Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Fall i batterikapasitet over tid  (Lest 5301 ganger)

elmalo

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 70
    • Vis profil
Fall i batterikapasitet over tid
« på: ſøndag 02. Februar 2020, klokken 11:33 »
Er det noen andre som har "Battery Degradation Report" fra Teslafi over lenger tid, og da særlig fra 1. september i fjor og frem til nå? Jeg har begynt å bli en smule bekymret, med et fall på kapasitet på nær 9% siden bilen var ny (gått 25000 km fra 8. mars i fjor) og søker derfor en beroligelse, f.eks. at dette er en firmware-endring eller at det skyldes vintertemperaturene. Hadde vært kjekt med andre grafer å sammenligne med.

Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

GOS

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2131
    • Vis profil
Sv: Fall i batterikapasitet over tid
« Svar #1 på: ſøndag 02. Februar 2020, klokken 12:43 »

Begynte den droppen etter at du gikk over på V10?

Jeg mistet 12 tkm den dagen jeg installerte V10, se bilde.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

elmalo

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 70
    • Vis profil
Sv: Fall i batterikapasitet over tid
« Svar #2 på: ſøndag 02. Februar 2020, klokken 14:14 »
Ja, det ser ut til å være samme knekken på grafen. Og det er forsåvidt akseptabelt, det beskytter jo batteriet. Håper ikke resten av tapet fortsetter i samme tempo...

Når jeg går inn i detaljene ser jeg det største fallet skjedde mellom 2019.28.3.1 til 2019.32.12.2. Regner det er v.10?
« Siste redigering: ſøndag 02. Februar 2020, klokken 14:20 av elmalo »
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

Hodetelefoner

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1198
    • Vis profil
Sv: Fall i batterikapasitet over tid
« Svar #3 på: ſøndag 02. Februar 2020, klokken 16:04 »
Det er bare et fantasi tall som vises der.
Folk med 85 batteri som er nede på 70kWh har nesten samme visning som når bilen kom.
Bruk %..

Contango

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 487
    • Vis profil
Sv: Fall i batterikapasitet over tid
« Svar #4 på: ſøndag 02. Februar 2020, klokken 16:53 »
Bruk %..
Den skjønte jeg ikke. Dette er TeslaFi. Du får ikke prosent der. Dessuten - det hjelper vel ikke med prosent når bilen viser 100% uansett hvor mye degradering man har? Men den kunne med fordel vist estimert KWh istedenfor estimert rekkevidde. Som de andre skriver så endres estimatet med endring i konstant.

Edit: Har forøvrig 490ish km etter 2000 km. Dere andre har normale verdier.
« Siste redigering: ſøndag 02. Februar 2020, klokken 18:12 av Contango »
2019 P100D, 2019 3P-

GOS

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2131
    • Vis profil
Sv: Fall i batterikapasitet over tid
« Svar #5 på: ſøndag 02. Februar 2020, klokken 19:36 »

2019.32.11 er første V10 utgave mener jeg og det er når jeg fikk dippen. Jeg hadde 2019.32.2 noen dager med typisk samme SOC som jeg hadde på 2019.28.3.1som du refererer til flr din dropp. Jeg fikk alltid 449 rkm på 90% helt frem til dagen jeg installerte V10 og da sank den til 438 tkm den dagen V10 ble installert. (Nå varierer den mellom 433 og 437 tkm på 90% SOC).

Jeg slet med å få den til å lade mer enn 98% (viste da 490 tkm) når den var foeholdsvis ny (feb-apri 2019) og jeg mistenker at det skyldtes at noen av cellene var i ubalanse og at dermed ladingen stoppet før alle cellene var fullt oppladet. Tror videre at Tesla med Software oppgradering har prøvd å skjule slike feil ved at ladingen stoppes litt før og rapporteres 100% SOC. Jeg leser via CanBus måling at ikke alle cellene er 4.2V (fulladet) når bilen nå stopper på det den rapporterer som 100% SOC (men det er ikke langt fra). Jeg følger med og logger så får vi se hvordan det utvikler deg. (Ser forøvrig at Nominell Usable energy rapportert fra CanBus nå idag er 73.7 kwh mens det i de siste 2-3 månedene og senest på fredag viste 74.6 kwh....og det var idag den viste så lavt som 433 på 90% SOC)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Toalmar

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1652
    • Vis profil
Sv: Fall i batterikapasitet over tid
« Svar #6 på: ſøndag 02. Februar 2020, klokken 22:04 »
Min har også en dipp i rekkevidde. Denne kom ca midten av november for min del

Tesla model 3 LR AWD - Svart / Hvitt int

olekvi

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 169
    • Vis profil
Sv: Fall i batterikapasitet over tid
« Svar #7 på: ſøndag 02. Februar 2020, klokken 22:22 »
Jeg ser ikke en tilsvarende dipp for min bil:

'19 TM3P

Contango

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 487
    • Vis profil
Sv: Fall i batterikapasitet over tid
« Svar #8 på: Mandag 03. Februar 2020, klokken 00:28 »
Jeg starter ut med 2019.28.3.1 i september og har ingen dip.
2019 P100D, 2019 3P-

elmalo

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 70
    • Vis profil
Sv: Fall i batterikapasitet over tid
« Svar #9 på: Tirsdag 04. Februar 2020, klokken 00:06 »
Dere som er dip-frie ser ut til å ha langt færre kilometer kjørt. Det kan kanskje også være greit å skrive hvilken modell det er. Min er LR.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

GOS

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2131
    • Vis profil
Sv: Fall i batterikapasitet over tid
« Svar #10 på: Tirsdag 04. Februar 2020, klokken 06:57 »
Dere som er dip-frie ser ut til å ha langt færre kilometer kjørt. Det kan kanskje også være greit å skrive hvilken modell det er. Min er LR.

Min, LR AWD, som har dip er ikke kjørt langt, vel 17.000 km på vel 11 mnd, så det er ikke kjøredistanse som er årsak hos meg.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

olekvi

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 169
    • Vis profil
Sv: Fall i batterikapasitet over tid
« Svar #11 på: Tirsdag 04. Februar 2020, klokken 07:09 »
Dere som er dip-frie ser ut til å ha langt færre kilometer kjørt. Det kan kanskje også være greit å skrive hvilken modell det er. Min er LR.

Min er en Performance, kjørt drøyt 16.000 km. Har ikke Teslafi-historie for første del av denne kjørelengden, men siden det fortsatt estimeres rundt 495
 km så er det begrensa hvor mye dip det kunne ha vært uansett.
'19 TM3P

Trultefan

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 43
    • Vis profil
Sv: Fall i batterikapasitet over tid
« Svar #12 på: Tirsdag 04. Februar 2020, klokken 16:06 »

Min har double dip :) Min har også passert 25000

TM3 LR

GOS

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2131
    • Vis profil
Sv: Fall i batterikapasitet over tid
« Svar #13 på: Tirsdag 04. Februar 2020, klokken 17:35 »

Min har double dip :) Min har også passert 25000




Var disse to dippene ved versjonsoverganger? I så fall, hvilke?

Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

elmalo

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 70
    • Vis profil
Sv: Fall i batterikapasitet over tid
« Svar #14 på: Tirsdag 04. Februar 2020, klokken 17:53 »
Min har også begynnende dobbeldipp rett etter 25000. Kanskje det er dette som er cluet, mer enn firmwareversjonen? Ett dipp rett etter 20000 og et nytt etter 25000.

Det er uansett i så fall bare en beregning, noe som er langt mindre skummelt enn om slike dipper dukker opp som følge av fysiske ting med batteriet.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland