Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladefart hurtiglading på vinteren

Startet av tromsø, mandag 09. desember 2019, klokken 21:35

« forrige - neste »

Øyvind.h

Ligger det ikke i litium-batteriets kjemi at det ikke må lades med særlig effekt om det holder minusgrader? Mener å ha lest at det skader/sliter veldig på cellene om de holder temp under frysepunktet. Tesla er ganske konservative på ladehastighet mot temperatur. Leaf trekker bare noen hundre watt fra veggen når det er beinkaldt ute og pakken er nedkjølt. Men ingen av bilene kan vise batteriets temperatur, så da er det bare utetemp en kan følge med på uten at den nødvendigvis sier noe om pakkens temp. Forskjell i isolering av pakken vil påvirke batteritemperaturen mye.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cowboystrekk

Li-ion kan lade i minusgrader, men bare på lav hastighet for å unngå skade. Tesla deaktiverer all lading i minus på S og X, 3 ser ut til å takle lading på lav hastighet selv i minusgrader. Leaf og de fleste andre elbilene kan lade i minus, men dog på lav hastighet. Ifølge battery university can flere typer li-ion batterier fint lade på grei hastighet ned til - 10C og på 0.02C ved - 30C.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

femail

Fikk min eNiro i november,og har litt blanda opplevelser med hurtiglading nå vinterstid.Lading på 50kwh ,mottatt 42kwh, kjørt Ca.20mil før lading i minus 3. Dette bør vel være helt OK. Men lading på 50kwh, 23kwh inn på batteri, etter 8 mil kjøring i +6 er etter min oppfatning lite. Dette har gjentatt seg flere ganger ,ligget rundt 20-24 kWh i plussgrader etter 4-7 mils kjøring er etter min oppfatning lite.Det samme med 47kwh inn i snitt på en 150kwh superlader?? Det eneste akseptable målingen jeg har hatt var 42 kwh i snitt på 50kwh lader etter Ca. 20 mil i minus 3.Mottar gjerne synspunkter og kommentarer på dette.

tromsø

Sitat fra: femail på tirsdag 14. januar 2020, klokken 12:21
Fikk min eNiro i november,og har litt blanda opplevelser med hurtiglading nå vinterstid.Lading på 50kwh ,mottatt 42kwh, kjørt Ca.20mil før lading i minus 3. Dette bør vel være helt OK. Men lading på 50kwh, 23kwh inn på batteri, etter 8 mil kjøring i +6 er etter min oppfatning lite. Dette har gjentatt seg flere ganger ,ligget rundt 20-24 kWh i plussgrader etter 4-7 mils kjøring er etter min oppfatning lite.Det samme med 47kwh inn i snitt på en 150kwh superlader?? Det eneste akseptable målingen jeg har hatt var 42 kwh i snitt på 50kwh lader etter Ca. 20 mil i minus 3.Mottar gjerne synspunkter og kommentarer på dette.

Interessant lesing. Når man ikke kjenner til bateritemperaturen så er det meget vanskelig å vite hva for ladefart man vil få. Har noen erfaring med ODB leser på Niro, der man eventuelt ville kunne se batteritemperaturen?

@femail, du bruker kWh (energi) men mener kW (effekt).
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

MagnusCJ

Ladet på Cirkle K for to timer siden. Hadde da kjørt en god stund og temperaturen ute var 5 grader. Laderen skulle gi opptil 150 KW, men jeg fikk maks 51 Kw.

Litt skuffende for 4,99 kr minuttet.

lirekassa

Sitat fra: MagnusCJ på søndag 16. februar 2020, klokken 22:28
Ladet på Cirkle K for to timer siden. Hadde da kjørt en god stund og temperaturen ute var 5 grader. Laderen skulle gi opptil 150 KW, men jeg fikk maks 51 Kw.

Litt skuffende for 4,99 kr minuttet.

Det er vel maks for vinteren, virker det som. Nærme 80kW sommerstid.


Robert E-Niro

Sitat fra: tromsø på tirsdag 14. januar 2020, klokken 15:09
Sitat fra: femail på tirsdag 14. januar 2020, klokken 12:21
Fikk min eNiro i november,og har litt blanda opplevelser med hurtiglading nå vinterstid.Lading på 50kwh ,mottatt 42kwh, kjørt Ca.20mil før lading i minus 3. Dette bør vel være helt OK. Men lading på 50kwh, 23kwh inn på batteri, etter 8 mil kjøring i +6 er etter min oppfatning lite. Dette har gjentatt seg flere ganger ,ligget rundt 20-24 kWh i plussgrader etter 4-7 mils kjøring er etter min oppfatning lite.Det samme med 47kwh inn i snitt på en 150kwh superlader?? Det eneste akseptable målingen jeg har hatt var 42 kwh i snitt på 50kwh lader etter Ca. 20 mil i minus 3.Mottar gjerne synspunkter og kommentarer på dette.

Interessant lesing. Når man ikke kjenner til bateritemperaturen så er det meget vanskelig å vite hva for ladefart man vil få. Har noen erfaring med ODB leser på Niro, der man eventuelt ville kunne se batteritemperaturen?

@femail, du bruker kWh (energi) men mener kW (effekt).

Jeg går rundt og vurdere denne:
https://evobd2.com/

som forklart her:
https://www.youtube.com/watch?v=pVVEoe7HhRw

Nå kommer vel tollvesenet/posten til å gjøre denne dobbelt så dyr, men er i samtaler med bekjente i Canada om å kjøpe og sende. Noen som har tanker om denne?
Kia E-Niro 10/2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA