Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron 50 og 55 Teoretisk og faktisk rekkevidde og betraktninger om forbruk

Startet av daktari, onsdag 20. november 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

tromsø

@elektro, kan du sjekke med dine parametere i ABRP hva e55 ville brukt i tid på 1000km i det samme været som e50 hadde igår?

En positiv ting jeg fikk med meg fra Bjørns test igår er at e50 lader raskere enn hva jeg trudde. Var lenge over 120kW og så maks på 128kW!

Litt negativt var dog at han ikke fikk mer enn 43-44kW på en 50kW lader, lurer på hvorfor?
Her i nord må vi stole på 50kW laderne en bra tid fremover...
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

elektro

Vanskelig å vite hva man skal skrive inn på headwind/tailwind, når det stort sett var forskjellige grader av sidevind mellom 3-18 m/s, hva gjennomsnittsfarten var og hvor vått det var. Det var jo tildels VELDIG vått, men også tørt.

Med 10% over fartsgrensen i snitt (max 135 km/t GPS), 3 m/s headwind og rain/snow +10% får jeg:

e-tron 50 quattro: Forbruk 32,1 kWh/100 km   Ladetid 02:39   Kjøretid 09:11   Totalt 11:53
e-tron 55 quattro: Forbruk 33,5 kWh/100 km   Ladetid 01:47   Kjøretid 08:49   Totalt 10:37

Dette er med e-tron 55 med 83,5 kWh batteri, men 86,4 kWh vil nok ikke utgjøre noen forskjell, ettersom man aldri lader over 90% her. Andre inntillinger: Minimum SOC v. ankomst på lader og mål 3%, temp. 7 grader, ekstra vekt 0 kg, degradering 0%, tid på å åpne ladeport 2 min. Referanseforbruk har jeg satt likt, til default for e-tron 50 som er 24,0. Dette kan sikkert diskuteres, men forskjellen i forbruk over skyldes at man med e-tron 55 kan kjøre fortere mellom Varberg og Löddeköpinge. Denne foreskjellen blir mindre med bedre kjøreforhold. Jeg må bare gjenta at det var ganske ille i går, og at det ble underkommunisert det lille jeg så live. Jeg fulgte med på værmeldingen..

Med 20% over fartsgrensen i snitt (max 135 km/t GPS), 0 m/s vind, tørr vei og 20 grader får jeg:

e-tron 50 quattro: Forbruk 29,8 kWh/100 km   Ladetid 02:23   Kjøretid 08:17   Totalt 10:40
e-tron 55 quattro: Forbruk 29,9 kWh/100 km   Ladetid 01:29   Kjøretid 08:11   Totalt 09:41

(For de som kjører i fartsgrensen etter GPS hastighet, er forskjellen i eksemplene over totalt for e50 og e55 hhv. +0:24 (7 stopp) og +0:36 minutter (5 stopp) for i det første eksempelet og +01:04 (5 stopp) og +01:03 (3 stopp) i det andre eksemplet. Interessant nok. Andre leser bøker eller samler på frimerker.. :laugh: )

NB! Med forbehold om a ladekurvene til abetterrouteplanner samsvarer 100% med virkeligheten. Her vil man normalt måtte legge til litt, særlig på vinteren. De baserer seg vel på Fastned ettersom de ikke har direkte kontakt med bilene. Ikke minst har IONITY i dag åpnet en ny lader i Helsingborg. Denne er ikke med i beregningen, men vil gjøre ruten en del lettere, spesielt for e-tron 50 under vanskelige forhold.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Kaland

Hadde vert interessant å se hva den oppgraderte 55en hadde fått av rekkevidde/forbruk og ladehastighet. Håper noen kommer til og teste den også.

hELgenen

Sitat fra: tromsø på torsdag 16. januar 2020, klokken 10:03
@elektro, kan du sjekke med dine parametere i ABRP hva e55 ville brukt i tid på 1000km i det samme været som e50 hadde igår?

En positiv ting jeg fikk med meg fra Bjørns test igår er at e50 lader raskere enn hva jeg trudde. Var lenge over 120kW og så maks på 128kW!

Ja ladehastigheten var helt innenfor - men etter å ha sett mange tall på praktisk rekkevidde er jeg skuffet over -e-tron 50. Under 300 km vinterstid er ikke noe jeg forventer å finne på en stor familiebil. Men for de som ikke ser behovet for lengre rekkevidde og kanskje ikke lar seg skremme av mulige  køer på ladestasjonene i helger og andre utfartsperioder så vil jo bilen fungere. Med tid og stunder vil jo batteriet også levere litt dårligere - og da frykter jeg denne bilen kan få problemer på bruktmarkedet. Er det noen som har noen formening om hvor mye batteriet vil kunne tape seg etter 3-4 år og 75-100k på telleren?

daktari

Det er lite interessant å diskutere perfekte forhold med absolutt 0 vind. Når skjer egentlig det? Denne vinteren har også vært ekstrem mtp. salting av veiene pga. rim, selv om det i januar har vært lite nedbør. 1000 km-testene representerer et "real life" scenario, og det er naturligvis urealistisk å kjøre alle sammen på samme dag for å sammenligne mer detaljert.

Uansett forhold vil det være lite sannsynlig at man kan skippe en hel lading, hvertfall med E50 og når Ionoity står såpass spredt. Det handler mer om at bedre forhold gjør at man kommer frem til samme lader med høyere SOC, og således kan stå kortere til lading. Under ekstreme forhold f.eks. 15 m/s vind i mot og regn vil man kanskje måte lade flere ganger.

Det vil gå raskere på sommeren og tregere med masse snø/slaps. Det kan gå raskere med stiv kuling i medvind og motsatt. TeslaBjørn sin tabell over biler er lang, og det er forskjeller - men relativt små for samme modell. En variabel som er vanskelig å kontrollere, og som vil gi utslag IRL er gasspådrag. Hvem gidder å kjøre full sparemodus i 10 timer, og kan gjøre det klin likt 10 dager på rad? Folk har kjørt Nordkapp-Oslo med en Mondeo diesel uten å fylle, men urealistisk.

PS hvorfor mener ABRP at man bruker lenger tid på kjøring med samme snittfart når forholdene er dårlige?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: Kaland på torsdag 16. januar 2020, klokken 11:43
Hadde vert interessant å se hva den oppgraderte 55en hadde fått av rekkevidde/forbruk og ladehastighet. Håper noen kommer til og teste den også.

Forskjellen er 2,8 kWh, som tilsvarer 8,2 km. rekkevidde med worst case forhold 34,0 kWh/100 km. med mye motorvei og/eller takboks. Ved gode sommerforhold på landevei, eller til og med medvind eller nedover fra fjellet, tilsvarer dette inntil 17,5 km. rekkevidde. Typisk midt i mellom, en 10-15 km. altså.

Ut fra det vi har sett nå er det vanskelig å måle noen forskjell i forbruk mellom e50 og e55 selv om førstnevnte skal ha en rekke effektivitetsforbedringer. Det er et lite mysterium egentlig, i og med at den også veier mindre. Men vi må jo forutsette at det er en samlet effekt av dette, så jeg vil tro det typisk er totalt 20-25 km. forskjell mellom e55 med 83,6 kWh og e55 med 86,4 kWh. 25 km. er jo også det tallet Audi har gått ut med.

Så vil jo i teorien det at man kan lade batteriet mer, føre til at batteriet slites noe fortere. Avhengig av hvor forsiktig man er. Dette er helt marginalt selvfølgelig, men det vil jo på lang sikt utjevne forskjellen ytterligere. Paradoksalt nok, kan det at man bare kan stille øvre ladegrense i 10% intervaller føre til at man i praksis oftere har en god del mindre rekkevidde med den nye versjonen av e55, fordi man vil spare batteriet ved å kun lade til 90% i en del tilfeller hvor man tidligere tenkte at det var greit å lade til 100%. :)

På langtur med flere lynladinger vil det i praksis ikke være noen forskjell i tidsforbruk, fordi det sjeldent lønner seg å lade helt fullt på noen av bilene - og fordi de mest sannsynlig lader rimelig likt. I alle fall de første 75 kWh fra 0, hvis ikke helt til 83,6 kWh. Med mindre 86,4 kWh versjonen må ha en mer forsiktig kurve sånn at den faktisk lader saktere over et større spekter.. ???
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: eivhelle på onsdag 20. november 2019, klokken 22:19
Hvis vi bruker WLTP rekkevidden som utgangspunkt for forbruket får vi 4% lavere forbruk for etron 50 SB enn etron 55 SB.

Det kan sikkert stemme, men siden den klart største forbrukeren, som er luftmostand, er identisk, og vektforskjellen er så liten, vil jeg tro at eventuelle effektivitetsforskjeller i motor og drivlinje blir vanskelig å måle ved litt høyere fart/belastning. Som vi for så vidt har sett endel eksempler på.


  • Det jeg lurer på er om det er større indre motstand i et mindre batteri?
  • Og er det noen fordeler ved å ha en større motor som "jobber lettere" ved høyere belastning, eller forsvant dette med forbrenningsmotoren og girkassa? Dette var en greie på 80-90 tallet i alle fall.. muligens et seiglivet selgertriks. :D

PS! Så en rød e-tron på Bryn i dag, snasen sak!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

No-name

Prøvde å følge litt med på livestreaming til Tesla Bjørn igår,  og det virker som om han var veldig negativ til Audi og Audieiere. Kalte de flere ganger for fanboys og lignende. Er han slik med andre merker han tester eller er Audi spesielt noe som ikke faller i smak hos han?

Angående fanboy,  så sa han at han ville ha valgt alle Tesla modeller foran E-tron.

Tellus

TB har fått en del tyn på sosiale medier. Både fortjent og ufortjent. At han promoterer Tesla sine biler er vel ikke spesielt overraskende. At han gjør det helt uten forbehold er kanskje litt rart. De fleste hadde kanskje vært positive til Tesla hvis man hadde en roadster eller to som ventet på en  :P
Ikke lett å være objektiv når man så til de grader mottar gaver fra en bilfabrikant.

No-name

At han ikke liker bilen er jo helt greit,  men da noen spurte om kanskje vinden hadde noe å si på testen igår så ble de kalt Audi fanboys.  Unødvendig,  synes jeg.

Orbit

Sitat fra: elektro på torsdag 16. januar 2020, klokken 13:56

  • Det jeg lurer på er om det er større indre motstand i et mindre batteri?
  • Og er det noen fordeler ved å ha en større motor som "jobber lettere" ved høyere belastning, eller forsvant dette med forbrenningsmotoren og girkassa? Dette var en greie på 80-90 tallet i alle fall.. muligens et seiglivet selgertriks. :D
Med samme battericeller, skal et e55-batteri ha 25% lavere indre motstand på grunn av 4 vs 3 paralleller. Men e50 bruker en annen celletype enn e55, så det er ikke direkte overførbart. Og det er ikke all verden som tapes her uansett, ref kjøretestene som viser relativt kaldt batteri selv etter langkjøring på vinteren.

Motorene har en "sweet spot", noe turtallsavhengig, men grovt sett mellom 20 og 40% belastning. Den minste motoren (som e50 har 2x av) har mer tap enn den store på lav belastning. Men styringen skal optimalsere dette, f.eks. kjøre kun med bakmotor dersom det gir minst tap, i stedet for å dra jevnt på begge.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

1000kwh

Sitat fra: Tellus på torsdag 16. januar 2020, klokken 14:26
TB har fått en del tyn på sosiale medier. Både fortjent og ufortjent. At han promoterer Tesla sine biler er vel ikke spesielt overraskende. At han gjør det helt uten forbehold er kanskje litt rart. De fleste hadde kanskje vært positive til Tesla hvis man hadde en roadster eller to som ventet på en  :P
Ikke lett å være objektiv når man så til de grader mottar gaver fra en bilfabrikant.
Synes han er veldig objektiv. Ikke minst så kan du jo se hele testen mens den utføres. Her er jo alt gjennomskuelig.

No-name

Det er ikke snakk om at han ikke er objektiv i forhold til hvordan han utfører testen, men hvordan han snakket om det merket og folk som kjører det..

Magnus Hansen

Sitat fra: No-name på torsdag 16. januar 2020, klokken 15:26
Det er ikke snakk om at han ikke er objektiv i forhold til hvordan han utfører testen, men hvordan han snakket om det merket og folk som kjører det..

Jeg oppfatter at han har skrytt mye av etron i videoene. Kvalitetsfølelse og lavt støynivå blir nevnt flere ganger feks. At han også kommer med noen sleivspark er jo bare stilen hans. Han kommer jaggu med sleivspark til Tesla også.

No-name

Som sagt, første gangen jeg så live, derfor jeg spurte om han var like negativ til andre.

Ellers avsluttes nesten alle videone hans, med: bra bil, men.... Som i ikke Tesla...

Ikke noe problem altså,  bare lurte.. Sorry for  OT..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA