Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

UX300e prøvekjørt

Startet av Jan-Børre Olsen, mandag 21. august 2023, klokken 11:38

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Har en 2022 modell UX300e som leiebil og rukket å kjørt den et par tusen km nå inkl to langturer. Bilen er fin men den er jo håpløst gammeldags på overraskende mange måter.
For det første:
- Elendig ladehastighet. At den ikke kan være veldig god visste vi pga Chademo men at den så vidt klarer 35kW et lite øyeblikk før den faller ned mot 30kW er svakt. Brukte 45min på å få 26,5kWt.
- Høyt strømforbruk. Har så langt landet på 18,5kWt/100km. Det er høyt på en såpass liten bil med tilsynelatende god aerodynamikk!
- Kjip infotainment, selv min 2012 Qashqai hadde da mer å by på enn dette.
- Litt for mye hjulstøy.

Så det gode:
+ Veldig god å kjøre. Ikke bare god komfort i seter osv, men intuitiv. Følger rattet akkurat slik man forventer. Ratt og hode er på samme bølgelengde fra første meter.
+ Går jævla godt. En racer på forbikjøringer, sjelden har man opplevd at forbikjøringer går så uanstrengt.
+ GOM virker å være presis, dvs den gir ingen overraskelser som om at plutselig har man "0km" igjen.

Et lite svakt øyeblikk tenkte jeg at kanskje dette kunne være en grei "sparebøsse" å ha noen år fordi jeg liker å kjøre bilen veldig godt. Det oser av skikkelig sammensatt bil men har slått det fra meg rimelig kjapt. Disse UX'ene er rene bybiler hvor hjemmlading hovedfokuset. Vil påstå at MX30 er vel så god til akkurat det selv om de er enda mindre. I det minste har den en bedre ladestandard. På mine to lengre turer så opplevde jeg at en at chademo-laderene ikke fungerte og måtte okkupere en lynlader med chademo-uttak.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA