Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lunch-forberedelser (eller hvordan møte anti-el-bil-argumenter)

Startet av RuneW, tirsdag 14. februar 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

RuneW

Jeg klarte ikke presset lenger og gikk på lørdag som var til handel av en blå Leaf (jeg ville ha rød, men kona fikk bestemme fargen).

90% av "gutta på jobben" er positivt interesserte, men som på alle arbeidsplasser er det en 3-4 som kommer til å bruke alle midler til å latterliggjøre kjøpet mitt (de kjører forresten (ikke så veldig overraskende) selv Mercedes, Porsche og BMW...).

Vi kjenner alle igjen argumentasjonen:

- Du får jo en XXX til den prisen så kjøper du EL-BIL?

- Det er mye mer forurensende å produsere/destruere el-biler (pga batteriet).

- Du sparer ikke miljøet. Den samme mengden strøm må uansett produseres.
(Dette er jeg i og for seg litt enig i, men jeg pleier å si at nå har jeg gjort mitt. Nå kan myndighetene gjøre resten...)

- Det er forurensende å produsere strøm
(det er vel rimelig forurensende å produsere bensin også, men har noen tall på det?)

- osv osv.

Det jeg er ute etter er noen harde fakta (eller oversiktlige sider med argumenter/skyts), slik at jeg på en saklig måte kan "ta det onde ved roten" og bli ferdig med det først som sist.

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

cra

#1
FAQ'en på elbil.no har en del gode facts.

Noen kjappe:

Du kan jo fortelle dem hvor mye bil du kan kjøre for prisen de betaler for drivstoffet sitt nå som det koster ~15kr literen for bensin.

Det er blybatterier i deres biler også, men lite oljer og denslags som må skiftes minst en, gjerne flere ganger om året i elbilen.

Utslippene dine lokalt er 0 uansett hva som genererer strømmen din. Bergensere ville vite å sette pris på slikt når byen er "stengt" pga forurensing. Strøm kan renses på ETT sted, istedet for i hver enkelt bil. Strøm kan produseres på fornybare vis (vann/vind/sol osv). det kan IKKE bensin/diesel
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

http://dl.dropbox.com/u/366366/EV%20Mythbusters%20v1.3.pdf
http://electricmini.blogspot.com/2011/10/it-takes-lot-of-coal-to-make-gasoline.html


- Du får jo en XXX til den prisen så kjøper du EL-BIL?
Ja, elbilen er billigere og mer miljøvennlig.

- Det er mye mer forurensende å produsere/destruere el-biler (pga batteriet).
Nei, 90% av materialet (i batteriene) gjennvinnes: http://www.batteriretur.no/files/cms_userfile/nyheter/Flytskjema_materialstrom_04.01.11.pdf

- Du sparer ikke miljøet. Den samme mengden strøm må uansett produseres.
Jo, energien du bruker i elbilen er langt mer miljøvennlig en energien du brenner i en fossilbil.

- Det er forurensende å produsere strøm
Ja, men langt mindre enn å produsere fossile drivstoff.

Men du gjør ikke uopplyste mennesker opplyste med smarte argumenter, få de heller til å forklare hva de mener (og hva de baserer meningene på).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Aspiranten

#3
Du kommer aldri til å klare å overbevise dem, ikke før du har fått Leafen og latt dem prøvekjøre den :-) De gutta der har bestemt seg for at elbil er noe herk og siler i argumentene for å skape seg selv rett og overbevise seg selv om at valget de har tatt er det riktige.

Du får google frem noen bilder av tjæresanden i Canada, printe ut og henge opp på kontoret. Henvis til dette hver gang de sier noe om miljøet og elbiler :-)

http://www.google.no/search?q=tj%C3%A6resand&hl=no&client=opera&hs=ZBg&rls=en&channel=suggest&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&ei=RX86T5ycJeim4gTS_6HdCg&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CBcQ_AUoAQ&biw=1920&bih=1071

Godt utvalg her.

Før og etter:

http://media.treehugger.com/assets/images/2011/10/tar-sands-before-after.jpg

http://www.treehugger.com/renewable-energy/a-picture-is-worth-the-alberta-tar-sands.html

From space...
Nissan Leaf

gbzdoc

Når det gjelder at det er forurensende å produsere strøm så er det greit å ha i bakhodet at vi bor i Norge. ;-)

Men noe de ikke tenker på er at det brukes 6 kw/t på å produsere 3,7 liter bensin i et rafineri. Så kan du legge til hele resten av produksjonsprosessen fra havbunn til bensinstasjon i tillegg.

Sjekk også videoen i bunnen av denne:

http://gatewayev.org/how-much-electricity-is-used-refine-a-gallon-of-gasoline

Den tar effektivt livet av mange av disse mytene.

akseln

Spesielt i byene synes jeg fokuset på null lokale utslipp er det aller beste argumentet. Mot dette nytter det ikke å argumentere.

Jeg ser det spesielt når jeg leverer ungene i barnehage og skole hver dag. Deilig å ha en bil som ikke slipper ut eksos!

En annen ting er at Elbil-eiere blir mer miljøbeviste. Kjørte forbi en mor med en liten jente i en burgunderrød Leaf på vei opp mot sinsenkrysset i dag. De rullet ned ruten og vinket entusiastisk mot min Leaf. Utrolig hyggelig og det gjør livet verd å leve :-)

RuneW

Takk for flotte lenker og fakta. Nå gleder jeg meg (enda mer) til både bil og lunch  ;D
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

El-vis

Og så kan du si til dem:

Slipp en elbil foran deg i køen - så slipper du eksos i friskluftanlegget!
;D

Kjører min tredje elbil, og Leaf nummer to.

Slipp en elbil foran deg i køen - så slipper du eksos i friskluftanlegget!

Griffel

#8
Du kan si at du kjøre 1,5 mil på den energimengde som går med bare til å produsere 1l bensin.

Norge er de fleste år netto eksportør av elkraft.

Vi importerer mest når Danmark har rimlig strøm de må bli kvitt, enten fordi det blåser mye, eller fordi de må levere så mye fjernvarme at elkraften blir et biprodukt de må selge billig.
Det har faktisk vært så stort overskudd i Danmark på grunn av dette at de faktisk, i (korte) perioder, har betalt for å bli kvitt strømmen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Aspiranten

Ett argument jeg liker godt selv, fordi det på en merkverdig måte putter en finger oppi nesa på disse naysayers, er hvor mye de kan spare på elbil.

Det høres selvfølgelig i utgangspunktet feil ut for en BMW mann, for den bilen er jo ikke kjøpt inn med økonomiske baktanker overhodet. Det først når man begynner å fortelle om besparelsene i bilholdet til kona at det tennes en lampe. For de pengene kan han jo heller kjøpe seg en større og tøffere bil igjen til seg selv.

Håpet er at enda flere blir imponert av elbil først og fremst, før de kjøper en ny forbruksversting. Men, flyreisene til oss nordmenn er nå vesentlig verre utslipp enn bilene våre så jeg har egentlig ikke så dårlig samvittighet for å bruke det argumentet ovenfor menn som i hovedsak bruker bilen for å visualisere hvor "langt" de har kommet i livet.
Nissan Leaf

gbzdoc

Forøvrig er ikke engang miljø lenger det som burde være trekkplasteret, men å gjenoppdage kjøregleden.

Er lite som slår hvor deilig det er å kjøre en så stillegående bil, helt uten giring og nøkking, og med er dreimoment som er akkurat passe til at det også er morsomt, helt fra bunn og opp til 80 km/t.

Kanskje ikke noen sportsbil, men du verden så forhistorisk det føles å kjøre en fossil bil igjen.

Gi de en halvtime hver bak rattet når du får den, helst rett før de skal kjøre hjem i egen doning. Selvsagt forvarmet til deilig komfort temperatur. :-)

Lykke til!

RuneW

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 14. februar 2012, klokken 17:51Men noe de ikke tenker på er at det brukes 6 kw/t på å produsere 3,7 liter bensin i et rafineri. Så kan du legge til hele resten av produksjonsprosessen fra havbunn til bensinstasjon i tillegg.

Det hadde vært veldig interessant å hatt tall på hvor mye energi som gikk med TOTALT på å hente opp, raffinere og frakte en liter bensin til bensinstasjonen. Og i og for seg samme tall for 3 kwh (som gir ca samme kjørelengde?) til kontakten din.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ravn

Sitat

Det hadde vært veldig interessant å hatt tall på hvor mye energi som gikk med TOTALT på å hente opp, raffinere og frakte en liter bensin til bensinstasjonen. Og i og for seg samme tall for 3 kwh (som gir ca samme kjørelengde?) til kontakten din.

http://youtu.be/YfTiRNzbSko?t=6m2s
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Trond.Strom

#13
hvor mye energi som går med til 3KWh i veggen?
tja er vel svaret på det. enklere å regne på kostnader uten konkuranse vridende elementer

Bensin -> ca 3usd/gallon på NYMEX som tilsvarer 4,50 NOK/liter for å kjøre 150k km trenger du da gitt et forbruk på ca 0,07L/km 150 ca 10500 liter bensin til en kost på ca 47250 kroner

Batteri -> 30 øre/Kwh fra Nordpool.  Leafen bruker ca  0,2KWh/Km så 150k km gir  30k KWh til en kostnad av ca 9000 kroner

Problemet med elbiler her er jo at bensinen ikke er bare en energikilde, men også en energibærer, så vi må nesten ta med kostnaden av batteriet i regnestykket.

så 150k km med elbil koster ca 9k nok + 100k nok = 109k NOK, noe som er ca dobbelt så dyrt som samme avstand med en bensinbil. På bakgrunn av dette vil jeg si at det i dag er dobbelt så ressurskrevende å bruke elbil.

For å trøste oss elbil eiere så tenker jeg også at vi er med på å drive utviklingen i en retning som om noen år vil gjøre det mindre ressurskrevende å transportere seg

Regnestykket kan også forbedres ved å regne mere nøyaktig på transportkonstander for bensin og nett tap for el. men det blir fort meget komplekst

jeg har også forutsatt ca 1000 ladesykluser før man bytter batteri, mulig dette er lavt kalrer vi 2000 ladesykluser vil jo regnestykket gå ca opp i opp slik at det i dag er ca like ressurskrevende å kjøre elbil som bensinbil. Dersom du skal argumentere mot bensinbilfo0lket kan du jo vri regnestykket slik.

så elbil er like ressurskrevende, men ingen lokale utslipp og forventet vesentlig lavere ressursbruk om 10 år når batteriproduksjon blir mere effektivt

RuneW

Ja, jeg har sett denne videoen og den svarer ikke på akkurat det jeg spurte om (selv om den er bra ammo mot anti-el-bil-hoder). Det han nevner er vel energi som går med til selve raffineringen og ikke hele kjeden fram til pumpen? Eller tar jeg feil?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA