Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppdatering fra Volkswagen

Startet av Gnist, fredag 28. februar 2020, klokken 00:24

« forrige - neste »

Gnist

Jeg er sikkert ikke alene om å ha fått e-post fra Volkswagen Norge i dag.

Her er den viktigste delen av teksten:

SitatLevering
Det har den siste tiden versert rykter om forsinkelser i forbindelse med ID.3 lansering som følge av utfordringer knyttet til programvare. Vi har i dag fått følgende uttalelse fra fabrikk:

«Volkswagen bekrefter at tidslinjen for ID.3, som har vært kommunisert i flere måneder, ikke har endret seg: Verdenspremieren fant sted på IAA 2019, produksjonen startet som planlagt i november 2019 og ID.3 lanseres i løpet av sommeren 2020.

Produksjonen av ID.3 1ST startet med en flat oppstartskurve, og øker jevnlig frem til markedslanseringen i sommer. Volkswagens mål er å levere 30.000 ID.3 1ST til kundene som har forhåndsbestilt bilen i Europa innen utgangen av 2020.

Programvaren installeres i kjøretøyene i produksjon og vil bli oppdatert til den nyeste versjonen før overlevering til kunde.»

Bestilling
Vi hadde håpet på å kunne åpne opp for at du kunne bestille din bil i løpet av første kvartal. Bestilling av bilen planlegger vi nå å åpne for i andre kvartal, og vi vil jobbe for at det skal skje så tidlig som mulig. Du vil få god informasjon i forkant av bestillingsprosessen. Følg derfor litt ekstra godt med i innboksen, så er du godt forberedt.

Priser
Tekniske data lar vente på seg som gjør at vi ikke kan gå ut med endelige priser. Vi vil informere om priser før vi åpner for bestilling av bilen.

Bestillingsprosessen er utsatt til ubestemt tidspunkt i andre kvartal. Dette leser jeg som at det både er en forsinkelse og at det er usikkerhet rundt hvor stor forsinkelsen er. Jeg antar også at dette betyr at årsaken(e) til forsinkelsen ennå ikke er løst.

I teksten sies det at man fremdeles jobber mot oppstart av leveranser sommeren 2020 (markedslansering) og at 1st bilene skal leveres innen utgangen av året. For meg høres det ut som dette betyr at bilene i verste fall kan leveres en gang mellom september og desember.

Det er bra at Volkswagen kommuniserer, men mindre bra om dette kommer som en reaksjon på artikkelen i Manager Magazine. Ikke bra om Volkswagen først kommuniserer til pre-bookers når de blir tvunget til det.

Magnus Hansen

Vi får se hvordan dette går.. det er jo potensielt store økonomiske konsekvenser for vw når vi vet hvilke bøter som ligger og venter.

DagfinnN

Ser ikke lovende ut dette. Spørs om det blir noe ID.3 i år?
https://www.tu.no/artikler/problemene-med-volkswagen-id-3-er-langt-fra-lost-na-snakkes-det-om-krisestemning/488678?fbclid=IwAR1v7Hfk5VPSyMSA5NK5vTMsKA01rBmO6y3JNKRrW0FyfoyJ26phvEIeIqI

Jeg synes dette er trist siden flere gode elbiler gir bedre luft. Samtidig klarer jeg ikke å la være å påpeke den høge sigarføringen dette konsernet har hatt. Helt siden 2014 har de annonsert Tesla-killere som snart kommer.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Radial

Gode tider for flinke IT folk i Tyskland ser jeg.

Problemet er nettopp dette med flinke folk, de vokser ikke på trær og blir raskt headhuntet til den som betaler best.

Forøvrig ett stort bransjeproblem dette med dårlig software, ingen får det skikkelig til, selv Tesla har masse bugs....for ikke snakke om Microsoft selv klarer ikke drifte Windows skikkelig engang.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

GTHvidsten

Jeg fikk nettopp en mail fra min lokale selger, og han sier:
SitatMøller og fabrikken skulle ha åpnet for bestiling for ID.3 rett etter påske, men det blir i mai måned i stedet. Lansering i Norge mellom ukene 30-37.

I utgangspunktet er jo dette gode nyheter :)

Dog, kjenner jeg at jeg er litt skeptisk til at dette blir gjennomført :(

Gnist

Jeg fikk e-posten under fra Volkswagen Norge i dag.

SitatMulighet til å få tilbake ditt innbetalte beløp – du beholder fortsatt din forhåndsbestilling av ID.3 1ST

Vi håper du og dine har hatt en trygg og fin påske. I den perioden vi står i nå er det viktig å vise omsorg og ta hensyn.

Som forhåndsbestiller av Volkswagen ID.3 1ST har du betalt inn et beløp på kroner 10 000,-. I lys av situasjonen med Covid-19 ønsker vi å tilby deg at du kan få tilbakebetalt beløpet du har betalt inn, dersom du ønsker det.

Du beholder selvfølgelig forhåndsbestillingen din og din plass i køen.

Ønsker du å få beløpet refundert følger du instruksene under.

Informasjon om hvordan be om tilbakebetaling

Dersom du har spørsmål i tilknytning til refunderingen kan du kontakte kundeservice som hjelper deg videre.

Alle bidrag teller – store, som små. Vi håper derfor at en refusjon av ditt innbetalte beløp for forhåndsbestillingen kommer godt med i en utfordrende tid, for de som ønsker det.

Kalenderen viser april, og det betyr at det snart nærmer seg tiden vi vil åpne for endelig bestilling av ID.3 1ST. Vi jobber nå for at det blir i løpet av dette kvartalet. De første bilene vil, som tidligere kommunisert, leveres fra sommeren og alle som har forhåndsbestilt ID.3 1ST vil få sin bil levert innen utgangen av året.

Vi gleder oss til tiden fremover og holder deg oppdatert frem til vi kan åpne for bestilling av ID.3 1ST.

Med vennlig hilsen
Volkswagen Norge

Sympatisk tilbud, synes jeg.

I e-posten sier VW også at de ikke er trygge på at kontraktsinngåelse vil finne sted i dette kvartalet, altså innen utgangen av Juni.

Jeg tolker dette som om at VW sentralt ennå ikke er sikre på når de er klare til å starte leveranser. Jeg tror VW venter med å åpne for kontraktsinngåelse inntil de er trygge på når leveranser vil finne sted.

Motorwatt

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 28. februar 2020, klokken 09:19
Vi får se hvordan dette går.. det er jo potensielt store økonomiske konsekvenser for vw når vi vet hvilke bøter som ligger og venter.

Tyske bilfabrikanters svar på en eventuell søknad om endring av regelverket på grunn av COVID-19:

Meanwhile, German manufacturers Volkswagen, Daimler and BMW have emphasized that they want to keep to the CO2 limits unchanged. The non-governmental organisation Transport & Environment say that "such a plea is currently unfounded", saying that changing the targets would more likely damage the long-term sustainability and competitiveness of the automotive industry in Europe.

Existing targets mean that in 2020, 95 per cent of new car sales must be below the target of 95 grams of CO2 per kilometre on average, and then 100 per cent for 2021. "Falling car sales, therefore, do not automatically affect compliance," writes T&E. "Compliance would be affected if the type of vehicle sold changes, not the actual number.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Gnist

Jeg fikk telefon fra selger i dag som fortalte at det ville bli konvertering av reservasjoner til kontrakter fra og med siste halvdel av mai måned og at leveranser ville starte fra september av.

Jeg ble også fortalt at på grunn av endringene i euro-kursen, så ville prisene være høyere enn de ellers ville vært. Selgeren kjente imidlertid ikke de endelige prisene.

Gnist

VWs Jurgen Stackmann tvittrer at pre-bookers kan bestille ID.3 fra 17. juni.

https://twitter.com/jstackmann/status/1257679928750940161

anorway

Åpner for bestilling av ID.3 1ST 17. juni


Det er med stor glede vi nå kan annonsere datoen for endelig bestilling av ID.3 1ST for deg som har forhåndsbestilt bilen.

I går delte Jürgen Stackmann, styremedlem og øverste leder for salg og markedsføring i Volkswagen, at vi åpner for bestilling av ID.3 1ST fra og med 17. juni 2020 eksklusivt for deg som har forhåndsbestilt bilen.

Vi vet det er mange av dere som har ventet spent på denne datoen. Før 17. juni vil vi sende deg informasjon om priser og bestillingsprosessen så du skal være godt informert for å ta dine valg. Tusen takk for tålmodigheten!

Denne uken har vi også fått en annen gledelig nyhet; ID.3 ble kåret til vinner i flere kategorier i den internasjonale, uavhengige designkonkurransen for bilbransjen, «Automotive Brand Contest». Denne prestasjonen er vi stolt av og er et tydelig tegn på at ID.3 er starten på en ny reise innen elektrisk mobilitet for Volkswagen.

Med vennlig hilsen
Volkswagen Norge

anorway

Fikk en telefon i dag fra VW.

Demobiler blir tilgjengelig i Juli og første leveranser august.

Prisene vil starte på 320-330K som først forespeilet. Ingen endringer selvom norske krona har blitt svakere.

Gnist

Sitat fra: anorway på mandag 11. mai 2020, klokken 14:45
Demobiler blir tilgjengelig i Juli og første leveranser august.

Betyr dette at pre-bookers kan prøvekjøre før man endelig bestemmer seg for om man skal bestille?

anorway

Sitat fra: Gnist på tirsdag 12. mai 2020, klokken 00:01
Sitat fra: anorway på mandag 11. mai 2020, klokken 14:45
Demobiler blir tilgjengelig i Juli og første leveranser august.

Betyr dette at pre-bookers kan prøvekjøre før man endelig bestemmer seg for om man skal bestille?

Det gjenstår å se. Hadde jo håpet det. Det spørs hvor lang de setter fristen før man kan bestille, før man "Mister" plassen sin etter 17. Juni.

Electric cars in Norway

Ja det stemmer som nevnt ovenfor her at demo bilene kommer til butikkene i juli en gang og han jeg snakket med på Møller kunne ikke si når i juli. Han sa det er jo forøvrig i felles ferien også. Dette blir uansett spennende. Jeg gleder meg.

Stikkkontakt

ID3 1st 355.000
ID3 Plus 405.000
ID3 Max 455.000

Litt slemt å sette folk i bås, men er Møller helt fullstendig idiot? Tror de at de får selge noe til denne hinsidige prisen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA