Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medier

Startet av daktari, lørdag 08. februar 2020, klokken 13:24

« forrige - neste »

overskyet

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 09. juni 2022, klokken 08:47
Sitat fra: Vaduz på onsdag 08. juni 2022, klokken 20:36
Sitat fra: chargedup på torsdag 02. juni 2022, klokken 09:51
Taycan 21" 265/35 foran og 305/30 bak.
ix40 22" 275/40.
Girkassen burde gjøre bilen mer effektiv, men jeg tipper at hovedgrunnen til girkassen er der for at bilen skal være sportslig, ikke av forbrukshensyn. Enig i at Taycan underpresterte i går (selv om jeg aldri har kjørt CT eller sett forbrukstester tidligere). Regner med at forskjellen i forbruk vs ix ville ha vært mindre på motorvei.
Girkassen gjør bilen mindre effektiv da det blir mer tap i drivverket. Det enste girkassen hjelper til med er å tillate enorm akselerasjon og samtidig høy toppfart og god akselerasjon i høyere fart.

Nei.
https://www.caranddriver.com/news/a28903274/porsche-taycan-transmission/

Stemmer og når min cruiser i range mode og har ligget i jevn fart en stund,  så bruker den bare motoren foran.

Vaduz

Sitat fra: snakkesalig på torsdag 09. juni 2022, klokken 08:47
Sitat fra: Vaduz på onsdag 08. juni 2022, klokken 20:36
Sitat fra: chargedup på torsdag 02. juni 2022, klokken 09:51
Taycan 21" 265/35 foran og 305/30 bak.
ix40 22" 275/40.
Girkassen burde gjøre bilen mer effektiv, men jeg tipper at hovedgrunnen til girkassen er der for at bilen skal være sportslig, ikke av forbrukshensyn. Enig i at Taycan underpresterte i går (selv om jeg aldri har kjørt CT eller sett forbrukstester tidligere). Regner med at forskjellen i forbruk vs ix ville ha vært mindre på motorvei.
Girkassen gjør bilen mindre effektiv da det blir mer tap i drivverket. Det enste girkassen hjelper til med er å tillate enorm akselerasjon og samtidig høy toppfart og god akselerasjon i høyere fart.

Nei.
https://www.caranddriver.com/news/a28903274/porsche-taycan-transmission/

Det der låt som om noen bare hadde gjengitt et Porsche presseskriv verbatim. Men uansett, girkasse øker forbruket i drivlinjen jo, å påstå noe annet blir meningsløst. Om effektiviteten synker med økende turtall, er det bare å ha en høyere giret, mindre motor på forakslingen. Evt høyere gir på bakhjulene også, men må kanskje da ha større motor for å få samme moment. Girboksen gjør at man slipper å velge mellom akselerasjon i høy og lav fart, men det går selvfølgelig på bekostning av effektivitet. Taycan går vel like langt som iX 40, så det sier seg selv at drivverket ikke er det mest økonomiske.

hemi

"girkasse"

er ikke som om andre elbiler har direct drive?

de aller fleste har giring + differensial

geear

Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. juni 2022, klokken 09:24
Tja. Eventuelt så har Porsches ingeniører mer greie på dette en deg. Ikke vet jeg.
Porsche-ingeniørene har helt sikkert gode grunner for valgene sine, men det er ikke sikkert de hadde valgt likt i dag. Det var deres første elbil, og med tanke på at for eksempel Model S (som har sammenlignbar form) både er lettere, mer effektiv (iallfall i "normale" hastigheter), har samme toppfart, og aksellererer raskere, så må det være lov å diskutere valget. Tross alt har ikke ingeniørene til alle de andre bilprodusentene gått for 2-trinnskasse, så dette er neppe så svart-hvitt som du vil ha det til. Kanskje plassbegrensninger gjorde at de ikke kunne gå for større motorer og heller måtte bruke girkasse? Kan være mye vi ikke vet.

esan

Kanskje løsningen gir bedre akselerasjon fra 100 til 200? Er det ikke i dette området elbiler har vært svakere enn fossilmotorer?

chargedup

Hvorfor Porsche har valgt girkasse med 2 framovergir er helt sikkert en blanding av aksellerasjon (0-100 samt 100-200), forbruk (i teorien lavere forbruk som i presseskrivet og faktisk full utkobling av bakre motor), kanskje at bilen skal tåle x antall launch controller etter hverandre (med tilnærmet like resultater) og at det er en sportslig gimmick for de som er vant med fossilbil.

Sikkert også mange andre grunner til det og det kan sikkert diskuteres igjen og igjen...
Faktum er at Taycan ikke leverer best på noe annet enn sportslighet (ikke aksellerasjon, men hvordan bilen er å kjøre), ladehastighet (som i hvor mange km/t batteriet lades faktisk ikke er best) og interiørkvalitet.
For den jevne bilkjøper holder nok ikke det mål for noe som er såpass dyrt, men jeg har vært veldig nære kjøp knappen flere ganger i år :-\
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Restart

Sitat fra: chargedup på mandag 13. juni 2022, klokken 17:59
Hvorfor Porsche har valgt girkasse med 2 framovergir er helt sikkert en blanding av aksellerasjon (0-100 samt 100-200), forbruk (i teorien lavere forbruk som i presseskrivet og faktisk full utkobling av bakre motor), kanskje at bilen skal tåle x antall launch controller etter hverandre (med tilnærmet like resultater) og at det er en sportslig gimmick for de som er vant med fossilbil.

Sikkert også mange andre grunner til det og det kan sikkert diskuteres igjen og igjen...
Faktum er at Taycan ikke leverer best på noe annet enn sportslighet (ikke aksellerasjon, men hvordan bilen er å kjøre), ladehastighet (som i hvor mange km/t batteriet lades faktisk ikke er best) og interiørkvalitet.
For den jevne bilkjøper holder nok ikke det mål for noe som er såpass dyrt, men jeg har vært veldig nære kjøp knappen flere ganger i år :-\

Er ikke det for å hoppe over i gir 2 på høye hastigheter for å bruke mindre strøm? For cruising på motorveien.

Rollep

Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. juni 2022, klokken 09:24
Sitat fra: Vaduz på torsdag 09. juni 2022, klokken 22:52
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 09. juni 2022, klokken 08:47
Sitat fra: Vaduz på onsdag 08. juni 2022, klokken 20:36
Girkassen gjør bilen mindre effektiv da det blir mer tap i drivverket. Det enste girkassen hjelper til med er å tillate enorm akselerasjon og samtidig høy toppfart og god akselerasjon i høyere fart.
Nei.
https://www.caranddriver.com/news/a28903274/porsche-taycan-transmission/
Det der låt som om noen bare hadde gjengitt et Porsche presseskriv verbatim. Men uansett, girkasse øker forbruket i drivlinjen jo, å påstå noe annet blir meningsløst

Tja. Eventuelt så har Porsches ingeniører mer greie på dette en deg. Ikke vet jeg.
:+1:

geear

Sitat fra: chargedup på mandag 13. juni 2022, klokken 17:59
Hvorfor Porsche har valgt girkasse med 2 framovergir er helt sikkert en blanding av aksellerasjon (0-100 samt 100-200), forbruk (i teorien lavere forbruk som i presseskrivet og faktisk full utkobling av bakre motor), kanskje at bilen skal tåle x antall launch controller etter hverandre (med tilnærmet like resultater) og at det er en sportslig gimmick for de som er vant med fossilbil.
Jepp, men det er det også slutt på, se feks fra ca. 3:10 her:

https://youtu.be/FCexImKlnyo

(Og 911 er raskere enn Taycan).

Sitat fra: chargedup på mandag 13. juni 2022, klokken 17:59
Sikkert også mange andre grunner til det og det kan sikkert diskuteres igjen og igjen...
Faktum er at Taycan ikke leverer best på noe annet enn sportslighet (ikke aksellerasjon, men hvordan bilen er å kjøre), ladehastighet (som i hvor mange km/t batteriet lades faktisk ikke er best) og interiørkvalitet.
For den jevne bilkjøper holder nok ikke det mål for noe som er såpass dyrt, men jeg har vært veldig nære kjøp knappen flere ganger i år :-\
Jeg hadde reservasjon lenge, men droppet den da det ble klart at den ble mindre enn jeg trodde, og ikke fikk mulighet for krok. Kroken alene er dessverre dealbreaker for meg. At den kjører bra er det ikke tvil om, "kritikken" (som ikke er kritikk) var ikke ment mot Taycan, poenget var at det er ikke sikkert at 2-trinns girkasse nødvendigvis ga fordelene man forventet, og dukker ikke nødvendigvis opp igjen i neste modell fra Porsche. Men hvem vet, plutselig har vi mye mindre elmotorer som takler høy kortvarig peak og en haug med gir. For en del år siden var det sikkert helt utenkelig med mer enn fire gir.  ;D

Markedsføringsverdien kan også ha innvirkning. At Porsche har noe ingen andre har.

Vaduz

Sitat fra: Rollep på mandag 13. juni 2022, klokken 19:12
Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. juni 2022, klokken 09:24
Sitat fra: Vaduz på torsdag 09. juni 2022, klokken 22:52
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 09. juni 2022, klokken 08:47
Sitat fra: Vaduz på onsdag 08. juni 2022, klokken 20:36
Girkassen gjør bilen mindre effektiv da det blir mer tap i drivverket. Det enste girkassen hjelper til med er å tillate enorm akselerasjon og samtidig høy toppfart og god akselerasjon i høyere fart.
Nei.
https://www.caranddriver.com/news/a28903274/porsche-taycan-transmission/
Det der låt som om noen bare hadde gjengitt et Porsche presseskriv verbatim. Men uansett, girkasse øker forbruket i drivlinjen jo, å påstå noe annet blir meningsløst

Tja. Eventuelt så har Porsches ingeniører mer greie på dette en deg. Ikke vet jeg.
:+1:

Det er klart ingeniørene kan mer enn meg, men hva vet du om hvilke prioriteringer Porsche gjør? Om de gjør det for effektivitet har de bommet fullstendig. Teslabjørn får et sommerforbruk på 250wt/km i 120kmt med taycan CT. Det er mer enn 20% dårligere enn en 4 år gammel model s. Den bruker mer enn stort sett alle andre biler i samme klasse, selv langt raskere biler som plaid og lucid air. Selv iX bruker mindre, så da må man spørre seg, hvorfor valgte de gir? Effektivitet i drivlinje kan vi i alle fall utelukke med en gang.

esan

Porsche bygger ikke biler der økonomi og forbruk har førsteprioritet.
Jeg tror Porsche har valgt løsningen med girkassen for at effektkurven ikke skal bli typisk elbil, men mest mulig jevn helt opp til toppfart.
Jeg kjøpte nylig en Cross Turismo. Selvsagt kunne jeg fått raskere akselerasjon for samme pris med en Tesla. Men slike saker blir man fort lei av, etter den første fascinasjonen.
Jeg kjøpte Porsche kort og godt fordi ingen annen elbil i tilsvarende klasse kjører like bra. Det betyr laaangt mer en et sekund eller to i akselerasjon! For meg betyr også ladehastigheten mer enn rekkevidde.
Tror de fleste som kjører Porsche ikke har Tesla som alternativ. Vi legger vekt på forskjellige faktorer.
Jeg har hatt svært mange ulike biler i mitt liv, men aldri en bil som er så moro å kjøre som denne!

elektro

#116
Sitat fra: Vaduz på mandag 13. juni 2022, klokken 21:43
Det er klart ingeniørene kan mer enn meg, men hva vet du om hvilke prioriteringer Porsche gjør? Om de gjør det for effektivitet har de bommet fullstendig. Teslabjørn får et sommerforbruk på 250wt/km i 120kmt med taycan CT. Det er mer enn 20% dårligere enn en 4 år gammel model s. Den bruker mer enn stort sett alle andre biler i samme klasse, selv langt raskere biler som plaid og lucid air. Selv iX bruker mindre, så da må man spørre seg, hvorfor valgte de gir? Effektivitet i drivlinje kan vi i alle fall utelukke med en gang.

Teslabjørn er ikke akkurat en objektiv kilde. Han unnlot konsekvent å snakke om dekkdimensjonen på Cross Turismo i 1000 km. testen f.eks. Mens da han testet Model 3 Performance, påstår han at den ikke kan sammenlignes med en treg utgave av Taycan med «skinny tires». I realiteten er det bare 0,4 sek som skiller på 0-100 mellon Model 3 Performance og Taycan 4S med 19-tommers hjul i hans test, og sistnevnte har 275 mm. brede hjul bak og 225 mm foran. Model 3 har 235 på begge akslinger. Han kommenterer heller ikke at Taycan har ultrabrede dekk i støytesten når han sammenligner CT mot Model Y Performance. Og det er tydelig at folk blir forvirret..

Siden du sammenligner med en 4 år gammel Model S og bruker Teslabjørn som fasit, så se heller på hans test av Taycan 4S som har samme karrosseriform. Der bruker den 150 Wh/km i 90 km/t og 203 Wh/km i 120 km/t. https://youtu.be/VB24iJbusgQ

At Telsa kanskje har enda litt lavere forbruk, skyldes vel først og fremst at de har ofret støyisolason og komfort. Som gjør bilene et par hundre kilo lettere. Dog er det helt marginal forskjell mellom Model 3 Perfoemance og Taycan 4S i Teslabjørn sine tester. Selv om sistnevnte i tillegg har bredere dekk og større ytre mål.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

overskyet

#117
Sitat fra: elektro på mandag 13. juni 2022, klokken 22:18
Sitat fra: Vaduz på mandag 13. juni 2022, klokken 21:43
Det er klart ingeniørene kan mer enn meg, men hva vet du om hvilke prioriteringer Porsche gjør? Om de gjør det for effektivitet har de bommet fullstendig. Teslabjørn får et sommerforbruk på 250wt/km i 120kmt med taycan CT. Det er mer enn 20% dårligere enn en 4 år gammel model s. Den bruker mer enn stort sett alle andre biler i samme klasse, selv langt raskere biler som plaid og lucid air. Selv iX bruker mindre, så da må man spørre seg, hvorfor valgte de gir? Effektivitet i drivlinje kan vi i alle fall utelukke med en gang.

Teslabjørn er ikke akkurat en objektiv kilde. Han unnlot konsekvent å snakke om dekkdimensjonen på Cross Turismo i 1000 km. testen f.eks. Mens da han testet Model Y i dag skryter han av at den har skikkelige, brede dekk. I motsetning til Taycan med «skinny tires». I realiteten har de to bilene samme bredde bak (275) og det er bare 10 mm. som skiller foran (235 vs. 225). Nok om det..

Siden du sammenligner med en 4 år gammel Model S og bruker Teslabjørn som fasit, så se heller på hans test av Taycan 4S som har samme karrosseriform. Der bruker den 150 Wh/km i 90 km/t og 203 Wh/km i 120 km/t. https://youtu.be/VB24iJbusgQ

At Telsa kanskje har enda litt lavere forbruk, skyldes vel først og fremst at de har ofret støyisolason og komfort. Som gjør bilene et par hundre kilo lettere.

Rundt 200-210 Wh/km er det jeg også ser når jeg ligger i 120 og det er med en CT. 20" hjul. Stusset egentlig på mange ting i de siste videoene hans.

Feks kjører han ikke i range i 1000 km videoen i alle fall. På lange turer i 120 merker jeg god forskjell på det og normal modus.

Bilen er testet med ultrafeite dekk, 21" og 305 bak. Det er helt åpenbart at det drar ned rekkevidden på hva som helst. For å få 285 bak, må du "ned på" 20" felger.

Han gjør et stort poeng av hvor vanskelig det er å lade dem. Jeg har kjørt 20K kilometer, nesten utelukkende på langkjøring 30-50 mil og kun to ganger har jeg hatt problemer med å lade. Den ene gangen var på en tesla lader på Gol, hvor Mer litt bortenfor virket helt fint. Untatt den ene gangen, har tesla sine ladere fungert helt fint for meg. Jeg har ladet på de mange ganger. Ionity, Eviny og E.ON har jeg også ladet mye på, uten å ha hatt problemer en eneste gang. På Circle K har det vært et par ganger brikken ikke virka, men appen gjorde det. Og igjen, Tesla virker det finfint å lade hos.

Når han snakker om batterihelsen, gjør han inntrykk av at Porsche koker batteriet. Det stemmer ikke. Det er svært sjelden temperaturen er over 38 grader, selv uten modus for "konservativ lading" På feks en 200 KW lader (eviny eller lignende) har jeg aldri sett temp over 40 grader. Den eneste måten å få høy temp på, er komme inn til en 300 KW lader med 5/6% strøm igjen på batteriet slik at den blir liggende lenge på 270 KW. Kommer du med 20% vil du heller ikke se over noe over 37/38 grader. Selv på 300 KW ladere og selv om den er helt rå på lading da også.

Ellers handler jo ikke denne bilen om rekkevidde og drag racing. Det handler om kjøreegenskaper, kjøreglede osv. Den kjører helt latterlig bra. Ikke engang BMW M3 er i nærheten. Det er en helt annen liga enn Tesla, selv om du selvsagt kan kjøre svinger fort med en Tesla også. Det er bare ikke like lett, innbydende og morsomt som i Taycan med den helt magiske styringen, det fantastiske understellet, supergode bremsene osv. Det tror jeg alle som har kjørt en skriver under på og er vel også det bilpressen sier igjen og igjen. Du må over på 911 og Ferrari etc for å matche eller bedre svingegenskapene.

hELgenen

Sitat fra: elektro på mandag 13. juni 2022, klokken 22:18
Sitat fra: Vaduz på mandag 13. juni 2022, klokken 21:43
Det er klart ingeniørene kan mer enn meg, men hva vet du om hvilke prioriteringer Porsche gjør? Om de gjør det for effektivitet har de bommet fullstendig. Teslabjørn får et sommerforbruk på 250wt/km i 120kmt med taycan CT. Det er mer enn 20% dårligere enn en 4 år gammel model s. Den bruker mer enn stort sett alle andre biler i samme klasse, selv langt raskere biler som plaid og lucid air. Selv iX bruker mindre, så da må man spørre seg, hvorfor valgte de gir? Effektivitet i drivlinje kan vi i alle fall utelukke med en gang.

Teslabjørn er ikke akkurat en objektiv kilde.

Den mannen har sine egne preferanser når det kommer til elbiler - der rekkevidde,ladehastighet og forbruk betyr mye.  En Taycan eier har nok litt andre preferanser der forbruk betyr ekstremt lite vil jeg vel tro.

Det er gått inflasjon i tester på elbiler som elbiler - det er på tide man igjen tester biler som biler og ser på hele pakken i ulike segmenter. For Taycan sin kundegruppe er kjøreegenskaper, design og opplevd kvalitet vesentlig.

Rollep

Sitat fra: Vaduz på mandag 13. juni 2022, klokken 21:43
Sitat fra: Rollep på mandag 13. juni 2022, klokken 19:12
Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. juni 2022, klokken 09:24
Sitat fra: Vaduz på torsdag 09. juni 2022, klokken 22:52
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 09. juni 2022, klokken 08:47
Sitat fra: Vaduz på onsdag 08. juni 2022, klokken 20:36
Girkassen gjør bilen mindre effektiv da det blir mer tap i drivverket. Det enste girkassen hjelper til med er å tillate enorm akselerasjon og samtidig høy toppfart og god akselerasjon i høyere fart.
Nei.
https://www.caranddriver.com/news/a28903274/porsche-taycan-transmission/
Det der låt som om noen bare hadde gjengitt et Porsche presseskriv verbatim. Men uansett, girkasse øker forbruket i drivlinjen jo, å påstå noe annet blir meningsløst

Tja. Eventuelt så har Porsches ingeniører mer greie på dette en deg. Ikke vet jeg.
:+1:

Det er klart ingeniørene kan mer enn meg, men hva vet du om hvilke prioriteringer Porsche gjør? Om de gjør det for effektivitet har de bommet fullstendig. Teslabjørn får et sommerforbruk på 250wt/km i 120kmt med taycan CT. Det er mer enn 20% dårligere enn en 4 år gammel model s. Den bruker mer enn stort sett alle andre biler i samme klasse, selv langt raskere biler som plaid og lucid air. Selv iX bruker mindre, så da må man spørre seg, hvorfor valgte de gir? Effektivitet i drivlinje kan vi i alle fall utelukke med en gang.
Jeg driter en lang marsj i hva Teslabjørn får i sine så kalte tester.

Selv får jeg et sommerforbruk på 200-210 Wh/km i 120 km/t. Det er en Taycan Turbo Sedan med 20" felger (285 bak – 245 foran).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA