Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medier

Startet av daktari, lørdag 08. februar 2020, klokken 13:24

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. mai 2020, klokken 08:28
Sitat fra: Spinner på lørdag 09. mai 2020, klokken 00:29
Med betraktelig mindre moment (1373 nm i TMS vs 1050 nm i Taycan) og høyere egenvekt har Taycan mye bedre ytelse i høye hastigheter og så å si samme ytelse i lave hastigheter.
Det får man av en 2-trinns girkasse.
Helt riktig, det er akkurat det samme som for fossile biler, bare at elmotorer har ett større turtallsområde med flatt moment. I tillegg til det Spinner sier vil man også få høyere toppfart og lavere forbruk i høy fart (som jo er viktig for Porsche på hjemmebane).

Hadde man hatt flere gir på biler som Taycan og Model S kunne man sett toppfart på langt over 300.
Ja, men de er jo begge begrenset til 260-ish, og ser ut for å gå omtrent likt. Det sa jo også dragtimes, de skiller seg bittelitt i fart, men så holdes avstanden lik etterpå. Og har ikke Taycan og SP omtrent samme toppeffekt? Og hvorfor har Taycan høyere eller iallfall like høyt forbruk hvis den skal spare strøm med to gir? Og hvorfor har den høyere vekt enn S (nevnt over her, ikke sjekket selv) hvis den kan utnytte mindre (lettere) motorer på grunn av et ekstra gir? Den har mindre batteripakke også?

Jeg skjønner hva en girkasse gjør (er mek ing.), men det er fortsatt ikke klart foe meg hva Porsche har fått utav å bruke det i Taycan.

turfsurf

Det jeg har sett av tester bruker Taycan mindre strøm oppe i høy fart. At det er med på å redusere forbruk er jeg ikke i tvil om, husk at Taycan har bredere dekk, veier ca 100kg mere, og nok ikke har like effektiv elektronikk som Tesla. Tesla har ekstremt effektiv drivlinje.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Ok, men hvorfor? Elmotorer har vel normalt høyest effektivitet på ganske høy belastning? Uten at forskjellen er stor gjennom turtallsområdet. Kan man bruke en mindre motor som dermed ligger jevnt over på høyere belastning så skjønner jeg det, men har de ikke omtrent samme størrelse motorer mtp ganske lik makseffekt?

Hva slags forskjeller i forbruk snakker man om? Taycan er en mindre og lavere bil og bør allerede i utgangspunktet ha lavere forbruk i høy fart på grunn av mindre frontareal, så det er forskjell fra middels til høy som er interessant.

turfsurf

Sitat fra: gr på lørdag 09. mai 2020, klokken 15:20
Ok, men hvorfor? Elmotorer har vel normalt høyest effektivitet på ganske høy belastning? Uten at forskjellen er stor gjennom turtallsområdet. Kan man bruke en mindre motor som dermed ligger jevnt over på høyere belastning så skjønner jeg det, men har de ikke omtrent samme størrelse motorer mtp ganske lik makseffekt?

Hva slags forskjeller i forbruk snakker man om? Taycan er en mindre og lavere bil og bør allerede i utgangspunktet ha lavere forbruk i høy fart på grunn av mindre frontareal, så det er forskjell fra middels til høy som er interessant.
Elmotorene til Taycan er vel mindre, spesielt sammenlignet med bakmotoren. Det er permanent magnet motorer med ekstra høy tetthet i viklingene. Porsche selv påstår det er de motorene med høyest effekt pr volumenhet.

Momentkurven til elmotorer er jo flat til ett vist punkt, før den begynner å falle. Når momentkurven begynner å falle går effektiviteten og effekten ned. Teslaene er giret med fokus på akselerasjon, og er på godt fallende momentkurve når de nærmer seg toppfart, så vidt jeg husker bidrar knapt bakmotoren. Hadde de hatt ett gir til hadde Tesla hatt bedre effektivitet og bedre akselerasjon i høy fart
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#64
Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. mai 2020, klokken 11:57
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 09. mai 2020, klokken 08:55

turfsurf :+1: men jeg tror ikke flere gir er veien å gå. Jeg tror Elon som kommer til å benytte seg av teknologi fra romfart :+1: på den kommende Tesla Roadster :+1:  det er veien å gå.

På den originale roadsteren begynte de vel med to gir, men fikk problemer med holdbarhet.

Vet ikke hvilken romfartsteknologi du tenker på for roadster 2, det eneste jeg har hørt om er en SpaceX pakke med trykkluftdrevne boostere for å øke akselerasjonen. Skal bilen gå over 400km/t uten gir må den ha himmelhøy utveksling som vil gå ut over akselerasjon.

turfsurf, he he du har helt rett. Elon sa på siste radio showet i forrige uke at det skulle benyttes romfarts teknologi. Men han ville ikke si mer. Da er det nok det du nevner over. SpaceX pakke med trykkluftdrevne boostere for å øke akselerasjonen 

Det er helt på slutten av det e times lange programmet han sa dette. Det ligger på Youtube her https://youtu.be/RcYjXbSJBN8

pst

Etter å for en tid tilbake ha prøvekjørt Taycan Turbo ( takk til Porsche Asker og Bærum ! ) er det bare å gratulere lykkelige Taycan-eiere med sitt bilvalg.  ;D
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

Rollep

Sitat fra: pst på onsdag 13. mai 2020, klokken 00:27
Etter å for en tid tilbake ha prøvekjørt Taycan Turbo ( takk til Porsche Asker og Bærum ! ) er det bare å gratulere lykkelige Taycan-eiere med sitt bilvalg.  ;D
Takker, Taycan Turbo er en fantastisk bil :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

hemi

Bilen er uten tvil bra, rekkevidden har heldigvis blitt bevist til bra også.

eneste problemet er at turbo S er for dyr for meg, og er den jeg vil ha ;)

Rollep

Sitat fra: hemi på onsdag 13. mai 2020, klokken 13:33
Bilen er uten tvil bra, rekkevidden har heldigvis blitt bevist til bra også.

eneste problemet er at turbo S er for dyr for meg, og er den jeg vil ha ;)
Du får plukke opp en brukt om et år eller to, de kommer sikkert å synke i pris rimelig kjapt ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Electric cars in Norway

#69
Rollep :+1: Tror ikke det for turbo S har jo blitt dyrere nå. De vil holde seg godt i bruktpris.

Tiger123

Sitat fra: Rollep på onsdag 13. mai 2020, klokken 13:17
Sitat fra: pst på onsdag 13. mai 2020, klokken 00:27
Etter å for en tid tilbake ha prøvekjørt Taycan Turbo ( takk til Porsche Asker og Bærum ! ) er det bare å gratulere lykkelige Taycan-eiere med sitt bilvalg.  ;D
Takker, Taycan Turbo er en fantastisk bil :)

Enig, gratulerer med det som ser ut til å være en vellykket elbil!

Hadde vært morsomt å tatt en tur til Porsche butikk i Tyskland, og sett hvor i landskapet/lokalet de plasserer den der.:)

elektro

Sitat fra: Tiger123 på onsdag 20. mai 2020, klokken 10:09
Sitat fra: Rollep på onsdag 13. mai 2020, klokken 13:17
Sitat fra: pst på onsdag 13. mai 2020, klokken 00:27
Etter å for en tid tilbake ha prøvekjørt Taycan Turbo ( takk til Porsche Asker og Bærum ! ) er det bare å gratulere lykkelige Taycan-eiere med sitt bilvalg.  ;D
Takker, Taycan Turbo er en fantastisk bil :)

Enig, gratulerer med det som ser ut til å være en vellykket elbil!

Hadde vært morsomt å tatt en tur til Porsche butikk i Tyskland, og sett hvor i landskapet/lokalet de plasserer den der.:)

Vel, du trenger nok ikke lete lenge. :) Virker som Porsche både er stolte av bilen, samt at de trenger å selge en betydelig andel av den for å få ned utslippstall. På www.porsche.de er Taycan slide nr. 2 på forsiden etter nye 911 Targa 4S Heritage Edition og i modelloversikten er den nr. 3 etter 718 og 911, men over Panamera, Macan, Cayenne og Alle modeller.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: gr på lørdag 09. mai 2020, klokken 13:57
Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. mai 2020, klokken 08:28
Sitat fra: Spinner på lørdag 09. mai 2020, klokken 00:29
Med betraktelig mindre moment (1373 nm i TMS vs 1050 nm i Taycan) og høyere egenvekt har Taycan mye bedre ytelse i høye hastigheter og så å si samme ytelse i lave hastigheter.
Det får man av en 2-trinns girkasse.
Helt riktig, det er akkurat det samme som for fossile biler, bare at elmotorer har ett større turtallsområde med flatt moment. I tillegg til det Spinner sier vil man også få høyere toppfart og lavere forbruk i høy fart (som jo er viktig for Porsche på hjemmebane).

Hadde man hatt flere gir på biler som Taycan og Model S kunne man sett toppfart på langt over 300.
Ja, men de er jo begge begrenset til 260-ish, og ser ut for å gå omtrent likt. Det sa jo også dragtimes, de skiller seg bittelitt i fart, men så holdes avstanden lik etterpå. Og har ikke Taycan og SP omtrent samme toppeffekt? Og hvorfor har Taycan høyere eller iallfall like høyt forbruk hvis den skal spare strøm med to gir? Og hvorfor har den høyere vekt enn S (nevnt over her, ikke sjekket selv) hvis den kan utnytte mindre (lettere) motorer på grunn av et ekstra gir? Den har mindre batteripakke også?

Jeg skjønner hva en girkasse gjør (er mek ing.), men det er fortsatt ikke klart foe meg hva Porsche har fått utav å bruke det i Taycan.

Det siste først; Jeg er ikke mek ing, men svaret på hva Porsche har fått ut av å bruke girkasse, er vel betydelig bedre akselerasjon enn andre elbiler fra 100-250 km/t. Mht. Drsgtimes, er jo først der en 1/4-mile test slutter at dette begynner å bli tydelig. De som har testet sier dette er tydelig når du ligger på autobahn og trykker pedalen i bånn. Dette er det Tesla «mangler», sier enkelte. Vi snakker vel også rundt 8 sek forskjell på 100-250 km/t. Veldig nyttig.. ;D

Svaret på hvorfor Taycan har like høyt forbruk som Model S, eller høyere, er vel bredere hjul og lavere anbefalt lufttrykk. Sett opp de to bilene på eksakt like hjulsett, så skal du ikke se bort fra at Taycan bruker mindre strøm ved både høy og lav hastighet. For alle praktiske formål vil det imidlertid være nokså likt, ettersom bilene har omtrent samme form, ytre mål og vekt. Fysikk.

Et annet svar kan være at Tesla underrapporterer forbrukstallet litt. Det er i alle fall litt rart at man på en Model S får ca. 105 kWh inn i batteriet på Ionity inkl. ladetap, men bare 92 kWh ut av det i følge bilens forbrukstall. På en Taycan får man får ca. 91 kWh inn på Ionity inkl. ladetap, og 89 kWh ut av den i følge bilens forbrukstall. Kombinerer man effekten av dette, med et imponerende rekkeviddetall i alle Tesla modeller uansett vær, kjøreforhold- og kjørestil (ved bruk av typical i stedet for GOM) og helt vanvittige EPA målinger, er det ikke rart at mange blir imponert/villedet.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Det er jo mye dokumentasjon på at Model S går veldig langt også IRL. Jeg vil heller tro at 8 års ledelse innen finjustering av rullemotstand og andre tap (HVAC) gir en fordel Tesla. Uansett går Porschen "langt nok".

Jeg tror Taycan har høyere marktrykk pga. mer racing-orientert aerodynamikk. Jmfr de ekstra spoilerne som raskt kom på "plaid" på ringen for i det hele tatt komme rundt. Det blir økt forbruk. Du ser det på Formel 1-bilene som har en vinge i bakspoiler som felles inn for å foreta forbikjøringer, og bilene blir mye raskere.
For oss nordmenn er det en ulempe, men for en tysker kanskje viktig at bilen er superstabil i 230 km/t under alle forhold.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 08. juni 2020, klokken 19:00
For oss nordmenn er det en ulempe, men for en tysker kanskje viktig at bilen er superstabil i 230 km/t under alle forhold.
Har kjørt Model S i 240km/t og det var ikke udelt positivt nei.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA