Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ombygging av Buddy til LiFePO4

Startet av Afigiennai, tirsdag 04. februar 2020, klokken 22:37

« forrige - neste »

Afigiennai

Hei.
Er noen fra Bergen er interresert i sånn prosjektet.
Jeg holder på å oppgradere 2010 Buddy til LiFePO4 CALB batt.
Har kjøpt en BMS fra EMUS.

Du kan ikke vise dette vedlegget.


offpist

Jeg bor ikke i Bergen, men følger spent med.
Dette er CALB CA180FI celler ikke sant? Lifepo4 med 180 AH, og du kobler 23 stk i serie?

Hvilken versjon av Buddy er det du har?
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Afigiennai

#2
Stemmer det . CALB 23 stk :)  jeg har en 2010 utgave. skal opdatere med informasjon om prosjektet. Nå er bare lading av batarrier og balansering .

offpist

Ok. cool.
Jeg har også 2010 modell.
23 er jo ikke delbart på 6, så hvordan skal du lure car controller til å tro alt er bra?
Jeg gjorde det med 6 like motstander på 3k Ohm i serie.

2010 car controlleren kan også justeres slik at kapasiteten stemmer bra også med lithium batterier.

Laderen må du justere ned litt på spenning, jeg nappet også ut temp sensoren.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Afigiennai

Hei. Takk for tipps. det er fortstt bygge  phase, men bilen har liv. Motor spinner. Veldig rart, men det kommer ingen feil og beeping på summer... Sense kablene er ikke koblet, gå anyway er ikke kortsluted.  Alt fungerer uten noen juksing... skal til garasjen på søndagen, kanskje skal ta en litten videoog lage på Youtube, hvis det er interessert....

P.s.
I og U er justert i laderen . sammen med styrring som blir ført fra BMS

Buddy-DK

Kan man nøjes med at justere ned spænding og ampere? Nogle Zivan leverandører kan levere anden Eeprom, som er med ladekurve til lithium. Hvad sker når I bruger bly-syre ladekurve med nedjusteret spænding og evt. ampere? Så må I holde øje med ladetiden?

Afigiennai


Afigiennai

BMS fra EMUS (https://emusbms.com/)
BMS klarer å styre lader via CAN.
Masse andre mulighet. Hvis noen interessert , kan ta flere screenshorts fra BMS meny for å forstå mer om muligheter .

Afigiennai


Afigiennai

Kasse for 9 batteriene som er montert under panseren. Jeg har bygget den fra lett vann proff kryssfiner.
Eneste mulighet for å sette den i bilen er fra side men da må du demontere støtdempere for å få adgang.

Afigiennai

Kasse for 9 batt. lokk og panel foran kommer :)

Afigiennai


Afigiennai

Som ekstra beskyttelse jeg har montert en sikkerhets bryter på +. En ekstra sikring på 350 A er montert i tillegg.

Afigiennai

Enkelt å rekke sikkerhets bryteren fra kupe, Samtidig den er skjult . Location rett ved sikring boks

Afigiennai

Siden bilens forstilling var demontert ved tilpassing av battery kasse, det var godt sjanse for å sandblåse og pulver lakkere delene

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA