Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

AC lading Mii

Startet av tom-eil, fredag 07. februar 2020, klokken 21:39

« forrige - neste »

tom-eil

Fikk bilen i går og er fornøyd. Men får ikke bilen til å lade på maks AC effekt som er 7,2kw. Når jeg plugger kabelen inn i Easee boksen vår, får jeg kun 16A/3,6KW. Vi har en Kia Soul, og den lader på maksfart (6,6kw). Easeeboksen er satt til 1-fas 32A (7,4kw). Noen som vet om man kan stille inn ladehastigheten på bilen noe sted?
2021 Tesla Model 3 LR
2020 Seat Mii Electric
2018 Kia Soul 30kw/t

Sandvika

Sjekk ut appen -> e-styrining -> innstillinger. Ganske sikkert jeg så endel innstillinger der på dette.

tom-eil

Den står på maksimal ladehastighet, så bør ikke være noen restriksjoner i den menyen som jeg kan se. Har sendt mail til Seat.

En på Facebook skrev at han hadde samme problem, men at når han koblet om ladestasjonen til 3-fas, så fikk han riktig ladehastighet. Har et inntrykk at bilen støtter 7.2kw over en fase. Det er også det salto oppgir på siden deres.
2021 Tesla Model 3 LR
2020 Seat Mii Electric
2018 Kia Soul 30kw/t

Elmo

#3
Jeg får 7,2 med 1fas/32A Tesla UMC

EDIT: beklager, jeg har lurt både meg selv og dere :-[   Mii'en får (tar) bare 16A på 32A 1fas Tesla UMC :(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.32.7  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

tom-eil

Sitat fra: Elmo på søndag 09. februar 2020, klokken 14:49
Jeg får 7,2 med 1fas/32A Tesla UMC

Takk, da vet jeg at det skal fungere. Venter på svar fra Seat og Easee.
2021 Tesla Model 3 LR
2020 Seat Mii Electric
2018 Kia Soul 30kw/t

tom-eil

Prøvde naboens 3-fas 11kw i kveld, og da fikk jeg 7.2kw. Spent på hva Seat svarer.
2021 Tesla Model 3 LR
2020 Seat Mii Electric
2018 Kia Soul 30kw/t

Daruu

Skriv gjerne svaret her.
Prøvde å få ut av vår forhandler hva slags lader osv som sitter i eup'n vi har bestilt, men de viste ikke noe mer enn det som sto i brosjyren...
2020 VW Eup range

mthoring

Sitat fra: Elmo på søndag 09. februar 2020, klokken 14:49
Jeg får 7,2 med 1fas/32A Tesla UMC

Jeg har en Tesla UMC på blått industristikk på 25A kurs, og venter på Mii. Er det mulig å få Mii til å lade på eks. 20A med UMC?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

mthoring

Ingen som vet om det er mulig å justere ned ladestrøm i Mii? Greide ikke å finne noe om det i den engelske manualen.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

tom-eil

Sitat fra: mthoring på torsdag 05. mars 2020, klokken 11:19
Ingen som vet om det er mulig å justere ned ladestrøm i Mii? Greide ikke å finne noe om det i den engelske manualen.

Det er mulig i Drive Mii appen. Mener å huske at du kan velge 6a, 10a, 13a og maks.
2021 Tesla Model 3 LR
2020 Seat Mii Electric
2018 Kia Soul 30kw/t

Elmo

#10
Sitat fra: tom-eil på torsdag 05. mars 2020, klokken 13:51
Det er mulig i Drive Mii appen. Mener å huske at du kan velge 6a, 10a, 13a og maks.

Ja det stemmer. Kan også gjøres fra my.seat på nett.

At valgene går fra 13A til maks regner jeg med at at bilens software er fra 1.gen eUp som bare hadde maks 16A lading :o   De har altså ikke oppdatert SW for å ta høyde for at bilen kan lade på 32A :( >:(

PS: jeg ser at alle kjente SW-bugs jeg har på min 2014 eUp også finnes i Mii  :o ??? :( >:( >:(
Jeg har feilmeldt til VW på hver service men de bare trekker på skuldrene. SW hva er det ??

EDIT: kanskje de kommer på å endre SW for ladestrøm-innstilling snart, nå som eUp "range" er kommet ?!
Men . . . så er det dette med at VAG ikke "kan" OTA da :o >:( 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.32.7  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

mthoring

Flott, takk for svar begge to.  :+1:

Helt kurrant at den begrenser seg til 13A, selv om det selvfølgelig hadde vært bedre med 20A for min del. Da slipper jeg i hvertfall å benytte schuko til Miien. (Har ladeboks også, men det er Sen som har førsterett på den).
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

sjokomelk

Sitat fra: tom-eil på fredag 07. februar 2020, klokken 21:39
Fikk bilen i går og er fornøyd. Men får ikke bilen til å lade på maks AC effekt som er 7,2kw. Når jeg plugger kabelen inn i Easee boksen vår, får jeg kun 16A/3,6KW. Vi har en Kia Soul, og den lader på maksfart (6,6kw). Easeeboksen er satt til 1-fas 32A (7,4kw). Noen som vet om man kan stille inn ladehastigheten på bilen noe sted?
Hvis e-Up bruker samme lader som e-Golf facelift, så er det 2 ladere på 3,6kW i bilen og ikke 1 på 7,2kW. Så du må ha 400V 3x16A hvor bilen da utnytter to av tre faser.

Se på ladepluggen i bilen om du ser pinner i ett av de to nederste hullene. Gjør du det, er det 2 x 3,6kW lader i bilen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

tom-eil

#13
Sitat fra: sjokomelk på søndag 08. mars 2020, klokken 20:54
Sitat fra: tom-eil på fredag 07. februar 2020, klokken 21:39
Fikk bilen i går og er fornøyd. Men får ikke bilen til å lade på maks AC effekt som er 7,2kw. Når jeg plugger kabelen inn i Easee boksen vår, får jeg kun 16A/3,6KW. Vi har en Kia Soul, og den lader på maksfart (6,6kw). Easeeboksen er satt til 1-fas 32A (7,4kw). Noen som vet om man kan stille inn ladehastigheten på bilen noe sted?
Hvis e-Up bruker samme lader som e-Golf facelift, så er det 2 ladere på 3,6kW i bilen og ikke 1 på 7,2kW. Så du må ha 400V 3x16A hvor bilen da utnytter to av tre faser.

Se på ladepluggen i bilen om du ser pinner i ett av de to nederste hullene. Gjør du det, er det 2 x 3,6kW lader i bilen.

Takk for innspill, tror du har rett her. Ser porten har en pinne i L2, så det er sikkert samme som 2 gen. e-golf. Venter på tilbakemelding fra Seat. Synes det er rart at trillingene reklamerer med 4 timer ladetid uten at de nevner at man må ha 3-fas. Også rart at Skoda viser anbefalte ladestasjoner til Citygo med 7.4kw 1-fas 32A.

Bittert at jeg la inn 32A 1fas på Easee til Mii-en, men jeg burde ha gjort hjemmeleksen min bedre.
2021 Tesla Model 3 LR
2020 Seat Mii Electric
2018 Kia Soul 30kw/t

edyrli

Tydelig at jeg bør vente med å installere ladestasjon før jeg er sikker. Sjekket med chatten til Seat og de sier 1fas lading. For at man skal være sikker må man nesten legge opp 32A 3fas. men får høre hvor mye dyrere det blir.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA