Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.32.12.2

Startet av Handyman, fredag 11. oktober 2019, klokken 22:16

« forrige - neste »

skysurfer

Sitat fra: Kim- på lørdag 12. oktober 2019, klokken 22:14
Kunne ikke vært mer enig. SS virker helt krise når det skjer noe "uventet" på veien til målet virker det som etter å ha sett litt på youtube. Ville heller og at de hadde fått til fjerning av gravitasjonsrestriksjonen, og nag-time!

Hva er gravitasjonsrestriksjonen?
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Nodland

Hvor mye G som er lovlig i svinger hvor AP styrer bilen.

Regler som vi må forholde oss mer til her i Europa enn Usa.. Pga politikk.
Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

Motorwatt

Mener den må være på 0.3 G eller mindre.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 15:03
Mener den må være på 0.3 G eller mindre.
Mener det stammer ja, men leste om at FN har vedtatt at det skal økes til 0,4, og det er i så fall en øking på 33%.
Tror det er bedringer på vei.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

SjefsElgen

Sitat fra: Handyman på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 15:28
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 15:03
Mener den må være på 0.3 G eller mindre.
Mener det stammer ja, men leste om at FN har vedtatt at det skal økes til 0,4, og det er i så fall en øking på 33%.
Tror det er bedringer på vei.
Har det gått så langt at FN blander seg opp i hvor mange G man skal kunne ha i svinger på autopilot?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Motorwatt

Europeiske normer for autonom kjøring er stadfestet av UN/EU.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: SjefsElgen på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 15:36
Sitat fra: Handyman på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 15:28
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 15:03
Mener den må være på 0.3 G eller mindre.
Mener det stammer ja, men leste om at FN har vedtatt at det skal økes til 0,4, og det er i så fall en øking på 33%.
Tror det er bedringer på vei.
Har det gått så langt at FN blander seg opp i hvor mange G man skal kunne ha i svinger på autopilot?
Ja, FN = UN som regulerer mange områder innen EU.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Vhagar

Jeg har nevnt det før, autopilot er ment brukt på motorvei og på motorvei så kommer en ikke borti svinger som utløser så sterke g-krefter så det er egentlig en ikke-sak (gitt at en bygger motorvei og ikke noe som er innom stabburstrappa til alle politikere).

Først når man bruker autopiloten på norske veier som ikke er motorvei at det "kan" bli et problem. Jeg har selv prøvd på fylkesvei som var svært svingete med 60 sone, presset bilen gjennom i 80 og likevel ikke nok utslag i g-krefter til å avbryte autopiloten (målt med app på android mobil rett nok, men autopiloten slo seg heller ikke av i bilen).
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Handyman

Enig med deg. Tror ikke begrensningen i g-krefter det som er problemet nå.
Men tror heller ikke AP skal slå seg av om det overstiges. Tror det et meningen at den skal bremse ned.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Min AP har slått seg av i sving flere ganger der den selv har styrt hastigheten (på ikke-motorvei, så jeg klandrer ikke Tesla). Det var før v10. Jeg har ikke kjørt samme steder etter det, men jeg syns også det virker som den generelt er blitt bedre til å bremse ned før svinger.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Sitat fra: Handyman på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 19:14
Enig med deg. Tror ikke begrensningen i g-krefter det som er problemet nå.
Men tror heller ikke AP skal slå seg av om det overstiges. Tror det et meningen at den skal bremse ned.
AP avbryter ikke, bare uler og klager litt, mens f.eks. e-Niro og i-Pace bare avbryter tvert, uten varsel...

Handyman

Sitat fra: gr på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 20:32
Sitat fra: Handyman på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 19:14
Enig med deg. Tror ikke begrensningen i g-krefter det som er problemet nå.
Men tror heller ikke AP skal slå seg av om det overstiges. Tror det et meningen at den skal bremse ned.
AP avbryter ikke, bare uler og klager litt, mens f.eks. e-Niro og i-Pace bare avbryter tvert, uten varsel...
Samme inntrykket sitter jeg med, har ikke opplevd at den har skrudd seg av, bare varsler, alarmer, bremsing og vingling. Bir derfor som regel at jeg må ta over, og da avbrytes jo den delen jeg tar over.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Tiger123

#42
Sitat fra: kairoger på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 11:46
INGEN fantom-oppbremsingar på ACC på E18 fra Sandefjord til Oslo idag, og det i eit helsikes regnvær. Er det mulig.....? Dette er riktignok med 12.1 SW og ikkje 12.2 som er 'tråden', men likevel. Er det mulig å slå av ytterligare SW oppdateringar, og berre beholde denne 12.1?

Samme her på E6 nordfra. Det står i release notes også på denne oppdateringen, men for meg har den vært nesten feilfri i hele høst, på motorvei.
Nå med denne siste oppdateringen synes jeg det er mer drag i bilen også.., men sikkert innbilning, fart mode på, e.l., vet ikke:)

Motorwatt

#43
32.12.2 kan du trygt laste ned. Den er like bra på dette. Men hvis du vil beholde den du har, så kan du jo la være å installere. Du får nok litt mas om oppdatering, og kommer bilen på verksted er det store sjanser for at den blir oppdatert.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

pjo

32.12.2 har vært en positiv overraskelse for meg i forhold til fantombremsing. Gått fra en økning på første v10 oppdateringen til å bli meget bra nå. I tillegg har den løst en lokal feil hvor bilen forsøkte å hive seg inn på en sidevei i en 60-sone. 32.12.2 er den første som har klart det punktet uten avbrudd.
September 2017 Tesla Model S75D MCU1/AP2.5 Oppgrader til HW3/FSD.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA