Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Priser i Norge og utlandet

Startet av Gnist, tirsdag 07. januar 2020, klokken 21:14

« forrige - neste »

jman76

Hvilket lager?

Bilene kommer til Norge i sommer. Tidene da folk kjøpte elbiler usett er på hell. De får garantert solgt bilene de trenger når den kommer til Norge. 349.000 fiks ferdig?

Jo, dette blir Norges mest solgte bil i 2020.

Stikkkontakt

Det kan vel se ut som man vil melke kundene litt med 1st-modellen.
I Danmark har man lekket prisene på nett og 1st er 25.000 dyrere enn vanlig med medium batteri.
1st er bare 10.000 billigere enn Pro S(største batteri) som har 19" alu og diverse annet standardutstyr.
Uansett ser det ut som VW er altfor dyr. En estimert pris på 420.000 på Max er bare 50.000 under en Polestar som har 4WD,dobbelt så stor motor,mye mer plass,større batteri og ganske tilsvarende med utstyr. Det sier seg selv at det ikke henger på greip. ID3 1st burde koste ca 300.000 og Max ca 350. Utstyret som følger med er ikke verdt mer enn 50.000.

EV-FTW

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 19. februar 2020, klokken 15:41
Det kan vel se ut som man vil melke kundene litt med 1st-modellen.
I Danmark har man lekket prisene på nett og 1st er 25.000 dyrere enn vanlig med medium batteri.
1st er bare 10.000 billigere enn Pro S(største batteri) som har 19" alu og diverse annet standardutstyr.
Uansett ser det ut som VW er altfor dyr. En estimert pris på 420.000 på Max er bare 50.000 under en Polestar som har 4WD,dobbelt så stor motor,mye mer plass,større batteri og ganske tilsvarende med utstyr. Det sier seg selv at det ikke henger på greip. ID3 1st burde koste ca 300.000 og Max ca 350. Utstyret som følger med er ikke verdt mer enn 50.000.

Nå er det sånn at det er markedet som bestemmer, og ikke vår synsing.
Dersom de ikke får solgt til de prisene den kommer på, vil de nok justere dette fortløpende. Enn så lenge vet vi ikke engang de eksakte prisene!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

advale

#18
Merkelig innlegg. Hvis du mener det er det bedre for deg å ikke være med i diskusjonen. Det er jo nettopp derfor vi synser fordi vi ikke vet prisen.

Enig hvis Max koster 420 000 så er det for dyrt. Hvis salget går trått så er veien veldig kort for prisjusteringer etter at alle 1st er levert.

EV-FTW

Jeg vil da påstå at innlegg som omtaler bilen som «en flopp» , og at se «aldri vil få solgt» osv, på grunnlag av omtrent ikke noe, er langt mer merkelig.

Vi vet ikke prisen enda, og våre tanker om at bilen er for dyr og aldri kommer til å selge er bare tull og svada. Det er argumenter bygget på luft!

Som sagt, det er markedet som bestemmer, og jeg er temmelig sikker på at VW kan ta seg bedre betalt for denne bilen enn Kia kan for sine biler, kun fordi det er en VW.

Akkurat som det kan diskuteres om i3 er verdt prisen bare fordi det er en BMW. Likevel har den solgt svært bra, tross en stiv pris.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

advale

#20
i3 kom ganske tidlig når eneste reelle konkurrenten var en stakkarslig Leaf. Ja den har solgt bra, overraskende bra. Men hva var alternativene? Kjøpe e-Golf til 350 000, en billig Zoe eller vente 1,5 år på Kona/e-Niro?

Og som alle vet, det var Ville Vesten på bruktmarkedet i flere år inntil M3 kom, da skiftet hele markedet nærmeste over natten. Situasjonen idag er derfor helt annerledes. Ny elbiler kommer kjapt og med god tilgang fremover.

Og du glemmer igjen at en i3 er ment som "nisje" med premium-materialer, den sikter ikke mot å bli Norges mest solgte bil. Så igjen, om i3 selges 8 000 vil det være en suksess, for ID.3 vil det være gedigen nedtur.

kodax

Sitat fra: advale på torsdag 20. februar 2020, klokken 16:27...
Situasjonen idag er derfor helt annerledes. Ny elbiler kommer kjapt og med god tilgang fremover.
...
Det er morgendagens situasjon iht hva produsentene sier. Hva som faktisk blir tilfelle gjenstår å se, men pr i dag så er det fortsatt lite nye elbiler. Jeg blir ikke overrasket om det går ett år eller to før det faktisk er merkbart bedre utvalg og tilgang på dette utvalget.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Om id.3 selger bra avhenger vel av konkurrentene pris. Leaf 64 kWh selges nå fra 309.000. Tesla 3 Standard range plus komplett til 425.000 m v.dekk og hengerfeste. Soul, Kona og E-niro til sub 400, alle med masse utstyr.  Så hvis id3 kan gå 320-350 km på vinteren og lade raskt kan en modell til ca 400 selge ok? Men da er det bare 100k opp til en ribba e-tron, M3 LR AWD, polestar, xc40 etc...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rumpeldunk

Kan det være at 351 000 for den billigste blir for dyrt?
Så er det 50k opp til neste og 50 til opp til toppmodellen.


Hva tenker du?

turfsurf

Synes 400k for en såpass liten bil med litt utstyr er veldig mye. Men det gjelder jo f.eks Kona og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jonnyjb

Synes det er litt dyrere enn ønsket, ja. Selv har jeg bestilt den rimeligste 1st-utgaven (synes de to andre blir for dyre ift. hva man får i tillegg), det ble 352 500 kr inkl. vinterhjul, metallic lakk og beskyttelsepakke.
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

Asterix

Med tanke på at man får helt ny og godt utstyrt eGolf om dagen til 270-280, så synes jeg ID3 var dyr. Spesielt de to dyreste variantene. Personlig mener jeg man bør kjøre en del langturer for å forsvare å kjøpe en «golf» med lang rekkevidde til 400-450k. Jeg som kjører en 3-4 turer i året på over 20 mil tenker at det er godt timesbetalt å kope ved en ladestasjon med eGolfen innimellom...

Digi

Priser fra volkswagen Danmark:
https://www.volkswagen.dk/da/modeller/id3.html/__layer/layers/id_3_1st/1st-privatleasingpriser1/master.layer

Kontantpris

ID.3 1st

Fra kr. 334.996,-

ID.3 1st Plus

Fra kr. 369.996,-

ID.3 1st Max

Fra kr. 401.996,-


402 000dkk tilsvarer 600 000nok. Da snakker vi dyrt...

OlaM

Litt spekulativ serviettmatte her, lurer spesielt på hva Tour vil koste. Legger til grunn at forskjellen mellom modellene blir ca lik med myse-interpolering.



Hvis vi ser på de tyske prisene så er Tour litt billigere enn 1st Max. %-tallet er forskjellen til linjen under, det uthevede tallet er mitt prisforslag til at differansen skal stemme sånn noenlunde. 450' for rekkeviddemodellen blir litt vel nært Model 3, den begynner jo på 484' og vil gi en helt annen langturopplevelse.

Det er forresten en gjennomsnittlig VW-valuta på 9.1. Hvis vi legger den til grunn blir Tour litt billigere, 440 731.

Hvis vi antar Life blir grunnversjonen så kommer den på 343 861. Den har da 58 kWh, LED-lys og ACC og tåler meget pent sammenligning med f.eks. Kona 64 kWh etter min mening. Jeg tror den tyske grunnversjonen Pro ikke kommer til Norge siden den er ikke i Sverige heller. Mulig det er noe med tyske firmabilregler og at det er derfor de kaller den Pro.

https://www.volkswagen.de/de/modelle-und-konfigurator/id3.html
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA