Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av e tron

Startet av Sandra87, lørdag 02. november 2019, klokken 22:37

« forrige - neste »

ThomasEL

Jeg heller mot at det kan være en kombinasjon av dårlig kalibrert BMS og noe dårlig balanserte celler...

Jeg mistenker at dette kan skje hos de av oss som svært sjelden topplader.

I morges hoppet estimert rekkevidde litt opp og ned med +/- et par mil før avreise.

Og nå i ettermiddag ankom jeg Molde med 32% SOC (tur referert i annen tråd). Et par timer senere hadde SOC steget til 35%, uten noe form for lading.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Kimedic

#136
Hei!

Låner denne tråden istedenfor å lag en ny..

Har fått montert en ny blå 3 fase kontakt i garasjen, rund med 4 pinner. Den gamle som sto der var avlang og firkantet (Fra 80 tallet). Den står på en 16amp automatsikring inne i huset. Jeg har også schuko kontakter i garsjen som har egne sikringer 10amp på en liten boks inne i garasjen.

Får ladet bilen på schuko (etter jeg skrur av jordfeilovervåking)

på 3 fase med overgang til rød cee kjøpt på elbilgrosisten, får jeg ikke ladet. Får kun blinking av røde lys på nødladerren fra audi.

Hva er galt? Hus fra 70 tallet. det er gamle skrusikringer på alle kurser, bortsett fra på 3 fasen i garasje. den har automat. Har 3 store sikringer på 63amp under sikringskapet i huset..

Hva kan skyldes at jeg ikke får ladet på 3 fas Cee kontakten?

Har ikke prøvd å koble laderen til bilen. ville gjerne ha grønt lys øverst og gule i midten på laderen før jeg putter den i bilen..er helt noob når det gjelder strøm ::)
2020 e-tron 50

TB

Blå kontakt er IT nett.
Rød er TN.
Forskjellige jord og spenningen mellomrom fasene er ulik.

Stusser litt på du skriver overgang til rød  cee?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

el-H

Sitat fra: Kimedic på lørdag 05. juni 2021, klokken 10:06
Hei!

Låner denne tråden istedenfor å lag en ny..

Har fått montert en ny blå 3 fase kontakt i garasjen, rund med 4 pinner. Den gamle som sto der var avlang og firkantet (Fra 80 tallet). Den står på en 16amp automatsikring inne i huset. Jeg har også schuko kontakter i garsjen som har egne sikringer 10amp på en liten boks inne i garasjen.

Får ladet bilen på schuko (etter jeg skrur av jordfeilovervåking)

på 3 fase med overgang til rød cee kjøpt på elbilgrosisten, får jeg ikke ladet. Får kun blinking av røde lys på nødladerren fra audi.

Hva er galt? Hus fra 70 tallet. det er gamle skrusikringer på alle kurser, bortsett fra på 3 fasen i garasje. den har automat. Har 3 store sikringer på 63amp under sikringskapet i huset..

Hva kan skyldes at jeg ikke får ladet på 3 fas Cee kontakten?

Har ikke prøvd å koble laderen til bilen. ville gjerne ha grønt lys øverst og gule i midten på laderen før jeg putter den i bilen..er helt noob når det gjelder strøm ::)

Det går nok ikke med overgang fra blå 230 v til rød som er 400 v. Hvis dem medfølgende adapteren til laderen i bilen har rødt støpsel på for tn 400 volt da kan den kun benyttes på tn 400 volt anlegg. På ditt anlegg som er it 230v kan du maks få ladet på en fase 7,4 kw så her må du få byttet ladekabel til den som har blått støpsel for it 230v og kjøpe en overgang til denne eller bytte kontakten på veggen til 1 fase 32a blå og stille ned laderen på 50 % hvis du har 16 sikring

Orbit

#139
Kabelen med rødstikk kan også lade 1-fas 16A (8A på 50%). Jeg har ikke sett noen som selger passende adapter, men trenger tilsvarende det på linken under men i dette tilfellet med 4-pin stikk på blå side:
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabel-adapter-industriplugg-industrikontakt/products/ladekabel-adapter-216-6-416-6

Det adaperet du har vil også fungere dersom du får koblet vekk to av fasene. Men generelt er slike adapere ikke forskriftsmessig.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hårek

(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Kimedic

Sitat fra: Hårek på lørdag 05. juni 2021, klokken 18:22
Sitat fra: Kimedic på lørdag 05. juni 2021, klokken 10:06
...på 3 fase med overgang til rød cee kjøpt på elbilgrosisten ...
Tipper det er denne: https://www.elbilgrossisten.no/collections/kabeladaptere/products/ladekabel-adapter-332-9-432-6
Ser ut som noe som bare kan fungere med visse ladekabler, de linker til denne: https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/spark-cee-til-type-justerbar-ladekabel-6a-32a-1fas

Det stemmer, kjøpte den overgangen du linket til. var sikker på jeg kunne gjøre det slik.

Laderen som fulgte med bilen har rød industrikontakt. 16amp 6h står det på den.

I garasjen har jeg en blå industrikontakt på 16amp sikring..

Da var det bortkastede penger skjønner jeg :-\
2020 e-tron 50

Kimedic

Sitat fra: el-H på lørdag 05. juni 2021, klokken 14:59
Sitat fra: Kimedic på lørdag 05. juni 2021, klokken 10:06
Hei!

Låner denne tråden istedenfor å lag en ny..

Har fått montert en ny blå 3 fase kontakt i garasjen, rund med 4 pinner. Den gamle som sto der var avlang og firkantet (Fra 80 tallet). Den står på en 16amp automatsikring inne i huset. Jeg har også schuko kontakter i garsjen som har egne sikringer 10amp på en liten boks inne i garasjen.

Får ladet bilen på schuko (etter jeg skrur av jordfeilovervåking)

på 3 fase med overgang til rød cee kjøpt på elbilgrosisten, får jeg ikke ladet. Får kun blinking av røde lys på nødladerren fra audi.

Hva er galt? Hus fra 70 tallet. det er gamle skrusikringer på alle kurser, bortsett fra på 3 fasen i garasje. den har automat. Har 3 store sikringer på 63amp under sikringskapet i huset..

Hva kan skyldes at jeg ikke får ladet på 3 fas Cee kontakten?

Har ikke prøvd å koble laderen til bilen. ville gjerne ha grønt lys øverst og gule i midten på laderen før jeg putter den i bilen..er helt noob når det gjelder strøm ::)

Det går nok ikke med overgang fra blå 230 v til rød som er 400 v. Hvis dem medfølgende adapteren til laderen i bilen har rødt støpsel på for tn 400 volt da kan den kun benyttes på tn 400 volt anlegg. På ditt anlegg som er it 230v kan du maks få ladet på en fase 7,4 kw så her må du få byttet ladekabel til den som har blått støpsel for it 230v og kjøpe en overgang til denne eller bytte kontakten på veggen til 1 fase 32a blå og stille ned laderen på 50 % hvis du har 16 sikring

Da skjønne jeg. Misforsto da jeg googlet det opp. Trodde jeg kunne bruke rød industrikontakt med overgang til blå.

Jeg får bruke vanlig stikk til jeg får ordnet ladeboks.

Takk for svar :+1:
2020 e-tron 50

Hårek

Problemet er delvis at Audi har valgt å levere en lite fleksibel ladekabel. Teknisk bør det være enkelt å lage en som takler både IT og TN, hvor man bare bytter mellom rød og blå industrikontakt. Ladebokser har jo ikke slike problemer.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Kimedic

Sitat fra: Hårek på lørdag 05. juni 2021, klokken 20:56
Problemet er delvis at Audi har valgt å levere en lite fleksibel ladekabel. Teknisk bør det være enkelt å lage en som takler både IT og TN, hvor man bare bytter mellom rød og blå industrikontakt. Ladebokser har jo ikke slike problemer.

Ja, jeg har skjønt den er sær på strøm. Det positive veier heldigvis opp 8)

Men hvis jeg får overgang fra blå industrikontakt til schuko, vil det lade raskere/tryggere da?

industrikontakter tåler vel høyere belastning over tid bedre en schuko-kontakt?
2020 e-tron 50

Orbit

Det vil ikke lade raskere med det oppsettet enn med kun Schuko.

Du får uansett et svakt punkt siden du må innom Schuko samt en ekstra kobling. Men dersom industrikontakten er eneste forbruker på den kursen, og den er kablet opp kraftigere enn resten av installasjonen, er den mest sannsynlig det beste alternativet til du får ladestasjon på plass.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kimedic

Sitat fra: Orbit på lørdag 05. juni 2021, klokken 21:21
Det vil ikke lade raskere med det oppsettet enn med kun Schuko.

Du får uansett et svakt punkt siden du må innom Schuko samt en ekstra kobling. Men dersom industrikontakten er eneste forbruker på den kursen, og den er kablet opp kraftigere enn resten av installasjonen, er den mest sannsynlig det beste alternativet til du får ladestasjon på plass.

Den er grei!

Det er tykkere kabel på den. Ca like tykk som ladekabelen fra lader til bil.

Takk for svar alle sammen :)
2020 e-tron 50

RJK

Det du trenger er en slik, så kan du lade lovlig på CEE, dersom den er satt opp forskriftsmessig.


https://www.besen.no/product/besen-flexcharge-pro-reiselader-type-2/

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

... men ikke kontakten det var snakk om nå, dvs blå 3-fas 16A ....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: Orbit på søndag 06. juni 2021, klokken 06:58
... men ikke kontakten det var snakk om nå, dvs blå 3-fas 16A ....

Nei, dessverre, 3-fasen har rød kontakt, 1-fasen har blå farge. Men der finnes både 16A og 32A adaptere av begge typer, så den er komplett.

Tror du overlever farge-forskjellen, som vel er etter standarden.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA