Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lunch-forberedelser (eller hvordan møte anti-el-bil-argumenter)

Startet av RuneW, tirsdag 14. februar 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Aspiranten

Den mengden gass som brukes til raffinering kunne heller blitt brukt i gasskraftverk og fjernvarme til boliger, så ekstremt gal er den ikke  ;)
Nissan Leaf

flux

Beregnet ut fra Mongstad:
550 gwh ren elektrisitet pr år
+ 3 twh varme fra brenning av gass pr år
Ca. 4 milliarder liter drivstoff pr år
Gir ca 0,1375 kWh pr liter som er ca 0,5 kWh pr gallon i elektrisitet + forbrenning av ca 3 kWh gass og dets CO2 utslipp som er ca. halvparten av kull pr kWh. Ca 500gr pr kWh, så ca 2.000 gram totalt for raffineringen av 1 gallon? Mongstad er vel kanskje ikke av de minst effektive raffineriene.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 22. februar 2012, klokken 20:21
Denne er minst like gal som den andre.
Noen argumenterer med at elbilen får strøm verdens verste kullkraftverk. Det kan overhode ikke anføres for rafinering av bensin.

Men kommer elektrisiteten fra brunkullkraftverk i Polen så kommer bensinen fra råolje utvunnet fra oljesand. Det CO2-regnskapet er mildt sagt ikke pent...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 22. februar 2012, klokken 23:40

Men kommer elektrisiteten fra brunkullkraftverk i Polen så kommer bensinen fra råolje utvunnet fra oljesand. Det CO2-regnskapet er mildt sagt ikke pent...
Og begge påstander er like håpløse og idiotiske, og roter til en ellers hyggelig lunch diskusjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#109
Sitat fra: flux på onsdag 22. februar 2012, klokken 22:55
+ forbrenning av ca 3 kWh gass og dets CO2 utslipp som er ca. halvparten av kull pr kWh. Ca 500gr pr kWh så ca 2.000 gram totalt for raffineringen av 1 gallon
Altså vesentlig minder enn 6300g som oppgis i tabellen.

Elbilen er for bra til at en behøver å lage røverhistorier som denne, (og ved å stille tabllene mot hverandre og korrigere som fluk gjør over skyter en seg selv jo selv i foten).

Gi ikke elbilen skylden for at det finnes dårlige kullkraftverk, Det er krafverkets problem.

Fortell heller om de forsøkene som nå går på å benytte elbiler til å stabilisere nettet slik at en kan tillate større andel av tilfeldig kraft i nettene. (Ikke så interesant i Norge for de vi har vannkraft fra dammer og selvforsynt med fornybar energi). Men veldig intersant for eksempel i Danmark som gjerne vil ha enda fler vindmøller. Forsøkene foregår på Bornholm.  Elbiler vil om noen år bidra til at kullkraftverk kan stenges og erstattes av vindkraft.

Eller får en jo bare være glad om lunch kammeratene ikke kjøper elbil jo lenger har en alle fordelene.
Fortell at du angrer og at det egentlig var dumt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 22. februar 2012, klokken 23:57
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 22. februar 2012, klokken 23:40

Men kommer elektrisiteten fra brunkullkraftverk i Polen så kommer bensinen fra råolje utvunnet fra oljesand. Det CO2-regnskapet er mildt sagt ikke pent...
Og begge påstander er like håpløse og idiotiske, og roter til en ellers hyggelig lunch diskusjon.

Selvfølgelig er det idiotisk, men det er et fint motargument å komme med ovenfor de som insisterer på kullkraftvinklingen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Jeg synes ikke det var ett idiotisk argument. Det var en som sa her i tråden at oljesand den dyreste oljeproduksjonen. Ett fall i oljekonsumet vårt vil derfor ramme oljesanden først.

Det høres jo absolutt logisk ut.
Nissan Leaf

flux

Dette var jo Lunch-forberedelser, så da er det vel bra med litt balanse. Jeg kastet ukritiskt ut de bildene fra en blog post hos GreenCarReports, og når de ble most av dere på forumet, sammenlignet jeg med hva jeg tidligere hadde regnet på i forhold til Mongstad. Det er ingen tvil om at elektrisitet fra kull er bad, men det er og klart at en  ganske stor andel av "forbruket" og co2 utslippet til en fossilbil skjer i raffineringen, ca. 15 - 30%.

RuneW

Ja, da var min blå Leaf på plass på jobb-parkeringen for første gang!

Foreløbig har jeg ikke hørt ett negativt ord om den :)

Kommentarene er heller type:

"Men den er jo akkurat som en bil jo!"
"Den er jo helt lydløs! Hører de på utsiden noe?"
"Fargen var kjempefin!" (kvinne...)
"Den er jo større en Golf'en min"
"Den akselererte som bare rakkern!"

Selv minst en av BMW-fantastene har prøvekjørt og mer enn "godkjent" Leafen min  ;)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

cra

Sitat fra: RuneW på onsdag 07. mars 2012, klokken 09:34
Ja, da var min blå Leaf på plass på jobb-parkeringen for første gang!
Foreløbig har jeg ikke hørt ett negativt ord om den :)

Så bra! Føler kanskje også at det ligger et aldri så lite "we told you so!" i lufta?  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Smiling when sailing

Nå blir jeg skikkelig redd... Han som jeg har diskutert elbil på lunsj med venter like spent på leafen min som jeg. Det er jo bare to ladeplasser her på parkeringsplassen utenfor jobb . Og hvis folk begynner å kjøpe elbiler for alvor blir det vanskelig å få bilen ladet utenfor hjemmet...  :o . I tillegg har jeg bare fortalt to personer om våres elbilbestilling og de vil nå også vurdere elbil uten at jeg ville skryte, siden jeg får ikke bilen før fredag. Og de har aldri hørt om Leaf fra før men syntes begge at det var jo bra hvis den hadde Golf størrelse og 100 km rekkevide! Ser ut som det er en liten revolusjon på gang i Norge og skreddet er bare utløst ;-)
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

johncl

Du kan jo referere til at alle land har mest sannsynlig nådd "peak oil" produksjon:

http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil

Videre kan du også referere til at rapporterte oljereserver til OPEC bare er ren fantasi:

http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_reserves

Tallene står jo stille eller vokser. Og det henger jo ikke helt på greip når f.eks. følgene nyheter rapporteres:

http://e24.no/boers-og-finans/statoil-finner-mest-i-verden/20160903

Verden konsumerer 85 millioner tønner olje PER DAG! Statoils samlede funn for å fjor er da nok olje til ca 11 dagers forbruk for verden. Vi trenger 30 ganger større funn hvert år for å opprettholde dagens konsum.

Du kan jo selv prøve å regne hvor lenge eksisterende OPEC reserver varer... hvis de tallene er rett da....

Hver el-bil på veiene betyr mindre forbruk av oljereservene som vi per i dag burde bruke fornuftig for å skape den teknologien som skal ta over som energiproduksjon. Det vil ytterligere redusere sjansen for konflikter relatert til olje også. Vi kan med høy sannsynlighet anta at de fleste konflikter USA er involvert i nyere tid er for å sikre olje leveranser, en kraftig reduksjon i disse nå ville være katastrofal siden vi ikke har gode alternativer klare på trappene. Ikke bare katastrofal for USA men hele verden faktisk.

Klima krisen er jo ikke særlig populært lunsj samtale-emne heller, men det kan jo nevnes at CO2 uten tvil er en drivhusgass og at konsentrasjonen av denne er mye høyere nå enn den har vært naturlig på hundretusener av år. Det er altså en klar korrelasjon mellom CO2 nivå i atmosfæren og temperaturen på kloden. Forskningsresultater påviser dette klart fra iskjerne prøver:

http://www.grida.no/publications/vg/climate/page/3057.aspx

Hvis dine medarbeidere er enig med det så kan de jo kanskje også google seg litt fram til den påviste økningen i snitt temperaturen og hva det gjør med pol-isen og klimaet forøvrig. Det er ingen tvil om at polisene krymper (og blir tynnere også) samt en statistisk påvist økning i ekstreme værforhold. Uten polis så absorberer havene solen i stedet for å reflektere den (ikke akkurat rocket science her), som da ytterligere øker temperaturen som igjen vil tine opp permafrost som igjen slipper ut store mengder CO2 og metan samt landbasert IS som smelter og øker verdenshavene.

Videre bør de få en økt forståelse for at et par grader varmere GLOBALT ikke er det samme som litt mer sol på påskefjellet eller en litt koseligere tur i parken. En årlig snitt temperatur 3 grader varmere enn normalt vil allerede få katastrofale følger for matvareproduksjonen verden over. Når den er oppe i 6 grader mer så er det "game over" i følge mange forskere. Det er klart at 6 grader mer for oss virker lite og folk forstår ikke effekten det har globalt. Langtids svigninger på toppen skaper tørke som tar knekken på skog så vel som dyrkbar jord, og hvis du trodde det regnet mye i Bergen så "are we in for a surprise" på godt norsk. :) - Hvis dine kollegaer studerer de relle følgene av økt temperatur så vil de kanskje skjønne at det også haster å reversere denne... hvis det ikke allerede er for sent.

Du vil uansett få masse skyts tilbake fra folk som mener at det er "naturlige årsaker", alt i fra økt solaktivitet til "vi kan jo ikke spå været korrekt engang så hvordan kan vi vite noe om klimaendringer?". Vel, om det så var en naturlig variasjon, og de er enig at CO2 er en drivhusgass, så vil vårt CO2 bidrag uten tvil også fremskynde svingningene som går den påviste negative retningen (dvs oppvarming).

Skrekkpropaganda har aldri virket særlig på folk, da det er ytterst få som lever for noe mer enn dagen derpå, og se fremover i tid så mye som 10 år, 50 år virker så fjernt at det ikke er i tankene engang. Folk må spørre seg om de er like glade i sine barn som de er i seg selv. Hvis livet handler om å karre til seg mest mens man lever så blir det lite igjen til kommene generasjoner, INKLUDERT dine egne barn! Man bør da tenke litt på hva vi vet om barneoppdragelse og i korte trekk er det at "dine barn blir som deg", på godt og vondt. Dine handlinger gjennom barns oppvekst påvirker deres valg utrolig mye, alt i fra å heie på Brann til å velge miljøvennlige alternativ.

Og velge elbil vil jeg påstå er en mindre egoistisk handling enn å velge en med fossilt brennstoff. De er både mer energi effektive OG man kan kontrollere hvor kilden til energien kommer fra. Og det er utrolig mye deiligere å gå inn i barnehagen med poden ved siden av en elbil på "tomgang" enn en feit diesel SUV på tomgang.

Og hvis ikke det virker så kan du jo "kose deg" over at om 10-15 år så koster drivstoffet minst 25 kr literen eller vanvittig mye mer etterhvert som land etter land må innrømme at tallene for oljereservene ikke var korrekte... (dvs når det skjer så går kloden inn i en katastrofal krise - haha, godt mulig vi knerter hverandre godt før klimaet banker på døren også).

Bedre føre var enn etter snar sier nå jeg.
Perlehvit Leaf 2014

cra

Sitat fra: Smiling when sailing på onsdag 07. mars 2012, klokken 10:26
Det er jo bare to ladeplasser her på parkeringsplassen utenfor jobb .

Har har ledelsen en flott gulrot! Hvis de passer på å ha en plass eller to mindre enn antall ansatte som har elbil så har de jo et flott insentiv for folk til å komme tidlig på jobben for å sikre seg ladeplass!  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: cra på onsdag 07. mars 2012, klokken 10:32
Sitat fra: Smiling when sailing på onsdag 07. mars 2012, klokken 10:26
Det er jo bare to ladeplasser her på parkeringsplassen utenfor jobb .

Har har ledelsen en flott gulrot! Hvis de passer på å ha en plass eller to mindre enn antall ansatte som har elbil så har de jo et flott insentiv for folk til å komme tidlig på jobben for å sikre seg ladeplass!  ;D

Hehe...

Heldigvis har vi, av en aller annen grunn, nesten dobbelt så mange ladeplasser som ansatte her hos oss, så tidlig på jobben må jeg ikke være.

Men det har vært en del snakk (fra BMW-leiren) om at man burde sette opp myntinnkast på ladeboksene nå som jeg kommer med elbil. Til det svarer jeg at jeg uansett ikke klarer å bruke strøm for med enn han drikker Cola (også sponset av jobben) for .
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Thomas Parsli

Sitat fra: RuneW på onsdag 07. mars 2012, klokken 10:46
Men det har vært en del snakk (fra BMW-leiren) om at man burde sette opp myntinnkast på ladeboksene nå som jeg kommer med elbil. Til det svarer jeg at jeg uansett ikke klarer å bruke strøm for med enn han drikker Cola (også sponset av jobben) for .

Hvis det er likhet de ønsker, er vel parkeringsavgift tingen? (jeg antar ikke alle kjører bil til jobb hos dere)
Hvis jobben ikke skal subsidiere BMW-eierene er vel 50,-/dag en fair pris?
Spør han om 10.000,- (200 dager a' 50,-) i lønnstrekk for alle som kjører bil til jobb høres rettferdig ut.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA