Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

Trond.m

Kan noen bekrefte at det er mulig å benytte e-sim fra hvilken som helst leverandør i 21 modell e-tron ?

Urbs72

Jeg kan bekrefte om to uker når jeg får bilen  :)

Trond.m

Sitat fra: Urbs72 på lørdag 16. januar 2021, klokken 16:22
Jeg kan bekrefte om to uker når jeg får bilen  :)
OK, takk. Men 21 modellen har vært på veien i 4 mnd. Det må da være noen som har testet.

orodreth

Sitat fra: Trond.m på lørdag 16. januar 2021, klokken 16:39
Sitat fra: Urbs72 på lørdag 16. januar 2021, klokken 16:22
Jeg kan bekrefte om to uker når jeg får bilen  :)
OK, takk. Men 21 modellen har vært på veien i 4 mnd. Det må da være noen som har testet.

Har 21modell og det går ikke nei. Vi får ikke oppgitt esim nummer og forhandler sier det er låst til Cubic...

andrenb


Vi har fått et bra tilbud på en ny hvit eTron 50 men er litt i tvil på rekkevidden mellom den og 55. Vi pendler en del mellom jobb i byen og gården vår, det er mellom 13-16 mils kjøretur etter hvilken vei-alternativ vi velger å kjøre som normalt avgjøres av fergetidene. Vi må igjennom et område hvor det er en ganske bratt stigning på 300 meter og deretter 600 meter for å komme til eller fra byen.

Tanken med å kjøpe e-tron 50 er selvfølgelig at den er rimeligere og at den i byen vil dekke behovet vårt. Det som gjør oss litt usikker på om vi skal gå for 55 er pendling til og fra gården om vinteren. Det er jo gjerne fornuftig å lade batteriet til maks 80% så ofte man kan og jeg er usikker på om e-tron 50 vil få oss til gården uten problemer med 80% på tanken en iskald vinterdag med snø og slaps i veien. Da vi kjørte til gården sist helg var det -18 på det kaldeste langs ruten, dette er jo ikke normalen men kan skje en gang i blant.

Noen som har noen tanker eller råd til dette? Vi har en nummer to fossilbil til de skikkelig lange bilturene hvor elbil ikke er like praktisk, så dette blir hovedsakelig en pendlebil mellom by og gård og kjøring i nærområdet.

Brisken

Det skal ikke være problem å lade til 100% så lenge du ikke lar den stå lenge etterpå.
Kort svar er at e-tron 50 med 80% lading er altfor spennende i vinterføre 16mil.

Vi har 18mil til hytten (Stavanger-Lyngdal) og lader alltid 100% natten før, noe småkjøring til og fra jobb +varming, så er en fort nede på 90% før en drar. Ved dårlige forhold har vi av og til kun 25km igjen når vi er fremme.

Min konklusjon: sålenge du har mulighet å lade fullt dagen før, og ikke skal bruke bilen mye på dagen før turene på 16mil, er det håndterbart uten stress.
- det er det hvertfall for oss på 18mil (og med tilhenger)

andrenb

Sitat fra: Brisken på tirsdag 19. januar 2021, klokken 20:41
Det skal ikke være problem å lade til 100% så lenge du ikke lar den stå lenge etterpå.
Kort svar er at e-tron 50 med 80% lading er altfor spennende i vinterføre 16mil.

Vi har 18mil til hytten (Stavanger-Lyngdal) og lader alltid 100% natten før, noe småkjøring til og fra jobb +varming, så er en fort nede på 90% før en drar. Ved dårlige forhold har vi av og til kun 25km igjen når vi er fremme.

Min konklusjon: sålenge du har mulighet å lade fullt dagen før, og ikke skal bruke bilen mye på dagen før turene på 16mil, er det håndterbart uten stress.
- det er det hvertfall for oss på 18mil (og med tilhenger)

Takk for raskt svar. :) Det hørtes jo ut som det bør gå greit å lade til 100% dagen før og jeg ser for meg at 80% kan bli risikosport om vinteren. Før vi drar på gården blir det gjerne en tur/retur på jobb for min samboer som er totalt 4 mil med flat vei, så det bør være nok overskudd til de 13-16 milene uten behov for lading.

Er det mulig å sette bilen til å slutte helt å lade ved 80 eller 100% selv om ladekabelen står i? Eller vil den fortsette å klattlade til du tar ut ladekabelen?


ThomasEL

Kan stilles til å stoppe på 50, 60, 70, 80, 90, 100% etter ønske
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

andrenb

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 19. januar 2021, klokken 20:57
Kan stilles til å stoppe på 50, 60, 70, 80, 90, 100% etter ønske

Så bra. Det vil ikke alltid like fristende å gå til garasjen i byen som er noen minutters gange fra huset vårt bare for å dra ut ladekabelen. Topp om den stanser helt av seg selv og kan stå med kabelen i til neste gang vi skal kjøre.

tromsø

Sitat fra: andrenb på tirsdag 19. januar 2021, klokken 20:58
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 19. januar 2021, klokken 20:57
Kan stilles til å stoppe på 50, 60, 70, 80, 90, 100% etter ønske

Så bra. Det vil ikke alltid like fristende å gå til garasjen i byen som er noen minutters gange fra huset vårt bare for å dra ut ladekabelen. Topp om den stanser helt av seg selv og kan stå med kabelen i til neste gang vi skal kjøre.

Du kan også endre lademål via appen! Når den fungerer, hvilket er 9/10 ganger for min del.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

«Lad batteriet nå» melding, samt rød batteriindikator og gult batterisymbol, har til nå konsekvent kommet ved 50km gjenværende rekkevidde på GOM. Dette har skjedd uavhengig av temperatur, og uavhengig av hva SOC er på når 50km rest inntreffer.

Men i dag skjedde dette ved ca 75km rest.
- Noen som har vært borti det?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

janbanan

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 16. februar 2021, klokken 19:27
«Lad batteriet nå» melding, samt rød batteriindikator og gult batterisymbol, har til nå konsekvent kommet ved 50km gjenværende rekkevidde på GOM. Dette har skjedd uavhengig av temperatur, og uavhengig av hva SOC er på når 50km rest inntreffer.

Men i dag skjedde dette ved ca 75km rest.
- Noen som har vært borti det?

Du har jo heller ikke så veldig høyt forbruk, merkelig.
På søndag fikk jeg samme melding som deg, men ved 50km rekkevidde. Da var jeg ca 6 km fra Ionity, som var lagt inn som lademål i Navi. Irriterende dårlig. Så det virker heller ikke som varslingen tar hensyn til mål, med lader.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

elektro

Ja, jeg har fått det ved 264 km. på GOM og 76% SOC! Det var plussgrader og forbruket lå på 22,8 kWh/100 km. Batteriindikatoren var rød resten av turen og den gule batterilampa lyste. Ellers oppførte bilen seg normalt og da jeg hadde kjørt nesten 200 km. til, hadde jeg fortsatt 64 km. på GOM og 16% SOC. Siden har den vært normal.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Samme her, 2 ganger. De byttet batteristyringsmodul
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: janbanan på tirsdag 16. februar 2021, klokken 21:32
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 16. februar 2021, klokken 19:27
«Lad batteriet nå» melding, samt rød batteriindikator og gult batterisymbol, har til nå konsekvent kommet ved 50km gjenværende rekkevidde på GOM. Dette har skjedd uavhengig av temperatur, og uavhengig av hva SOC er på når 50km rest inntreffer.

Men i dag skjedde dette ved ca 75km rest.
- Noen som har vært borti det?

Du har jo heller ikke så veldig høyt forbruk, merkelig.
På søndag fikk jeg samme melding som deg, men ved 50km rekkevidde. Da var jeg ca 6 km fra Ionity, som var lagt inn som lademål i Navi. Irriterende dårlig. Så det virker heller ikke som varslingen tar hensyn til mål, med lader.

Dette er dessverre ikke unikt for e-tron så vidt jeg vet. Det kan vel være gode grunner til å heller varsle den jevne sjåfør én gang for mye enn én gang for lite. Selv om det ikke er så stilig.

Det virker som mange biler har problemer med å gjenkjenne hurtigladere som nettopp det. Har spekulert på om det er en av grunnene til at få får forvarming av batteri til å fungere. Selv Tesla gjør ikke dette på annet enn på vei til sine egne ladestasjoner, selv om den nå har de fleste i kartet.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA