Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 16. januar 2020, klokken 15:33
Sitat fra: No-name på torsdag 16. januar 2020, klokken 15:26
Det er ikke snakk om at han ikke er objektiv i forhold til hvordan han utfører testen, men hvordan han snakket om det merket og folk som kjører det..

Jeg oppfatter at han har skrytt mye av etron i videoene. Kvalitetsfølelse og lavt støynivå blir nevnt flere ganger feks. At han også kommer med noen sleivspark er jo bare stilen hans. Han kommer jaggu med sleivspark til Tesla også.
Enig i den oppfattelsen. Han er ganske åpen om svakheter ved alle merker, og også styrkene. E-tron får jo skryt for støynivå og komfort og ladefart. I motsetning til de fleste av oss har han også kjørt samtlige elbiler ganske lange turer. Det gir nok et annet perspektiv på om status/"premium"/byggekvalitet etc er viktigere enn funksjonalitet. Han er jo også meget positiv til Hyundai/KiA som de fleste Audi-eiere gladelig har droppet, så preferanser er viktig.
Man kan jo reflektere litt om alle taleføre Audi-eiere her og FB fremstår mest som fanboys eller nøkterne bil-elskere. Det er liksom ikke en gruppe Zoe-eiere som med stor lidenskap dyrker den bilen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

No-name

Folk mister jo hele poenget med spørsmålet mitt,  så like greit å gå tilbake til tema..

HåkonE

Bjørn prøver for det meste å teste rekkevidde, lading og bananesker. Det er jo heller ikke lett å få til presist med bare en person og biler på lån litt nå og da under ulike forhold .

Når man kommer fra å tjene penger på å kjøre budbil på tvers av Norge, så burde vel ikke fokuset på rekkevidde og bananesker komme som en overraskelse.

Også får han gratis bil av Tesla, har mest erfaring med å kjøre langt med Tesla og tjener penger på å hovedsaklig snakke om Tesla. Resten er vel litt 1+1.... 🙂




Contango

Sitat fra: HåkonE på torsdag 16. januar 2020, klokken 20:01
Når man kommer fra å tjene penger på å kjøre budbil på tvers av Norge, så burde vel ikke fokuset på rekkevidde og bananesker komme som en overraskelse.

Også får han gratis bil av Tesla, har mest erfaring med å kjøre langt med Tesla og tjener penger på å hovedsaklig snakke om Tesla. Resten er vel litt 1+1.... 🙂
Jeg skjønner ikke poenget. Er det noen som tester biler nøyere og mer presist enn han? Er resultatene han viser frem et resultat av hans bias og derfor upålitelige for alle andre biler enn Tesla?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

HåkonE

Ulike værforhold.
Ulike batteritemp.
Ingen kryssbytting av sjåfør.
Mye bedre kjennskap til bil A enn B.
Ulike dekk.
Ulik slitasje på dekk.
Bruk av ladere på ulike tider.

Flott for å se hvor fort man kommer seg fra A til B og hvordan lading fungerer., Mange setter stor pris på slike klipp (meg inkludert).

Men "presisjon"?

Samtidig ville jeg kanskje ikke satset huset mitt på at en entusiast i MB klubben som også har fått bil av MB og tjener penger på å snakke om de tingene MB er mest kjent for, er det mest objektive mennesker i verden til å mene noe om hvilken bil som er best av MB og Lexus.

Tror ikke TB manipulerer tester, og har ingen illusjoner om at noen slår Tesla på maksimal rekkevidde. Det er ikke poenget.

Banner jeg i kirka? 😊



daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: Contango på torsdag 16. januar 2020, klokken 20:27
Sitat fra: HåkonE på torsdag 16. januar 2020, klokken 20:01
Når man kommer fra å tjene penger på å kjøre budbil på tvers av Norge, så burde vel ikke fokuset på rekkevidde og bananesker komme som en overraskelse.

Også får han gratis bil av Tesla, har mest erfaring med å kjøre langt med Tesla og tjener penger på å hovedsaklig snakke om Tesla. Resten er vel litt 1+1.... 🙂
Jeg skjønner ikke poenget. Er det noen som tester biler nøyere og mer presist enn han? Er resultatene han viser frem et resultat av hans bias og derfor upålitelige for alle andre biler enn Tesla?

Jeg elsker Teslabjørn og Tesla, så dette de ikke diskreditering, men:

- Han har aldri målt hvor mye man får inn i batteriene kontra hva man før ut av dem. Det har han ikke troa på, men når ikke Tesla oppgir brutto/netto, hva da?
- Han har aldri kjørt f.eks. en e-tron og en Model X i følge i like forhold til nær 0% og sagt "let's do the math."
- Han bruker konsekvent egne, høyere resultater for f.eks, e-tron enn andre får i sine tabeller, mens han bruker egne, lavere tall for Tesla som heller ikke er sjekket mot SOC osv, kun lest av i instrumentet. Under helt forskjellige forhold. Tenker spesielt på TMX LR Raven. Dermed ser det ut som e-tron bruker 25% mer, noe han gjør et stort nummer av.
- I det siste har hsn moderert seg noe og oppgir 92 kWh available på TMX, uten å spørre hva de 10,4 kWh det antakelig er snakk om i diff går til. Han mumlet også noe om at det var rart med en del av EPA tallene som har kommet på biler som e-tron og Taycan i det siste. Det skal bli spennende å følge..

Ellers alt det @HåkonE sier. Selv om Tesla nok jevnt over er noen få prosent bedre enn tilsvarende biler. Folk tror jo det er natt og dag, glemmer fysikken, men vi kan ta det i egen tråd. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

Så gjennom TeslaBjørn videoen 1000 km test og må si jeg er meget imponert over at Audi gjorde det grepet med å sette Så pass lav pris på 50 ift 55. Ikke alle trenger lang rekkevidde og 50 mener jeg nå er helt klart et kjempefint valg for mange. Har kjørt 55 og for en fantastisk bra bil. Head-up som ikke er på 50 klarer man seg uten :+1: men det er kanskje mulig å få spekket opp ekstra. Har ikke sjekket men så bare TB kommenterte dette.

Skikkelig hytte bil den 50 med 4wd og nok bagasjerom.

HåkonE

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 17. januar 2020, klokken 07:36. Head-up som ikke er på 50 klarer man seg uten :+1: men det er kanskje mulig å få spekket opp ekstra. Har ikke sjekket men så bare TB kommenterte dette.

Kommenterer han det, så ville jeg tatt hans kommentarer med en klype salt.   ;)

Head-up er mulig i legge til som ekstrautstyr på både 50 og 55. Bilene er like foruten mindre batteripakke på 50.


1000kwh

Sitat fra: HåkonE på torsdag 16. januar 2020, klokken 23:11
Ulike værforhold.
Ulike batteritemp.
Ingen kryssbytting av sjåfør.
Mye bedre kjennskap til bil A enn B.
Ulike dekk.
Ulik slitasje på dekk.
Bruk av ladere på ulike tider.

Flott for å se hvor fort man kommer seg fra A til B og hvordan lading fungerer., Mange setter stor pris på slike klipp (meg inkludert).

Men "presisjon"?

Samtidig ville jeg kanskje ikke satset huset mitt på at en entusiast i MB klubben som også har fått bil av MB og tjener penger på å snakke om de tingene MB er mest kjent for, er det mest objektive mennesker i verden til å mene noe om hvilken bil som er best av MB og Lexus.

Tror ikke TB manipulerer tester, og har ingen illusjoner om at noen slår Tesla på maksimal rekkevidde. Det er ikke poenget.

Banner jeg i kirka? 😊
Men du snakker om forskjeller som strengt tatt ikke skal bety så himla mye. Dette er jo ting som forandrer seg hver dag. Det er generelt ganske like forhold i disse testene. Man ser jo feks hvem som er best (Hyundai og Kia) og hvem som er dårligst. Det spiller ingen rolle om det var noen grader forskjell eller om dekkene var litt slitt.

Jeg hadde vært enig hvis det på en bil er -25 grader og stiv kuling som motvind, og den andre bilen har +25 grader og orkan medvind.

Tellus

Du kan fort få over 10% forskjeller selv om forholdene tilsynelatende er ganske like. Problemet kunne vært løst, men TB prioriterer tydligvis å gjøre mange tester fremfor å heve kvaliteten på testene.

Dere husker kanskje vintertesten han hadde i fjor mellom flere biler som kjørte samtidig. Resultatene ble litt overaskende. Blant annet viste det seg at I-Pace hadde lavere forbruk enn en Model X som var med.
Da TB testet I-Pace første gangen så var det en del sånne  "So thirsty" utallelser.

Legg til gjentatte tullete påstander fra TB sin side som f.eks.
- "Det er ikke noe øvre buffer i I-Pace fordi bilen ikke har regen når batteriet er fullt"
    Denne påstanden inneholder to feil, men TB gjentok den stadig selv etter at folk korrigerte ham.
- "I-Pace sitt batteri er bare 81.5 kWh fordi jeg ikke greier å måle mer"
    TB sin målemetode er både gal og unøyaktig. Han måler ikke til bilen stopper og hadde heller ikke forstått at batteriet ikke er helt fullt når man napper ute kabelen mens bilen fortsatt lader.

Contango

Elektro, du og Håkon bør lage en egen tråd der dere forklarer alle hvorfor noen data er riktige (de dataene dere liker) mens andre data er feil (de dataene dere ikke liker). Der kan vi sikkert ha gode diskusjoner om TBs mangel på kvalitet og teorier som forklarer det uforklarlige. Feks er konspirasjonsteorien om at Tesla 100 har 10,4 skjulte kwh som egentlig brukes i forbruk (og derved gjør X mindre effektiv enn Audi) en fremtidig klassiker som definitivt fortjener sin egen opphøyede plass utenom denne tråden.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Øyvind.h

Sitat fra: Tellus på fredag 17. januar 2020, klokken 09:35
Dere husker kanskje vintertesten han hadde i fjor mellom flere biler som kjørte samtidig. Resultatene ble litt overaskende. Blant annet viste det seg at I-Pace hadde lavere forbruk enn en Model X som var med.
Da TB testet I-Pace første gangen så var det en del sånne  "So thirsty" utallelser.

Om han tidligere har testet bilene på sommerføre og når benchmarker på vinter er det ikke et uventet resultat?
IPace har vel varmepumpe, mye mindre kupe og bedre isolasjon. Det taler for at IPace gjør det vesentlig bedre på vinter målt mot Model X enn på sommeren.

Men ja - det hender han bommer på detaljer. Jeg tror ikke han gjør det med vilje. Han har et veldig stort nettverk og får mange tips på meldinger. I blant er informasjonen han har gal.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA