Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Tester og medier  (Lest 3848 ganger)

gr

• Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
    • Vis profil
Sv: Tester og medier
« Svar #60 på: Lørdag 09. Mai 2020, klokken 13:57 »
Med betraktelig mindre moment (1373 nm i TMS vs 1050 nm i Taycan) og høyere egenvekt har Taycan mye bedre ytelse i høye hastigheter og så å si samme ytelse i lave hastigheter.
Det får man av en 2-trinns girkasse.
Helt riktig, det er akkurat det samme som for fossile biler, bare at elmotorer har ett større turtallsområde med flatt moment. I tillegg til det Spinner sier vil man også få høyere toppfart og lavere forbruk i høy fart (som jo er viktig for Porsche på hjemmebane).

Hadde man hatt flere gir på biler som Taycan og Model S kunne man sett toppfart på langt over 300.
Ja, men de er jo begge begrenset til 260-ish, og ser ut for å gå omtrent likt. Det sa jo også dragtimes, de skiller seg bittelitt i fart, men så holdes avstanden lik etterpå. Og har ikke Taycan og SP omtrent samme toppeffekt? Og hvorfor har Taycan høyere eller iallfall like høyt forbruk hvis den skal spare strøm med to gir? Og hvorfor har den høyere vekt enn S (nevnt over her, ikke sjekket selv) hvis den kan utnytte mindre (lettere) motorer på grunn av et ekstra gir? Den har mindre batteripakke også?

Jeg skjønner hva en girkasse gjør (er mek ing.), men det er fortsatt ikke klart foe meg hva Porsche har fått utav å bruke det i Taycan.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

turfsurf

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
« Svar #61 på: Lørdag 09. Mai 2020, klokken 14:10 »
Det jeg har sett av tester bruker Taycan mindre strøm oppe i høy fart. At det er med på å redusere forbruk er jeg ikke i tvil om, husk at Taycan har bredere dekk, veier ca 100kg mere, og nok ikke har like effektiv elektronikk som Tesla. Tesla har ekstremt effektiv drivlinje.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

gr

• Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
    • Vis profil
« Svar #62 på: Lørdag 09. Mai 2020, klokken 15:20 »
Ok, men hvorfor? Elmotorer har vel normalt høyest effektivitet på ganske høy belastning? Uten at forskjellen er stor gjennom turtallsområdet. Kan man bruke en mindre motor som dermed ligger jevnt over på høyere belastning så skjønner jeg det, men har de ikke omtrent samme størrelse motorer mtp ganske lik makseffekt?

Hva slags forskjeller i forbruk snakker man om? Taycan er en mindre og lavere bil og bør allerede i utgangspunktet ha lavere forbruk i høy fart på grunn av mindre frontareal, så det er forskjell fra middels til høy som er interessant.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

turfsurf

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
« Svar #63 på: Lørdag 09. Mai 2020, klokken 15:35 »
Ok, men hvorfor? Elmotorer har vel normalt høyest effektivitet på ganske høy belastning? Uten at forskjellen er stor gjennom turtallsområdet. Kan man bruke en mindre motor som dermed ligger jevnt over på høyere belastning så skjønner jeg det, men har de ikke omtrent samme størrelse motorer mtp ganske lik makseffekt?

Hva slags forskjeller i forbruk snakker man om? Taycan er en mindre og lavere bil og bør allerede i utgangspunktet ha lavere forbruk i høy fart på grunn av mindre frontareal, så det er forskjell fra middels til høy som er interessant.
Elmotorene til Taycan er vel mindre, spesielt sammenlignet med bakmotoren. Det er permanent magnet motorer med ekstra høy tetthet i viklingene. Porsche selv påstår det er de motorene med høyest effekt pr volumenhet.

Momentkurven til elmotorer er jo flat til ett vist punkt, før den begynner å falle. Når momentkurven begynner å falle går effektiviteten og effekten ned. Teslaene er giret med fokus på akselerasjon, og er på godt fallende momentkurve når de nærmer seg toppfart, så vidt jeg husker bidrar knapt bakmotoren. Hadde de hatt ett gir til hadde Tesla hatt bedre effektivitet og bedre akselerasjon i høy fart
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Electric cars in Norway

• Gold Member
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
« Svar #64 på: Tirsdag 12. Mai 2020, klokken 22:31 »

turfsurf :+1: men jeg tror ikke flere gir er veien å gå. Jeg tror Elon som kommer til å benytte seg av teknologi fra romfart :+1: på den kommende Tesla Roadster :+1:  det er veien å gå.

På den originale roadsteren begynte de vel med to gir, men fikk problemer med holdbarhet.

Vet ikke hvilken romfartsteknologi du tenker på for roadster 2, det eneste jeg har hørt om er en SpaceX pakke med trykkluftdrevne boostere for å øke akselerasjonen. Skal bilen gå over 400km/t uten gir må den ha himmelhøy utveksling som vil gå ut over akselerasjon.

turfsurf, he he du har helt rett. Elon sa på siste radio showet i forrige uke at det skulle benyttes romfarts teknologi. Men han ville ikke si mer. Da er det nok det du nevner over. SpaceX pakke med trykkluftdrevne boostere for å øke akselerasjonen 

Det er helt på slutten av det e times lange programmet han sa dette. Det ligger på Youtube her https://youtu.be/RcYjXbSJBN8
« Siste redigering: Tirsdag 12. Mai 2020, klokken 22:36 av Electric cars in Norway »

pst

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #65 på: Onsdag 13. Mai 2020, klokken 00:27 »
Etter å for en tid tilbake ha prøvekjørt Taycan Turbo ( takk til Porsche Asker og Bærum ! ) er det bare å gratulere lykkelige Taycan-eiere med sitt bilvalg.  ;D
2020 Audi e-tron 55
2019 Audi RS5 coupé

Rollep

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #66 på: Onsdag 13. Mai 2020, klokken 13:17 »
Etter å for en tid tilbake ha prøvekjørt Taycan Turbo ( takk til Porsche Asker og Bærum ! ) er det bare å gratulere lykkelige Taycan-eiere med sitt bilvalg.  ;D
Takker, Taycan Turbo er en fantastisk bil :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

hemi

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #67 på: Onsdag 13. Mai 2020, klokken 13:33 »
Bilen er uten tvil bra, rekkevidden har heldigvis blitt bevist til bra også.

eneste problemet er at turbo S er for dyr for meg, og er den jeg vil ha ;)

Rollep

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #68 på: Onsdag 13. Mai 2020, klokken 18:52 »
Bilen er uten tvil bra, rekkevidden har heldigvis blitt bevist til bra også.

eneste problemet er at turbo S er for dyr for meg, og er den jeg vil ha ;)
Du får plukke opp en brukt om et år eller to, de kommer sikkert å synke i pris rimelig kjapt ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

Electric cars in Norway

• Gold Member
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
« Svar #69 på: Onsdag 20. Mai 2020, klokken 07:24 »
Rollep :+1: Tror ikke det for turbo S har jo blitt dyrere nå. De vil holde seg godt i bruktpris.
« Siste redigering: Onsdag 20. Mai 2020, klokken 07:27 av Electric cars in Norway »

Tiger123

• Sr. Member
  • P100D
    • Vis profil
« Svar #70 på: Onsdag 20. Mai 2020, klokken 10:09 »
Takker, Taycan Turbo er en fantastisk bil :)

Enig, gratulerer med det som ser ut til å være en vellykket elbil!

Hadde vært morsomt å tatt en tur til Porsche butikk i Tyskland, og sett hvor i landskapet/lokalet de plasserer den der.:)