Elbilforum.no
Bilmerker => Tidlige: Buddy / Kewet => Emne startet av: Afigiennai på tirsdag 04. februar 2020, klokken 22:37
Hei.
Er noen fra Bergen er interresert i sånn prosjektet.
Jeg holder på å oppgradere 2010 Buddy til LiFePO4 CALB batt.
Har kjøpt en BMS fra EMUS.
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Jeg bor ikke i Bergen, men følger spent med.
Dette er CALB CA180FI celler ikke sant? Lifepo4 med 180 AH, og du kobler 23 stk i serie?
Hvilken versjon av Buddy er det du har?
Stemmer det . CALB 23 stk :) jeg har en 2010 utgave. skal opdatere med informasjon om prosjektet. Nå er bare lading av batarrier og balansering .
Ok. cool.
Jeg har også 2010 modell.
23 er jo ikke delbart på 6, så hvordan skal du lure car controller til å tro alt er bra?
Jeg gjorde det med 6 like motstander på 3k Ohm i serie.
2010 car controlleren kan også justeres slik at kapasiteten stemmer bra også med lithium batterier.
Laderen må du justere ned litt på spenning, jeg nappet også ut temp sensoren.
Hei. Takk for tipps. det er fortstt bygge phase, men bilen har liv. Motor spinner. Veldig rart, men det kommer ingen feil og beeping på summer... Sense kablene er ikke koblet, gå anyway er ikke kortsluted. Alt fungerer uten noen juksing... skal til garasjen på søndagen, kanskje skal ta en litten videoog lage på Youtube, hvis det er interessert....
P.s.
I og U er justert i laderen . sammen med styrring som blir ført fra BMS
Kan man nøjes med at justere ned spænding og ampere? Nogle Zivan leverandører kan levere anden Eeprom, som er med ladekurve til lithium. Hvad sker når I bruger bly-syre ladekurve med nedjusteret spænding og evt. ampere? Så må I holde øje med ladetiden?
Nå med Litium.
Først prøvetur
BMS fra EMUS (https://emusbms.com/)
BMS klarer å styre lader via CAN.
Masse andre mulighet. Hvis noen interessert , kan ta flere screenshorts fra BMS meny for å forstå mer om muligheter .
Her er BMS: montert under sette
Kasse for 9 batteriene som er montert under panseren. Jeg har bygget den fra lett vann proff kryssfiner.
Eneste mulighet for å sette den i bilen er fra side men da må du demontere støtdempere for å få adgang.
Kasse for 9 batt. lokk og panel foran kommer :)
Batt foran
Som ekstra beskyttelse jeg har montert en sikkerhets bryter på +. En ekstra sikring på 350 A er montert i tillegg.
Enkelt å rekke sikkerhets bryteren fra kupe, Samtidig den er skjult . Location rett ved sikring boks
Siden bilens forstilling var demontert ved tilpassing av battery kasse, det var godt sjanse for å sandblåse og pulver lakkere delene
Vi brukte Renault Twizy som referanse for innstillinger
Nå jeg har bestillt en digital thermometer med probe opp til 200 C for å overvåke temperatur på motoren. Det er temperatur på motoren etter rolig kjøring i sommer tiden.
Fjæringer foran var knekt, derfor jeg kutet alle fire fjæringer litt . I tillegg buddyen slankede ned i flere hundred kilo. Standard fjæringer var for høy. Etter jeg har kuttet dem bak , de kommet for kort og begynte å dater ned år jeg løftet bilen. Derfor vi maskinerte fire ny innfestninger som holder fjøringer på plass . ( det er ekstra skyver som holder fjæringer). enkelt med CNC
Jeg tror dette er fra Renault 4
Før jeg settet batteriene på plass, ladet jeg de en og en. Det var ikke vedlikeholdslading, men nå det er mye enklere til BMS for å balansere de.
hvis noen leter etter børster for motor :se på referance
Jeg har montert ekstra liten skjerm som viser litt informasjon om status på batt pakke. i tilleg den kan fungere som beskyttelse hvis BMS eller lader går galt...
Det er kinetisk high tech som kan finnes på eBay som Digital Panel Meter DC 10~90V 0-500A Multifunction Voltage Current Power Tester
Det skule være første bilde.
Sånn den har kommet fra Trondheim til Bergen.
8) :police:
Spennende lesing. Buddy M9 er vel den ultimate bomfrie elbilen i dagens marked.
Muligheter på EMUS BMS.
Valg av lading
SOC
Det kommer kaldere dager. På tid å gå gjennom varmeapparat
Jeg anbefaler at slik reparasjonssett bestilles i forkant. Grønn pakning deles i stikker ved demontering
Jeg har isolert eksosen med varmebestandig tape fra Biltema
Eksosen stripses til rame med stål strips. Jeg tror det er mer trygere løsning en bare nake rør
Coulomb counter. 2 stk : en for BMS og en til kinetisk skjerm som er montert på dashboard
Zivan lader av/på . Kobling på inside. Styres ved korslutning av de to ( rosa&grå) ledninger.
Det er midlertidlig løsning. Skal prøve å sjekke om mulighet for å bestile krets kort med CAN eller kort som kan støte PWM signal. Begge to muligheter er great for BMS
Hard engeneering fra Buddy
Svart kabel på på PIN5 gir digitalt speed signal. Min BMS krever dette signal
Det som jeg funnet neste døgn. Signalen fra speed sensor er ganske svak. Hvis den føres videre til BMS da stopper speedometer. Jeg har koblet 27K modstander til BMS ingangen for å reduser opplastingen på giveren
Her er åpningen i selve motoren som blir brukt thermogiveren. jeg ønsker å følge temperatur på motoren
Reduksjøn fra vanlig skru M16
Reduksjønsovergang til M6
Giveren er på plass
Skikkelig artig å se hva du får til her!
Jeg håper å få tid til et maken prosjekt i vinter. Har ikke helt bestemt meg for hvilken jeg skal ta som utgangspunkt, om det blir bly(2008) eller NiMh-utgaven(2010).
Ser du har nytype karosseri, men var dette en bly-utgave siden du har justert høyden på fjæringene?
Jeg så for meg at det ikke er behov for endring av fjæringer på NiMh-utgaven når man setter inn Li.
Stemmer det. Det har vært an bly versjon.
Skal til garasjen i dag, og skal skifte fjæringene foran igjen. De som stå nå er for lav. Ingen diskomfort med kjøring, men ønske å høge foran .
Skal ta flere bilde med mål , når jobben blir ferdig.
Høyde foran 58 cm med fjæringer som er 29 cm langt
Som referance : ikke kutet fjæriger på siden
``Nye`` fjæringer kuttes på merket punkt
Jeg er veldig fornøyd med resultat.
Buddy kjøres bra, den er stabilt ( som buddy kan være stabilt) .
Ny beskyttelse på innerskjermer laget av Isola membran.
Nå det kommet en ny oppgraderings idea. Tenkte jeg å svape buddy sin Advanced motor med 3 fas Tazzari sin motor
Tazzari girkase\reduktor VS Buddy
Boks full i skat. Motor, girkasse, kontroller og gas pedal
Italiensk VS Norsk
Kule begge to. Utrolig spennende prosjekt. :+1:
Luksus tre ratt fra MOMO. Passer ikke til interiør, men veldig behagelig følelse
Statens VEGVESEN :
Informasjon til eiere av eldre elbiler
Bytte av batterikjemi i elbil og øvrig ombygging eller endring av ladesystem, overvåking-system etc. utgjør en sikkerhetsrisiko. Slike ombygginger vil kunne innebære økt fare for brann eller eksplosjon, som videre har betydning for trafikksikkerheten. Ombygginger av elbil og endring av batterikjemi er klart underlagt kjøretøyforskriftens bestemmelser om ombygging av kjøretøy, og det skal dokumenteres av bilfabrikanten eller kompetent uavhengig laboratorie at sikkerheten er ivaretatt. Å få dokumentert en ombygging kan derfor bli kostbart, og det er noe man bør være klar over hvis man overveier en slik ombygging.
Produsent ELBIL NORGE :
ElBil Norge has made a development fleet of Buddy vehicles equipped with various forms of Li-ion battery technology. When this technology is made available commercially, existing Buddy vehicles could potentially be upgradeable to the new technology.
TEST AV LITHIUM battery :
https://www.youtube.com/watch?time_continue=148&v=R9xZf4p8PkQ&feature=emb_logo
https://www.youtube.com/watch?v=Qzt9RZ0FQyM
Konklusjon er at LiFePO4 batteriene er mye tryggere en bly batteri. LiFePO4 er mye trygere en LiIon
Lefsen fra SVV er lite pragmatisk. Mest laget for å unngå at folk holder liv i disse verneverdige elbilene.
De burde tilbudt praktiske råd og enkle regler å forholde seg til.
Bremsene er overhalt.
BILTEMA selge ikke oransje maling, derfor blander vi gul og rød :)
Ny skive og bremseklosser. Kjøpt på EURODEL
Ferdig.
Nå kommet tid for vindusfilm.
Jeg foretrekker ganske lys utgave med litt speil.
https://www.coolbil.no/ - du kan stole på.
Siste eieren bestemt til å ha buddy i svart. ( pris var 199.000 NOK i 2010)
Det finnes masse forskjelige fine farge på buddies: oransje, rød, grønn.... Hvorfor til å velge svart for sånn spesialt bil. Skal prøve å fikse det....
Hvor er det fedt at se der stadig arbejdes og gøres noget ved Buddyerne. Og fedt det bliver delt her på forummet. Tak for alle billederne og forklaringerne, det ser godt ud!!
Hvordan har du løst med at få vist procent ladning i display'et?
Med fjedre bag har jeg på min Buddy 3D printet nye top og bundstyr og anvendt bagfjedre fra Fiat Panda. Kom til at bestille 2 for og 2 bagfjedre til Fiat Panda inden jeg vidste den brugte 4 forfjedre. Så tænkte jeg bare kunne bruge bagfjedre bagerst. Ser ud til at passe fint.
Nå prosjekten med motor svap kommet i gang.
Jeg har startet opp Tazzari sin motor på arbeids benk.
Brukte jeg 77.77V batt fra iMiev.
Jeg tenkte til å bruke iMev batt for å drive ``ny`` Buddy .
Og det er spørsmål : om jeg må starte helt ny prosjekt eller må jeg oppgradere eksistterende M9 som egentlig brukes hver dag og er helt perfekt kjøretøy får å unngå boomstasjøner. NOK er NOK folk sier i Bergen :)
Har noen Buddy M9 til salgs ?
https://www.youtube.com/watch?v=GK6e4cbesX8&feature=youtu.be
Buddy er oppgradert med Stereo. For å holde 12V mer stabilt, billen fått 12V AGM ekstra batteri.
Sub fra FOCAL og bilradio fra Pioneer 9XXX.... Ikke Hi-End med mye bedre en fra fabriken
Sitat fra: Buddy-DK på lørdag 10. oktober 2020, klokken 18:55
Hvordan har du løst med at få vist procent ladning i display'et?
BMS, som jeg brukte, har fint app på Android og Apple. App er veldig informtiv.
Egentlig jeg har tenkte å instalere kinetisk 2 DIN bilrado basert på Android for å få informasjon om bilen fra BMS rett på displayet.
Med liten opgradering av cockpit 9.7`` skjermet kan brukes: https://www.ebay.com/itm/9-7-2DIN-Android-9-1-Car-Stereo-Radio-GPS-MP5-Wifi-FM-Bluetooth-Hotspot-1-16G/114195906875
Etter sånn oppgradering blir det veldig nærmt til TESLA
Bildene fra skjermet er tatt ved kjøring på LIVE STREAM DATA
Fortsatt imponerende arbeide! Skikkelig artig å se hva du får til :D.
Likte ideen på stor skjerm/Tesla look i Buddyen.
Setter stor pris på at du holder oss oppdatert!
Endelig.
Jeg har kjøpt en Buddy til.
Planlagt at den skal få børsteløs motor og lithium pakke.
Kommet fra OSL igår :) :+1:
Nå bli batterier er fjernet. Ikke bestemt ennå hvilken pakke blir brukt. Miev, Leaf eller E-up. Har ikke erfaring med E -up sinne batteriene.
Endelig komt en M9 til garasjen som blir brukt for ombygging til AC utgave. De som følge marked på finn.no vet at oransje og hvit har vært til salgs i Narvik.Jeg kjøpte begge to. Grønn, som kommet på den sist, er lagt på is .Jeg kan vurdere salg av grønn en eller hvit en ...
Hver gang når jeg treffer Buddy (aldri har hatt NiMh BAES utgave) jeg kommer å bli mer og mer overasket :o :o :o på teksniske løsninger og engineering fra Buddy :-1:. ( må sikkert skrive en egen topic om ...) I tilleg funnet jeg prislisten for M9 i 2012 som er ikke mindre overaskende.
Buddy har besøkt autorisert bilverksted regelmessig. Viktig til å betale regninger for kontroll :-1: :-1:
Det er nok plass i M9 for helle pakke fra iMiev.
Veldig bra dokumentert. Har elektrisk skjema på Buddy M9 om du trenger det.
Har du et bildet av øvre del av hjuloppheng framme. Må ta ned mitt for å bytte støtdempere, men frykter at det også er noe skader på lageret eller innfeste helt oppe mot rammen.
Snart blir det bryllup mellom tazzari motor og buddy diff . Tazzari sin motor er demontert for måling og 3D copiering på SOLIDWORKS.
Tips i forbindelse med LEV cellene dine:
Disse cellene har metal hus og svært dårlig isolasjon spesielt på undersiden. Det gir stort potensiale for jordfeil om de monteres på ledende plate. Pass derfor på godt isolerende bunn i batterikassen.
Ellers trenger jeg fremdeles bildet av øvre del av fremre støtdemperbein.
Etter tur gjennom Ryfast der jeg kom hjem med 40% kapasitet etter 50 km mistenker jeg at den originale gaffeltruck motoren i Buddy liker seg best under medium til hard last, og er lite effektiv når den belastes lite. Dermed bør det være godt potensiale for å få økt rekkevidde bare med å bytte til annen motor.
Skrudde av tenningen ned bakkene og rant faktisk helt til lyshallen i midten av tunnellen rettning Tau. Med tenning på henger bilen og jeg frykter at energien går til å varme motorstyringen.
Sparte forøvrig 150 kr i bom bare på denne ene turen, og med det 1/200 del av kostnaden på gliset. For folk som bor og pendler gjennom Ryfast er altså en slik doning (https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=207694021) nedbetalt på godt under 1 år.
:+1: Nå svart en til salgs for å finansere Oransje :+1:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=241653130