Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EQC lading - 230V/400V

Startet av Øyvind.h, mandag 28. oktober 2019, klokken 10:41

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: AndreasB på mandag 17. februar 2020, klokken 13:37
Vi får ikke mer enn 3,7 kW fra en Tesla Wall Connector (230V 32A) og det er halv effekt. Audi e-tron og Tesla Model tar begge i mot over 7 kW på samme lader. Testet også EQCen på trefase 400V 25A og fikk 7,4 kW. Elektriker har heller ikke noe godt svar på dette. Anyone?
Tja. Prøve med lask? EQC drar 7,4kW fra 230v32a Tesla UMC og blått adapter, en løsning Etron ikke ville lade på. Så mulig det er lask som må til.
Testet forskjellige settings i twc?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: AndreasB på mandag 17. februar 2020, klokken 13:37
Vi får ikke mer enn 3,7 kW fra en Tesla Wall Connector (230V 32A) og det er halv effekt. Audi e-tron og Tesla Model tar begge i mot over 7 kW på samme lader. Testet også EQCen på trefase 400V 25A og fikk 7,4 kW. Elektriker har heller ikke noe godt svar på dette. Anyone?

Slik var det på B250e også. Ladestasjonen måtte da laskes for at bilen skulle kunne lade med mer enn 16A på 1-fase. Håpløst om det fortsatt er slik på EQC da ingen offentlige ladestasjoner er lasket og det er dessuten greit å unngå det på private da f.eks e-tron sliter litt med laskede ladestasjoner (den har en tendens til å trekke litt mye strøm slik at sikringen går).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Egil Fonn

Fikk heller ikke mer enn ca 3,7kw på 220v 32A enfas da jeg lånte eqc å prøvde lade den hjemme. Prøvde to forskjellige ladekladder med samme resultat. Lader Jaguar I-Pace og BMW I3 med 7,2kw fra disse uten problem. Spenningen på kladden er nede i 210v ved 32A belastning. Jeg konkluderte da med at Eqc mener dette er for lav spenning og reduserte effekt til 3,7kw.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

AndreasB

Godt poeng. Kan lang ladekabel føre til lav spenning?

Filip86

Jeg testet lading på en demobil her om dagen på easee 230V (235-237V iflg Tibber Pulse) IT 3-fas og fikk 7.4kW på 32A fordelt på alle tre fasene.

boppus

Jeg har sett i menyen at det kan velges ladestrøm fra schuko på 6A, 8A, og "max" (eller noe slikt). Noen som har erfaring eller en idé om hva den vil trekke ved "max" ved tilkobling til min Tesla Wall Connector (TWC)?

TWC henger på en 16 A kurs (og kan lade min Tesla med maks. 13A).

Grunnen til spørsmålet er at det her kan lades med maks 10A, da det henger noe annet skrot på samme kursen. Et fryseskap og en liten panelovn (400W) kobler inn og ut ved behov.

Ideelt sett ville jeg derved ønske å sette ladestrøm i EQC til 10A (slik som i Tesla), og ikke 6A, 8A eller "max". Å redusere kapasiteten fra 10A til 8A er selvsagt mulig, men krever derved 20% lenger ladetid.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

AndreasB

Det er mulig utfordringen er løst. Det er en aksjon fra Mercedes-Benz som oppgraderer ombordladeren fra 16 til 32A énfaselast.

LA3UX

Dette temaet er beskrevet på Facebook siden til EQC, og det er flere bileiere der som har sjekket ut følgende: EQC støtter både 230V 3-fase IT nett og TN nett. Opp til 32 A, mao vil det gå an å få inn mer enn 3,7 kW men ikke så mye som ombordladeren har som max (7,4 kW). Når importøren svarer at det ikke er støtte for 230V 3-fase IT så er det egentlig riktig, men det er utviklet en ladeboks som greier å gjøre det likevel. Men da må du også ha en fleksibel kabel med stort nok tverrsnitt, som ikke var levert med de første EQC som kom.
Årsaken til at det vises maks.effekt i størrelsesorden 6 kW er trolig at ladeindikasjonen er programmert til å vise netto effekt inn på batteriet fratrukket tap i lader. Det er mange faktorer som spiller inn under lading mht tap, prosent lading i batteriet, temperatur og flere. Kan ikke forvente at elektrikeren skal ha fasit på alle disse faktorene. Se gjerne følgende referanse om de ulike lademodi: https://ev-database.org/car/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC#charge-table

Øyvind.h

Jeg er usikker på hva bilen viser. Ettersom den viser 7,4-7,6kW maks i displayet eksempelvis på 400v16a trefas tenkte jeg egentlig brutto. Men på en 230V32A enfas mener jeg den viste et lavere tall enn forventet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

#24
Da har jeg testet ut hjemme lading på ny bilen. Den lader kun 3,5 kw på 1fas 220v 32A kladd. Spenning i kladden er 226v ubelastet og faller til 216v ved 16A/ 3,46kw belastning. Mulig bilen mener spenningsfallet blir for stort og derfor hindrer høyere effekt uttak?
Har også egen ladeboks  3x16 400v med 230v-400v trafo. Her trekker bilen 6,7kw og den fordeler trekket rimelig jevnt på alle fasene.
Foto av 220V 32A en fase kladd ubelastet og belastet.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Putetrekk

Ifm flere poster her angående lading begrenset til 3,7Kw så har jeg også opplevd det samme når jeg lader på 32A 230V. Feilsøke og ringte rundt, og fikk til slutt vite fra BOS verksted at Mercedes nylig har sendt ut en melding om at det er en feil med ombordladeren på EQC'er produsert i 2020. Lading begrenses visstnok til 16A, som forklarer 3,7Kw.

Jeg har nå fått time på på verksted for utbedring i mai, så får vi se om det løser problemet.

boppus

Hytteforbudet lettes snart, så det planlegges en tur for å se hva som ble glemt i kjøleskapet.
På hytteveggen er det en rød CEE-kontakt, med 230V/16A trefas. Ypperlige greier, men det følger ikke med noe for rødt adapter i EQC-en. Ser det finnes kabler der ute til 6-7000, men er det virkelig eneste løsning?

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Mao

Sitat fra: boppus på søndag 19. april 2020, klokken 19:46
Hytteforbudet lettes snart, så det planlegges en tur for å se hva som ble glemt i kjøleskapet.
På hytteveggen er det en rød CEE-kontakt, med 230V/16A trefas. Ypperlige greier, men det følger ikke med noe for rødt adapter i EQC-en. Ser det finnes kabler der ute til 6-7000, men er det virkelig eneste løsning?

Enklest og billigst blir det vel om du lager/kjøper en overgang fra CEE-stikket til schuko, slik at du kan bruke nødladeren som følger med bilen. Det er ikke optimalt med bruk av overganger, men det fungerer.
Ladespesialisten.no kan sikkert lage et adapter om du ikke fikser det selv http://ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-andre-elbiler

Bedre alternativer finnes jo, men det blir fort veldig mye dyrere.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

geear

Sitat fra: boppus på søndag 19. april 2020, klokken 19:46
Hytteforbudet lettes snart, så det planlegges en tur for å se hva som ble glemt i kjøleskapet.
På hytteveggen er det en rød CEE-kontakt, med 230V/16A trefas. Ypperlige greier, men det følger ikke med noe for rødt adapter i EQC-en. Ser det finnes kabler der ute til 6-7000, men er det virkelig eneste løsning?
RØD med 230V 3-Fas? Det er vel ikke lovlig oppsett engang? Rød skal være 400V? Skulle vært blå?

Egil Fonn

#29
Denne med utvalgte adaptere er fin å ha liggende under dørkplaten i bagasjen.
https://www.juice-technology.com/juice-booster?lang=en

Adapter 230v 32A trefas leveres også( se under. Adapter med norsk flagg)
https://www.juice-technology.com/juice-booster-adapter?lang=en
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA