Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Lexus UX300e  (Lest 5972 ganger)

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3862
    • Vis profil
Lexus UX300e
« på: Fredag 22. November 2019, klokken 13:13 »
Litt skuffende spesifikasjoner på Lexus sin første BEV:
-rekkevidde på 400 kilometer etter den gamle NEDC-standarden
-Batteripakken har en kapasitet på 54 kWh
-maks 50 kW hurtiglading
-takstativ men ikke hengerfeste
-prises fra 359.000 kroner
-levering fra oktober 2020

UX hybrid har tidligere fått bra score for komfort i tester, men elendig romutnyttelse.

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=52663

Jawel

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Sv: Lexus UX300e
« Svar #1 på: Fredag 22. November 2019, klokken 16:18 »
Litt skuffende spesifikasjoner på Lexus sin første BEV:
-rekkevidde på 400 kilometer etter den gamle NEDC-standarden
-Batteripakken har en kapasitet på 54 kWh
-maks 50 kW hurtiglading

UX hybrid har tidligere fått bra score for komfort i tester, men elendig romutnyttelse.

Enig i det

El-utgaven har riktignok større bagasjerom og bedre benplass i baksetet grunnet fjerning av hybridbatteri og lagt batteriet "under bilen".

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3862
    • Vis profil
Sv: Lexus UX300e
« Svar #2 på: Fredag 22. November 2019, klokken 21:40 »
Viser at BEV er bedre enn hybrid! Hadde håpet på en RX lang, men en annen gang.

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3862
    • Vis profil
Sv: Lexus UX300e
« Svar #3 på: ſøndag 24. November 2019, klokken 16:56 »
Så leser jeg i dag at Lexus går for Chademo. En ladeport på hver side av bilen. Det var skikkelig skuff ass.
https://www.motor.no/artikler/elbil-forste-elektriske-lexus-er-klar/

sjokomelk

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1555
    • Vis profil
Sv: Lexus UX300e
« Svar #4 på: Mandag 25. November 2019, klokken 23:04 »
Jeg trodde først UX var RAV4, men det er visst C-HR... :o Men det er kanskje den Toyotaen som selger best i dag? Markedet for Polo, Zoe og andre biler i B-segmentet er vel det største i Europa?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

kaiat

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1041
    • Vis profil
Sv: Lexus UX300e
« Svar #5 på: Tirsdag 26. November 2019, klokken 10:58 »
RAV4 selger mer, men kompakt-SUV-segmentet er vel det segmentet som stiger mest, så det er kanskje mer interessant å prøve seg der.

Ang. valg av Chademo, så er Toyota medlem av organisasjonen som står bak denne.

OhmPaPa

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1215
    • Vis profil
Sv: Lexus UX300e
« Svar #6 på: Tirsdag 26. November 2019, klokken 12:50 »
Toyota er tydeligvis enda en av disse bilprodusentene som må dras hylende og sparkende inn i bilteknologiens fremtid.

Veldig overraskende av de folkene som står bak Prius!

Fint med ladeluke på hver side - men antar at du ikke kan plugge i begge to samtidig?  :P

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6092
    • Vis profil
Sv: Lexus UX300e
« Svar #7 på: Torsdag 28. November 2019, klokken 17:38 »
Dette blir nok ikke noen volum-modell, og det er kanskje det de forsøker å unngå. I så fall er denne midt i blinken  8)

Daniel_0007

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 638
    • Vis profil
Sv: Lexus UX300e
« Svar #8 på: Fredag 29. November 2019, klokken 12:38 »
Føler Toyota kommer til å bruke denne som unnskyldning til elbiler selger dårlig
https://www.dinside.no/motor/vil-du-ha-toyota-elbil-oppgrader-til-lexus/71849887

Skuffende specs til en elbil som kommer i slutten av 2020, 6,6 kw ombordlader, 54 Kwh batteri, 50 kw dc med chademo plugg som gjør at man kan glemme å lade på ionity og dele kø med alle Leaf og forrige gen soul eiere.
Model 3 LR Rwd

Pingle

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2020
  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 395
    • Vis profil
Sv: Lexus UX300e
« Svar #9 på: Onsdag 04. Desember 2019, klokken 22:31 »
Det er ikke min tekopp, siden jeg ønsker meg en komplett elbil for familien.
Likevel kan jeg se en målgruppe eller to.
Pendlerbil, for de som kjører Hamar/Gjøvik til Oslo daglig, eller tilsvarende.
Voksne uten barn som sjelden skal mer enn 300 km på en dag.

Skulle jeg velge mellom Leaf og denne til pendling, ville valget vært klart.

Edit: Hadde bare ikke Toyota stått på Trumps side mot miljøkrav for biler.
« Siste redigering: Onsdag 04. Desember 2019, klokken 22:39 av Pingle »
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

MooCow

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 161
    • Vis profil
Sv: Lexus UX300e
« Svar #10 på: Fredag 20. Desember 2019, klokken 19:18 »
Skuffandes ja, såg på denne som ein liten outsider for meg, men kort rekkevidde og då spesielt treig ladehastigheit så vart det uaktuelt :(

sylwester

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1752
  • Oslo
    • Vis profil
Sv: Lexus UX300e
« Svar #11 på: Onsdag 01. Januar 2020, klokken 20:58 »
Det virker som om denne bilen har vært planlagt en god stund og bærer preg av at den ikke har fulgt med i timen.
Hvis det virkelig er NEDC betyr det ~280km WLTP. Siden batteriet er 54kWh betyr det at den bruker mer strøm, som en e-tron.
Med kun 50kW hurtiglading vil den bli tregere i snitt enn en 40kWh Leaf.

Hadde jeg vært stinn hadde jeg ikke gått for en Lexus, men heller vurdert en av bilen med over 80kWh batteri og 150kW-lademulighet. Tesla, Jaguar i-pace eller Audi e-tron.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Pingle

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2020
  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 395
    • Vis profil
Sv: Lexus UX300e
« Svar #12 på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 06:55 »
Det virker som om denne bilen har vært planlagt en god stund og bærer preg av at den ikke har fulgt med i timen.
Hvis det virkelig er NEDC betyr det ~280km WLTP. Siden batteriet er 54kWh betyr det at den bruker mer strøm, som en e-tron.
Med kun 50kW hurtiglading vil den bli tregere i snitt enn en 40kWh Leaf.

Hadde jeg vært stinn hadde jeg ikke gått for en Lexus, men heller vurdert en av bilen med over 80kWh batteri og 150kW-lademulighet. Tesla, Jaguar i-pace eller Audi e-tron.
Litt usikker på hvordan 400 km nedc blir 280 wltp.
For Audi etrons del ble vel 500 km nedc til drøyt 400 wltp. Om man går ut fra samme omregning havner man på 320 km wltp her.

Hvorfor man absolutt skal velge lexus med så mange i samme pris-plass og rekkeviddesegment, er jeg usikker på, den legger seg på samme pris som ampera og en del andre
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

automat

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1902
    • Vis profil
Sv: Lexus UX300e
« Svar #13 på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 08:33 »

Hvorfor man absolutt skal velge lexus med så mange i samme pris-plass og rekkeviddesegment, er jeg usikker på, den legger seg på samme pris som ampera og en del andre

Fordi man har en Lexus fra før, og ønsker en bil med de kvaliteter Lexus kan tilby? Og da snakker vi om helt andre ting enn plass og rekkevidde.

Dette er en bil for den delen av Lexus-menigheten som ønsker elbil. Muligheten for å kapre nye kunder med den er nok begrenset.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

sylwester

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1752
  • Oslo
    • Vis profil
Sv: Lexus UX300e
« Svar #14 på: Tirsdag 28. Januar 2020, klokken 01:54 »
@Pingle Ja, jeg har nok regnet til EPA og ikke til WLTP. 80% er nok mer riktig for WLTP.
Det er fremdeles skuffende lite i forhold til high-end-bilene du får idag denne skal konkurrere med.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016