Elbilforum.no

Bilmerker => Toyota / Lexus => Lexus UX300E => Emne startet av: daktari på Fredag 22. November 2019, klokken 13:13

Tittel: Lexus UX300e
Skrevet av: daktariFredag 22. November 2019, klokken 13:13
Litt skuffende spesifikasjoner på Lexus sin første BEV:
-rekkevidde på 400 kilometer etter den gamle NEDC-standarden
-Batteripakken har en kapasitet på 54 kWh
-maks 50 kW hurtiglading
-takstativ men ikke hengerfeste
-prises fra 359.000 kroner
-levering fra oktober 2020

UX hybrid har tidligere fått bra score for komfort i tester, men elendig romutnyttelse.

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=52663
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: JawelFredag 22. November 2019, klokken 16:18
Litt skuffende spesifikasjoner på Lexus sin første BEV:
-rekkevidde på 400 kilometer etter den gamle NEDC-standarden
-Batteripakken har en kapasitet på 54 kWh
-maks 50 kW hurtiglading

UX hybrid har tidligere fått bra score for komfort i tester, men elendig romutnyttelse.

Enig i det

El-utgaven har riktignok større bagasjerom og bedre benplass i baksetet grunnet fjerning av hybridbatteri og lagt batteriet "under bilen".
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: daktariFredag 22. November 2019, klokken 21:40
Viser at BEV er bedre enn hybrid! Hadde håpet på en RX lang, men en annen gang.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: daktariſøndag 24. November 2019, klokken 16:56
Så leser jeg i dag at Lexus går for Chademo. En ladeport på hver side av bilen. Det var skikkelig skuff ass.
https://www.motor.no/artikler/elbil-forste-elektriske-lexus-er-klar/
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: sjokomelkMandag 25. November 2019, klokken 23:04
Jeg trodde først UX var RAV4, men det er visst C-HR... :o Men det er kanskje den Toyotaen som selger best i dag? Markedet for Polo, Zoe og andre biler i B-segmentet er vel det største i Europa?
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: kaiatTirsdag 26. November 2019, klokken 10:58
RAV4 selger mer, men kompakt-SUV-segmentet er vel det segmentet som stiger mest, så det er kanskje mer interessant å prøve seg der.

Ang. valg av Chademo, så er Toyota medlem av organisasjonen som står bak denne.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: OhmPaPaTirsdag 26. November 2019, klokken 12:50
Toyota er tydeligvis enda en av disse bilprodusentene som må dras hylende og sparkende inn i bilteknologiens fremtid.

Veldig overraskende av de folkene som står bak Prius!

Fint med ladeluke på hver side - men antar at du ikke kan plugge i begge to samtidig?  :P
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: Trond.mTorsdag 28. November 2019, klokken 17:38
Dette blir nok ikke noen volum-modell, og det er kanskje det de forsøker å unngå. I så fall er denne midt i blinken  8)
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: Daniel_0007Fredag 29. November 2019, klokken 12:38
Føler Toyota kommer til å bruke denne som unnskyldning til elbiler selger dårlig
https://www.dinside.no/motor/vil-du-ha-toyota-elbil-oppgrader-til-lexus/71849887

Skuffende specs til en elbil som kommer i slutten av 2020, 6,6 kw ombordlader, 54 Kwh batteri, 50 kw dc med chademo plugg som gjør at man kan glemme å lade på ionity og dele kø med alle Leaf og forrige gen soul eiere.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: PingleOnsdag 04. Desember 2019, klokken 22:31
Det er ikke min tekopp, siden jeg ønsker meg en komplett elbil for familien.
Likevel kan jeg se en målgruppe eller to.
Pendlerbil, for de som kjører Hamar/Gjøvik til Oslo daglig, eller tilsvarende.
Voksne uten barn som sjelden skal mer enn 300 km på en dag.

Skulle jeg velge mellom Leaf og denne til pendling, ville valget vært klart.

Edit: Hadde bare ikke Toyota stått på Trumps side mot miljøkrav for biler.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: MooCowFredag 20. Desember 2019, klokken 19:18
Skuffandes ja, såg på denne som ein liten outsider for meg, men kort rekkevidde og då spesielt treig ladehastigheit så vart det uaktuelt :(
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: sylwesterOnsdag 01. Januar 2020, klokken 20:58
Det virker som om denne bilen har vært planlagt en god stund og bærer preg av at den ikke har fulgt med i timen.
Hvis det virkelig er NEDC betyr det ~280km WLTP. Siden batteriet er 54kWh betyr det at den bruker mer strøm, som en e-tron.
Med kun 50kW hurtiglading vil den bli tregere i snitt enn en 40kWh Leaf.

Hadde jeg vært stinn hadde jeg ikke gått for en Lexus, men heller vurdert en av bilen med over 80kWh batteri og 150kW-lademulighet. Tesla, Jaguar i-pace eller Audi e-tron.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: PingleMandag 27. Januar 2020, klokken 06:55
Det virker som om denne bilen har vært planlagt en god stund og bærer preg av at den ikke har fulgt med i timen.
Hvis det virkelig er NEDC betyr det ~280km WLTP. Siden batteriet er 54kWh betyr det at den bruker mer strøm, som en e-tron.
Med kun 50kW hurtiglading vil den bli tregere i snitt enn en 40kWh Leaf.

Hadde jeg vært stinn hadde jeg ikke gått for en Lexus, men heller vurdert en av bilen med over 80kWh batteri og 150kW-lademulighet. Tesla, Jaguar i-pace eller Audi e-tron.
Litt usikker på hvordan 400 km nedc blir 280 wltp.
For Audi etrons del ble vel 500 km nedc til drøyt 400 wltp. Om man går ut fra samme omregning havner man på 320 km wltp her.

Hvorfor man absolutt skal velge lexus med så mange i samme pris-plass og rekkeviddesegment, er jeg usikker på, den legger seg på samme pris som ampera og en del andre
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: automatMandag 27. Januar 2020, klokken 08:33

Hvorfor man absolutt skal velge lexus med så mange i samme pris-plass og rekkeviddesegment, er jeg usikker på, den legger seg på samme pris som ampera og en del andre

Fordi man har en Lexus fra før, og ønsker en bil med de kvaliteter Lexus kan tilby? Og da snakker vi om helt andre ting enn plass og rekkevidde.

Dette er en bil for den delen av Lexus-menigheten som ønsker elbil. Muligheten for å kapre nye kunder med den er nok begrenset.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: sylwesterTirsdag 28. Januar 2020, klokken 01:54
@Pingle Ja, jeg har nok regnet til EPA og ikke til WLTP. 80% er nok mer riktig for WLTP.
Det er fremdeles skuffende lite i forhold til high-end-bilene du får idag denne skal konkurrere med.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: ToWalkOrDriveOnsdag 01. April 2020, klokken 07:32
Ser at de skryter over "beste lydisoleringen i klassen". Hvem er i klassen? Kona og Leaf?
Ser de mener de skal levere biler i oktober til kunder...
Sikkert en bra nr 2 bil for rike familier, og som nr for de uten særlig bagasje/krok-behov...
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: daktariTirsdag 21. April 2020, klokken 10:13
En norsk prøvekjøring. Merk bilder av bakkeklaring.
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=53343
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: automatTirsdag 21. April 2020, klokken 12:24
Interresant test. Virker som dette er en bil Lexus/Toyota lager fordi de må kunne presentere en elbil, ikke fordi de har lyst til å selge dem.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: Daniel_0007Onsdag 22. April 2020, klokken 10:07
Interresant test. Virker som dette er en bil Lexus/Toyota lager fordi de må kunne presentere en elbil, ikke fordi de har lyst til å selge dem.

Selfølgelig er det jo det, Toyota vil selge hybrider og hydrogen biler men de lanserer denne pluss andre elbiler i kina for å ikke miste for mange kunder.

https://insideevs.com/news/410712/toyota-lexus-three-bevs-china/
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: Electric cars in NorwayTorsdag 23. April 2020, klokken 20:57
Veldig god informasjon om Lexus fra elbil24.no i denne 20 timers gml nyheten.

Fikk terningkast 5 :+1:

Se video og bildene i nyheten  :+1:

Bra pris også :+1:

Kopi:

Innstegsmodellen Comfort koster fra 359.000 kroner, noe som må sies å være en god pris.

https://www.elbil24.no/tester/toyota-konsernets-forste-elbil-testet/72375707
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: daktariFredag 24. April 2020, klokken 08:13
God omtale hos Motor også, men trekk for høyt forbruk og ikke testet rekkevidde eller hurtiglading. https://www.motor.no/tester/biltester/lexus-ux-300e-2020/
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: automatFredag 24. April 2020, klokken 10:17
Skal bli spennende å se hvor stort produksjonsvolum de klarer. Og hvor mye de klarer å selge. Man skal ikke ha altfor høye krav til plass og ladeegenskaper før denne butter som familiebil/langturbil. Og den blir jo relativt dyr som nr 2 bil.

I segmentet «barna har flyttet ut/har ikke barn, og drar sjelden på lange bilturer» vil den jo passe inn. Men jeg syns man burde vente bedre ladeegenskaper av en bil i dette segmentet.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: daktariTorsdag 30. April 2020, klokken 10:45
Skal bli spennende å se hvor stort produksjonsvolum de klarer. Og hvor mye de klarer å selge. Man skal ikke ha altfor høye krav til plass og ladeegenskaper før denne butter som familiebil/langturbil. Og den blir jo relativt dyr som nr 2 bil.

I segmentet «barna har flyttet ut/har ikke barn, og drar sjelden på lange bilturer» vil den jo passe inn. Men jeg syns man burde vente bedre ladeegenskaper av en bil i dette segmentet.
Kan du si. Men for et par år siden betalte jo folk 380k for en e-Golf, UX300e er jo på flere områder bedre eller lik men med lignende pris. Kanskje ikke et "godt kjøp" allikevel...
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: automatTorsdag 30. April 2020, klokken 14:48
Skal bli spennende å se hvor stort produksjonsvolum de klarer. Og hvor mye de klarer å selge. Man skal ikke ha altfor høye krav til plass og ladeegenskaper før denne butter som familiebil/langturbil. Og den blir jo relativt dyr som nr 2 bil.

I segmentet «barna har flyttet ut/har ikke barn, og drar sjelden på lange bilturer» vil den jo passe inn. Men jeg syns man burde vente bedre ladeegenskaper av en bil i dette segmentet.
Kan du si. Men for et par år siden betalte jo folk 380k for en e-Golf, UX300e er jo på flere områder bedre eller lik men med lignende pris. Kanskje ikke et "godt kjøp" allikevel...

Levert høsten 2018 ville Lexusen vært en vinner. Høsten 2019 ville den fortsatt vært bra. Høsten 2020 blir den ikke så interessant. Så fort går utviklingen.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: daktariTorsdag 30. April 2020, klokken 23:05
Skal bli spennende å se hvor stort produksjonsvolum de klarer. Og hvor mye de klarer å selge. Man skal ikke ha altfor høye krav til plass og ladeegenskaper før denne butter som familiebil/langturbil. Og den blir jo relativt dyr som nr 2 bil.

I segmentet «barna har flyttet ut/har ikke barn, og drar sjelden på lange bilturer» vil den jo passe inn. Men jeg syns man burde vente bedre ladeegenskaper av en bil i dette segmentet.
Kan du si. Men for et par år siden betalte jo folk 380k for en e-Golf, UX300e er jo på flere områder bedre eller lik men med lignende pris. Kanskje ikke et "godt kjøp" allikevel...

Levert høsten 2018 ville Lexusen vært en vinner. Høsten 2019 ville den fortsatt vært bra. Høsten 2020 blir den ikke så interessant. Så fort går utviklingen.
Jepp, ganske utrolig.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: batterimannenLørdag 02. Mai 2020, klokken 17:32
Skal bli spennende å se hvor stort produksjonsvolum de klarer. Og hvor mye de klarer å selge. Man skal ikke ha altfor høye krav til plass og ladeegenskaper før denne butter som familiebil/langturbil. Og den blir jo relativt dyr som nr 2 bil.

I segmentet «barna har flyttet ut/har ikke barn, og drar sjelden på lange bilturer» vil den jo passe inn. Men jeg syns man burde vente bedre ladeegenskaper av en bil i dette segmentet.
Kan du si. Men for et par år siden betalte jo folk 380k for en e-Golf, UX300e er jo på flere områder bedre eller lik men med lignende pris. Kanskje ikke et "godt kjøp" allikevel...

Levert høsten 2018 ville Lexusen vært en vinner. Høsten 2019 ville den fortsatt vært bra. Høsten 2020 blir den ikke så interessant. Så fort går utviklingen.
Jepp, ganske utrolig.

Lexus henger mer med enn Mazda, om det er en målestokk  :P
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: HåvarLørdag 02. Mai 2020, klokken 18:50
Tja her i Europa er vel det en marginal ledelse over Mazda i så fall, siden Mazdaen har CCS-plugg
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: Mr Oizoſøndag 10. Mai 2020, klokken 22:57
Ble denne nettopp satt opp 60 tusen kroner? Syns å huske at denne startet på 360, nå sier Lexus.no fra 420. https://www.bilia.no/biler/lexus/ux-300e/
Fra 425 til 510 for denne virker temmelig stivt, selv om komforten skulle være utsøkt (som forventet).
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: telcontarMandag 11. Mai 2020, klokken 09:07
Ble denne nettopp satt opp 60 tusen kroner? Syns å huske at denne startet på 360, nå sier Lexus.no fra 420. https://www.bilia.no/biler/lexus/ux-300e/
Fra 425 til 510 for denne virker temmelig stivt, selv om komforten skulle være utsøkt (som forventet).

https://www.tv2.no/broom/11434763/
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: Mr OizoMandag 11. Mai 2020, klokken 17:22
Ble denne nettopp satt opp 60 tusen kroner? Syns å huske at denne startet på 360, nå sier Lexus.no fra 420. https://www.bilia.no/biler/lexus/ux-300e/
Fra 425 til 510 for denne virker temmelig stivt, selv om komforten skulle være utsøkt (som forventet).

https://www.tv2.no/broom/11434763/
40 tusen ser ikke ut til å stemme. Jeg får det til å bli i området av 50-65 tusen mer, alt etter som hvor man ser. Lexus.no, Bilia, eller andre.  Skuffende at de ikke sluker litt av denne prisøkningen for å sette igang salget av denne bilen. Få biler synlig på veien så selger de seg fort selv videre. Dette blir definitivt ikke noen volummodell, så de satser vel fortsatt på det litt "eksklusive". Jeg ser for meg en litt eldre kjøpergruppe, for å si det sånn.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: Roy AasenMandag 11. Mai 2020, klokken 17:26
De har vel heller ikke så store ambisjoner om å selge, akkurat som resten av japseprodusentene.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: Electric cars in NorwayMandag 11. Mai 2020, klokken 18:18
Ja alle setrer opp prisene nå som krona er svak. Nissan Leaf setter opp nybilpris fra neste måned.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: Electric cars in NorwayTirsdag 12. Mai 2020, klokken 19:59
Hvis det stemmer som nevnt overfor at prisen er satt opp?

Kansje privat leasing er noen kunne tenke seg fra 3900,-  se bilde.

https://www.lexus.no/car-models/ux-300e/?gclid=EAIaIQobChMIuouWl_Gu6QIVhcCyCh06dg5IEAAYAiAAEgICVfD_BwE#benefits

Og ved ev et nybil kjøp, les denne..
Vet ikke om denne batteri garantier gjelder i Norge - 1 million  km :+1:   nyhet fra i går:

Lexus UX 300e electric SUV gets 1 million km battery warranty

https://www.caradvice.com.au/848976/lexus-ux-300e-battery-warranty/

Og her:

https://insideevs.com/news/420681/lexus-ux-300e-battery-warranty/
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: Electric cars in NorwayOnsdag 27. Mai 2020, klokken 06:07
Noe nytt?

Det er jo informasjonstørke om Lexus UX 300e electric SUV.

Burde det ikke vært flust av TV reklame for bilen på TV2 og de andre reklame TV kanalene nå om dagen?

Jeg lurer på om noen har vært innom Lexus butikkene i det siste og fått noe ny info? På Økern eller den på Ruud i Bærum kansje? Der har jeg tidligere fått god informasjon.

Oppdaterte priser på bildet under.

Lenke til bilens hjemmeside under
https://www.lexus.no/car-models/ux-300e/
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: JorgenMLørdag 22. August 2020, klokken 14:15
Jeg så denne lade på Grønn Kontakt på Namsos idag, mener den hadde belgiske skilter.

Sto "100% electrisch" eller noe lignende på siden.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)Onsdag 26. August 2020, klokken 06:45
Jeg så denne lade på Grønn Kontakt på Namsos idag, mener den hadde belgiske skilter.

Sto "100% electrisch" eller noe lignende på siden.

I går var den en med belgiske skilter som ladet ved Lexus forhandler i Stavanger/Sandnes.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: Electric cars in NorwayOnsdag 26. August 2020, klokken 07:42
Finnøy (Arne Johan Larsen) :+1: :+1: Takker for bilde.

Se her ja :+1: :+1: dette er tøft. Gleder meg til å kjøre denne.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: StaticApneaTirsdag 27. Oktober 2020, klokken 13:56
Hvorfor virker det som om alle bilmerkene fighter om å lage en halvmeter for kort bil hele gjengen? Hvor i h... blir det av El-stasjonsvogner med vettug rekkevidde? Disse bilene som ser klin like ut og som alle har blitt designet for at man ikke skal kunne ha med seg noe bagasje av betydning er etter mitt syn en spøk.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: StikkkontaktTirsdag 27. Oktober 2020, klokken 14:26
Hvorfor virker det som om alle bilmerkene fighter om å lage en halvmeter for kort bil hele gjengen? Hvor i h... blir det av El-stasjonsvogner med vettug rekkevidde? Disse bilene som ser klin like ut og som alle har blitt designet for at man ikke skal kunne ha med seg noe bagasje av betydning er etter mitt syn en spøk.

Volkswagens El-Passat ID Vizzion Space eller noe sånt er vel den første man forventer.
Det sies at den kommer i slutten av neste år. Tøff bil forresten.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: hELgenenTirsdag 27. Oktober 2020, klokken 14:27
Enig i dette at det er overflod av små elbiler - og underlig nok ingen stasjonsvogner.
Virker som utvalget skal være en stutt SUV og småbiler.
Nå gikk prisen ned på UX300e :

UX 300e Comfort: 369.000 kr.
UX 300e Premium: 408.900 kr.
UX 300e Premium Sun: 426.500 kr.
UX 300e Luxury: 454.900 kr.
UX 300e Luxury Sun: 472.500 kr.

Det er fortsatt ganske høy pris gitt rekkevidden og ladehastighet, men en må vel betale noe for ekstra service og et sikkert bilhold. Kunne gjerne tatt en slik som pendlerbil.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: daktariTirsdag 27. Oktober 2020, klokken 17:03
Ja, ser fortsall litt dyr ut sammenlignet med e-2008 og ID3.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: batterimannenOnsdag 28. Oktober 2020, klokken 09:45
Vil si at den er overpriset. Middels rekkevidde og Chademo.

De satte prisene opp i mai, så at de setter prisen bittelitt ned igjen nå er ikke så stor nyhet. Hadde heller kjøpt Peugeout e-2008 eller Citroen e-C4 om man skal ha mellomstørrelse og middels rekkevidde. Eventuelt ID.4 om man vil ha mer plass og rekkevidde.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: arthurOnsdag 28. Oktober 2020, klokken 10:09
Enig i dette at det er overflod av små elbiler - og underlig nok ingen stasjonsvogner.

Får bare håpe at MG kommer med sin stasjonsvogn (iogså) til Norge.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: stueOnsdag 28. Oktober 2020, klokken 10:21
Eneste som kan forsvare prisen er vel Comfort-utgaven.
Men enig i at den ser overpriset ut sammenlignet med konkurrentene.
Får jo en Model 3 med rekkevidde på 415 km til 399 000 kroner.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: stueMandag 02. November 2020, klokken 00:34
Lexus kommer med en adapter, så man kan bruke CCS ladere?

"DC charging in the UX 300e uses CHAdeMO, but Lexus will also sell an adapter for CCS2 fast chargers. "

https://insideevs.com/reviews/450128/lexus-enter-ev-world-ux-300e/



Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: TjafsarenMandag 02. November 2020, klokken 09:50
Om dette er tilfelle, så blir vel plutselig Chademo ikke så stort problem lengre?🤔
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: jman76Mandag 02. November 2020, klokken 13:01
Om dette er tilfelle, så blir vel plutselig Chademo ikke så stort problem lengre?🤔

Det må i så fall karakteriseres som en verdensnyhet.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: RJKMandag 02. November 2020, klokken 13:07
Noen må jo få testet den adapteren mot en Leaf...


Toyota kan jo tjene nesten like mye på adapteren som på bilene, om den går sømløst til alle de Leaf'ene som er solgt i Norge og Europa ellers, siden DB sikkert er skyhøyt..


;-)
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: stueMandag 02. November 2020, klokken 13:33
Den "nyheten" ble bare nevnt i en bi-setning i den artikkelen. Men om det stemmer, er det jo meget bra. Gjør bilen mere fleksibel, og future-proof.

Men har ikke klart å finne noen andre artikler som understøtter dette her :)
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: jman76Mandag 02. November 2020, klokken 13:59
Dette adapteret kommer nok uansett når noen ser at det er mulig å tjene penger på det. Blir svinedyrt i starten, men jeg blir veldig overrasket om dette ikke er noe som er ute på markedet med levelige priser om et par år.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: kaiatMandag 02. November 2020, klokken 14:31
Jeg tror nok at adapteret kun er ønsketenking hos journalisten som skrev dette. Det er nemlig kun på Insideevs at adapteret er omtalt så vidt jeg kan se.

Det ville vel være like enkelt å bygge inn CCS i bilen i utgangspunktet. CCS-biler som BMW i3 og VW e-Golf solgt på det japanske markedet har f.eks ikke CCS der, men Chademo.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: TjafsarenMandag 02. November 2020, klokken 14:52
Det er det jeg tenker også.. ville plutselig Xpeng G3 vært høyaktuell med sine 80 eller mer kW som den kan ta på Chademo. Samme med dyreste leaf sånn sett.
Tittel: Sv: Lexus UX300e
Skrevet av: RJKMandag 02. November 2020, klokken 15:01
Jeg tror nok at adapteret kun er ønsketenking hos journalisten som skrev dette. Det er nemlig kun på Insideevs at adapteret er omtalt så vidt jeg kan se.

Det ville vel være like enkelt å bygge inn CCS i bilen i utgangspunktet. CCS-biler som BMW i3 og VW e-Golf solgt på det japanske markedet har f.eks ikke CCS der, men Chademo.


Om adapteret er ønsketenkning eller ei, så hadde det garantert vært marked for det utenom bare til denne Lexus'en om det virkelig stemmer at den kommer, og den fungerer mot andre ChaDeMo-biler. Men tror ikke det holder at det kommer om 2-3 år, som en nevnte i et annet innlegg.


Men helt enig i at det er langt mer fornuftig å sette inn CCS fra start av, originalmontert, på alt av Europa-modeller. Å levere bil uten CCS, men med adakter høres bare unødvendig fordyrende ut, og helt tåpelig. Da forteller man jo kunden av man ikke er fremsynt i det hele tatt.