Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester og medier

Startet av daktari, lørdag 08. februar 2020, klokken 13:24

« forrige - neste »

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Bzzlink


turfsurf

Sitat fra: Bzzlink på fredag 10. september 2021, klokken 10:36
Spent på om Porsche klarer å ta tilbake rekorden på Nurburgring.
Er vel bare å ta med Turbo S på ringen det. Var vel vanlig Turbo de satte rekorden med.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PF


Trond.m

#94
Synes det er overraskende at Taycan 4 Cross Turismo bare gikk 4 km lenger enn iX40 i rekkeviddetesten til NAF motor. Taycan kjørte på 21 tom hjul, mens iX40 faktisk hadde 22 tom. Er det girkassen i Taycan som gjør drivlinjen mindre effektiv, eller har de brukt en sjåfør som kjørte lite energibesparende ?

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på torsdag 02. juni 2022, klokken 06:16
Synes det er overraskende at Taycan 4 Cross Turismo bare gikk 4 km lenger enn iX40 i rekkeviddetesten til NAF motor. Taycan kjørte på 21 tom hjul, mens iX40 faktisk hadde 22 tom. Er det girkassen i Taycan som gjør drivlinjen mindre effektiv, eller har de brukt en sjåfør som kjørte lite energibesparende ?
Girkassen burde vel gjøre Taycan mere effektiv? Hvordan er det med bredden på dekkene til de da?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

chargedup

Taycan 21" 265/35 foran og 305/30 bak.
ix40 22" 275/40.
Girkassen burde gjøre bilen mer effektiv, men jeg tipper at hovedgrunnen til girkassen er der for at bilen skal være sportslig, ikke av forbrukshensyn. Enig i at Taycan underpresterte i går (selv om jeg aldri har kjørt CT eller sett forbrukstester tidligere). Regner med at forskjellen i forbruk vs ix ville ha vært mindre på motorvei.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

geear

https://www.motor.no/aktuelt/porsche-taycan-eiere-far-ikke-lovet-luksusfunksjon-men-2300-kr/225623

Stusselige greier av Porsche. At de ikke "får det til" handler kun om kostnad. Selvfølgelig får de til å ettermontere elratt, men de har vel regnet kost-nytte for egen del og funnet ut at det vil koste betydelig mer enn 2300,-. Vil tro at "tapet" for å mangle dette ved videresalg senere vil være mye høyere, mange vil styre unna bilene uten el. ratt.

turfsurf

Sitat fra: geear på fredag 03. juni 2022, klokken 09:33
Stusselige greier av Porsche. At de ikke "får det til" handler kun om kostnad. Selvfølgelig får de til å ettermontere elratt, men de har vel regnet kost-nytte for egen del og funnet ut at det vil koste betydelig mer enn 2300,-. Vil tro at "tapet" for å mangle dette ved videresalg senere vil være mye høyere, mange vil styre unna bilene uten el. ratt.
Veldig dårlig reklame for Porsche dette. Man betaler premium, da forventer man premium kundeservice også.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

sykt fjernt, de har ikke levert som avtalt, de vil ikke ta kosten på etterinstallere det (noe de kan uten problemer)
og.. hei her er 2k spenn, så ler de mens de går andre veien.

rattet i porschene gjør jo også ganske mye for easy entry i bilene. alle tjukke høye setter pris på det iaf (meg) mulig lave tjukke og.

Fush

Den manuelle rattstammen i Taycan er faktisk en mangel ved bilen også i forhold til standard. Jeg er 203cm høy og har kjørt begge variantene - det er vesentlig mer rom for justering med den elektriske rattstammen. Kunne ikke beholdt min CT hvis den ikke hadde den elektriske rattstammen.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

hemi

fler venner har fått beskjeden, fler sier også de har kontaktet advokat, rart de vil hisse på seg så ressurssterk kundegruppe.

Jalla

Sitat fra: hemi på fredag 03. juni 2022, klokken 23:24
fler venner har fått beskjeden, fler sier også de har kontaktet advokat, rart de vil hisse på seg så ressurssterk kundegruppe.
Her i Norge er det snakk om en "kompensasjon" på kr 2300, og i USA så tilbyr de $1000.
Helt sprøtt egentlig, men de er vel enda mer redd for advokatene i USA enn her hjemme.

overskyet

#103
Sitat fra: Trond.m på torsdag 02. juni 2022, klokken 06:16
Synes det er overraskende at Taycan 4 Cross Turismo bare gikk 4 km lenger enn iX40 i rekkeviddetesten til NAF motor. Taycan kjørte på 21 tom hjul, mens iX40 faktisk hadde 22 tom. Er det girkassen i Taycan som gjør drivlinjen mindre effektiv, eller har de brukt en sjåfør som kjørte lite energibesparende ?

Har ikke lest testen du viser til. Men jeg har kjørt min CT4 nesten 20K nå i alt mulig av vær og føre. Masse langkjøring over fjell og fjord osv.

Realiteten er ca slik:

I mai (med været som var da):
Vanlig landeveiskjøring over fjellet mellom østlandet og vestlandet, cruise controll fartsgrense +10 = 45/47 mil
130 på motorvei = 38/40 mil

Vinter:
-20 grader og 130 på motorvei = 30 mil
-10 grader og vanlig landeveiskjøring = ca 37 mil

Alle eksemplene inkluderer forbikjøringer, 20 grader i bilen, setevarme på, stereo på osv og ikke noe "kjøre som en prest" tull.

Kjører jeg 30 mil mellom øst og vest har jeg typisk 35ish prosent igjen på våren.

20" 285/40 bak og 245 et-eller-annet forran.



Vaduz

Sitat fra: chargedup på torsdag 02. juni 2022, klokken 09:51
Taycan 21" 265/35 foran og 305/30 bak.
ix40 22" 275/40.
Girkassen burde gjøre bilen mer effektiv, men jeg tipper at hovedgrunnen til girkassen er der for at bilen skal være sportslig, ikke av forbrukshensyn. Enig i at Taycan underpresterte i går (selv om jeg aldri har kjørt CT eller sett forbrukstester tidligere). Regner med at forskjellen i forbruk vs ix ville ha vært mindre på motorvei.

Girkassen gjør bilen mindre effektiv da det blir mer tap i drivverket. Det enste girkassen hjelper til med er å tillate enorm akselerasjon og samtidig høy toppfart og god akselerasjon i høyere fart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA