Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fall i batterikapasitet over tid

Startet av elmalo, søndag 02. februar 2020, klokken 11:33

« forrige - neste »

Contango

Muligens et dumt spørsmål for det skulle da vært et omvendt dip til vinterdekk - men hva gjør TeslaFi når man endrer hjulstørrelse? Ingenting? Har bare gjort det fra 19' til 18' på 3ern etter en veldig kort sesong med sommerdekk i fjor - uten at jeg kan se noe på kurven.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

GOS

Sitat fra: Contango på tirsdag 04. februar 2020, klokken 18:03
Muligens et dumt spørsmål for det skulle da vært et omvendt dip til vinterdekk - men hva gjør TeslaFi når man endrer hjulstørrelse? Ingenting? Har bare gjort det fra 19' til 18' på 3ern etter en veldig kort sesong med sommerdekk i fjor - uten at jeg kan se noe på kurven.

Har ingenting med dekkstørrelse å gjøre hva TeslaFi rapporterer. Ei heller bilen selv med mindre de har endret noe i den senere tid. TeslaFi rapporterer bare det bilen selv rapporterer at den har av tkm på batteriet. Tesla har ett fast forbrukstall mellom den energien den tror den har igjen på batteriet og det den da rapporterer som tilgjengelig tkm. (F.eks. (74600 wh) / (153 wh/km)= 488 km som var mitt tilfelle inntil nylig. Men for at jeg skal komme 488 km så må jeg faktisk ikke bruke mer enn 143 wh/km fordi når den kommer til 0 så har den faktisk 3400 wh igjen å bruke. Tall er lest av via CanBus)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Contango

OK - men den endrer i hvert fall estimert SOC i nav'en ved endring av hjulstørrelse.
https://youtu.be/1FOcS6NpoAQ
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Toalmar

Leste litt forskjellig vedrørende dette på nett nå i helgen, og fant noen steder hvor det ble antydet at man skulle lade til ca 90% for så kjøre batteriet ned til under 10%, lade opp igjen til 90%.....
I går sto bilen i garasjen med omtrent 40% igjen. Jag startet oppvarming fra app + Sentry mode for å bruke opp litt strøm. Fant fort ut at jeg går ut i bilen og slo på Dog mode for da blir jo batteri varmet også. Alt gikk kjempefint til jeg kom ned til 21% da stoppet det. Hadde en kort kjøretur da jeg hadde ett ærend. Sate så igang igjen litt varming når jeg kom hjem og fikk bilen ned til 14%. Tok så med kona på en kjøretur for å få den ned mer. Kom hjem med omtrent ikke noe igjen. Parkerte i garasjen og satte på ladingen umiddelbart.
Ladet fra TWC 1 fas 25A med innlagt stopp på 90%. Bilen var ferdig ladet i dag tidlig, 90% og estimert km til 431. Den har så stått parkert og sovet frem til nå.
Hvis jeg endrer i bilen fra prosent til kilometer og flytter ladestreken i appen fra 90% til 100% står det nå 487km. Tenkte jeg skulle kjøre den normalt nå uten å lade før jeg er ned på under 10% for å gjøre samme greia igjen. Grafen viser nå en positiv økning, om det har med dette å gjøre eller ikke vet jeg ikke enda.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

GOS

Sitat fra: Toalmar på mandag 10. februar 2020, klokken 17:00
Leste litt forskjellig vedrørende dette på nett nå i helgen, og fant noen steder hvor det ble antydet at man skulle lade til ca 90% for så kjøre batteriet ned til under 10%, lade opp igjen til 90%.....

Oppskriften du fulgte er ikke helt lik den jeg ble bedt av Tesla å gjøre i fjor sommer da jeg ikke fikk ladet bilen til 100%. Her er oppskriften jeg fikk på min Service Bulletin, med mine understrekninger....(som for så vidt ikke hjalp noen ting hos meg)

"Customer needs to discharge battery to under 20% and leave the car overnight (undisturbed by application aso.) and then charge to over 80% and leave the car overnight (undisturbed by application aso.). To charge the last 1 % can in some cases with a slow speed AC charger take a long time. If it has stopped charging an is cooling down at parked for some hours, it can lose 1-2 % on the display"
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Toalmar

Sitat fra: GOS på mandag 10. februar 2020, klokken 21:41
Oppskriften du fulgte er ikke helt lik den jeg ble bedt av Tesla å gjøre i fjor sommer da jeg ikke fikk ladet bilen til 100%. Her er oppskriften jeg fikk på min Service Bulletin, med mine understrekninger....(som for så vidt ikke hjalp noen ting hos meg)
Som sagt så leste jeg litt på nett (var ikke fra Tesla sine sider)
Ser ut til å ha gitt meg noen kilometer tilbake. Uansett så får vi vente å se hva som skjer ved neste utlading / opplading om pilen peker fortsatt oppover :)
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Toalmar

Når jeg ser litt nærmere på software versjon og tidspunkt så sank rekkevidden rett etter 2019.36.2.1 ble installert, den 11.11.2019 fikk jeg den
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

emurof

Sitat fra: Hodetelefoner på søndag 02. februar 2020, klokken 16:04
Det er bare et fantasi tall som vises der.
Folk med 85 batteri som er nede på 70kWh har nesten samme visning som når bilen kom.
Bruk %..

Hvordan vil prosentvisning hjelpe? 100% av 70kWh er som kjent mindre enn 100% av 85kWh.

K.M.L

#23
Min fikk et voldsomt fall i sommer, etter å ha holdt seg noenlunde konstant siden slutten av mars, da jeg fikk bilen utlevert. Etter dette prøvde jeg metoden anbefalt fra Tesla, og fikk igjen en positiv utvikling. Nå ligger den jevnt mellom 195-188 og virker rimelig stabil. Synes det er innafor etter 36.500 kjørte kilometer.

*Cybertruck Dual motor AWD - reservert nov 19
*TM3 LR AWD (MissBlue) - mars 2019
18 vinter/19 sommer, EAP, FSD

34.300 feilfrie km pr 15.12.19 - meget fornøyd

thomas_ja27

#24
Tap på 1,66% siden Juni 2019, 492,5km pr dags dato. (kjørt 20000km - versjon 2020.4.1)
Tesla Model 3 LR m/HF, HW3 og FSD
Nissan Leaf Tekna 2018 (solgt mai 2019)
Peugeot ION 2015

Langangen

Her er min trend. Hadde ikke teslafi de første mila .
Model 3 2021 Sr+
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

GOS

Sitat fra: Langangen på fredag 14. februar 2020, klokken 14:46
Her er min trend. Hadde ikke teslafi de første mila .
Hvilken Software versjon hadde du før og etter den krftige droppen rundt 1100-1200 km?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Langangen

Sitat fra: GOS på fredag 14. februar 2020, klokken 23:14
Sitat fra: Langangen på fredag 14. februar 2020, klokken 14:46
Her er min trend. Hadde ikke teslafi de første mila .
Hvilken Software versjon hadde du før og etter den krftige droppen rundt 1100-1200 km?
2019.8.3 til 2019.8.4 så kom det enda en oppdatering på den lille dippen etter den store, 2019.8.5 :)
Model 3 2021 Sr+
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

GOS

#28
Sitat fra: Langangen på lørdag 15. februar 2020, klokken 16:35
2019.8.3 til 2019.8.4 så kom det enda en oppdatering på den lille dippen etter den store, 2019.8.5 :)
Hmmm, så du fikk den dippen allerede i mars i fjor, like etter at bilen  var levert ut. Det var tidlig, men jeg ser range'n økte litt igjen før den så har falt ned igjen.

Ladet min til 100% i går og fikk da 483 km range, kjørte den så ned til 26 km (5%). CanBus viste 73.7 kwh tilgjengelig ved 100% og med 26 km igjen så viste CanBus at jeg hadde 7.2 kwh igjen for bruk, altså en 'reservetank" på ca 3.5 kwh (altså nær 5%) under 0.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Toalmar

Jeg ser en økning i min rekkevidde etter at jeg kjørte batteriet omtrent til 0% siste helg, for så å lade opp til 90% igjen. Nå er jeg i gang med å forbruke strøm ned til rundt 0-5% før jeg igjen skal lade opp til 90% igjen. Blir spennende om bilen vil få mere rekkevidde igjen eller om den flater ut eller går ned igjen.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA