Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: EQC lading - 230V/400V  (Lest 4557 ganger)

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11751
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #15 på: Mandag 17. Februar 2020, klokken 13:41 »
Vi får ikke mer enn 3,7 kW fra en Tesla Wall Connector (230V 32A) og det er halv effekt. Audi e-tron og Tesla Model tar begge i mot over 7 kW på samme lader. Testet også EQCen på trefase 400V 25A og fikk 7,4 kW. Elektriker har heller ikke noe godt svar på dette. Anyone?
Tja. Prøve med lask? EQC drar 7,4kW fra 230v32a Tesla UMC og blått adapter, en løsning Etron ikke ville lade på. Så mulig det er lask som må til.
Testet forskjellige settings i twc?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14069
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #16 på: Mandag 17. Februar 2020, klokken 13:52 »
Vi får ikke mer enn 3,7 kW fra en Tesla Wall Connector (230V 32A) og det er halv effekt. Audi e-tron og Tesla Model tar begge i mot over 7 kW på samme lader. Testet også EQCen på trefase 400V 25A og fikk 7,4 kW. Elektriker har heller ikke noe godt svar på dette. Anyone?

Slik var det på B250e også. Ladestasjonen måtte da laskes for at bilen skulle kunne lade med mer enn 16A på 1-fase. Håpløst om det fortsatt er slik på EQC da ingen offentlige ladestasjoner er lasket og det er dessuten greit å unngå det på private da f.eks e-tron sliter litt med laskede ladestasjoner (den har en tendens til å trekke litt mye strøm slik at sikringen går).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 566
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #17 på: Mandag 17. Februar 2020, klokken 20:21 »
Fikk heller ikke mer enn ca 3,7kw på 220v 32A enfas da jeg lånte eqc å prøvde lade den hjemme. Prøvde to forskjellige ladekladder med samme resultat. Lader Jaguar I-Pace og BMW I3 med 7,2kw fra disse uten problem. Spenningen på kladden er nede i 210v ved 32A belastning. Jeg konkluderte da med at Eqc mener dette er for lav spenning og reduserte effekt til 3,7kw.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

AndreasB

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 12
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #18 på: Tirsdag 18. Februar 2020, klokken 22:28 »
Godt poeng. Kan lang ladekabel føre til lav spenning?

Filip86

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 112
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #19 på: Onsdag 19. Februar 2020, klokken 09:17 »
Jeg testet lading på en demobil her om dagen på easee 230V (235-237V iflg Tibber Pulse) IT 3-fas og fikk 7.4kW på 32A fordelt på alle tre fasene.

boppus

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Electrons - it's not just for lightbulbs anymore
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #20 på: Onsdag 19. Februar 2020, klokken 09:27 »
Jeg har sett i menyen at det kan velges ladestrøm fra schuko på 6A, 8A, og "max" (eller noe slikt). Noen som har erfaring eller en idé om hva den vil trekke ved "max" ved tilkobling til min Tesla Wall Connector (TWC)?

TWC henger på en 16 A kurs (og kan lade min Tesla med maks. 13A).

Grunnen til spørsmålet er at det her kan lades med maks 10A, da det henger noe annet skrot på samme kursen. Et fryseskap og en liten panelovn (400W) kobler inn og ut ved behov.

Ideelt sett ville jeg derved ønske å sette ladestrøm i EQC til 10A (slik som i Tesla), og ikke 6A, 8A eller "max". Å redusere kapasiteten fra 10A til 8A er selvsagt mulig, men krever derved 20% lenger ladetid.
Model S 2018 | EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 85D 2015

AndreasB

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 12
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #21 på: Torsdag 20. Februar 2020, klokken 14:15 »
Det er mulig utfordringen er løst. Det er en aksjon fra Mercedes-Benz som oppgraderer ombordladeren fra 16 til 32A énfaselast.

LA3UX

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 34
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #22 på: Fredag 21. Februar 2020, klokken 19:11 »
Dette temaet er beskrevet på Facebook siden til EQC, og det er flere bileiere der som har sjekket ut følgende: EQC støtter både 230V 3-fase IT nett og TN nett. Opp til 32 A, mao vil det gå an å få inn mer enn 3,7 kW men ikke så mye som ombordladeren har som max (7,4 kW). Når importøren svarer at det ikke er støtte for 230V 3-fase IT så er det egentlig riktig, men det er utviklet en ladeboks som greier å gjøre det likevel. Men da må du også ha en fleksibel kabel med stort nok tverrsnitt, som ikke var levert med de første EQC som kom.
Årsaken til at det vises maks.effekt i størrelsesorden 6 kW er trolig at ladeindikasjonen er programmert til å vise netto effekt inn på batteriet fratrukket tap i lader. Det er mange faktorer som spiller inn under lading mht tap, prosent lading i batteriet, temperatur og flere. Kan ikke forvente at elektrikeren skal ha fasit på alle disse faktorene. Se gjerne følgende referanse om de ulike lademodi: https://ev-database.org/car/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC#charge-table

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11751
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #23 på: Fredag 21. Februar 2020, klokken 21:27 »
Jeg er usikker på hva bilen viser. Ettersom den viser 7,4-7,6kW maks i displayet eksempelvis på 400v16a trefas tenkte jeg egentlig brutto. Men på en 230V32A enfas mener jeg den viste et lavere tall enn forventet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 566
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #24 på: Torsdag 02. April 2020, klokken 21:22 »
Da har jeg testet ut hjemme lading på ny bilen. Den lader kun 3,5 kw på 1fas 220v 32A kladd. Spenning i kladden er 226v ubelastet og faller til 216v ved 16A/ 3,46kw belastning. Mulig bilen mener spenningsfallet blir for stort og derfor hindrer høyere effekt uttak?
Har også egen ladeboks  3x16 400v med 230v-400v trafo. Her trekker bilen 6,7kw og den fordeler trekket rimelig jevnt på alle fasene.
Foto av 220V 32A en fase kladd ubelastet og belastet.
« Siste redigering: Torsdag 02. April 2020, klokken 21:24 av Egil Fonn »
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Putetrekk

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #25 på: Tirsdag 07. April 2020, klokken 22:00 »
Ifm flere poster her angående lading begrenset til 3,7Kw så har jeg også opplevd det samme når jeg lader på 32A 230V. Feilsøke og ringte rundt, og fikk til slutt vite fra BOS verksted at Mercedes nylig har sendt ut en melding om at det er en feil med ombordladeren på EQC’er produsert i 2020. Lading begrenses visstnok til 16A, som forklarer 3,7Kw.

Jeg har nå fått time på på verksted for utbedring i mai, så får vi se om det løser problemet.

boppus

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 376
  • Electrons - it's not just for lightbulbs anymore
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #26 på: ſøndag 19. April 2020, klokken 19:46 »
Hytteforbudet lettes snart, så det planlegges en tur for å se hva som ble glemt i kjøleskapet.
På hytteveggen er det en rød CEE-kontakt, med 230V/16A trefas. Ypperlige greier, men det følger ikke med noe for rødt adapter i EQC-en. Ser det finnes kabler der ute til 6-7000, men er det virkelig eneste løsning?
Model S 2018 | EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 85D 2015

Mao

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 269
  • Elbilentusiast Trondheim.
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #27 på: ſøndag 19. April 2020, klokken 21:24 »
Hytteforbudet lettes snart, så det planlegges en tur for å se hva som ble glemt i kjøleskapet.
På hytteveggen er det en rød CEE-kontakt, med 230V/16A trefas. Ypperlige greier, men det følger ikke med noe for rødt adapter i EQC-en. Ser det finnes kabler der ute til 6-7000, men er det virkelig eneste løsning?

Enklest og billigst blir det vel om du lager/kjøper en overgang fra CEE-stikket til schuko, slik at du kan bruke nødladeren som følger med bilen. Det er ikke optimalt med bruk av overganger, men det fungerer.
Ladespesialisten.no kan sikkert lage et adapter om du ikke fikser det selv http://ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-andre-elbiler

Bedre alternativer finnes jo, men det blir fort veldig mye dyrere.
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

gr

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7116
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #28 på: Mandag 20. April 2020, klokken 00:04 »
Hytteforbudet lettes snart, så det planlegges en tur for å se hva som ble glemt i kjøleskapet.
På hytteveggen er det en rød CEE-kontakt, med 230V/16A trefas. Ypperlige greier, men det følger ikke med noe for rødt adapter i EQC-en. Ser det finnes kabler der ute til 6-7000, men er det virkelig eneste løsning?
RØD med 230V 3-Fas? Det er vel ikke lovlig oppsett engang? Rød skal være 400V? Skulle vært blå?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Egil Fonn

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 566
    • Vis profil
Sv: EQC lading - 230V/400V
« Svar #29 på: Mandag 20. April 2020, klokken 06:49 »
Denne med utvalgte adaptere er fin å ha liggende under dørkplaten i bagasjen.
https://www.juice-technology.com/juice-booster?lang=en

Adapter 230v 32A trefas leveres også( se under. Adapter med norsk flagg)
https://www.juice-technology.com/juice-booster-adapter?lang=en
« Siste redigering: Mandag 20. April 2020, klokken 06:56 av Egil Fonn »
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20