Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lunch-forberedelser (eller hvordan møte anti-el-bil-argumenter)

Startet av RuneW, tirsdag 14. februar 2012, klokken 14:36

« forrige - neste »

Aspiranten

Da blir det "forbanna rødgrønt overformynderi omgomgomgomg!!!!1" fra det ganske land  ::)
Nissan Leaf

flux

Sitat fra: flux på fredag 17. februar 2012, klokken 09:49
Sitat fra: RuneW på torsdag 16. februar 2012, klokken 12:52
Sitat fra: flux på torsdag 16. februar 2012, klokken 12:40
Håper ikke du braste for sterkt ut i lunsjen :)

Hehe - nei, jeg får ikke bilen får midt i mars, så det har ikke vært noen lunch-diskusjoner enda. Men jeg liker å være forberedt...

Sitat fra: flux på torsdag 16. februar 2012, klokken 12:40
Jeg tror fortsatt det er hold i påstanden, selv om den ikke er opplagt.

Hvilken påstand da? At man sparer strøm på å gå over til 100% el for transport? Du må nok spa opp litt tydeligere tall før det blir et killer-argument.
Endrer påstanden til:

Dersom alle biler som selges i Norge fra og med nå er elbiler, vil strømmen bli billigere.

Argument, lønnsomheten ved Mongstad blir så dårlig at raffineriet må stenge, og mer av energien kan/må selges som elektrisitet.

Mongstad som både er en terminal,raffineri og et gasskraftverk produserer omtrent like mye drivstoff totalt som Norge forbruker ca. 4 milliarder liter, det gir i snitt ca. 1 liter pr mil på 42 milliarder km. De produserer noe mer bensin enn Norge bruker og noe mindre diesel. Mongstad bruker ca. 0,55 twh elektrisitet til raffineriet, og oljen de bruker kommer fra Gjøa som produserer noe mer en Mongstad raffinerer. Ca 16 millioner fat årlig (7000m3/døgn i snitt) og Mongstad bruker ca. 10 millioner årlig. Gjøa er elektrifisert og bruker ca. 0,35 twh elektrisitet pr år. Mongstads totale energiproduksjon er ca 6twh årlig, men < 2twh kommer ut til norske forbrukere som elektrisitet nå.  Mongstad raffineriet sliter med lønnsomhet på sin bensin produksjon og går pr i dag med store underskudd. Potensiellt kan elproduksjonen økes med 4twh fra Mongstad, det vil være mer enn veksten i elektrisitets forbruk pga. nybilsalg med kun elbiler.

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Fem-magre-r-i-vente-p-Mongstad-2569866.html#.Tz4Q3Sp5mSN

http://www.klif.no/nyheter/dokumenter/gjoa-vega_soknad_statoilhydro220609.pdf
http://www.tu.no/olje-gass/2012/03/28/vurderer-a-legge-ned-mongstad

johncl

Jepp, så den artikkelen. Som sagt står olje-eventyret for fall. Man er litt friere hvis man har en elbil når prisene går i taket selv om man også kan forvente at strømprisene vil gå kraftig oppover også når behovet for energi skiftes gradvis fra olje til strøm.
Perlehvit Leaf 2014

Aspiranten

Jeg lurer på hvor mange journalister som ikke kommer til å kjøre en artikkel om hvor mye polsk kullkraft det vil være i bensinen fremover, hvis Mongstad legger ned...
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA