Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppdatering fra Volkswagen

Startet av Gnist, fredag 28. februar 2020, klokken 00:24

« forrige - neste »

Eltempogigante

Jeg kansellerte også.
Skal jeg kjøpe ID3 på sikt må prisen stå i forhold til produktet, men jeg er ikke interessert i å betale pålydende på 1st for å være tidlig ute med denne bilen  :D

Electric cars in Norway

#31
Ja prisene gikk opp....

Kopi:

Men det kunne blitt mye verre, ifølge importøren.

MARIUS VALLE 19. MAI 2020 - 14:53

Her er nyheten

https://www.tu.no/artikler/volkswagen-id-3-blir-litt-dyrere/492489

z4rd

I fjor antydet de en pris på maks 330.000 kroner for bilen. Indikasjonen er nå maks 355.000 kroner. Det er en økning på 7,5 prosent, og skyldes naturlig nok den dårlige kronekursen mot euro.

Det er dessverre ikke så rart. Når man sammenligner EUR/NOK-kursen fra 14. feb (før den steg) til dagens kurs, så er det snakk om en økning på 9%. Man kan følgelig ikke gjøre en direkte sammenligning pga ulike marginger både før og etter denne situasjonen... men det er vel bare en naturlig utvikling.

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Stikkkontakt

At det ikke kommer bedre tilbud er garantert noe han må bite i seg.
VW kommer ikke til å ha mulighet til å selge ønsket antall ID3 til denne prisen.
Om Møller  holder seg på denne prisen er i tilfelle veien til Tyskland kort.
Selv med dagens unormale valutakurs er ID3 1st bare 10.000 kr dyrere i Tyskland enn i Norge. Og der nede får du garantert betydelig rabatt.
Forhåpentligvis har Møller også tenkt å ha normale rabatter på ID3 i motsetning til på andre elbiler.
Jeg beholder plassen min i køen, men jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å handle. 1st er ekstremt spartansk utstyr og 50000 opp til Plus henger ikke på greip.
Utstyret som er ekstra koster f.eks på T-Roc eks moms:
19 tommers felger 4300 kr
Kontrastfarger 0
Oppgraderte seter i Alcantara 12000 (fullskinn som er mye dyrere normalt sett)
LED-matrise i frontlyktene. 7000(oppgradert LED)
Nøkkelløs tilgang 3360 kr
Ryggekamera 1920
Delt baksete med midtarmlene og skiluke. 2000(typisk VW pris)

Motorwatt

Neppe Møller som setter prisene. De kommer nok fra VAG hvor de har full kontroll over konkurransenivå, nærhet til tilstøtende markeder i andre land, avgifter, konkurranse, kampanjer, tildeling av biler, osv. Tror Møller har veldig lite, om noen, innvirkning på prissettingen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Stikkkontakt

#35
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 20. mai 2020, klokken 09:35
Neppe Møller som setter prisene. De kommer nok fra VAG hvor de har full kontroll over konkurransenivå, nærhet til tilstøtende markeder i andre land, avgifter, konkurranse, kampanjer, tildeling av biler, osv. Tror Møller har veldig lite, om noen, innvirkning på prissettingen.

Nettopp. Og med disse prisene er ikke denne bilen konkurransedyktig. Når man får en tilsvarende utstyrt Polestar  med lengre rekkevidde,mer plass og dobbel drivlinje for 15.000 kr mer så er dette helt håpløst. Det er bare å vente på prisreduksjon. Fabrikken skal gå på høygir, så for å bli kvitt nok biler må prisen ned. Mye ned.

jman76

De vil vel helst selge trillinger?

Prisen på rimeligste modell er kanskje ikke helt krise, men totalt håpløst hvis det ikke er skiluke på denne modellen.

Da fremstår den som en veldig lite praktisk bil sammenliknet med for eksempel Nissan Leaf. Tror nok det kommer til å rulle ut en del ekstra + Leafer etter denne nyheten.

batterimannen

Sitat fra: jman76 på onsdag 20. mai 2020, klokken 09:45
De vil vel helst selge trillinger?

Prisen på rimeligste modell er kanskje ikke helt krise, men totalt håpløst hvis det ikke er skiluke på denne modellen.

Da fremstår den som en veldig lite praktisk bil sammenliknet med for eksempel Nissan Leaf. Tror nok det kommer til å rulle ut en del ekstra + Leafer etter denne nyheten.

Du må opp 50 000 for å få ryggekamera og 100 000 for å få med HUD. Da hadde jeg heller kjøpt en Kona.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Stikkkontakt

Reserverte Polestar 2.
Mer rekkevidde
En ekstra drivlinje
Mer plass
Hengerfeste
Taklast
Mer premium
36.000 kr dyrere enn Max. Da mangler jeg HUD og 20".

ihaal

Kjøpte en Nissan Leaf rundt påsketider fordi jeg hadde behov for umiddelbar levering, men kan ikke si jeg angrer på det i dag. Greit nok at ID3 har betydelig lengre rekkevidde og sikkert føles mye mer moderne, men blir jo ca 50 prosent prisøkning fra en Nissan Leaf N-Connecta til en ID3 Plus (hvor utstyrsnivået også kan sammenlignes ganske bra) og det føles ganske spinnvilt for en bil som attpåtil har mindre bagasjerom.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

gak

Jeg vil si at det er ganske spinnvilt å kjøpe en gammeldags bil til omtrent nypris fra en fabrikant som står på konkursens rand. Om noen år er det ikke mulig å få hurtigladet bilen heller (det er vel ikke mulig nå heller).
Polo 2.5

Øyvind.h

Er det virkelig mer plass i Polestar 2 enn ID3? Ps2 er jo en ganske liten og trang bil i kupeen, og bagasjerommet er lite. Mulig ID3 har mindre lengde i bagasjen, men det er veldig høyt.
Bjørn fikk inn et veldig høyt antall esker i ID3 fordi rommet er så høyt.

Men polestar kommer med tilhengerfeste, noe som kan gi mye ekstra plass. Den har vel også takstativ, som jeg er usikker på om ID3 får?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ihaal

#42
Sitat fra: gak på fredag 22. mai 2020, klokken 21:50
Jeg vil si at det er ganske spinnvilt å kjøpe en gammeldags bil til omtrent nypris fra en fabrikant som står på konkursens rand. Om noen år er det ikke mulig å få hurtigladet bilen heller (det er vel ikke mulig nå heller).

Føles ikke akkurat hypermoderne å selge nybil i dag uten ryggekamera eller blindsonevarsling (kun tilgjengelig på Max) til over 350 000 kr.

For øvrig bare tull at Nissan er på konkursens rand. Det ville i så fall vært reflektert i en dramatisk nedgang i aksjekursen. Den har riktignok falt en del det siste året, men det er ikke Nissan alene om blant bilprodusentene. Du kan sammenligne med kursnedgangen til f.eks. Norwegian hvis du vil lære litt bedre hvordan aksjeutviklingen til et selskap på konkursens rand utvikler seg.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

ihaal

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. mai 2020, klokken 22:01
Er det virkelig mer plass i Polestar 2 enn ID3? Ps2 er jo en ganske liten og trang bil i kupeen, og bagasjerommet er lite. Mulig ID3 har mindre lengde i bagasjen, men det er veldig høyt.
Bjørn fikk inn et veldig høyt antall esker i ID3 fordi rommet er så høyt.

Men polestar kommer med tilhengerfeste, noe som kan gi mye ekstra plass. Den har vel også takstativ, som jeg er usikker på om ID3 får?

Bagasjerommet i Polestar 2 er 420 liter og faktisk ganske praktisk utformet f.eks. med tanke på barnevogn som får plass både liggende og til siden. Føles betraktelig større enn f.eks. på Nissan Leaf hvor du har 435 liter men hvor utformingen er mindre praktisk. Hvis du synes PS2 har lite bagasjerom vil neppe være fornøyd med ID3 sitt på 385 liter.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

gak

#44
Sitat fra: ihaal på fredag 22. mai 2020, klokken 23:11
Sitat fra: gak på fredag 22. mai 2020, klokken 21:50
Jeg vil si at det er ganske spinnvilt å kjøpe en gammeldags bil til omtrent nypris fra en fabrikant som står på konkursens rand. Om noen år er det ikke mulig å få hurtigladet bilen heller (det er vel ikke mulig nå heller).

Føles ikke akkurat hypermoderne å selge nybil i dag uten ryggekamera eller blindsonevarsling (kun tilgjengelig på Max) til over 350 000 kr.

For øvrig bare tull at Nissan er på konkursens rand. Det ville i så fall vært reflektert i en dramatisk nedgang i aksjekursen. Den har riktignok falt en del det siste året, men det er ikke Nissan alene om blant bilprodusentene. Du kan sammenligne med kursnedgangen til f.eks. Norwegian hvis du vil lære litt bedre hvordan aksjeutviklingen til et selskap på konkursens rand utvikler seg.
Jeg vet ikke om aksjeverdien er en god indikator på "konkursens rand", men det er flere bilprodusenter som sliter med økonomien i dag. VW er en av dem, men de er kanskje "to big to fail". Nissan tror jeg ikke er for stor til å gå konk.
Årsaken til at jeg kommenterte var at en med Nissan Leaf disset I3, som helt sikkert er en bedre bil:)
Polo 2.5

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA