil vil kanskje også ha litt bedre takhøyde i baksetet enn Polestar. Der var det ganske trangt, og ryggen i baksetet var overraskende rett. Antakelig for å få spare inn cm i lengden.
Førerplassen likte jeg. Føltes moderne, om enn noe kompakt der også.
Bare synd den føles skuffende simpel, plastic fantastic. Har altså bare såvidt sett den på lansering, med jentungen på armen, men førsteinntrykket etter å ha tatt litt i dører og dash var at den ligger godt bak e-Golf på kvalitetsfølelse, og også bak e-Niro. Jeg kunne sett den som konkurrent til Leaf og ZOE, men prisen putter den et annet sted..

Magnus Hansen

Møller ser ingen grunn til å utsette kjøpet :)

Sitat

– Ikke sitt på gjerdet. Det beste tilbudet kommer først. Det kommer ikke modeller som blir bedre enn dette, som kan leveres i år. De beste pakken er til de første kundene, sier han.


Hansi

Jeg kansellerte reservasjonen til moren min i dag. Bilen ble for dyr. Hun endte opp med å kjøpe en 2016-modell e-Golf og beholde gamlebilen (Audi A3 diesel) i tilfelle behov for lengre turer.

Det blir spennende å se hvor mange av disse Volkswagen klarer å selge til disse prisene.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)


Daniel_0007

Syns synd på 1st folka, ser mer og mer ut som de får et beta produkt bare fordi vw vil holde tidsfristen.
Model 3 2019 LR Rwd

Stikkkontakt

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 26. mai 2020, klokken 09:44
Syns synd på 1st folka, ser mer og mer ut som de får et beta produkt bare fordi vw vil holde tidsfristen.

Like greit å vente på det minste batteriet. Det holder i haugevis som nr2 bil.
Går vel 20-30% lenger enn en e-Golf.

ElZen

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 26. mai 2020, klokken 09:44
Syns synd på 1st folka, ser mer og mer ut som de får et beta produkt bare fordi vw vil holde tidsfristen.

Synd og synd. Det er ingen som har fått lagt inn en bestilling på bilen. De som står i køen kan fortsatt melde seg av, men det finnes sikkert noen folk som vil kjøpe et beta produkt til den prisen :P

Spent på hva som skjer med økonomien til Volkswagen etter alle søksmålene også (ref: https://e24.no/naeringsliv/i/RRL8oa/volkswagen-er-doemt-til-aa-betale-erstatning-etter-dieselgate)

Hansi

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 26. mai 2020, klokken 10:02
Like greit å vente på det minste batteriet. Det holder i haugevis som nr2 bil.
Går vel 20-30% lenger enn en e-Golf.

Enig. Jeg tror dette vil kunne fungere som eneste bil også for de som sjeldent kjører langt, spesielt hvis man går for 100kW hurtiglading-tilvalget. Synd med manglende mulighet for taklast og tilhengervekt dog.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

jman76

#56
Tror også det minste batteriet blir volummodellen. Men de må få inn mulighet for skiluke som tilvalg i det minste.

Gnist

#57
Sitat fra: ElZen på tirsdag 26. mai 2020, klokken 08:36
https://www.tu.no/artikler/sliter-med-server-kontakten-vw-id-3-kan-komme-med-redusert-programvare/492765?

Det sies i artikkelen at bilene etter levering må på verksted for en første softwareoppdatering. VW har sagt det samme "hele tiden", så dette er ikke noe nytt.

Volkswagen har imidlertid aldri sagt noe om når de er klar til å ta i mot biler på verksted for denne oppdateringen.

Hadde det vært mulig å gjøre oppdateringen ved leveranse, så hadde VW selvsagt gjort dette før bilene ble levert ut.

Det er altså uklart når VW er klar til å ta i mot biler på verksted for oppdatering av programvare slik at senere softwareoppdateringer kan skje via mobilnettet.

VW har sagt at navigasjonssystemet baserer seg på serverkommunikasjon. Slik jeg skjønner vil navigasjonssystemet ikke fungere fullt ut i en bil som ikke er online. Artikkelen sier at noen onlinetjenester skal virke når bilene først leveres. Vi får håpe at navigasjon er en av disse.

e-Stig

Sitat fra: Gnist på onsdag 27. mai 2020, klokken 12:07
Sitat fra: ElZen på tirsdag 26. mai 2020, klokken 08:36
https://www.tu.no/artikler/sliter-med-server-kontakten-vw-id-3-kan-komme-med-redusert-programvare/492765?
VW har sagt at navigasjonssystemet baserer seg på serverkommunikasjon. Slik jeg skjønner vil navigasjonssystemet ikke fungere fullt ut i en bil som ikke er online. Artikkelen sier at noen onlinetjenester skal virke når bilene først leveres. Vi får håpe at navigasjon er en av disse.

Hvis det er snakk om navigasjon i forbindelse med selvkjørende biler er jeg ganske sikker på at Volkswagen har god tid. Min erfaring er at det tar flere år fra en vei lages til den havner på kartene. Bare i mitt nabolag er det ti år gamle veier som fremdeles ikke viser på GPS eller mobil. En bil vil aldri kunne ta seg frem i trafikken på egen hånd før den får innebygd radar som leser alle situasjoner som oppstår. Selv om man pendler samme strekning i årevis er det knapt to like situasjoner. Det er årstider med ulike utfordringer (snø og is, kulde, vann, mørketid, vind, tåke, etc,) i tillegg til alt som kan oppstå i trafikken (barn, dyr, syklister, forbikjøringer, bremsing, veiarbeid, ulykker, omkjøring, kantslått, etc.).

Jeg tror ID.3 blir en kjempegod bil men er enig med de som syns den er for dyr. Ettersom den har 40 prosent lavere produksjonskostnader enn e-Golf burde den ha startet under tre hundre tusen kroner.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Gnist

#59
Sitat fra: e-Stig på torsdag 28. mai 2020, klokken 11:29
Sitat fra: Gnist på onsdag 27. mai 2020, klokken 12:07
Sitat fra: ElZen på tirsdag 26. mai 2020, klokken 08:36
https://www.tu.no/artikler/sliter-med-server-kontakten-vw-id-3-kan-komme-med-redusert-programvare/492765?
VW har sagt at navigasjonssystemet baserer seg på serverkommunikasjon. Slik jeg skjønner vil navigasjonssystemet ikke fungere fullt ut i en bil som ikke er online. Artikkelen sier at noen onlinetjenester skal virke når bilene først leveres. Vi får håpe at navigasjon er en av disse.

Hvis det er snakk om navigasjon i forbindelse med selvkjørende biler er jeg ganske sikker på at Volkswagen har god tid.

Dette er såvidt jeg vet snakk om noenlunde tradisjonelt navigasjonssystem med funksjoner som ligner på det vi er kjent med fra e-Golf. Ikke navigasjon i forbindelse med selvkjøring. 

Jeg kan tenke meg at det at navigasjonssystemet er online kan medføre at oppdateringer av kartet blir tilgjengelig raskt, for eksempel med daglige oppdateringer fra Statens Kartverk.

ID.3 1st og de variantene av ID.3 som følger i de første årene etter vil ikke ha nødvendig hardware for å kunne programvareoppdateres til å bli selvkjørende. Bilene mangler nødvendige sensorer og antagelig også tilstrekkelig kraftig innebygget datamaskin.

Konseptbilen I.D. som ble vist første gang i 2016 hadde sensorer på taket knyttet til selvkjøring og ratt som trakk seg tilbake for å vise hvordan en selvkjørende bil kunne fremstå. Intet av dette er å finne i produksjonsbilen ID.3.

Den bilen VW nå sier skal være den første som får selvkjørende egenskaper er vel produksjonsutgaven av ID. Buzz som firmaet sier skal komme i 2022. Jeg er tvilende til at de holder denne tidsplanen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA