EQC lading - 230V/400V

Startet av Øyvind.h, mandag 28. oktober 2019, klokken 10:41

« forrige - neste »

boppus

Sitat fra: gr på mandag 20. april 2020, klokken 00:04
RØD med 230V 3-Fas? Det er vel ikke lovlig oppsett engang? Rød skal være 400V? Skulle vært blå?

I stand corrected.
Det er nok 1-fas, 25 eller 32A. Det er kursen til badstua (som ikke ble bygd) som ble sparket ut.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

boppus

Sitat fra: Egil Fonn på mandag 20. april 2020, klokken 06:49
Denne med utvalgte adaptere er fin å ha liggende under dørkplaten i bagasjen.
https://www.juice-technology.com/juice-booster?lang=en

Takk, den var fin, men forhandleren ønsker drøye 12 skinn for den.
Så ... nei.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Øyvind.h

Om det er blått 32A enfas stikk kan jeg anbefale Tesla UMC. De får du kjøpt for 3-4000,- på Finn.
Jeg testet EQC på en slik løsning selv hjemme og det fungerte utmerket. Dro 5-6kW i følge bilen, så usikker på hvor mange ampere bilen trekker.

Eneste spørsmålet her blir hvilke ampere steg bilen kan justeres med om du har sikret kursen med mindre enn 32A. Det er vel 3 steg du kan velge mellom.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

boppus

Takk, kommer til å forsøke med UMC-en jeg har på EQC-en på hytta. Det har fungert i alle år med Teslaen.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

boppus

Sitat fra: boppus på mandag 20. april 2020, klokken 08:56
Sitat fra: gr på mandag 20. april 2020, klokken 00:04
RØD med 230V 3-Fas? Det er vel ikke lovlig oppsett engang? Rød skal være 400V? Skulle vært blå?

I stand corrected.
Det er nok 1-fas, 25 eller 32A. Det er kursen til badstua (som ikke ble bygd) som ble sparket ut.

Jeg sjekket med elektrikern: det er 400V/16A 3-fas på den røde kontakten på hytta = 11 gode kW.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Øyvind.h

Gull. Da får du 7,5kW, mer enn nok for hyttelading. Jeg har dessverre ikke fått testet umc med rødt adapter på eqc enda, men vil tro det fungerer. Eqc leveres kanskje uansett med rødt adapter?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

boppus

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. april 2020, klokken 20:36
Eqc leveres kanskje uansett med rødt adapter?

Nei, kun Schuko med en kladd, samt Mennekes.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

geear

Da er nok rimeligste alternativ å gå for Tesla sin første generasjons ladekladd. Ligger vel på 2-4k på Finn pluss rødt adapter til en tusing. Men greia er at det er uansett ikke en anbefalt ladeløsning (ok som sporadisk..), så hadde det vært nok fart ville jeg bare gått for en overgang og ladet med schuko (billig, men også tregt og heller ikke "lov"). Å kjøpe juicebooster til 12 er helt vilt, for fortsatt ikke lovlig løsning, da kommer du billigere ut med å skifte den røde ceen med en type 2 ladestasjon med jfb type B/RCD innebygget, selv om det gjøres av elektriker. For fullgod løsning.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 21. april 2020, klokken 10:29
Prismessig mellomting er vår 11 kW Zencar kabel:

https://elbilhjelpen.no/shop/product/zencar-justerbar-10-16-20-24-32a-ladekabel-t1-1?tm=ttps://www.elbilhjelpen.no/ladekabler
Ikke dum den der. For biler med dårlig ladejustering slik tyskerne sliter med er det praktisk med informativ og justerbar kabel.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

#40
Fikk ny programvare i bilen i går, så nå lader den 230v 1x 32A som den skal. (7,4kw)

Juice booster har innebygget b vern, så den kan vel brukes lovlig som stasjonær lader så lenge den er koblet til industrikontakt.
Den har også innebygget temp føler i Schuko kontakt.
Den støtter også alt fra 230-400V 1-2-3 fas lading.

Angående Tesla UMC så er vel den lasket når det brukes blått 1x32A adapter. Usikker om EQC støtter 1x32A lasket?

Kjøpte denne kladden for 230v 1x32A lading i fjor sommer. Brukt den mye til i3 og I-Pace. Nå også testet til Eqc som får 7,4kw fra den.
Den viser også volt, ampere, temp, kw, innplugget tid og Kwh i display.
https://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-32a-6a-evi-ladekabel-for-elbil-med-mennekes-type-2?category_id=10
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Øyvind.h

Eqc ladet i hvert fall med umc og blått adapter hjemme hos meg, så det virker som lask går fint. I hvert fall i forrige sw.
Etron ville derimot ikke lade.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektrolux

Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 22. april 2020, klokken 08:07

Juice booster har innebygget b vern, så den kan vel brukes lovlig som stasjonær lader så lenge den er koblet til industrikontakt.
Den har også innebygget temp føler i Schuko kontakt.
Den støtter også alt fra 230-400V 1-2-3 fas lading.


Blir ikke mer lovlig av den grunn. Et stikk for fast bruk som ladepunkt skal ha eget jordfeilvern type B.

Kobler du juice boosteren direkte på kursen holder det med det innebygde B vernet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

#43
Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. april 2020, klokken 08:36
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 22. april 2020, klokken 08:07

Juice booster har innebygget b vern, så den kan vel brukes lovlig som stasjonær lader så lenge den er koblet til industrikontakt.
Den har også innebygget temp føler i Schuko kontakt.
Den støtter også alt fra 230-400V 1-2-3 fas lading.


Blir ikke mer lovlig av den grunn. Et stikk for fast bruk som ladepunkt skal ha eget jordfeilvern type B.

Kobler du juice boosteren direkte på kursen holder det med det innebygde B vernet.
Skjønner hva du mener, men skal man pirke så gjør det vel ikke det heller, siden den ikke er laget for direkteoppkobling og dermed er man ikke i samsvar med installasjons/bruksmanual fra produsent og altså heller ikke lovlig.

Poenget er uansett at stikkontakten enten må fjernes og erstattes av en ladestasjon med innebygget jfb type B(eller tilsvarende), eller få montert en jordfeilbryter type B i sikringsskapet og spesifiseres for elbillading av elektriker.. (om det er viktig for en å gjøre det lovlig).

boppus

Bestilte til slutt denne for å lade fra 400V/16A 3-fas rødt adapter på div. hytter. Fire skinn.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA