Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medier

Startet av daktari, lørdag 08. februar 2020, klokken 13:24

« forrige - neste »

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

PF

Skinner en del igjennom at det er amerikansk journalist som har skrevet artikkelen. Poengscoren er fordel Tesla på det subjektive og harde facts stort sett fordel porsche. F.eks. at sittekomfort er betydelig bedre på tesla enn porsche tror jeg nok ikke er gjengs for europeisk kroppsform.

1000kwh

Sitat fra: PF på søndag 09. februar 2020, klokken 15:52
Skinner en del igjennom at det er amerikansk journalist som har skrevet artikkelen. Poengscoren er fordel Tesla på det subjektive og harde facts stort sett fordel porsche. F.eks. at sittekomfort er betydelig bedre på tesla enn porsche tror jeg nok ikke er gjengs for europeisk kroppsform.
Kan jo høre ut som om du favoriserer Porsche?;) har du kjørt noe av disse selv?

z4rd

#3
PF: Forklar gjerne hva amerikansk kroppsform vs europeisk kroppsform har å si i denne testen. Hvem snakker du på vegne av egenlig? Kjenner du til kroppsformen til journalisten også?

Jeg synes dette ser ut til å være en forholdsvis ryddig og seriøs test. De har tatt seg "bryet" med å undersøke og teste mange ulike parametere rimelig grundig. For meg virker denne testen å være objektiv - men selvfølgelig, vi snakker om en bil - da kommer det en del følelser inn i bildet også, samt kroppsformer ;)

Det er bare å teste selv og komme med dommen - men å spenne beina på hele testen pga at journalisten er amerikansk blir for svakt og det skinner gjennom her hvem som er forutinntatt. Jeg synes denne testen fint trekker frem styrker og svakheter ved bilene, så får det bli opp til den enkelte hva de ønsker å vektlegge - det være seg performance, sittekomfort, pris, design osv. For min del er de to hovedfaktorene som gjør at jeg ikke hopper på toget med en gang:

1. Behov for en litt mer praktisk bil nå om dagen.
2. Pris.

Om noen år kan jeg kanskje ha en Turbo S (som 2. eier) - jeg elsker Porsche og at de endelig kommer med elbil er bare topp :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

PF

Vel setene til tesla har fått mye kritikk hele veien, porsches seter tilbyr flere forskjellige modeller hvor 18 veis setene normalt skal være veldig bra.
Nei jeg har ikke kjørt noen av de, og har heller ikke tenkt til det, da de er langt utenfor hva jeg har råd til nå.

Og for meg så skinner det veldig igjennom at fanatikerne forsvarer tesla uansett. Alt er positivt uansett. At bilen yter maks kun etter 45min oppvarming, klarer det et få tall ganger, regen er ikke konsekvent, så du vet aldri om den bremser eller coaster, man vet ikke om funksjonene funker i bilen etter oppdateringer, Osv.osv... veldig fint det, og de har gjort mye bra, men den bil 2.0 og alle andre er 1.0 gjør at jeg leser litt ekstra mellom linjene.
Så får dere kose dere med lang rekkevidde (som tesla ikke anbefaler dere å lade til), med ladekurver somer som ketchup flaske, alt kommer på engang, så er det tomt.

1000kwh

Sitat fra: PF på søndag 09. februar 2020, klokken 20:48
Vel setene til tesla har fått mye kritikk hele veien, porsches seter tilbyr flere forskjellige modeller hvor 18 veis setene normalt skal være veldig bra.
Nei jeg har ikke kjørt noen av de, og har heller ikke tenkt til det, da de er langt utenfor hva jeg har råd til nå.

Og for meg så skinner det veldig igjennom at fanatikerne forsvarer tesla uansett. Alt er positivt uansett. At bilen yter maks kun etter 45min oppvarming, klarer det et få tall ganger, regen er ikke konsekvent, så du vet aldri om den bremser eller coaster, man vet ikke om funksjonene funker i bilen etter oppdateringer, Osv.osv... veldig fint det, og de har gjort mye bra, men den bil 2.0 og alle andre er 1.0 gjør at jeg leser litt ekstra mellom linjene.
Så får dere kose dere med lang rekkevidde (som tesla ikke anbefaler dere å lade til), med ladekurver somer som ketchup flaske, alt kommer på engang, så er det tomt.
Det skinner ja :D :D

daktari

Tror du burde prøve før du uttaler deg PF. 0-100 på 3 sek er ganske brutalt, så begrenset hvor ofte man gidder.

Men i testen så scorer Tesla dårligere på alle sportsbil-egenskaper, men ganske mye bedre på pris. $80.000,- er jo litt også for millionærer...

Begge er også ganske lik på komfort iflg. Car&Driver, og det er ikke galt. kun 1 dB høyere støynivå i Teslaen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Jeg synes også det er litt merkelig å si at Model S vinner testen når Taycan er bedre på alt, unntatt plass og så vidt rekkevidde. Sistnevnte resultat var jo veldig interessant!

Har selv kjørt Model S i to år og lånt veldig mange forskjellige utgaver. Setene i Model S er ok, i alle fall for meg som har ganske gjennomsnittlige mål og vekt, men de er heller ikke noe spesielt. Har også sittet i Taycan Turbo S her i Norge, riktig nok bare utstilt bil, men fikk sitte i ro og mak på alle plasser, lenge. Det var mildt sagt veldig overbevisende, antakelig de beste setene jeg har sittet i i den sportslige enden av skalaen. Drømte meg bort på langtur gjennom Europa.

Synes også det er rart forskjellen i støy ikke er større. Dette er jo noe de fleste som kjører bilen reagerer positivt på i Taycan, særlig i høy hastighet, samtidig til at det var en av grunnene til at jeg ønsket å bytte vår Model S 75D facelift. Det var vanskelig å ha en samtale med de i baksetet over 100 km/t. Er Raven SÅ mye bedre, selv med Performance hjul?

Ser ut som Taycan hadde «Mission E» hjulene, det kan jo forklare en del, amerikansk asfalt kan jo være ganske grov, men det gjør jo rekkevidden enda mer imponerende;

Front axle: 9.5 J × 21 ET 60 with tyres 265/35 ZR21 101Y XL,
Rear axle: 11.5 J × 21 ET 66 with tyres 305/30 ZR21 104Y XL.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

z4rd

#8
Du glemte å nevne komfort og pris også. I tillegg til plass og rekkevidde som du allerede har nevnt. Plass er ikke kun passasjerplass, men også oppbevaringsplass.

Det er vanskelig å diskutere med deg når det cherry-pickes på høyt nivå hele tiden. Du er alltid veldig kritisk til Tesla. Men når det kommer til tyskerne så er alt de gjør korrekt, gjennomtenkt, avansert og med god grunn.

Vet ikke hva slags Teslaer du har erfaring med, men det har skjedd mye siden 2016. Sommeren 2017 skjedde det en hel del, pluss i 2018 med MCU2 osv. Og deretter spesielt med Raven.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hovik

Sitat fra: PF på søndag 09. februar 2020, klokken 15:52
Skinner en del igjennom at det er amerikansk journalist som har skrevet artikkelen. Poengscoren er fordel Tesla på det subjektive og harde facts stort sett fordel porsche. F.eks. at sittekomfort er betydelig bedre på tesla enn porsche tror jeg nok ikke er gjengs for europeisk kroppsform.

Jeg har vært i del møter med C&D/R&T testerene, og kan skrive under på at de ikke er av den rørslige typen. På privaten kjørte flere Porsche Boxster, så de er ikke noe spesielt pro USA ang. bil. Du kan ta det de skriver for god fisk.

Interessant det de har testet ang rekkevidde.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

pellethedog

Har kjørt P85d i 2 år frem til 2017 og nå prøvekjørt Taycan 4S. Taycan har en helt annen kvalitet og er overlegen kjøremessig. Det er jo en Porsche så skulle bare mangle. Styring, balanse, handling etc. Men igjen en god del dyrere og baksetet er ganske mye dårligere plassmessig samt lite bagasjerom sammenliknet med Model S. Har bestilt Taycan 4S.

z4rd

Er det lov å spørre ca. hvor mye bilen kom på? Og når er ca. leveringstid? Utrolig mye man kan specce opp i konfiguratoren :) men så at de hadde noen ferdige pakker også, typ Nordic osv.

Eneste som er litt synd med den aktuelle testen ift rekkevidde er at de kun kjørte 100 miles og regnet ut resten. Selv om resultatet er mer enn godkjent for begge bilene. Lavere snittfart hadde også vært interessant å se hvordan hadde slått ut.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

pellethedog

ca 1,2. Største batteripakke, 2 hjulsett 20 tom. Mye utstyr. Tror man kunne vært greit fornøyd med spec til 1,1. Men igjen: føles feil å holde igjen mye på utstyr til en bil i den prisklassen...

z4rd

Hehe, det var litt snedig. Tenkte akkurat det samme som deg. Kom på 1.186 i den jeg speccet opp. Grattis!
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

pellethedog

Ja bare å trykke på bestill:) Ang ventetid: bestilte ca den første uken etter konfig ble åpnet og først antatt levering 1. feb. Så kom meldingen som utsettelse 8-10 uker på alle biler i bestilling. Så nå ligger det vel an til utlevering på sommerdekk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA