Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av e tron

Startet av Sandra87, lørdag 02. november 2019, klokken 22:37

« forrige - neste »

ThomasEL

Takk til både Daktari og Orbit :+1: :+1:

* Å grave ned kabel og sette opp en ladestolpe er et alternativ, ja. Har vurdert den løsningen.
* Godt dimensjonerte skjøtekabler med CEE-stikk anser jeg som rimelig sikre for sporadisk bruk.
   - Ser elektroimportøren har 6mm2 kabler med CEE
* Jeg tror nok kanskje jeg klarer meg med 16A

Får vurdere litt hvilken løsning jeg ender på.
Har ikke sett type2-kabler på mer enn 10 meter, så må nok i tilfelle få spesiallaget en hvis jeg velger ladestasjon på hytteveggen.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Er blått CEE-støpsel på ladekladden 1- eller 3-fas IT? (Har selv rødt støpsel, så får ikke sjekket). Elektroimportøren sine skjøtekabler er 3-fas. Mulig du trenger en overgang her....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Sitat fra: Orbit på onsdag 06. mai 2020, klokken 14:14
Er blått CEE-støpsel på ladekladden 1- eller 3-fas IT? (Har selv rødt støpsel, så får ikke sjekket). Elektroimportøren sine skjøtekabler er 3-fas. Mulig du trenger en overgang her....

Det er 1-fase.

Mulig alle de kablene på elektroimportøren var 3-fasede, ja, la ikke merke til det i farten.

Uansett kan nok ladespesialisten.no levere en kabel i ønsket lengde og med ønsket type CEE-stikk.

Må uansett finne en løsning som både er grei for e-tronen, og samtidig for Leafen til foreldrene mine. I så måte er jo en ladestasjon m lang type2-kabel det enkleste, slipper da to ulike overganger.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

#123
Eksempel på lange type-2 kabler (opptil 25 meter):
https://www.elbilgrossisten.no/products/oflex-t2-t2-32a-1fas?variant=29701357109351
https://www.elbilgrossisten.no/products/oflex-type-2-til-type-2-ladekabel-32a-3-fas?variant=31265655488615

Prisforskjellen mellom 1- og 3-fas er liten på de lange kablene, så ville gått for 3-fas dersom ekstra vekt og volum ikke er kritisk. Da har du en lang kabel til tur, som også vil gi 11 kW på e-tron på stolper som leverer dette (eller mer).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på onsdag 06. mai 2020, klokken 13:26
Siden du har IT-nett, trenger du 3(4)G6 skjøtekabel for å håndtere 32A. Vet ikke hvor lett det er å få tak i dette, de fleste slike kabler er 3G2,5 (16A). Du må nok regne med ca 100 kr per meter, så du ender likevel på noen tusenlapper.

Det brukes 3G4 kabel til 32A 1-fase skjøteledning da denne tåler 36A.

Jeg (ladespesialisten.no) selger slike skjøteledninger, prisen er 350,- pluss 45,- pr. meter. Ganske langt unna 100,- pr. meter altså, annet enn for svært korte kabler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Hadde kjørt ladekladd og 8A (hvorfor ikke 10A?) for hyttelading. Fredag kveld til søndag ettermiddag ville vært nok til å fullade det meste. Er man ofte på hytta med kun en overnatting kan jeg skjønne ønske om mer..

ThomasEL

Sitat fra: gr på onsdag 06. mai 2020, klokken 17:24
Hadde kjørt ladekladd og 8A (hvorfor ikke 10A?) for hyttelading. Fredag kveld til søndag ettermiddag ville vært nok til å fullade det meste. Er man ofte på hytta med kun en overnatting kan jeg skjønne ønske om mer..

Godt mulig jeg går for «ladekladdvarianten». Men i såfall vil jeg kjøre varianten med CEE-støpselet og en skikkelig skjøtekabel med CEE-plugger. Både med tanke på ladehastighet (16A/32A kontra 8-10A) og med tanke på sikkerhet. Har allerede utendørs CEE på egen 16A sikring i dag...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

janbanan

Jeg er ikke helt imponert over tidsstyrt ladeplanlegging på min e50.
I dag skulle den ha hatt 100% kl 1000, iht tidsstyring. Jeg har planlagt avreise kl1200.
Avreisetidspunkt satte seg to timer før i appen, da den heller ikke nådde ønsket lademål sist jeg brukte dette.

Bruker easee lader på 16A 3 fase, og får 4kW ut av denne, bilen lader med 3,8kW. Ingen ladestyring på easee. Konstant effekt mao.

Hva er andre sine erfaringer, må det legges inn 2 timer margin for å nå ønsket lademål?
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Elmic82

Sitat fra: janbanan på søndag 10. mai 2020, klokken 10:03
Jeg er ikke helt imponert over tidsstyrt ladeplanlegging på min e50.
I dag skulle den ha hatt 100% kl 1000, iht tidsstyring. Jeg har planlagt avreise kl1200.
Avreisetidspunkt satte seg to timer før i appen, da den heller ikke nådde ønsket lademål sist jeg brukte dette.

Bruker easee lader på 16A 3 fase, og får 4kW ut av denne, bilen lader med 3,8kW. Ingen ladestyring på easee. Konstant effekt mao.

Hva er andre sine erfaringer, må det legges inn 2 timer margin for å nå ønsket lademål?

Jeg har easee og bruker ladestyringen på denne. Det fungerer veldig fint og styrer ladingen utfra ønsket tidspunkt bilen skal være ferdig, tilgjengelig effekt og strømprisen.
Har kun satt ønsket ladenivå på bilen, alt annet tar ladeboksen seg av.
E-tron 50 AB 2020 Levert Mars

No-name

Sitat fra: janbanan på søndag 10. mai 2020, klokken 10:03
Jeg er ikke helt imponert over tidsstyrt ladeplanlegging på min e50.
I dag skulle den ha hatt 100% kl 1000, iht tidsstyring. Jeg har planlagt avreise kl1200.
Avreisetidspunkt satte seg to timer før i appen, da den heller ikke nådde ønsket lademål sist jeg brukte dette.

Bruker easee lader på 16A 3 fase, og får 4kW ut av denne, bilen lader med 3,8kW. Ingen ladestyring på easee. Konstant effekt mao.

Hva er andre sine erfaringer, må det legges inn 2 timer margin for å nå ønsket lademål?

Har skjedd meg noen få ganger jeg brukte tidsstyrt lading på min bil. Fikk beskjed at lademål ikke blir oppnådd til planlagt avreise tidspunkt. Usikker hva det skyldes, men det mangler 1 eller 2 prosent.

jonste

Sitat fra: No-name på søndag 10. mai 2020, klokken 12:21
Sitat fra: janbanan på søndag 10. mai 2020, klokken 10:03
Jeg er ikke helt imponert over tidsstyrt ladeplanlegging på min e50.
I dag skulle den ha hatt 100% kl 1000, iht tidsstyring. Jeg har planlagt avreise kl1200.
Avreisetidspunkt satte seg to timer før i appen, da den heller ikke nådde ønsket lademål sist jeg brukte dette.

Bruker easee lader på 16A 3 fase, og får 4kW ut av denne, bilen lader med 3,8kW. Ingen ladestyring på easee. Konstant effekt mao.

Hva er andre sine erfaringer, må det legges inn 2 timer margin for å nå ønsket lademål?

Har skjedd meg noen få ganger jeg brukte tidsstyrt lading på min bil. Fikk beskjed at lademål ikke blir oppnådd til planlagt avreise tidspunkt. Usikker hva det skyldes, men det mangler 1 eller 2 prosent.

Hos meg ser det ut til at den ikke takler flere innstillinger. Har en 50 og 55, begge oppfører seg likt.
Har innstilt for bruk av nattlading (21-07) for å slippe støy i elanlegget på dagtid.
Har bil innstilt til avgangstid for forvarming, ofte 05.
Da virker det som om bilen beregner behov for ladetid ut fra batteri og nattlading først, uten å ta hensyn til avgangstid.
Dermed kan den utsette ladestart, fordi den ikke "trenger" all tiden i perioden 21-07. For så å melde at den ikke når ønsket % til avgangstid 05.

No-name

Sitat fra: jonste på tirsdag 12. mai 2020, klokken 10:19
Sitat fra: No-name på søndag 10. mai 2020, klokken 12:21
Sitat fra: janbanan på søndag 10. mai 2020, klokken 10:03
Jeg er ikke helt imponert over tidsstyrt ladeplanlegging på min e50.
I dag skulle den ha hatt 100% kl 1000, iht tidsstyring. Jeg har planlagt avreise kl1200.
Avreisetidspunkt satte seg to timer før i appen, da den heller ikke nådde ønsket lademål sist jeg brukte dette.

Bruker easee lader på 16A 3 fase, og får 4kW ut av denne, bilen lader med 3,8kW. Ingen ladestyring på easee. Konstant effekt mao.

Hva er andre sine erfaringer, må det legges inn 2 timer margin for å nå ønsket lademål?

Har skjedd meg noen få ganger jeg brukte tidsstyrt lading på min bil. Fikk beskjed at lademål ikke blir oppnådd til planlagt avreise tidspunkt. Usikker hva det skyldes, men det mangler 1 eller 2 prosent.

Hos meg ser det ut til at den ikke takler flere innstillinger. Har en 50 og 55, begge oppfører seg likt.
Har innstilt for bruk av nattlading (21-07) for å slippe støy i elanlegget på dagtid.
Har bil innstilt til avgangstid for forvarming, ofte 05.
Da virker det som om bilen beregner behov for ladetid ut fra batteri og nattlading først, uten å ta hensyn til avgangstid.
Dermed kan den utsette ladestart, fordi den ikke "trenger" all tiden i perioden 21-07. For så å melde at den ikke når ønsket % til avgangstid 05.

Kan det være at den på noe slags vis feilberegner hvor mye strøm den får fra nettet,  og dermed tiden den trenger til å nå lademål?

ThomasEL

Ladet i dag for første gang til 100% (etter ca 3500km kjørt totalt)

Ladingen stoppet (selvsagt) automatisk ved 100% SOC.

Men en halvtime senere, da jeg låste opp bilen, startet ladingen opp igjen og bilen viste nå 97% SOC og 35 min gjenværende ladetid...

Noen som har vært borti dette?
Skyldes kanskje dårlig balanserte celler siden jeg aldri lader til 100%..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Øyvis Prøyvis

De gangene jeg har ladet opp til 100% hjemme i garasjen har SoC aldri vist mer enn 98% når jeg faktisk begynner å kjøre. Vet ikke om dette skyldes at spenningen faller litt når det er en last på batteriene eller om det er bms'ensom ikke helt rekker å balansere batteriet. Magefølelsen min sier det første.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

tromsø

Jeg har ladet til 100% noen ganger og da viser den altid 100% ved start (selv 12 timer seinere).
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA