Elbilforum.no

Bilmerker => SEAT / CUPRA => Mii electric => Emne startet av: tom-eil på fredag 07. februar 2020, klokken 21:39

Tittel: AC lading Mii
Skrevet av: tom-eilfredag 07. februar 2020, klokken 21:39
Fikk bilen i går og er fornøyd. Men får ikke bilen til å lade på maks AC effekt som er 7,2kw. Når jeg plugger kabelen inn i Easee boksen vår, får jeg kun 16A/3,6KW. Vi har en Kia Soul, og den lader på maksfart (6,6kw). Easeeboksen er satt til 1-fas 32A (7,4kw). Noen som vet om man kan stille inn ladehastigheten på bilen noe sted?
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Sandvikafredag 07. februar 2020, klokken 21:44
Sjekk ut appen -> e-styrining -> innstillinger. Ganske sikkert jeg så endel innstillinger der på dette.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: tom-eilsøndag 09. februar 2020, klokken 11:22
Den står på maksimal ladehastighet, så bør ikke være noen restriksjoner i den menyen som jeg kan se. Har sendt mail til Seat.

En på Facebook skrev at han hadde samme problem, men at når han koblet om ladestasjonen til 3-fas, så fikk han riktig ladehastighet. Har et inntrykk at bilen støtter 7.2kw over en fase. Det er også det salto oppgir på siden deres.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Elmosøndag 09. februar 2020, klokken 14:49
Jeg får 7,2 med 1fas/32A Tesla UMC

EDIT: beklager, jeg har lurt både meg selv og dere :-[   Mii'en får (tar) bare 16A på 32A 1fas Tesla UMC :(
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: tom-eilsøndag 09. februar 2020, klokken 20:31
Sitat fra: Elmo på søndag 09. februar 2020, klokken 14:49
Jeg får 7,2 med 1fas/32A Tesla UMC

Takk, da vet jeg at det skal fungere. Venter på svar fra Seat og Easee.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: tom-eilmandag 10. februar 2020, klokken 21:08
Prøvde naboens 3-fas 11kw i kveld, og da fikk jeg 7.2kw. Spent på hva Seat svarer.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Daruumandag 10. februar 2020, klokken 22:17
Skriv gjerne svaret her.
Prøvde å få ut av vår forhandler hva slags lader osv som sitter i eup'n vi har bestilt, men de viste ikke noe mer enn det som sto i brosjyren...
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: mthoringtirsdag 03. mars 2020, klokken 15:11
Sitat fra: Elmo på søndag 09. februar 2020, klokken 14:49
Jeg får 7,2 med 1fas/32A Tesla UMC

Jeg har en Tesla UMC på blått industristikk på 25A kurs, og venter på Mii. Er det mulig å få Mii til å lade på eks. 20A med UMC?
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: mthoringtorsdag 05. mars 2020, klokken 11:19
Ingen som vet om det er mulig å justere ned ladestrøm i Mii? Greide ikke å finne noe om det i den engelske manualen.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: tom-eiltorsdag 05. mars 2020, klokken 13:51
Sitat fra: mthoring på torsdag 05. mars 2020, klokken 11:19
Ingen som vet om det er mulig å justere ned ladestrøm i Mii? Greide ikke å finne noe om det i den engelske manualen.

Det er mulig i Drive Mii appen. Mener å huske at du kan velge 6a, 10a, 13a og maks.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Elmotorsdag 05. mars 2020, klokken 14:40
Sitat fra: tom-eil på torsdag 05. mars 2020, klokken 13:51
Det er mulig i Drive Mii appen. Mener å huske at du kan velge 6a, 10a, 13a og maks.

Ja det stemmer. Kan også gjøres fra my.seat (https://my.seat/portal/#/welcome) på nett.

At valgene går fra 13A til maks regner jeg med at at bilens software er fra 1.gen eUp som bare hadde maks 16A lading :o   De har altså ikke oppdatert SW for å ta høyde for at bilen kan lade på 32A :( >:(

PS: jeg ser at alle kjente SW-bugs jeg har på min 2014 eUp også finnes i Mii  :o ??? :( >:( >:(
Jeg har feilmeldt til VW på hver service men de bare trekker på skuldrene. SW hva er det ??

EDIT: kanskje de kommer på å endre SW for ladestrøm-innstilling snart, nå som eUp "range" er kommet ?!
Men . . . så er det dette med at VAG ikke "kan" OTA da :o >:( 
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: mthoringtorsdag 05. mars 2020, klokken 19:07
Flott, takk for svar begge to.  :+1:

Helt kurrant at den begrenser seg til 13A, selv om det selvfølgelig hadde vært bedre med 20A for min del. Da slipper jeg i hvertfall å benytte schuko til Miien. (Har ladeboks også, men det er Sen som har førsterett på den).
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: sjokomelksøndag 08. mars 2020, klokken 20:54
Sitat fra: tom-eil på fredag 07. februar 2020, klokken 21:39
Fikk bilen i går og er fornøyd. Men får ikke bilen til å lade på maks AC effekt som er 7,2kw. Når jeg plugger kabelen inn i Easee boksen vår, får jeg kun 16A/3,6KW. Vi har en Kia Soul, og den lader på maksfart (6,6kw). Easeeboksen er satt til 1-fas 32A (7,4kw). Noen som vet om man kan stille inn ladehastigheten på bilen noe sted?
Hvis e-Up bruker samme lader som e-Golf facelift, så er det 2 ladere på 3,6kW i bilen og ikke 1 på 7,2kW. Så du må ha 400V 3x16A hvor bilen da utnytter to av tre faser.

Se på ladepluggen i bilen om du ser pinner i ett av de to nederste hullene. Gjør du det, er det 2 x 3,6kW lader i bilen.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: tom-eilsøndag 08. mars 2020, klokken 23:19
Sitat fra: sjokomelk på søndag 08. mars 2020, klokken 20:54
Sitat fra: tom-eil på fredag 07. februar 2020, klokken 21:39
Fikk bilen i går og er fornøyd. Men får ikke bilen til å lade på maks AC effekt som er 7,2kw. Når jeg plugger kabelen inn i Easee boksen vår, får jeg kun 16A/3,6KW. Vi har en Kia Soul, og den lader på maksfart (6,6kw). Easeeboksen er satt til 1-fas 32A (7,4kw). Noen som vet om man kan stille inn ladehastigheten på bilen noe sted?
Hvis e-Up bruker samme lader som e-Golf facelift, så er det 2 ladere på 3,6kW i bilen og ikke 1 på 7,2kW. Så du må ha 400V 3x16A hvor bilen da utnytter to av tre faser.

Se på ladepluggen i bilen om du ser pinner i ett av de to nederste hullene. Gjør du det, er det 2 x 3,6kW lader i bilen.

Takk for innspill, tror du har rett her. Ser porten har en pinne i L2, så det er sikkert samme som 2 gen. e-golf. Venter på tilbakemelding fra Seat. Synes det er rart at trillingene reklamerer med 4 timer ladetid uten at de nevner at man må ha 3-fas. Også rart at Skoda viser anbefalte ladestasjoner til Citygo med 7.4kw 1-fas 32A.

Bittert at jeg la inn 32A 1fas på Easee til Mii-en, men jeg burde ha gjort hjemmeleksen min bedre.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: edyrlimandag 09. mars 2020, klokken 13:12
Tydelig at jeg bør vente med å installere ladestasjon før jeg er sikker. Sjekket med chatten til Seat og de sier 1fas lading. For at man skal være sikker må man nesten legge opp 32A 3fas. men får høre hvor mye dyrere det blir.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Amatørentirsdag 10. mars 2020, klokken 10:42
Sitat fra: tom-eil på søndag 08. mars 2020, klokken 23:19
Takk for innspill, tror du har rett her. Ser porten har en pinne i L2, så det er sikkert samme som 2 gen. e-golf. Venter på tilbakemelding fra Seat. Synes det er rart at trillingene reklamerer med 4 timer ladetid uten at de nevner at man må ha 3-fas. Også rart at Skoda viser anbefalte ladestasjoner til Citygo med 7.4kw 1-fas 32A.

Bittert at jeg la inn 32A 1fas på Easee til Mii-en, men jeg burde ha gjort hjemmeleksen min bedre.

Merkelig at du ikke får mer effekt. Får du så mye som 3,6 kW?

Ikke 230 V * 13 A (enfase) = 2990 W (3 kW)?

Oppdaget at alle Volkswagen bilene vi kjøpte så var ladingen satt til 13 A ikke MAX når vi fikk de levert.

Hvis Seat reklamerer med at det beste på 230 V IT nett er 32 A så kan det også være glipp (klipp og lim fra Volkswagen?) eller feil på bilen når den ikke lader med 7,2 kW på en fase og lading står til MAX.

e-Golf (facelift) har den egenskapen av de kan enten kjøre begge ombordladerne parallell på IT nett og trekke inntil 32 A på en fase eller 'splitte' de hvis bilen kobles opp på 400 V TN nett og trekke 2 * 16 A (belaster to faser i forhold til nøytral (N). Dette vet jeg da vi lader med 32 A enfase hjemme og ladet med 2 faser på TN nett i Danmark i fjor. e-Golf har et relé som kobler om ombordladerne ut fra hvilket strømnett bilen kobles til.

Rart hvis ikke det videreføres på Seat og Skoda.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Elmotirsdag 10. mars 2020, klokken 22:33
Sitat fra: sjokomelk på søndag 08. mars 2020, klokken 20:54
Hvis e-Up bruker samme lader som e-Golf facelift, så er det 2 ladere på 3,6kW i bilen og ikke 1 på 7,2kW.
Det har du nok rett i.

Jeg sa tidligere:
Sitat fra: Elmo på søndag 09. februar 2020, klokken 14:49
Jeg får 7,2 med 1fas/32A Tesla UMC
Men det stemmer desverre ikke  :-[
Når jeg nå har sjekket nøyere så  viser det seg at bilen bare får (tar) 16A på min 32A 1fas Tesla UMC :(

Det betyr nok videre at strøm-innstillingene 5A - 10A - 13A - Max(16A) betyr pr fase, uansett om du har 1Fas eller 3fas tilførsel (ladestasjon).
Altså i praksis 10A - 20A - 26A - 32A om man har (2 faser fra) 3fas.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Holmisonsdag 11. mars 2020, klokken 06:53
Dette stemmer bra med min erfaring med E-UP! Range. Får 3,6kW når jeg kobler til en Easee 32A 1 fas IT, men 6kW når jeg kobler til 3x13A TN på jobb.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Amatørenonsdag 11. mars 2020, klokken 07:13
Sitat fra: Holmis på onsdag 11. mars 2020, klokken 06:53
Får 3,6kW når jeg kobler til en Easee 32A 1 fas IT,...
:o

Her har de tabbet seg ut hvis de ikke har videreført e-Golfens flotte system med å tilpasse seg forskjellene mellom IT og TN nett.

Da tror jeg noen vil ha problemer med å få full glede av bilens store batteri. Da tar det tid å lade opp så stort batteri. Man blir jo avhengig av omtrent hele natten for å lade opp.

Det er jo så greit med e-Golfen. En time eller to på 32 A ved middagen så var det en god del ekstra km til kveldsaktiviteter.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: jkirkeboonsdag 11. mars 2020, klokken 14:00
Sitat fra: Amatøren på onsdag 11. mars 2020, klokken 07:13
Sitat fra: Holmis på onsdag 11. mars 2020, klokken 06:53
Får 3,6kW når jeg kobler til en Easee 32A 1 fas IT,...
:o

Her har de tabbet seg ut hvis de ikke har videreført e-Golfens flotte system med å tilpasse seg forskjellene mellom IT og TN nett.

Da tror jeg noen vil ha problemer med å få full glede av bilens store batteri. Da tar det tid å lade opp så stort batteri. Man blir jo avhengig av omtrent hele natten for å lade opp.

Det er jo så greit med e-Golfen. En time eller to på 32 A ved middagen så var det en god del ekstra km til kveldsaktiviteter.

Det kan være at det fungerer om man lasker ladestasjonen. Ellers enig i at det er en dårlig løsning, men e-Golfens løsning for 3-fase lading på IT-nett var heller ikke bra da den regulerer helt feil og krever spesiell innstilling eller software på ladestasjonen. Og Audi eTron har visst problemer med å lade på laskede ladestasjoner. VAG får ikke helt til dette med lading virker det som...
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Amatørenonsdag 11. mars 2020, klokken 14:34
Ja, jeg vet at tidlige facelift e-Golfer trengte laskede ladestasjoner eller kabel for å få ladet med 7,2 kW (tusen takk for påminnelsen).

Våre to e-Golfer (2018 og 2019 modeller) trenger ikke det. Standard enfase lader og bruker standard 32 A enfase kabel.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Holmistorsdag 12. mars 2020, klokken 17:12
Nå har jeg koblet om min Easee til 3 fas 230V IT. Og når jeg da lader med 7,2kW belastes fasene: L1 28,5A L2 16,4A L3 16,2A.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Elmotorsdag 12. mars 2020, klokken 17:45
Sitat fra: Holmis på torsdag 12. mars 2020, klokken 17:12
Nå har jeg koblet om min Easee til 3 fas 230V IT. Og når jeg da lader med 7,2kW belastes fasene: L1 28,5A L2 16,4A L3 16,2A.
32A kurs da ?
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Holmistorsdag 12. mars 2020, klokken 18:37
Ja
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: tom-eilonsdag 18. mars 2020, klokken 15:22
Oppdatering: Seat har bedt Møller Tønsberg om å ringe meg for å ta bilen inn for feilsøking vedr. ladeproblematikken. De skal sende info til fabrikk, så får vi se hva som må gjøres, om det er en sw-bug eller noe annet.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Holmisonsdag 18. mars 2020, klokken 19:50
Sitat fra: tom-eil på onsdag 18. mars 2020, klokken 15:22
Oppdatering: Seat har bedt Møller Tønsberg om å ringe meg for å ta bilen inn for feilsøking vedr. ladeproblematikken. De skal sende info til fabrikk, så får vi se hva som må gjøres, om det er en sw-bug eller noe annet.

Mener Seat at den skal trekke 7,2kW / 32A når den detekterer er den er tilkoblet 1 fas og 7,2kW / 28A , 16A , 16A når den detekterer 3 fas? Det hadde isåfall vært veldig allright!
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: tom-eilonsdag 18. mars 2020, klokken 21:00
Sitat fra: Holmis på onsdag 18. mars 2020, klokken 19:50
Sitat fra: tom-eil på onsdag 18. mars 2020, klokken 15:22
Oppdatering: Seat har bedt Møller Tønsberg om å ringe meg for å ta bilen inn for feilsøking vedr. ladeproblematikken. De skal sende info til fabrikk, så får vi se hva som må gjøres, om det er en sw-bug eller noe annet.

Mener Seat at den skal trekke 7,2kW / 32A når den detekterer er den er tilkoblet 1 fas og 7,2kW / 28A , 16A , 16A når den detekterer 3 fas? Det hadde isåfall vært veldig allright!

De mener i hvert fall at den skal kunne lade 7.2kw på 1 fas 32A, da det er det som er oppgitt i alle spesifikkasjoner etc sier de. Så dette blir spennende. Har time neste uke.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Halvorsen1979onsdag 29. april 2020, klokken 09:53
Stemmer at dette er et problem på både VW e-up og Seat Mii.

Har akkurat hatt time hos Møller Bil, og de er fullt klar over problemet med 7,2kw lading (som de har annonsert) på 230v 1-fas.

Det som er interresant, er at (som noen andre også nevner) den lader meget bra på 230v 3-fas. Har en Tesla wall Connector, som er tilkoblet 230v 3-fas, og da lader den med rundt 7kw.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Elmoonsdag 29. april 2020, klokken 16:17
Sitat fra: Halvorsen1979 på onsdag 29. april 2020, klokken 09:53
Stemmer at dette er et problem på både VW e-up og Seat Mii.

Har akkurat hatt time hos Møller Bil, og de er fullt klar over problemet med 7,2kw lading (som de har annonsert) på 230v 1-fas.

Det som er interresant, er at (som noen andre også nevner) den lader meget bra på 230v 3-fas. Har en Tesla wall Connector, som er tilkoblet 230v 3-fas, og da lader den med rundt 7kw.

Blir ekstra spennende å se om de ødelegger sistnevnte når de fikser førstnevnte  :o
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Daruufredag 01. mai 2020, klokken 09:37
Er det noen av dere som har screenshot eller lignende hvor det står at den, spesifikt up, skal støtte 32A 230v 1 fase? Jeg VET jeg har sett det selv, men har ikke tatt vare på noe av det selvfølgelig....
På vw sine sider har de nå fjernet at up kan hjemmelade over 3,6kw....

Edit: Inntil ganske nylig så solgte vw ferdig defa ladeløsning som var 32a på 1 fase, lovde fulladet batteri på 4-5 timer, dette kom opp som ekstrautstyr på siden deres der hvor man så på eup...
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Electric cars in Norwayfredag 01. mai 2020, klokken 10:35
Sitat fra: Daruu på fredag 01. mai 2020, klokken 09:37
Er det noen av dere som har screenshot eller lignende hvor det står at den, spesifikt up, skal støtte 32A 230v 1 fase? Jeg VET jeg har sett det selv, men har ikke tatt vare på noe av det selvfølgelig....
På vw sine sider har de nå fjernet at up kan hjemmelade over 3,6kw....

Edit: Inntil ganske nylig så solgte vw ferdig defa ladeløsning som var 32a på 1 fase, lovde fulladet batteri på 4-5 timer, dette kom opp som ekstrautstyr på siden deres der hvor man så på eup...

Sett denne:

https://www.salto.no/lade-egen-bil/hjemme/seat-1/seat-mii-electric
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Daruufredag 01. mai 2020, klokken 10:44
Takk, den har jeg sett.
Det var den ladeløsningen møller solgte som pakke, om noen har screenshot av det som lå ute på siden deres hadde det vært supert!
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Electric cars in Norwayfredag 01. mai 2020, klokken 11:02
Ok, jeg forstår.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Elmofredag 01. mai 2020, klokken 17:37
Sitat fra: Daruu på fredag 01. mai 2020, klokken 09:37
Er det noen av dere som har screenshot eller lignende hvor det står at den, spesifikt up, skal støtte 32A 230v 1 fase?

Jeg har Mii produkark, men der står det bare:   Ladetid  AC 7,2 kW -> 4 timer fra 0 til 80%
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Daruufredag 01. mai 2020, klokken 19:46
Takk, jeg har tilsvarende fra produktarket til up jeg å, men der står det bare: "Ladetid AC 7.2KW(timer): 5,5 timer".

VW la på et tidlig tidspunkt ut den 32a 1 fase defa laderen, med tekst som var noe sånt: "med denne lader du opp bilen på 5 timer", og jeg TROR at de andre evt kopierte det derifra
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: edyrlimandag 04. mai 2020, klokken 13:26
Jeg spurte på chaten til Seat. Da da de 1fas 32A, jeg tror ikke jeg fikk lagret samtalen, men er eneste bekreftelse jeg har.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: batteribilfredag 08. mai 2020, klokken 06:52
Ikke meningen å trekke denne tråden ut av sammenheng, men som en fullstendig noob på elbil;

Hvor lang tid kan man forvente å bruke på å fullade mii på en 10A evt 16A kurs med vanlig stikkontakt?
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: sjokomelkfredag 08. mai 2020, klokken 08:14
Sitat fra: batteribil på fredag 08. mai 2020, klokken 06:52
Ikke meningen å trekke denne tråden ut av sammenheng, men som en fullstendig noob på elbil;

Hvor lang tid kan man forvente å bruke på å fullade mii på en 10A evt 16A kurs med vanlig stikkontakt?
Hvor langt er et tau?

Hvis du begynner på 99%, så kanskje bare noen minutter.
Hvis du begynner på 98%, dobbelt så lenge som fra 99%.
Spørsmålet ditt er det samme som "Hvor langt er det til London?" uten å oppgi hvor utgangspunktet er. Så jeg tror svaret er "Det er lengre til London enn med fly." :laugh:

Fra 0% til 100% - 15-18 timer kanskje?
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: edyrlilørdag 09. mai 2020, klokken 11:54
Min lader bare med 5A i følge effektmeter i stikket. Bilen står på Max så litt usikker på hvorfor. I disse koronatider er uansett ladefarten nok i massevis. Basert på det så lader den med 1.1kW. Tar nok rundt 36 timer å lade 0-100%.

Den stod visst på 5A allikevel. Når jeg fikk satt den på Max trekker den 10A fra vanlig stikk.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Elmosøndag 10. mai 2020, klokken 12:49
Sitat fra: batteribil på fredag 08. mai 2020, klokken 06:52
Hvor lang tid kan man forvente å bruke på å fullade mii på en 10A evt 16A kurs med vanlig stikkontakt?

Ikke lov å lade med mere enn 10A på vanlig stikk, og medfølgende ladeledning med "kladd" gir ikke mere.
Da blir ladetiden fra 0-100% (som man veldig sjeden gjør) 16-18 timer - som sjokomelk sier

Hvis du får deg en 16A ladeledning med "kladd" så kan du i nødsfall lade 0-100% på 10-11 timer (men det er ikke tilrådelig å trekke 16A på vanlig stikk i 10 timer !)
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Electric cars in Norwaysøndag 10. mai 2020, klokken 13:10
Enig med siste taler. ELMO :+1: Ikke bare kjør på med 16A på vanlig stikkontakt :-1:

Les mer her om regler & tips  https://elbil.no/lading/lade-med-vanlig-stikkontakt/
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: batteribilsøndag 10. mai 2020, klokken 15:03
Sitat fra: Elmo på søndag 10. mai 2020, klokken 12:49
Sitat fra: batteribil på fredag 08. mai 2020, klokken 06:52
Hvor lang tid kan man forvente å bruke på å fullade mii på en 10A evt 16A kurs med vanlig stikkontakt?

Ikke lov å lade med mere enn 10A på vanlig stikk, og medfølgende ladeledning med "kladd" gir ikke mere.
Da blir ladetiden fra 0-100% (som man veldig sjeden gjør) 16-18 timer - som sjokomelk sier

Hvis du får deg en 16A ladeledning med "kladd" så kan du i nødsfall lade 0-100% på 10-11 timer (men det er ikke tilrådelig å trekke 16A på vanlig stikk i 10 timer !)
Takk, men den ladingen jeg tenker på i dette tilfellet, Er ved  besøk på hytter litt over en times kjøretur hjemmefra.. og med såpass avstand at jeg ikke har lyst til å risikere å gå om eller måtte stoppe for lading på hjemturen.

Og slik jeg forstår det, så kan man lade på «vanlig stikk» når det er unntaksvis. Og ikke hver natt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Elmosøndag 10. mai 2020, klokken 23:18
Sitat fra: batteribil på søndag 10. mai 2020, klokken 15:03
Og slik jeg forstår det, så kan man lade på «vanlig stikk» når det er unntaksvis. Og ikke hver natt.
Lade på 16A kan være like farlig allerede den første natten som nr 100. Grunnen til at 16A lading på vanlig stikk er ulovlig er at de færreste vanlige brukere evner å avgjøre om tilkoblingen er god nok.
Men som sagt, medfølgende kabel gir bare maks 10A.

Sitat fra: batteribil på søndag 10. mai 2020, klokken 15:03
Er ved  besøk på hytter litt over en times kjøretur hjemmefra.. og med såpass avstand at jeg ikke har lyst til å risikere å gå om eller måtte stoppe for lading på hjemturen.
Hurtiglading er til for å bøte på det problemet  :+1:
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: batteribilsøndag 10. mai 2020, klokken 23:50
Sitat fra: Elmo på søndag 10. mai 2020, klokken 23:18
Men som sagt, medfølgende kabel gir bare maks 10A.
Takk for svar,  ok om det begrenses til 10A, så er det jo greit nok. Spørsmplet mitt var for å få pekepinn på hva man kan forvente når bilen "bare står der" for en helg eller en natt.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: jman76mandag 11. mai 2020, klokken 12:02
Så det er altså mulig å stille inn til 5A lading i bilen?
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Elmomandag 11. mai 2020, klokken 21:25
Sitat fra: jman76 på mandag 11. mai 2020, klokken 12:02
Så det er altså mulig å stille inn til 5A lading i bilen?
"edyrli" sa 5A, men jeg tror minimum er 6A både i bilen og på "ladekladden"
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: edyrlitirsdag 12. mai 2020, klokken 08:49
5A er riktig. Appen har 5A som minste strømstyrke. Dette bekrefter måleren min. Det går ganske nøyaktig 5A på minste instilling.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Elmoonsdag 13. mai 2020, klokken 14:03
Sitat fra: edyrli på tirsdag 12. mai 2020, klokken 08:49
5A er riktig. Appen har 5A som minste strømstyrke. Dette bekrefter måleren min. Det går ganske nøyaktig 5A på minste instilling.
OK. Det rare er at jeg trodde standarden for Type2 ikke støtter under 6A  - men mulig jeg tar feil ???
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: jkirkeboonsdag 13. mai 2020, klokken 16:57
Sitat fra: Elmo på onsdag 13. mai 2020, klokken 14:03
Sitat fra: edyrli på tirsdag 12. mai 2020, klokken 08:49
5A er riktig. Appen har 5A som minste strømstyrke. Dette bekrefter måleren min. Det går ganske nøyaktig 5A på minste instilling.
OK. Det rare er at jeg trodde standarden for Type2 ikke støtter under 6A  - men mulig jeg tar feil ???

Det er korrekt. Det kan ikke signaliseres en lavere hastighet enn 6A (bortsett fra 0A) til bilen. Men bilen kan fint velge selv å trekke mindre enn 6A. Teslaene kan også stilles inn på 5A på skjermen.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Elmoonsdag 13. mai 2020, klokken 22:16
TAKK for den oppklaringen jkirkebo  :+1:
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Lars79torsdag 14. mai 2020, klokken 16:31
På jobb har vi Zaptec 22kW ladestasjoner. Jeg fikk elektrikeren som administrere laderne til å avlese i monitoreringssystemet hva som blir levert når jeg lader Miien:

L1 - 15.9A
L2 - 15.9A
L3 - 0 A

Ladeeffekt 7.68kW

Jeg har ikke testet det selv, men det er ingen her som har fått ladet på 1-fas 32A?

Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: jkirkebotorsdag 14. mai 2020, klokken 17:07
Sitat fra: Lars79 på torsdag 14. mai 2020, klokken 16:31
På jobb har vi Zaptec 22kW ladestasjoner. Jeg fikk elektrikeren som administrere laderne til å avlese i monitoreringssystemet hva som blir levert når jeg lader Miien:

L1 - 15.9A
L2 - 15.9A
L3 - 0 A

Ladeeffekt 7.68kW

Jeg har ikke testet det selv, men det er ingen her som har fått ladet på 1-fas 32A?

Du kan jo teste dette selv, lån deg en 1-fase type 2 kabel og se om du da får ~32A trekk på L1 (og selvsagt 0A på L2 og L3).
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: edyrlitorsdag 14. mai 2020, klokken 17:13
Dette er litt klatt og ikke få avklart. Foreløpig ser det ut som jeg må få installert 3 fas 32A, helst på TN nett for å være sikker på å få ladet på 7,2kW. Jeg er ikke noen ekspert, men ser ut i sikringskapet mitt som det er IT nett jeg har. Og da er det evt og få lasket ladestasjonen sånn den lader på 3 faser i stedenfor 2 faser + N.
Konkluksjonen er vel at jeg må få dratt ut en 32A kabel uansett om jeg skal lade på 1 eller 3 fas. Ekstra kostnaden med en ekstra leder tenker jeg ikke er så stor.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Lars79fredag 15. mai 2020, klokken 10:56
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. mai 2020, klokken 17:07
Du kan jo teste dette selv, lån deg en 1-fase type 2 kabel og se om du da får ~32A trekk på L1 (og selvsagt 0A på L2 og L3).

Interessant eksperiment. Har du eksempel på hvilke biler har blitt levert med 1-fas Type2-kabel? Med litt flaks så kjenner jeg noen som har en kabel jeg kan låne.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Elmofredag 15. mai 2020, klokken 11:14
Sitat fra: Lars79 på fredag 15. mai 2020, klokken 10:56
Har du eksempel på hvilke biler har blitt levert med 1-fas Type2-kabel? Med litt flaks så kjenner jeg noen som har en kabel jeg kan låne.

eUp fram til 2018 eller 2019.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Lars79fredag 15. mai 2020, klokken 11:54
Sitat fra: edyrli på torsdag 14. mai 2020, klokken 17:13
Dette er litt klatt og ikke få avklart. Foreløpig ser det ut som jeg må få installert 3 fas 32A, helst på TN nett for å være sikker på å få ladet på 7,2kW. Jeg er ikke noen ekspert, men ser ut i sikringskapet mitt som det er IT nett jeg har. Og da er det evt og få lasket ladestasjonen sånn den lader på 3 faser i stedenfor 2 faser + N.
Konkluksjonen er vel at jeg må få dratt ut en 32A kabel uansett om jeg skal lade på 1 eller 3 fas. Ekstra kostnaden med en ekstra leder tenker jeg ikke er så stor.

Sikringskapet ditt skal være godt merket om det er IT eller TN. Er all dokumentasjon borte kan du se det på hovedsikring. Er den 2- eller 3-polet er det hhv 1- eller 3-fas IT. Er den 4-polet er det TN.

Uten å ha testet det selv, så ser det ut til at Miien kan lade på 7,2kW på 3-fas 230V IT. Tverrsnittet på kabelen er avhengig av forlegningsmåte, så det er noe elektrikeren din må svare på. Litt forenklet kan man si at på 1-fas trenger dobbelt tverrsnitt av 3-fas på samme effekt. (Lasten deles på fasene)
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Lars79fredag 15. mai 2020, klokken 12:12
Sitat fra: Elmo på fredag 15. mai 2020, klokken 11:14

eUp fram til 2018 eller 2019.



Da har jeg testet med en 1-fas Type2-kabel fra en eUp. Nå viser det:

L1 – 16.1A
L2 – 0 A
L3 - 0 A

Ladeeffekt 3.84kW


En interessant ting er at systemet opplyser om maks strøm på ladekabel. Jeg har ikke kunnskap om CCS-spesifikasjonen, men det er tydeligvis en handshake hvor laderen finner ut hvilken ladestrøm som er maksimalt for hver enkelt kabel.

Kabel fra eUp:

Ladekabel maks strøm – 20A
Tildelt strøm – 20A @ TN 1 / 2 / 3

Kabel fra Mii
Ladekabel maks strøm – 32A
Tildelt strøm – 20A @ TN 1 / 2 / 3

Altså tildeler Zaptec 20A pr fase, men bilen vil kun lade 16A pr fase.


Jeg trenger tilgang til en 1-fas Type2-kabel sertifisert for 32A for å teste ytterligere.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Elmofredag 15. mai 2020, klokken 12:21
Sitat fra: Lars79 på fredag 15. mai 2020, klokken 12:12
En interessant ting er at systemet opplyser om maks strøm på ladekabel. Jeg har ikke kunnskap om CCS-spesifikasjonen, men det er tydeligvis en handshake hvor laderen finner ut hvilken ladestrøm som er maksimalt for hver enkelt kabel.
Det er en motstand i støpslet som bestemmer det.

Sitat fra: Lars79 på fredag 15. mai 2020, klokken 12:12
Jeg trenger tilgang til en 1-fas Type2-kabel sertifisert for 32A for å teste ytterligere.

Tidlig BMW i3 hadde vel iallefall det. Vet ikke ang nyere.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: jkirkebofredag 15. mai 2020, klokken 13:07
Sitat fra: Lars79 på fredag 15. mai 2020, klokken 12:12
Da har jeg testet med en 1-fas Type2-kabel fra en eUp. Nå viser det:

L1 – 16.1A
L2 – 0 A
L3 - 0 A

Ladeeffekt 3.84kW

En interessant ting er at systemet opplyser om maks strøm på ladekabel. Jeg har ikke kunnskap om CCS-spesifikasjonen, men det er tydeligvis en handshake hvor laderen finner ut hvilken ladestrøm som er maksimalt for hver enkelt kabel.

Kabel fra eUp:

Ladekabel maks strøm – 20A
Tildelt strøm – 20A @ TN 1 / 2 / 3

Kabel fra Mii
Ladekabel maks strøm – 32A
Tildelt strøm – 20A @ TN 1 / 2 / 3

Altså tildeler Zaptec 20A pr fase, men bilen vil kun lade 16A pr fase.

Jeg trenger tilgang til en 1-fas Type2-kabel sertifisert for 32A for å teste ytterligere.

Får du bare 16A med en 20A kabel så får du neppe mer enn 16A med en 32A kabel. Men om du vil teste så blir vel bl.a I-Pace, nyere Ioniq samt Kona, e-Niro og flere andre levert med 1-fase 32A kabel. Sikker Ampera-e ogsp.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: edyrlimandag 25. mai 2020, klokken 15:33
Er det mulig å se fakstisk ladeeffekt fra bilen og ikke bare innstiling? Når jeg lader kan jeg se hvor mange timer det er til den er ferdig, men ikke hvor mange kw som går akkurat nå.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: mthoringtorsdag 18. juni 2020, klokken 15:45
Hva skjer om man forsøker å lade Mii på ladeboks koblet i IT 3-fas (L1-L1, L2-L2, L3-N)?

Vil den klare å trekke ~8kw, på lik linje med feks Tesla Model S/X (og e-Golf?) da?
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Elmotorsdag 18. juni 2020, klokken 16:15
Sitat fra: mthoring på torsdag 18. juni 2020, klokken 15:45
Hva skjer om man forsøker å lade Mii på ladeboks koblet i IT 3-fas (L1-L1, L2-L2, L3-N)?
Vil den klare å trekke ~8kw, på lik linje med feks Tesla Model S/X (og e-Golf?) da?

Om du leser hele tråden så ser du utfordringene med nettopp det
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: mthoringfredag 19. juni 2020, klokken 01:55
Sitat fra: Elmo på torsdag 18. juni 2020, klokken 16:15
Sitat fra: mthoring på torsdag 18. juni 2020, klokken 15:45
Hva skjer om man forsøker å lade Mii på ladeboks koblet i IT 3-fas (L1-L1, L2-L2, L3-N)?
Vil den klare å trekke ~8kw, på lik linje med feks Tesla Model S/X (og e-Golf?) da?
Om du leser helectråden så ser du utfordringene med nettopp det

Sitat fra: Holmis på torsdag 12. mars 2020, klokken 17:12
Nå har jeg koblet om min Easee til 3 fas 230V IT. Og når jeg da lader med 7,2kW belastes fasene: L1 28,5A L2 16,4A L3 16,2A.

Ser nå ut som en bekreftelse på at IT 3-fas fungerer på samme måte som e-golf, spør du meg.
Hva er eventuelt utfordringen med det?
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Elmofredag 19. juni 2020, klokken 09:48
Sitat fra: mthoring på fredag 19. juni 2020, klokken 01:55
Sitat fra: Holmis på torsdag 12. mars 2020, klokken 17:12
Nå har jeg koblet om min Easee til 3 fas 230V IT. Og når jeg da lader med 7,2kW belastes fasene: L1 28,5A L2 16,4A L3 16,2A.

Ser nå ut som en bekreftelse på at IT 3-fas fungerer på samme måte som e-golf, spør du meg.
Hva er eventuelt utfordringen med det?

Det Holmis viser til her er i praksis 1fas 32A.  Du spurte vel om 3fas 16A ??
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: jkirkebofredag 19. juni 2020, klokken 12:45
Sitat fra: Elmo på fredag 19. juni 2020, klokken 09:48
Sitat fra: mthoring på fredag 19. juni 2020, klokken 01:55
Sitat fra: Holmis på torsdag 12. mars 2020, klokken 17:12
Nå har jeg koblet om min Easee til 3 fas 230V IT. Og når jeg da lader med 7,2kW belastes fasene: L1 28,5A L2 16,4A L3 16,2A.

Ser nå ut som en bekreftelse på at IT 3-fas fungerer på samme måte som e-golf, spør du meg.
Hva er eventuelt utfordringen med det?

Det Holmis viser til her er i praksis 1fas 32A.  Du spurte vel om 3fas 16A ??

Nei, det er i praksis 3-fase 32A 230V. Eller, 28A da. 16A bør kunne gi 4,2kW lading (2x9,25A).
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: mthoringfredag 19. juni 2020, klokken 16:05
Sitat fra: jkirkebo på fredag 19. juni 2020, klokken 12:45
Nei, det er i praksis 3-fase 32A 230V. Eller, 28A da. 16A bør kunne gi 4,2kW lading (2x9,25A).

Så, på min ZapCharger Pro koblet i IT 3-fas (L1-L1, L2-L2, L3-N), så vil jeg (mest sannsynlig) i praksis få ladet med ~7kw på Mii-en, ikke sant?
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Elmofredag 19. juni 2020, klokken 19:36
Sitat fra: mthoring på fredag 19. juni 2020, klokken 16:05
Så, på min ZapCharger Pro koblet i IT 3-fas (L1-L1, L2-L2, L3-N), så vil jeg (mest sannsynlig) i praksis få ladet med ~7kw på Mii-en, ikke sant?
Er den virkelig L1-L1, L2-L2, L3-N og ikke L1-L1, L2-L2, L3-L1 ??

Er det 16A eller 32A du har ??
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: mthoringfredag 19. juni 2020, klokken 21:25
Sitat fra: Elmo på fredag 19. juni 2020, klokken 19:36
Sitat fra: mthoring på fredag 19. juni 2020, klokken 16:05
Så, på min ZapCharger Pro koblet i IT 3-fas (L1-L1, L2-L2, L3-N), så vil jeg (mest sannsynlig) i praksis få ladet med ~7kw på Mii-en, ikke sant?
Er den virkelig L1-L1, L2-L2, L3-N og ikke L1-L1, L2-L2, L3-N ??

Er det 16A eller 32A du har ??

32A

Ser ut som du har bomma litt over? I IT-nett har man ikke N-leder, derfor brukes ene faselederen som N-leder.

(Model 3 støtter deltakobling, og er derfor ikke avhengig av N, og kan dermed lade med 11kw på IT 32A. Kobling i ladeboks er den samme uansett. Laderen i bilen senser IT og kobler om til delta internt. Såvidt meg bekjent er Model 3 alene om dette.)
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Elmofredag 19. juni 2020, klokken 21:36
Det være du som skrev L3-N.
Jeg forsøkte å skrive
- mener du L1-L2, L2-L3, L3-L1
- men mobilen ville noe annet
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: mthoringfredag 19. juni 2020, klokken 23:16
Med L1-L1, L2-L2, L3-N så mener jeg å illustrere at man kobler en faseleder (kall den gjerne L1) til klemmen merket L1 i ladeboksen, en annen (kall den gjerne L2) til L2 og den tredje (L3) til N. Altså at den er koblet for IT 3-fas. Er i hvertfall slik TWC kobles.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: jkirkebolørdag 20. juni 2020, klokken 00:03
Sitat fra: mthoring på fredag 19. juni 2020, klokken 16:05
Sitat fra: jkirkebo på fredag 19. juni 2020, klokken 12:45
Nei, det er i praksis 3-fase 32A 230V. Eller, 28A da. 16A bør kunne gi 4,2kW lading (2x9,25A).

Så, på min ZapCharger Pro koblet i IT 3-fas (L1-L1, L2-L2, L3-N), så vil jeg (mest sannsynlig) i praksis få ladet med ~7kw på Mii-en, ikke sant?

Ja.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Elmolørdag 20. juni 2020, klokken 08:43
Sitat fra: mthoring på fredag 19. juni 2020, klokken 23:16
Med L1-L1, L2-L2, L3-N så mener jeg å illustrere at man kobler en faseleder (kall den gjerne L1) til klemmen merket L1 i ladeboksen, en annen (kall den gjerne L2) til L2 og den tredje (L3) til N. Altså at den er koblet for IT 3-fas. Er i hvertfall slik TWC kobles.
OK, da misforstod jeg. Trodde du snakket om fasene på IT nett  :-[
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: mthoringlørdag 20. juni 2020, klokken 17:05
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. juni 2020, klokken 00:03
Sitat fra: mthoring på fredag 19. juni 2020, klokken 16:05
Så, på min ZapCharger Pro koblet i IT 3-fas (L1-L1, L2-L2, L3-N), så vil jeg (mest sannsynlig) i praksis få ladet med ~7kw på Mii-en, ikke sant?

Ja.

Takk  :)
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Stikkkontaktfredag 24. juli 2020, klokken 17:44
Jeg forsøkte å lade Mii på Ratio 1-fas 32A som er justert ned til 24A.
Jeg fikk ikke målt effekten, men den hadde 2t 50min rest når batteriet var 3/4 fullt.
Det skulle bety ca 8kwh/2,8h= ca 2,8kw eller 12-13A.
Er det maks 13A pga software, eller er det 12A(halvparten av innstilt strømstyrke)?
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Daruufredag 24. juli 2020, klokken 21:41
Jeg mener å huske at den sto innstilt på 13a lade hastighet fra fabrikk i appen, skal lade mer om den står på max
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: mthoringtorsdag 13. august 2020, klokken 13:34
Fikk bekreftet at Mii klarer ~7.2kW på IT 3-fas i dag også. Testet på ZapCharger Pro.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: tom-eillørdag 15. august 2020, klokken 10:49
Denne uken har jeg vært hos Møller og fått installert ny software som skal fikse ladeproblematikken med 7.2kw på 1 fas 32A. Problemet er at vi har flyttet, og med dette demontert laderen vår.

Er det noen som vet om en 7.4kw 1 fas lader i Vestfold? Vet det er en del i Oslo, men skal ikke dit med det første. Møller ønsker at jeg tester og sjekker om dette løste problemet. Regner med at når dette er gjort, så kan folk sende inn bilene sine for fiks og at de endrer dette på fabrikken på fremtidige trillinger.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: jkirkebolørdag 15. august 2020, klokken 13:36
Sitat fra: tom-eil på lørdag 15. august 2020, klokken 10:49
Denne uken har jeg vært hos Møller og fått installert ny software som skal fikse ladeproblematikken med 7.2kw på 1 fas 32A. Problemet er at vi har flyttet, og med dette demontert laderen vår.

Er det noen som vet om en 7.4kw 1 fas lader i Vestfold? Vet det er en del i Oslo, men skal ikke dit med det første. Møller ønsker at jeg tester og sjekker om dette løste problemet. Regner med at når dette er gjort, så kan folk sende inn bilene sine for fiks og at de endrer dette på fabrikken på fremtidige trillinger.

Dette kan du teste på en hvilken som helst 22kW AC-ladestasjon sammen med en 1-fase type 2 kabel. Da får bilen 1-fase 32A. Disse finnes det ganske mange av rundt omkring. Om du ikke har en 1-fase kabel så kan du kanskje få lånt en? Det er svært mange elbiler som leveres med slike.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Rosstopherlørdag 15. august 2020, klokken 14:35
Bilen støtter vel ikke trefas, så man kan vel bruke en hvilken som helst 32A kabel?
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Amatørenlørdag 15. august 2020, klokken 14:41
Hvis den er som e-Golf så blir man lurt med trefase kabel da den vil foretrekke to faser av 16 A på TN nett.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: jkirkebolørdag 15. august 2020, klokken 15:35
Sitat fra: Amatøren på lørdag 15. august 2020, klokken 14:41
Hvis den er som e-Golf så blir man lurt med trefase kabel da den vil foretrekke to faser av 16 A på TN nett.

Ja, det må nesten være samme greia ellers hadde man vel ikke trengt å besøke verkstedet for å få ladet på 1-fase 32A. Som standard lader den da ganske sikkert på 2x16A.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: tom-eilsøndag 16. august 2020, klokken 20:09
Da fant jeg en 7.4 kw 1-fas 32A ladestasjon i Horten. Ankom med ca. 75 % strøm, og den viste 1:50 minutter igjen å lade. Dro til Holmestrand og ladet på en 3.6 kw lader med ca. 70 % strøm, og den viste over 4 timer, så det virker som om dette var løsningen på problemet. Har meldt ifra til Seat, så får vi se hva de sier.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Daruutirsdag 18. august 2020, klokken 19:54
Sitat fra: tom-eil på søndag 16. august 2020, klokken 20:09
Da fant jeg en 7.4 kw 1-fas 32A ladestasjon i Horten. Ankom med ca. 75 % strøm, og den viste 1:50 minutter igjen å lade. Dro til Holmestrand og ladet på en 3.6 kw lader med ca. 70 % strøm, og den viste over 4 timer, så det virker som om dette var løsningen på problemet. Har meldt ifra til Seat, så får vi se hva de sier.

Hvilken møller avdeling var det du har vært hos?
Har du evt navn på en du snakket med?
Hvis du ikke vil skrive det her så send gjerne PM, min lokale møller påstår at det kun er 3.6kw som støttes på min eup....
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: tom-eilonsdag 19. august 2020, klokken 14:26
Sitat fra: Daruu på tirsdag 18. august 2020, klokken 19:54
Sitat fra: tom-eil på søndag 16. august 2020, klokken 20:09
Da fant jeg en 7.4 kw 1-fas 32A ladestasjon i Horten. Ankom med ca. 75 % strøm, og den viste 1:50 minutter igjen å lade. Dro til Holmestrand og ladet på en 3.6 kw lader med ca. 70 % strøm, og den viste over 4 timer, så det virker som om dette var løsningen på problemet. Har meldt ifra til Seat, så får vi se hva de sier.

Hvilken møller avdeling var det du har vært hos?
Har du evt navn på en du snakket med?
Hvis du ikke vil skrive det her så send gjerne PM, min lokale møller påstår at det kun er 3.6kw som støttes på min eup....

Dette var Møller Tønsberg, avdeling Skoda. Fikk mail fra Seat i dag som bekrefter dette. Han sa at dette er ganske ferske nyheter og at ikke alle verksteder er klar over dette enda.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Elmoonsdag 19. august 2020, klokken 18:13
Sitat fra: tom-eil på lørdag 15. august 2020, klokken 10:49
Denne uken har jeg vært hos Møller og fått installert ny software som skal fikse ladeproblematikken med 7.2kw på 1 fas 32A. Problemet er at vi har flyttet, og med dette demontert laderen vår.

Når bilen har vært hos Møller så pleier man å få med et papir som sier hva som er gjort, og da også koder på hvilke oppgraderinger eller garantireparasjoner som er gjort.
Hvis du ikke fikk med noe skriftlig, så bør du også kunne finner det på Mittbilhold.no (se eksempel fra de bytte ladeporten på min eUp)
Kan du dele den informasjonen ?
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: emphezisfredag 28. august 2020, klokken 00:03
Fikk utlevert bil for 2 uker siden. Den lader på 3,6 kWish på min 1fas 32A Easee. Tesla'en lader på 7 kW.

Må vel innom Møller og oppdatere software om det er løsninga da. Har snakket masse med Seat de siste dagene pga. problemer med Seat Connect (får ikke kontakt med bilen), men ingen har nevnt dette.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Daruufredag 28. august 2020, klokken 09:39
Jeg fikk mail her om dagen fra "min" selger hos Møller, å de kunne nå legge inn en oppdatering så det skulle funke.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: tom-eilfredag 28. august 2020, klokken 23:20
Sitat fra: Elmo på onsdag 19. august 2020, klokken 18:13
Sitat fra: tom-eil på lørdag 15. august 2020, klokken 10:49
Denne uken har jeg vært hos Møller og fått installert ny software som skal fikse ladeproblematikken med 7.2kw på 1 fas 32A. Problemet er at vi har flyttet, og med dette demontert laderen vår.

Når bilen har vært hos Møller så pleier man å få med et papir som sier hva som er gjort, og da også koder på hvilke oppgraderinger eller garantireparasjoner som er gjort.
Hvis du ikke fikk med noe skriftlig, så bør du også kunne finner det på Mittbilhold.no (se eksempel fra de bytte ladeporten på min eUp)
Kan du dele den informasjonen ?

Det sto kun "kont ladehastighet".
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Elmolørdag 29. august 2020, klokken 09:21
Sitat fra: Daruu på fredag 28. august 2020, klokken 09:39
Jeg fikk mail her om dagen fra "min" selger hos Møller, å de kunne nå legge inn en oppdatering så det skulle funke.
Da spør jeg deg om det samme som jeg spurte tom-eil om.
Sjekk hva de kaller oppdateringen
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Elmotirsdag 19. januar 2021, klokken 10:58
Sitat fra: tom-eil på fredag 28. august 2020, klokken 23:20
Sitat fra: Elmo på onsdag 19. august 2020, klokken 18:13
Sitat fra: tom-eil på lørdag 15. august 2020, klokken 10:49
Denne uken har jeg vært hos Møller og fått installert ny software som skal fikse ladeproblematikken med 7.2kw på 1 fas 32A. Problemet er at vi har flyttet, og med dette demontert laderen vår.

Når bilen har vært hos Møller så pleier man å få med et papir som sier hva som er gjort, og da også koder på hvilke oppgraderinger eller garantireparasjoner som er gjort.
Hvis du ikke fikk med noe skriftlig, så bør du også kunne finner det på Mittbilhold.no (se eksempel fra de bytte ladeporten på min eUp)
Kan du dele den informasjonen ?

Det sto kun "kont ladehastighet".

Min Mii skal inn til Møller A&B nå, =https://elbilforum.no/index.php?topic=54592.0;tilbakekalling pga noe med batteripakka (http://=https://elbilforum.no/index.php?topic=54592.0;tilbakekalling%20pga%20noe%20med%20batteripakka).
Jeg spurte da om denne "kont ladehastighet" oppdateringen, men den hadde de ikke hørt om  :o >:(
Hvilken Møller var du hos ??
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Daruutirsdag 19. januar 2021, klokken 23:01
Elmo: Min har ikke vært inne ennå, men skal inn om en måneds tid.
De måtte også ta ut og forsegle batteriet pga et eller annet. Følgende står på arket: "forsegle høyenergibatteri - 93i3" så på neste linje står det "630TE". På neste linje står det "tar veldig lang tid å få ladet opp bilen" - jeg tror det er sistnevnte han fikk treff på når han sjekka i datasystemet.
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Elmotirsdag 19. januar 2021, klokken 23:13
Sitat fra: Daruu på tirsdag 19. januar 2021, klokken 23:01
. . . . måtte også ta ut og forsegle batteriet pga et eller annet. . . . "forsegle høyenergibatteri - 93i3"
I følge damen som ringte med fra Møller A&B så skulle de bare gjøre sw-oppgradering på min bil  :o
Tittel: Sv: AC lading Mii
Skrevet av: Daruutirsdag 19. januar 2021, klokken 23:21
Sitat fra: Elmo på tirsdag 19. januar 2021, klokken 23:13
Sitat fra: Daruu på tirsdag 19. januar 2021, klokken 23:01
. . . . måtte også ta ut og forsegle batteriet pga et eller annet. . . . "forsegle høyenergibatteri - 93i3"
I følge damen som ringte med fra Møller A&B så skulle de bare gjøre sw-oppgradering på min bil  :o
Det var en dags jobb vistnok. Ligger inne to recalls på min etter det jeg kunne se, 93i3 som er den nevnte over og 93i7 som er "S-Control unit for module monitoring"