Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

Hårek

Instruksjonsboken nevner bare saksejekken som følger med.
Garasjejekk skal fungere på alle biler. Men vil anbefale en gummibeskytter, det er en rund kloss som legges mellom jekk og bil. Får kjøpt på bilrekvisitabutikk.
Og på eBay kan du søke på "audi jack pad" så finner du klosser som er tilpasset Audi jekkfeste.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

AJ82

#106
Sitat fra: Perro på søndag 29. september 2019, klokken 09:12
Hvordan er det med jekkefester på bilen ? Er det mulig å bruke en vanlig garasjejekk ved hjulbytte ?

Veldig fine jekkepunkter under bilen. Blant det bedre jeg har sett. Bøy deg ned så ser du de  ;)

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Orbit

Bare husk å sette luftfjæringen i jekkemodus før du løfter bilen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Nå som produksjonen er i full gang, så er det vel ikke lenge til det kommer rekkevidde tall. Ser at det spekuleres på FB i 340-350 km. Det kan vel ikke være mulig med mindre de snakker om NEDC eller WLTP bykjøring. Samtidig har jo Møller gått ut med «godt over 300».

elektro

Sitat fra: TM på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 11:33
Nå som produksjonen er i full gang, så er det vel ikke lenge til det kommer rekkevidde tall. Ser at det spekuleres på FB i 340-350 km. Det kan vel ikke være mulig med mindre de snakker om NEDC eller WLTP bykjøring. Samtidig har jo Møller gått ut med «godt over 300».

Tar en råsjans på 325 km. WLTP basert på et 62,5 kWh (??) netto batteri og et referanseforbruk på 192 Wh/km. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Jeg vet ikke ass, min har oppgitt 246 Wh/km og rekkevidde 380 km blandet kjøring iflg. appen. Dog har den mye tungt utstyr som massasjeseter, B&O og hengerfeste men har f.eks ikke soltak eller 21".

At 50 skal ha over 20% lavere forbruk tror jeg bare ikke er realistisk dessverre. En X75 ligger kanskje ca 5% lavere enn en X100 fra samme tidsperiode (?) men det er så lite at det gjerne kan være tilfeldigheter mer enn egenskap ved bilen.

Kan noen som har en ribbet 55 sjekke hva de har oppgitt forbruk i appen, så vi kan sammenligne hva vekt betyr?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

I følge pressemeldingen fra Audi er det gjort flere endringer. Hvor mye det til sammen utgjør blir spennende å se. Men det er vel ikke helt urealistisk med 10-15 % besparelse i lavere hastigheter. I 120 km/time skal det godt gjøre at besparelsen i % blir stor.

«Den høye driftseffektiviteten kan tilskrives en nykalibrert drivlinje og flere optimaliseringer av høyvoltsystemet. Lavere egenvekt, som også gir lavere rullemotstand»

hemi

Burde de ikke ta triks de har lært og lage mer effektiv 55?

Orbit

Sitat fra: daktari på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 14:10
Kan noen som har en ribbet 55 sjekke hva de har oppgitt forbruk i appen, så vi kan sammenligne hva vekt betyr?

Sitat fra: Orbit på søndag 15. september 2019, klokken 09:41
I den tyske konfiguratoren kan du kombinere alle felgstørrelser og utstyr - samt få opp rekkevidde(-estimat) på en konkret kombinasjon (under "Ihr Audi e-tron").

Dersom den regner riktig, er forskjellene i rekkevidde som følger når du bare endrer felg:
Basisutstyr 19" - 409 km
Basisutstyr 20" - 385 km
Basisutstyr 21" - 369 km

Mye utstyr 19" - 393 km
Mye utstyr 20" - 372 km
Mye utstyr 21" - 361 km

Så felgdimensjoner betyr mye, men mindre dersom bilen allerede er tungt lastet med utstyr. 21" stjeler 40 km rekkevidde (ift 19") på en ellers enkelt utstyrt bil, men "bare" 32 km på en bil med det meste.

Vill gjetting, men en tungt utstyrt 55-modell pådrar seg 75-100 kg fra ekstrautstyr i forhold til en ribbet utgave. Ribbet 50-modell har under det dobble i vektreduksjon i forhold til ribbet 55. Tung 55 bruker 4% mer i forhold til ribbet utgave, så forbruk på ribbet 50 ligger da kanskje 8% under ribbet 55 ut fra vekt alene, og 8-10% under totalt pga høyere effektivitet med mindre motor.

Ribbet 55 har referanseforbruk på 20,5 kWh/100km. (WLTP-tallet på 22,7 inkluderer også ladetap). Mitt gjett på ribbet 50 er derfor rundt 19 kWh/100km referanseforbruk, 21 kwh/100km WLTP. Og da blir rekkevidde veldig likt med @elektro sitt anslag.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Tiger123

Sitat fra: hemi på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 15:12
Burde de ikke ta triks de har lært og lage mer effektiv 55?

De burde jo gjort det, så fikk 55 kunder med forbedringene allerede nå istedet for i 2021 modellen, (om det er det som er neste modell pr nå, ikke fulgt med).

Orbit

Sitat fra: hemi på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 15:12
Burde de ikke ta triks de har lært og lage mer effektiv 55?
Sitat fra: Orbit på tirsdag 27. august 2019, klokken 15:11
Sitat fra: daktari på tirsdag 27. august 2019, klokken 14:25
Hvis det er slik at det er "vesentlig mer effektiv drivlinje" vil jeg gjerne ha den oppdateringen på 55 også!
Det er mulig at 50-modellen kommer med den minste motoren på begge aksler. Den har en del bedre effektivitet i 2000-4000 RPM området (hvor mye av vanlig kjøring foregår). Senking av maksimalhastighet til 190 km/t kan også åpne for annen giring, som også vil flytte kjøring over i et mer optimalt RPM-område.

55-modellen har generelt ofret noe effektivitet, for å få mer maksimaleffekt og -hastighet. Dersom det er mekaniske endringer som motorvalg og giring på 50-modellen, er det ikke overførbart.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hemi

Kan bli noe så sjeldent som gunstig audi kjøp med e-tron 50 da

StigV

Jeg hørte fra noen hos Møller som hadde vært på kurs, at det var sagt ca 65kWh netto batteri på E50.
Om det stemmer blir interessant å se.

Jeg tipper WLTP med 19" hjul blir 320-330km.
2022 Audi e-tron 55 S-line
2015 Tesla Model S 85D

daktari

Sitat fra: hemi på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 15:12
Burde de ikke ta triks de har lært og lage mer effektiv 55?
Enig, det lukter klagestorm hvis 25 kWh og 300.000,- ekstra gir en 3-4 mil ekstra rekkevidde. Det blir for drøyt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

StigV

300 000,-?
Forskjell i listepris er vel ikke mer enn ca 90 000,-
2022 Audi e-tron 55 S-line
2015 Tesla Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA