Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EQC lading - 230V/400V

Startet av Øyvind.h, mandag 28. oktober 2019, klokken 10:41

« forrige - neste »

Lassi

Jeg har forsøkt å finne ut av dette og basert på div innlegg på facebook forstår jeg det slik at den kan lade på 2 faser på 230V, dvs med en 3 fase lader satt til 20A vil man oppnå 7,4kW ladeffekt. Dette både på IT og TN nett.

Her er tekst fra konfigurator: (google translate)
Mer fleksibilitet: Med AC-ladesystemet kan du lade opptil 7,4 kW (1- eller 2-fas) hvis det ikke er noen hurtigladestasjon, for eksempel fra IONITY tilgjengelig. I tillegg til veggboksen hjemme, kan du også koble kjøretøyet til en rekke offentlige ladestasjoner. Disse leverer vanligvis vekselstrøm - akkurat som vanlige stikkontakter.


LA3UX

I teorien kan du kanskje oppnå 7,4 kW effekt, både fra TN og IT nett, med tilstrekkelig stor kurs-sikring. Min ladeprodusent (EASEE) anbefaler f eks å begrense til 80% av kursen, og du må også ha ladekabel med stort nok tverrsnitt. Ut fra de mange tilbakemeldinger jeg har lest fra ulike brukere bør man ikke være skuffet om reell ladeeffekt er et sted omkring 6,0 til 6,5 kW selv om oppsettet og bilens ombordlader teoretisk kan gi 7,4 kW. Se gjerne linken om ulike lade-muligheter her:

https://ev-database.org/car/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC#charge-table

Amatøren

Det blir som på vår e-tron.

Vi har en Schneider EVLink smart wallbox 7,2 kW (32 A 230 V IT nett) og den er sikret med 40 A sikring.

Bilen trekker dermed 7,2 kW, men fordi det er tap i høyvoltsladeren så blir bilens høyvoltsbatteri ladet fysisk med 6,4 kW.

Det er tap i all elektronikk (ladere).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: Amatøren på søndag 12. juli 2020, klokken 08:42

Vi har en Schneider EVLink smart wallbox 7,2 kW (32 A 230 V IT nett) og den er sikret med 40 A sikring.

Bilen trekker dermed 7,2 kW, men fordi det er tap i høyvoltsladeren så blir bilens høyvoltsbatteri ladet fysisk med 6,4 kW.

Det er tap i all elektronikk (ladere).
Hvis du har 230V/32A skal du få,7,36kW ikke 7,2. Får du bare 6,4kW inn på batteriet da er laderen særdeles ineffektiv. Det er ganske vanlig med 95% effektivitet på likerettere nå.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Toalmar

Har i dag kun 230v - 1 fas og skal oppgradere til 230v - 3 fas nå om kort tid.
Ut i fra det jeg leser så takler bilen 230v - 3 fas og vil lade på 2 faser, eller har jeg misforstått?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Egil Fonn

Har ikke testet 230v 3fas. Men på 400v 3fas+N (TN) fordeler den trekket over flere faser.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

jevel

Sitat fra: Toalmar på lørdag 07. november 2020, klokken 19:50
Har i dag kun 230v - 1 fas og skal oppgradere til 230v - 3 fas nå om kort tid.
Ut i fra det jeg leser så takler bilen 230v - 3 fas og vil lade på 2 faser, eller har jeg misforstått?

Den lader fra alle tre fasene, men fordeler lasten fra to faser over tre - en fase trekker full last, de to andre "deler" den andre fasen. Har sett andre kalle dette "open delta" uten at jeg kan gå god for det.

Bruker denne løsningen selv og i stedet for å belaste to faser 32 A så ligger den nå på 27ish A på en fase og 16 A på de to andre. Dette gir vesentlig lavere varmeutvikling i alle ledd her i mitt anlegg, så er en fin løsning så lenge bilen takler det.

Toalmar

Sitat fra: jevel på tirsdag 10. november 2020, klokken 23:01
Den lader fra alle tre fasene, men fordeler lasten fra to faser over tre - en fase trekker full last, de to andre "deler" den andre fasen. Har sett andre kalle dette "open delta" uten at jeg kan gå god for det.

Bruker denne løsningen selv og i stedet for å belaste to faser 32 A så ligger den nå på 27ish A på en fase og 16 A på de to andre. Dette gir vesentlig lavere varmeutvikling i alle ledd her i mitt anlegg, så er en fin løsning så lenge bilen takler det.
Takk for svar og forklaring. Da må jeg se til å få ordnet dette kjapt :)
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA