Elbilforum.no

Bilmerker => Mercedes/ EQ => EQC => Emne startet av: Øyvind.h på mandag 28. oktober 2019, klokken 10:41

Tittel: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Øyvind.hmandag 28. oktober 2019, klokken 10:41
På Mercedes` nettside står det at bilen kan ta inntil 230V 32A enfas og får da 7,4kW.

Men på samme side står det at bilen får 7,4kW også fra 400V trefas.
Er den bygget slik at den klarer å utnytte 2 faser fra 400V trefas?

Trenger en noe spesielt utstyr for å oppnå dette, eller vil jeg få 7,4kW om jeg bruker Teslas UMC på et rødt stikk?

Jeg har 400V16A trefas stikk på hytta i dag og fryktet at jeg kun fikk 3,7kW på EQC fra det. Men det kreves kanskje noe spesielt utstyr ut over UMC (som jeg kommer til å beholde når jeg får EQC`en)?

7,4kW holder fint på hytta. 3,7kW synes jeg blir litt snaut, spesielt i streng kulde og når jeg har besøk på helgetur av 2-3 gjester som også kjører elbil.



https://www.mercedes-benz.no/passengercars/mercedes-benz-cars/models/eqc/specifications/engine/_jcr_content/par/interactions_3856.attachments.0.Mercedes-Benz_EQC_Kundeprospekt.pdf
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Egil Fonnmandag 28. oktober 2019, klokken 11:50
400v 3x16 blir kun 3,7kw. Med trafo kan du vel hente ut 6,4kw - tap i trafo.
Juicebooster har et opplegg der du vil få ut 25A 230v (5,8kw) enfas fra en 3x16 400v
Koster ca 10000.-
https://www.juice-technology.com/juice-phaser?lang=en
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Øyvind.hmandag 28. oktober 2019, klokken 12:12
Men Mercedes skriver at den får 7,4kW. Om bilen kun støtter en fase vil den ikke klare å hente ut mer enn 3,7kW. Men effekten de viser til tyder på at den kan støtte to faser.

Trafo kjenner jeg at ikke er viktig nok. Skulle det gå mot ren enfas lading må jeg nesten vurdere å bytte stikk til 230V da elektriker har dratt frem 10 kvadrat slik at det er rom for mer enn 16A.

Ikke for å spore av tråden min fullstendig, men ser du har iPace og har bestilt EQC. Hvordan synes du disse bilene er ift hverandre? Hva synes du EQC er bedre på mtp at du har bestilt?
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: jkirkebomandag 28. oktober 2019, klokken 13:16
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. oktober 2019, klokken 10:41
På Mercedes` nettside står det at bilen kan ta inntil 230V 32A enfas og får da 7,4kW.

Men på samme side står det at bilen får 7,4kW også fra 400V trefas.
Er den bygget slik at den klarer å utnytte 2 faser fra 400V trefas?

Trenger en noe spesielt utstyr for å oppnå dette, eller vil jeg få 7,4kW om jeg bruker Teslas UMC på et rødt stikk?

Jeg har 400V16A trefas stikk på hytta i dag og fryktet at jeg kun fikk 3,7kW på EQC fra det. Men det kreves kanskje noe spesielt utstyr ut over UMC (som jeg kommer til å beholde når jeg får EQC`en)?

7,4kW holder fint på hytta. 3,7kW synes jeg blir litt snaut, spesielt i streng kulde og når jeg har besøk på helgetur av 2-3 gjester som også kjører elbil.

Jeg ville ikke forventet at UMC fungerer på EQC. Den fungerte på B250 da den bilen hadde lader fra Tesla. Det har neppe EQC.

Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Trond.mmandag 28. oktober 2019, klokken 13:18
Mener å ha lest at e-Golf fra 2017 og senere kan lade med 2x16A fra 400V 16A. Kan det være det samme med EQC fra standard type 2 ladestasjon ?
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Eivind Smandag 28. oktober 2019, klokken 15:08
Jeg kan bekrefte at dagens e-Golf har mulighet for 2x16A eller 1x32A. Tipper den har to ladere som den kan koble i parallel eller i serie.

Jeg krysser fingrene for at Mercedes har samme løsning på EQC for da kan må få 7,4 kW også fra 3 fase 16A og at belastningen blir jevnere fordel med 2x16A enn 1x32A.
Men jeg vet ikke om noen andre elbiler som har dette, så det vanlige er at 7,4 kW er bare enfase.

Egentlig er jeg skikkelig skuffet over at Mercedes ikke har lagt til en 11 kW lader. Tipper dette eller mer kommer så fort de begynner å selge modellen i store nok volumer.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Øyvind.hmandag 28. oktober 2019, klokken 15:49
Sitat fra: jkirkebo på mandag 28. oktober 2019, klokken 13:16
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. oktober 2019, klokken 10:41
På Mercedes` nettside står det at bilen kan ta inntil 230V 32A enfas og får da 7,4kW.

Men på samme side står det at bilen får 7,4kW også fra 400V trefas.
Er den bygget slik at den klarer å utnytte 2 faser fra 400V trefas?

Trenger en noe spesielt utstyr for å oppnå dette, eller vil jeg få 7,4kW om jeg bruker Teslas UMC på et rødt stikk?

Jeg har 400V16A trefas stikk på hytta i dag og fryktet at jeg kun fikk 3,7kW på EQC fra det. Men det kreves kanskje noe spesielt utstyr ut over UMC (som jeg kommer til å beholde når jeg får EQC`en)?

7,4kW holder fint på hytta. 3,7kW synes jeg blir litt snaut, spesielt i streng kulde og når jeg har besøk på helgetur av 2-3 gjester som også kjører elbil.

Jeg ville ikke forventet at UMC fungerer på EQC. Den fungerte på B250 da den bilen hadde lader fra Tesla. Det har neppe EQC.
Umc fungerte fint på EQC. Det har jeg allerede testet. Men kun på 230v 32a enfas.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Egil Fonnsøndag 03. november 2019, klokken 12:08
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. oktober 2019, klokken 12:12
Ikke for å spore av tråden min fullstendig, men ser du har iPace og har bestilt EQC. Hvordan synes du disse bilene er ift hverandre? Hva synes du EQC er bedre på mtp at du har bestilt?

Fordeler Eqc. Hengervekt 1800kg som gjør at jeg kan selge dieselbil med krok. Bedre støy isolert. Bedre lys, spesielt fjernlys. Litt bedre lyd i stereo anlegg. Ulempe er lav bakkeklaring.

Fikk ikke Eqc jeg lånte til å ta 7,4kw lading hjemme hos meg. Den stilte lading til 3,4kw selv om den var innstilt på maks i menyen. Lader I-Pace, I3 og Tesla her med 7,4kw uten problem. Ser spenningen faller til 215 volt i lade boksen ved 7,4kw lading. Mulig Eqc synes spenning faller for mye ved belastning og justerer ned lade effekten?
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Contangosøndag 03. november 2019, klokken 19:06
Egil - har du Matrix lys på Jaguaren?
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Egil Fonnsøndag 03. november 2019, klokken 19:35
Ja, de fungerer godt på Jaguaren. Fungerte godt på Eqc også. Litt sterkere fjernlys på Eqc
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Trond.mtirsdag 05. november 2019, klokken 09:01
Snakket med importøren og fikk bekreftet at laderen i EQC er utviklet for å støtte 7.4 kW lading fra 2 faser på 400V 16A På bakgrunn av et ønske fra Norge er det også støtte for 1-FAS 32A 230V med samme effekt. Det var jo positivt   :+1:
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 05. november 2019, klokken 09:35
Sitat fra: Egil Fonn på søndag 03. november 2019, klokken 12:08
Fikk ikke Eqc jeg lånte til å ta 7,4kw lading hjemme hos meg. Den stilte lading til 3,4kw selv om den var innstilt på maks i menyen. Lader I-Pace, I3 og Tesla her med 7,4kw uten problem. Ser spenningen faller til 215 volt i lade boksen ved 7,4kw lading. Mulig Eqc synes spenning faller for mye ved belastning og justerer ned lade effekten?

Takk for info om begrunnelse for bytte :)

Angående lading - jeg testet EQC med min Tesla UMC koblet til 230V 32A enfas. Den oppgav da 6,4kW når jeg tok bildet. Usikker på om det skyldes at noe gikk til varme eller om den rapporterer netto inn på batteriet.
UMC`en har vel lask i adapteret om det skulle ha noen betydning.


Sitat fra: TM på tirsdag 05. november 2019, klokken 09:01
Snakket med importøren og fikk bekreftet at laderen i EQC er utviklet for å støtte lading fra 2 faser på 400V 16A. På bakgrunn av et ønske fra Norge er det også støtte for 1-FAS 32A 230V. Det var jo positivt   :+1:
Positivt! Da er i hvert fall infoen på nettsiden riktig mtp hva den klarer å dra ut av 400V16A trefas.

Det mest interessante for meg nå er hva jeg får med UMC på rødt stikk. Jeg kommer til å beholde UMC når jeg selger bilen da jeg har to kabler. Klarer bilen å utnytte 2 faser fra den, eller må jeg ha tak i noe nytt utstyr for å utnytte det røde stikket på hytta best mulig....
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: jkirkebotirsdag 05. november 2019, klokken 12:35
Sitat fra: TM på tirsdag 05. november 2019, klokken 09:01
Snakket med importøren og fikk bekreftet at laderen i EQC er utviklet for å støtte 7.4 kW lading fra 2 faser på 400V 16A På bakgrunn av et ønske fra Norge er det også støtte for 1-FAS 32A 230V med samme effekt. Det var jo positivt   :+1:

Spørsmålet er da om den støtter lading på to faser fra 230V 3-fase? I så fall kan man få 4,2kW fra 3x16A istedenfor 3,7kW. Samt en jevnere belastning på husets strømsystem.

Ellers synes jeg det er kjipt av MB og Jaguar å ikke installere 11kW-ladere i bilene sine.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Trond.mtirsdag 05. november 2019, klokken 12:52
Importøren sa at det bare var støtte for 1-fas med 230V IT nett og 3-fas 400 V.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: AndreasBmandag 17. februar 2020, klokken 13:37
Vi får ikke mer enn 3,7 kW fra en Tesla Wall Connector (230V 32A) og det er halv effekt. Audi e-tron og Tesla Model tar begge i mot over 7 kW på samme lader. Testet også EQCen på trefase 400V 25A og fikk 7,4 kW. Elektriker har heller ikke noe godt svar på dette. Anyone?
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Øyvind.hmandag 17. februar 2020, klokken 13:41
Sitat fra: AndreasB på mandag 17. februar 2020, klokken 13:37
Vi får ikke mer enn 3,7 kW fra en Tesla Wall Connector (230V 32A) og det er halv effekt. Audi e-tron og Tesla Model tar begge i mot over 7 kW på samme lader. Testet også EQCen på trefase 400V 25A og fikk 7,4 kW. Elektriker har heller ikke noe godt svar på dette. Anyone?
Tja. Prøve med lask? EQC drar 7,4kW fra 230v32a Tesla UMC og blått adapter, en løsning Etron ikke ville lade på. Så mulig det er lask som må til.
Testet forskjellige settings i twc?
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: jkirkebomandag 17. februar 2020, klokken 13:52
Sitat fra: AndreasB på mandag 17. februar 2020, klokken 13:37
Vi får ikke mer enn 3,7 kW fra en Tesla Wall Connector (230V 32A) og det er halv effekt. Audi e-tron og Tesla Model tar begge i mot over 7 kW på samme lader. Testet også EQCen på trefase 400V 25A og fikk 7,4 kW. Elektriker har heller ikke noe godt svar på dette. Anyone?

Slik var det på B250e også. Ladestasjonen måtte da laskes for at bilen skulle kunne lade med mer enn 16A på 1-fase. Håpløst om det fortsatt er slik på EQC da ingen offentlige ladestasjoner er lasket og det er dessuten greit å unngå det på private da f.eks e-tron sliter litt med laskede ladestasjoner (den har en tendens til å trekke litt mye strøm slik at sikringen går).
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Egil Fonnmandag 17. februar 2020, klokken 20:21
Fikk heller ikke mer enn ca 3,7kw på 220v 32A enfas da jeg lånte eqc å prøvde lade den hjemme. Prøvde to forskjellige ladekladder med samme resultat. Lader Jaguar I-Pace og BMW I3 med 7,2kw fra disse uten problem. Spenningen på kladden er nede i 210v ved 32A belastning. Jeg konkluderte da med at Eqc mener dette er for lav spenning og reduserte effekt til 3,7kw.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: AndreasBtirsdag 18. februar 2020, klokken 22:28
Godt poeng. Kan lang ladekabel føre til lav spenning?
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Filip86onsdag 19. februar 2020, klokken 09:17
Jeg testet lading på en demobil her om dagen på easee 230V (235-237V iflg Tibber Pulse) IT 3-fas og fikk 7.4kW på 32A fordelt på alle tre fasene.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: boppusonsdag 19. februar 2020, klokken 09:27
Jeg har sett i menyen at det kan velges ladestrøm fra schuko på 6A, 8A, og "max" (eller noe slikt). Noen som har erfaring eller en idé om hva den vil trekke ved "max" ved tilkobling til min Tesla Wall Connector (TWC)?

TWC henger på en 16 A kurs (og kan lade min Tesla med maks. 13A).

Grunnen til spørsmålet er at det her kan lades med maks 10A, da det henger noe annet skrot på samme kursen. Et fryseskap og en liten panelovn (400W) kobler inn og ut ved behov.

Ideelt sett ville jeg derved ønske å sette ladestrøm i EQC til 10A (slik som i Tesla), og ikke 6A, 8A eller "max". Å redusere kapasiteten fra 10A til 8A er selvsagt mulig, men krever derved 20% lenger ladetid.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: AndreasBtorsdag 20. februar 2020, klokken 14:15
Det er mulig utfordringen er løst. Det er en aksjon fra Mercedes-Benz som oppgraderer ombordladeren fra 16 til 32A énfaselast.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: LA3UXfredag 21. februar 2020, klokken 19:11
Dette temaet er beskrevet på Facebook siden til EQC, og det er flere bileiere der som har sjekket ut følgende: EQC støtter både 230V 3-fase IT nett og TN nett. Opp til 32 A, mao vil det gå an å få inn mer enn 3,7 kW men ikke så mye som ombordladeren har som max (7,4 kW). Når importøren svarer at det ikke er støtte for 230V 3-fase IT så er det egentlig riktig, men det er utviklet en ladeboks som greier å gjøre det likevel. Men da må du også ha en fleksibel kabel med stort nok tverrsnitt, som ikke var levert med de første EQC som kom.
Årsaken til at det vises maks.effekt i størrelsesorden 6 kW er trolig at ladeindikasjonen er programmert til å vise netto effekt inn på batteriet fratrukket tap i lader. Det er mange faktorer som spiller inn under lading mht tap, prosent lading i batteriet, temperatur og flere. Kan ikke forvente at elektrikeren skal ha fasit på alle disse faktorene. Se gjerne følgende referanse om de ulike lademodi: https://ev-database.org/car/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC#charge-table
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Øyvind.hfredag 21. februar 2020, klokken 21:27
Jeg er usikker på hva bilen viser. Ettersom den viser 7,4-7,6kW maks i displayet eksempelvis på 400v16a trefas tenkte jeg egentlig brutto. Men på en 230V32A enfas mener jeg den viste et lavere tall enn forventet.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Egil Fonntorsdag 02. april 2020, klokken 21:22
Da har jeg testet ut hjemme lading på ny bilen. Den lader kun 3,5 kw på 1fas 220v 32A kladd. Spenning i kladden er 226v ubelastet og faller til 216v ved 16A/ 3,46kw belastning. Mulig bilen mener spenningsfallet blir for stort og derfor hindrer høyere effekt uttak?
Har også egen ladeboks  3x16 400v med 230v-400v trafo. Her trekker bilen 6,7kw og den fordeler trekket rimelig jevnt på alle fasene.
Foto av 220V 32A en fase kladd ubelastet og belastet.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Putetrekktirsdag 07. april 2020, klokken 22:00
Ifm flere poster her angående lading begrenset til 3,7Kw så har jeg også opplevd det samme når jeg lader på 32A 230V. Feilsøke og ringte rundt, og fikk til slutt vite fra BOS verksted at Mercedes nylig har sendt ut en melding om at det er en feil med ombordladeren på EQC'er produsert i 2020. Lading begrenses visstnok til 16A, som forklarer 3,7Kw.

Jeg har nå fått time på på verksted for utbedring i mai, så får vi se om det løser problemet.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: boppussøndag 19. april 2020, klokken 19:46
Hytteforbudet lettes snart, så det planlegges en tur for å se hva som ble glemt i kjøleskapet.
På hytteveggen er det en rød CEE-kontakt, med 230V/16A trefas. Ypperlige greier, men det følger ikke med noe for rødt adapter i EQC-en. Ser det finnes kabler der ute til 6-7000, men er det virkelig eneste løsning?
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Maosøndag 19. april 2020, klokken 21:24
Sitat fra: boppus på søndag 19. april 2020, klokken 19:46
Hytteforbudet lettes snart, så det planlegges en tur for å se hva som ble glemt i kjøleskapet.
På hytteveggen er det en rød CEE-kontakt, med 230V/16A trefas. Ypperlige greier, men det følger ikke med noe for rødt adapter i EQC-en. Ser det finnes kabler der ute til 6-7000, men er det virkelig eneste løsning?

Enklest og billigst blir det vel om du lager/kjøper en overgang fra CEE-stikket til schuko, slik at du kan bruke nødladeren som følger med bilen. Det er ikke optimalt med bruk av overganger, men det fungerer.
Ladespesialisten.no kan sikkert lage et adapter om du ikke fikser det selv http://ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-andre-elbiler (http://ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-andre-elbiler)

Bedre alternativer finnes jo, men det blir fort veldig mye dyrere.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: geearmandag 20. april 2020, klokken 00:04
Sitat fra: boppus på søndag 19. april 2020, klokken 19:46
Hytteforbudet lettes snart, så det planlegges en tur for å se hva som ble glemt i kjøleskapet.
På hytteveggen er det en rød CEE-kontakt, med 230V/16A trefas. Ypperlige greier, men det følger ikke med noe for rødt adapter i EQC-en. Ser det finnes kabler der ute til 6-7000, men er det virkelig eneste løsning?
RØD med 230V 3-Fas? Det er vel ikke lovlig oppsett engang? Rød skal være 400V? Skulle vært blå?
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Egil Fonnmandag 20. april 2020, klokken 06:49
Denne med utvalgte adaptere er fin å ha liggende under dørkplaten i bagasjen.
https://www.juice-technology.com/juice-booster?lang=en

Adapter 230v 32A trefas leveres også( se under. Adapter med norsk flagg)
https://www.juice-technology.com/juice-booster-adapter?lang=en
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: boppusmandag 20. april 2020, klokken 08:56
Sitat fra: gr på mandag 20. april 2020, klokken 00:04
RØD med 230V 3-Fas? Det er vel ikke lovlig oppsett engang? Rød skal være 400V? Skulle vært blå?

I stand corrected.
Det er nok 1-fas, 25 eller 32A. Det er kursen til badstua (som ikke ble bygd) som ble sparket ut.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: boppusmandag 20. april 2020, klokken 10:00
Sitat fra: Egil Fonn på mandag 20. april 2020, klokken 06:49
Denne med utvalgte adaptere er fin å ha liggende under dørkplaten i bagasjen.
https://www.juice-technology.com/juice-booster?lang=en

Takk, den var fin, men forhandleren ønsker drøye 12 skinn for den.
Så ... nei.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Øyvind.hmandag 20. april 2020, klokken 13:22
Om det er blått 32A enfas stikk kan jeg anbefale Tesla UMC. De får du kjøpt for 3-4000,- på Finn.
Jeg testet EQC på en slik løsning selv hjemme og det fungerte utmerket. Dro 5-6kW i følge bilen, så usikker på hvor mange ampere bilen trekker.

Eneste spørsmålet her blir hvilke ampere steg bilen kan justeres med om du har sikret kursen med mindre enn 32A. Det er vel 3 steg du kan velge mellom.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: boppusmandag 20. april 2020, klokken 16:58
Takk, kommer til å forsøke med UMC-en jeg har på EQC-en på hytta. Det har fungert i alle år med Teslaen.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: boppusmandag 20. april 2020, klokken 20:16
Sitat fra: boppus på mandag 20. april 2020, klokken 08:56
Sitat fra: gr på mandag 20. april 2020, klokken 00:04
RØD med 230V 3-Fas? Det er vel ikke lovlig oppsett engang? Rød skal være 400V? Skulle vært blå?

I stand corrected.
Det er nok 1-fas, 25 eller 32A. Det er kursen til badstua (som ikke ble bygd) som ble sparket ut.

Jeg sjekket med elektrikern: det er 400V/16A 3-fas på den røde kontakten på hytta = 11 gode kW.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Øyvind.hmandag 20. april 2020, klokken 20:36
Gull. Da får du 7,5kW, mer enn nok for hyttelading. Jeg har dessverre ikke fått testet umc med rødt adapter på eqc enda, men vil tro det fungerer. Eqc leveres kanskje uansett med rødt adapter?
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: boppusmandag 20. april 2020, klokken 22:34
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. april 2020, klokken 20:36
Eqc leveres kanskje uansett med rødt adapter?

Nei, kun Schuko med en kladd, samt Mennekes.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: geearmandag 20. april 2020, klokken 23:57
Da er nok rimeligste alternativ å gå for Tesla sin første generasjons ladekladd. Ligger vel på 2-4k på Finn pluss rødt adapter til en tusing. Men greia er at det er uansett ikke en anbefalt ladeløsning (ok som sporadisk..), så hadde det vært nok fart ville jeg bare gått for en overgang og ladet med schuko (billig, men også tregt og heller ikke "lov"). Å kjøpe juicebooster til 12 er helt vilt, for fortsatt ikke lovlig løsning, da kommer du billigere ut med å skifte den røde ceen med en type 2 ladestasjon med jfb type B/RCD innebygget, selv om det gjøres av elektriker. For fullgod løsning.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: elektroluxtirsdag 21. april 2020, klokken 10:29
Prismessig mellomting er vår 11 kW Zencar kabel:

https://elbilhjelpen.no/shop/product/zencar-justerbar-10-16-20-24-32a-ladekabel-t1-1?tm=ttps://www.elbilhjelpen.no/ladekabler
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 21. april 2020, klokken 12:47
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 21. april 2020, klokken 10:29
Prismessig mellomting er vår 11 kW Zencar kabel:

https://elbilhjelpen.no/shop/product/zencar-justerbar-10-16-20-24-32a-ladekabel-t1-1?tm=ttps://www.elbilhjelpen.no/ladekabler
Ikke dum den der. For biler med dårlig ladejustering slik tyskerne sliter med er det praktisk med informativ og justerbar kabel.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Egil Fonnonsdag 22. april 2020, klokken 08:07
Fikk ny programvare i bilen i går, så nå lader den 230v 1x 32A som den skal. (7,4kw)

Juice booster har innebygget b vern, så den kan vel brukes lovlig som stasjonær lader så lenge den er koblet til industrikontakt.
Den har også innebygget temp føler i Schuko kontakt.
Den støtter også alt fra 230-400V 1-2-3 fas lading.

Angående Tesla UMC så er vel den lasket når det brukes blått 1x32A adapter. Usikker om EQC støtter 1x32A lasket?

Kjøpte denne kladden for 230v 1x32A lading i fjor sommer. Brukt den mye til i3 og I-Pace. Nå også testet til Eqc som får 7,4kw fra den.
Den viser også volt, ampere, temp, kw, innplugget tid og Kwh i display.
https://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-32a-6a-evi-ladekabel-for-elbil-med-mennekes-type-2?category_id=10
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Øyvind.honsdag 22. april 2020, klokken 08:34
Eqc ladet i hvert fall med umc og blått adapter hjemme hos meg, så det virker som lask går fint. I hvert fall i forrige sw.
Etron ville derimot ikke lade.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: elektroluxonsdag 22. april 2020, klokken 08:36
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 22. april 2020, klokken 08:07

Juice booster har innebygget b vern, så den kan vel brukes lovlig som stasjonær lader så lenge den er koblet til industrikontakt.
Den har også innebygget temp føler i Schuko kontakt.
Den støtter også alt fra 230-400V 1-2-3 fas lading.


Blir ikke mer lovlig av den grunn. Et stikk for fast bruk som ladepunkt skal ha eget jordfeilvern type B.

Kobler du juice boosteren direkte på kursen holder det med det innebygde B vernet.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: geeartorsdag 23. april 2020, klokken 21:23
Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. april 2020, klokken 08:36
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 22. april 2020, klokken 08:07

Juice booster har innebygget b vern, så den kan vel brukes lovlig som stasjonær lader så lenge den er koblet til industrikontakt.
Den har også innebygget temp føler i Schuko kontakt.
Den støtter også alt fra 230-400V 1-2-3 fas lading.


Blir ikke mer lovlig av den grunn. Et stikk for fast bruk som ladepunkt skal ha eget jordfeilvern type B.

Kobler du juice boosteren direkte på kursen holder det med det innebygde B vernet.
Skjønner hva du mener, men skal man pirke så gjør det vel ikke det heller, siden den ikke er laget for direkteoppkobling og dermed er man ikke i samsvar med installasjons/bruksmanual fra produsent og altså heller ikke lovlig.

Poenget er uansett at stikkontakten enten må fjernes og erstattes av en ladestasjon med innebygget jfb type B(eller tilsvarende), eller få montert en jordfeilbryter type B i sikringsskapet og spesifiseres for elbillading av elektriker.. (om det er viktig for en å gjøre det lovlig).
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: boppusmandag 04. mai 2020, klokken 08:09
Bestilte til slutt denne for å lade fra 400V/16A 3-fas rødt adapter på div. hytter. Fire skinn.
(https://www.ev-institute.no/PICTURE/img_0170_uITsSj.jpg)
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: mathismandag 04. mai 2020, klokken 20:59
I dag fikk jeg oppgradert sikringskap og installert 2stk Zaptec ladere. Ikke har jeg bil enda, men veldig spent på hva jeg kommer til å få ut av dette nykjøpte "anlegget" mitt. Utfordringen min er at jeg har så utrolig lite greie på alt rundt strøm og lading. Har spurt om en kompis kan komme ned med sin Etron bare sånn at jeg får testet det før jeg får min egen EQC. :)
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Maxwell_400tirsdag 05. mai 2020, klokken 15:51
Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. april 2020, klokken 08:36

Blir ikke mer lovlig av den grunn. Et stikk for fast bruk som ladepunkt skal ha eget jordfeilvern type B.


Hvor finner du det i NEK400:2018 ? Jeg vet det finnes for Schuko men....

Hvis industrikontakten brukes fast for lading så holder det at laderen har vern.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: mathismandag 11. mai 2020, klokken 12:02
Oppfølgingsspørsmål;

Kompis kom på besøk med sin ETron. Når vi startet lading fikk vi maks ut 3,4kw. Jeg ringte elektriker som i etterkant da måtte konfigurere noe i Zaptec sin portal. Nå skal visst nok vi få en ca 7,4kw.

Så begynte elektriker plutselig å fable om at med riktig ladekabel skulle vi kunne få litt mer. Er det slik at kabel som følger med EQC ikke er optimal? Bør man kjøpe en ny kabel for å få ladet mer?
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Butaremandag 11. mai 2020, klokken 20:55
Du har kanskje en 20A kabel? Det kan du se på klistermerke på kabelen. Hvis så, kontakt forhandleren for å få en ny. Men du får ikke mer enn 7.4 kW/t  på EQC uansett.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 21. mai 2020, klokken 08:00
Det er vel allerede avklart lenger opp, men nå har jeg testet min egen bil med Tesla UMC både hjemme og på hytta. Gir 7,3kW begge steder (hjemme 230V32A enfas og 400V16A trefas på hytta).
Så da får jeg forventet og mer enn god nok ladehastighet alle steder jeg besøker :)
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: boppustorsdag 21. mai 2020, klokken 12:27
Er nå på en Fortum-stasjon i Fredrikstad. Den skilter med 22 kW på Type 2-kabel, men bilen lader kun med 7,6 kW. Tragisk sakte.
Minuttpris for 22 kW når jeg får kun en tredjedel. Parkeringsavgift i tillegg. Hvilken fest.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Trond.mtorsdag 21. mai 2020, klokken 15:39
Ja, det blir dyre kwh. Men ingen har lovet høyere ladefart på EQC. 11 kwh lader kommer visst ikke før etter årsskiftet. BMW i3 gir 50 % raskere AC lading og omtrent 3 ganger så lang rekkevidde pr. ladetime, så da går det an å bruke AC ladere på tur. Antar at DC stasjonene opptatt siden du valgte AC, og det frykter jeg vil bli regelen framfor unntaket til sommeren.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 21. mai 2020, klokken 17:53
Å bruke AC på langtur fordrer bil med lavt forbruk og solid ombordlader. Usikker på om noen av småbilene bortsett fra gamle Zoe støtter 22kW? Og de bilene er gjerne ikke egner for langtur uansett.

Sist gang jeg brukte/hadde bruk for 22kW AC var i København i 2014. Men nå er det mange år siden Model S kunne leveres med 22kW ombordlader. Antakelig mikroskopisk få som har reell nytte av det. Mener laderen veide 15-20kg, som man da må kjøre rundt med i årevis før behovet dukker opp.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Trond.mtorsdag 21. mai 2020, klokken 20:09
Av og til er det en fordel med AC lading fordi man da kan utføre ærender, spise gå tur etc. uten stress med å flytte bilen etter en halvtime. Men det er noe feil med prismodellen når det resulterer i høyere kwh pris enn lynlading.
Med riktig pris kunne det avlaste køen til hurtig-og lynladere ved at de med god tid kunne velge AC. Men det gjelder alle elbiler, og selv med 11 kW lader i EQC, så vil kwh prisen bli nærmere 6 kr.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: boppusfredag 22. mai 2020, klokken 09:05
Jeg brukte bilens ressurser for å finne ladepunkter etter veien. Aner jo ikke hva man finner. Det var 49 kr/t for å parkere samt fattige 7 kW effekt, som er ille hver for seg. Hev i meg kaffen og reiste snarest.

På vei tilbake besøkte jeg min første Ionitylader; på Rygge. Skal vi se ... ikke sant? Skjønte etter hvert at den ikke aksepterer elbilforeningens ladebrikke. Hadde jeg ikke et ladekort? Lette gjennom bilen og lommeboken med uforrettet sak. Forsøkte å starte lading som "gjest" via appen og skanne QR-koden, men appen hang hver gang i etterkant. Ringte derfor Ionity support og en behjelpelig person med skånedialekt (som surret med begrepene kW og kWt) fikk startet ladingen. Full blodpris: 8,40/kWt. Da jeg kom hjem fant jeg ladekortet oppe ved solskjermen ...

Ladebransjen har langt igjen for å matche Tesla. Plugg inn, ferdig!

Hvilken kWt-pris får vi hos Ionity ved bruk av Mercedes Me-ladekortet?
Finnes det en mulighet for backup til kortet? Et kort til, kanskje?
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: hELgenenfredag 22. mai 2020, klokken 09:20
Å betale 8.4 kr/kwh er i alle fall ekstrem blodpris i disse dager.
At man ikke har ordnet det slik at en kan bruke en betalingsløsning som er noe mer vanlig innen denne bransjen er også helt uvirkelig. Når jeg handler på nett er det jo alltid et sett med store kjente betalingsløsninger  - men så
fort en beveger seg rundt i Norge og skal hurtiglade - vel da dukker det opp rariteter her og der...
Ladebransjen er overmoden for forenkling - kanskje noe for vipps å bevege seg inn på?
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Trond.mfredag 22. mai 2020, klokken 14:51
Sitat fra: boppus på fredag 22. mai 2020, klokken 09:05
Jeg brukte bilens ressurser for å finne ladepunkter etter veien. Aner jo ikke hva man finner. Det var 49 kr/t for å parkere samt fattige 7 kW effekt, som er ille hver for seg. Hev i meg kaffen og reiste snarest.
49 kr/t for parkering under lading er jo uhørt. Har aldri opplevd det før hos Fortum. Det gir vel en pris på 109 kr/t, eller ca 15 kr/ kwh - 40 kr/mil !!

Å kjøre elbil er greit der man er kjent med ladere og forbuk. Å kjøre på ukjente steder gir for ofte problemer i form av kø, defekte ladere og landeveisrøveri  8)

Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: jkirkebofredag 22. mai 2020, klokken 16:03
Sitat fra: TM på fredag 22. mai 2020, klokken 14:51
Sitat fra: boppus på fredag 22. mai 2020, klokken 09:05
Jeg brukte bilens ressurser for å finne ladepunkter etter veien. Aner jo ikke hva man finner. Det var 49 kr/t for å parkere samt fattige 7 kW effekt, som er ille hver for seg. Hev i meg kaffen og reiste snarest.
,)
49 kr/t for parkering under lading er jo uhørt. Har aldri opplevd det før hos Fortum. Det gir vel en pris på 109 kr/t, eller ca 15 kr/ kwh - 40 kr/mil !!

Den ladestasjonen er nok beregnet for de som uansett trenger å parkere der, og som da gjerne vil ha litt lading i samme slengen. Da kan man ikke regne inn parkeringsprisen i ladekostnaden. Jeg betaler fort 600,- for å stå en uke på Gardermoen flyplass inkl. lading, det blir litt feil å regne 10,- pr. kWh da ;)

Trenger man ikke å parkere akkurat der så er det nok best å finne et annet sted å lade.

Jeg synes det er helt ok at man tilbyr lading på dyre P-plasser.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: boppusfredag 22. mai 2020, klokken 17:09
Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. mai 2020, klokken 16:03
Den ladestasjonen er nok beregnet for de som uansett trenger å parkere der, og som da gjerne vil ha litt lading i samme slengen.
Stemmer, det var en posh plass. Men jeg var kun ute etter lading, ikke parkeringsavgift, VG og pølse i brød.
På ønskelisten står enkle og effektive ladesøk fra bilen. Som hos, ja ... Nettopp. Synes det er viktig.

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. mai 2020, klokken 16:03
Jeg synes det er helt ok at man tilbyr lading på dyre P-plasser.
Enig.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: thholtelørdag 11. juli 2020, klokken 10:58
Hei, har nettopp fått ny EQC og lurer litt på lading. Har installert lader i garasjen. 230v/20a 1-fas. Får da ca 4.5 kWh . Har mulighet til å legge inn slik at jeg får 3-fas. Men kan EQC utnytte det? Står litt forskjellig info rundt forbi på nettet.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Lassilørdag 11. juli 2020, klokken 14:32
Jeg har forsøkt å finne ut av dette og basert på div innlegg på facebook forstår jeg det slik at den kan lade på 2 faser på 230V, dvs med en 3 fase lader satt til 20A vil man oppnå 7,4kW ladeffekt. Dette både på IT og TN nett.

Her er tekst fra konfigurator: (google translate)
Mer fleksibilitet: Med AC-ladesystemet kan du lade opptil 7,4 kW (1- eller 2-fas) hvis det ikke er noen hurtigladestasjon, for eksempel fra IONITY tilgjengelig. I tillegg til veggboksen hjemme, kan du også koble kjøretøyet til en rekke offentlige ladestasjoner. Disse leverer vanligvis vekselstrøm - akkurat som vanlige stikkontakter.

Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: LA3UXsøndag 12. juli 2020, klokken 08:25
I teorien kan du kanskje oppnå 7,4 kW effekt, både fra TN og IT nett, med tilstrekkelig stor kurs-sikring. Min ladeprodusent (EASEE) anbefaler f eks å begrense til 80% av kursen, og du må også ha ladekabel med stort nok tverrsnitt. Ut fra de mange tilbakemeldinger jeg har lest fra ulike brukere bør man ikke være skuffet om reell ladeeffekt er et sted omkring 6,0 til 6,5 kW selv om oppsettet og bilens ombordlader teoretisk kan gi 7,4 kW. Se gjerne linken om ulike lade-muligheter her:

https://ev-database.org/car/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC#charge-table
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Amatørensøndag 12. juli 2020, klokken 08:42
Det blir som på vår e-tron.

Vi har en Schneider EVLink smart wallbox 7,2 kW (32 A 230 V IT nett) og den er sikret med 40 A sikring.

Bilen trekker dermed 7,2 kW, men fordi det er tap i høyvoltsladeren så blir bilens høyvoltsbatteri ladet fysisk med 6,4 kW.

Det er tap i all elektronikk (ladere).
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: turfsurfsøndag 12. juli 2020, klokken 21:45
Sitat fra: Amatøren på søndag 12. juli 2020, klokken 08:42

Vi har en Schneider EVLink smart wallbox 7,2 kW (32 A 230 V IT nett) og den er sikret med 40 A sikring.

Bilen trekker dermed 7,2 kW, men fordi det er tap i høyvoltsladeren så blir bilens høyvoltsbatteri ladet fysisk med 6,4 kW.

Det er tap i all elektronikk (ladere).
Hvis du har 230V/32A skal du få,7,36kW ikke 7,2. Får du bare 6,4kW inn på batteriet da er laderen særdeles ineffektiv. Det er ganske vanlig med 95% effektivitet på likerettere nå.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Toalmarlørdag 07. november 2020, klokken 19:50
Har i dag kun 230v - 1 fas og skal oppgradere til 230v - 3 fas nå om kort tid.
Ut i fra det jeg leser så takler bilen 230v - 3 fas og vil lade på 2 faser, eller har jeg misforstått?
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Egil Fonntirsdag 10. november 2020, klokken 06:59
Har ikke testet 230v 3fas. Men på 400v 3fas+N (TN) fordeler den trekket over flere faser.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: jeveltirsdag 10. november 2020, klokken 23:01
Sitat fra: Toalmar på lørdag 07. november 2020, klokken 19:50
Har i dag kun 230v - 1 fas og skal oppgradere til 230v - 3 fas nå om kort tid.
Ut i fra det jeg leser så takler bilen 230v - 3 fas og vil lade på 2 faser, eller har jeg misforstått?

Den lader fra alle tre fasene, men fordeler lasten fra to faser over tre - en fase trekker full last, de to andre "deler" den andre fasen. Har sett andre kalle dette "open delta" uten at jeg kan gå god for det.

Bruker denne løsningen selv og i stedet for å belaste to faser 32 A så ligger den nå på 27ish A på en fase og 16 A på de to andre. Dette gir vesentlig lavere varmeutvikling i alle ledd her i mitt anlegg, så er en fin løsning så lenge bilen takler det.
Tittel: Sv: EQC lading - 230V/400V
Skrevet av: Toalmaronsdag 11. november 2020, klokken 21:50
Sitat fra: jevel på tirsdag 10. november 2020, klokken 23:01
Den lader fra alle tre fasene, men fordeler lasten fra to faser over tre - en fase trekker full last, de to andre "deler" den andre fasen. Har sett andre kalle dette "open delta" uten at jeg kan gå god for det.

Bruker denne løsningen selv og i stedet for å belaste to faser 32 A så ligger den nå på 27ish A på en fase og 16 A på de to andre. Dette gir vesentlig lavere varmeutvikling i alle ledd her i mitt anlegg, så er en fin løsning så lenge bilen takler det.
Takk for svar og forklaring. Da må jeg se til å få ordnet dette kjapt :)