Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55

Startet av Trond.m, søndag 08. september 2019, klokken 19:39

« forrige - neste »

Trond.m

Istedet for å lage en ny tråd for hvert spørsmål foreslår jeg å lage en felles tråd for spørsmål som ikke krever lange diskusjoner.

Jeg kan starte med 2 enkle ? spørsmål:

Er det standard med fjernlysassistent på e-Tron (uten Matrix LED)?

Hvilken farge har kontrastlakkering på Advanced ?  Er det Manhattan grey, så bilen i praksis blir hellakkert hvis man velger Manhattan lakk på bilen ?

tromsø

#1
Har dessverre ikke svar på dine spørsmål men har to andre:
-Da man fjerner 25% av batteripakken i etron 50 burde jo bagasjeromsgulvet kunne senkes og øke i volum! Noen som hørt noe om den muligheten?
-Er det sant at etron 50 kun kan lade på 2.3kW AC 1-fase? Hva med 1-fase 230V og > 10A, ikke mulig?
"For charging at home, the Audi e-tron 50 quattro is equipped with the compact charging system as standard. It supports a charging capacity of up to 2.3 kW with a 230 volt domestic outlet and up to 11 kW when connected to a 400 volt industrial charge point."
https://www.greencarcongress.com/2019/08/20190802-audi.html
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

jkirkebo

Sitat fra: tromsø på søndag 08. september 2019, klokken 19:57

-Er det sant at etron 50 kun kan lade på 2.3kW AC 1-fase? Hva med 1-fase 230V og > 10A, ikke mulig?
"For charging at home, the Audi e-tron 50 quattro is equipped with the compact charging system as standard. It supports a charging capacity of up to 2.3 kW with a 230 volt domestic outlet and up to 11 kW when connected to a 400 volt industrial charge point."
https://www.greencarcongress.com/2019/08/20190802-audi.html

Det der gjelder bare den medfølgende schuko-ladekabelen. Med type 2 kabel kan du lade 1-fase opp til 32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Orbit

#3
Sitat fra: TM på søndag 08. september 2019, klokken 19:39
Hvilken farge har kontrastlakkering på Advanced ?  Er det Manhattan grey, så bilen i praksis blir hellakkert hvis man velger Manhattan lakk på bilen ?
Kontrastlakkering er manhattangrå, unntatt på biler med isbrehvit og florettsølv hovedfarge. På de to siste er kontrastlakkering i tyfongrå. Så ja, manhattangrå bil med kontrastlakkering blir hellakkert i praksis.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. september 2019, klokken 20:09
Sitat fra: tromsø på søndag 08. september 2019, klokken 19:57

-Er det sant at etron 50 kun kan lade på 2.3kW AC 1-fase? Hva med 1-fase 230V og > 10A, ikke mulig?
"For charging at home, the Audi e-tron 50 quattro is equipped with the compact charging system as standard. It supports a charging capacity of up to 2.3 kW with a 230 volt domestic outlet and up to 11 kW when connected to a 400 volt industrial charge point."
https://www.greencarcongress.com/2019/08/20190802-audi.html

Det der gjelder bare den medfølgende schuko-ladekabelen. Med type 2 kabel kan du lade 1-fase opp til 32A.
:+1:
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

Sitat fra: tromsø på søndag 08. september 2019, klokken 19:57
-Da man fjerner 25% av batteripakken i etron 50 burde jo bagasjeromsgulvet kunne senkes og øke i volum! Noen som hørt noe om den muligheten?
Det er ikke batterier under bagasjerommet, bare motor og bakhjulsoppheng. Den ekstra etasjen bakerst på batteriet ligger under baksetet. Den inneholder 5 av totalt 36 moduler på 95 kWh, så det kan være mulig å lage 71 kWh batteriet uten denne. Men det vil gi et lite tilgjengelig rom (under bakseteputen), så tror du kan se bort fra at dette blir noen realitet.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Personlig, er jeg mer spent på hvilken spenning 71 kWh-batteriet får. En fordel med 95 kWh-pakken er at spenningen er så høy at den lades på 50kW-ladere (som i praksis er begrenset av 125 A) med nær 50 kW selv på lavt ladenivå. Har også i3, og der ligger snitt for lading rundt 42 kW på en 50 kW lader. e-tron 55 lader med 20% høyere effekt på samme lader, som kompenserer for en del av merforbruket under kjøring.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

Takk for svar Orbit.
Ja, interessant spørsmål om spenning. Tok for gitt at etron 50 kunde lade nært 50kW på disse laderne men det er altså ikke sikkert. Men det er lov å håpe!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

55-batteriet er organisert som ni moduler i serie, med 12 celler i hvert - dvs 108 celler i serie som gir batterispenningen; pluss fire paralleller av dette for kapasitet. Tipper 50-batteriet blir lik batterispenning, men med tre paralleller (dvs lavere maksimalstrøm). Da skal det bli samme ladefart på 50 kW.  :)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kim Morten

Meg bekjent er fjernlysassistent en del av Matrix-pakken.
Sort E-Golf
Oslo

Trond.m

Sitat fra: Kim Morten på mandag 09. september 2019, klokken 08:15
Meg bekjent er fjernlysassistent en del av Matrix-pakken.
Takk for svar, men jeg får sjekke med forhandler. Normalt er fjernlysassistent ikke noe man har med Matrix / adaptive LED, men noe som bruker sammen med vanlige LED / Xenon lys. For e-Golf utgår fjernlysassistent når man velger de adaptive lysene. Og Audi Media center skriver følgende, men det betyr jo ikke at det er riktig. Det skrives mye feil fra markedsavdelingen, og sies enda mer feil fra selgere  :D

Assistentpakke langkjøring

Pakken inneholder:
▪ Adaptiv cruise control
▪ Køassistent
▪ Audi active lane assist
▪ Trafikkskiltgjenkjenning
▪ Fjernlysassistent
▪ Predictive efficiency assistant

eivhelle

#10
Sitat fra: Orbit på søndag 08. september 2019, klokken 23:05
55-batteriet er organisert som ni moduler i serie, med 12 celler i hvert - dvs 108 celler i serie som gir batterispenningen; pluss fire paralleller av dette for kapasitet. Tipper 50-batteriet blir lik batterispenning, men med tre paralleller (dvs lavere maksimalstrøm). Da skal det bli samme ladefart på 50 kW.  :)
Er vel så og si umulig å gjøre det andreledes enn det du beskriver. Så 50 batteriet får da 27 moduler med 12 celler hver. Organisert i tre parallelle banker med 9x12 celler i serie.

Batterispenningen blir da 108x3.67V = 396V og kan levere 180Ah. Brutto kapasiteten blir 71.29kWh og nettokapasitet blir omtrent 62.7 kWh. Lading på 50kW blir 396Vx125A = 49.5 kW. Maks ladeeffekt på 120kW tilsvarer omtrent 300A som er 1.67C. Det er verdt å merke seg at man tillater litt høyere ladstrøm til modulene på 50 enn 55 siden man ikke har skalert ned maks effekten til 112kW. Antar at dette kan ha sammenheng med at man har samme kapasitet for kjøling men færre antall moduler.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: TM på mandag 09. september 2019, klokken 09:02
Sitat fra: Kim Morten på mandag 09. september 2019, klokken 08:15
Meg bekjent er fjernlysassistent en del av Matrix-pakken.
Takk for svar, men jeg får sjekke med forhandler. Normalt er fjernlysassistent ikke noe man har med Matrix / adaptive LED, men noe som bruker sammen med vanlige LED / Xenon lys. For e-Golf utgår fjernlysassistent når man velger de adaptive lysene. Og Audi Media center skriver følgende, men det betyr jo ikke at det er riktig. Det skrives mye feil fra markedsavdelingen, og sies enda mer feil fra selgere  :D

Assistentpakke langkjøring

Pakken inneholder:
▪ Adaptiv cruise control
▪ Køassistent
▪ Audi active lane assist
▪ Trafikkskiltgjenkjenning
▪ Fjernlysassistent
▪ Predictive efficiency assistant
Er noe andreledes beskrevet i konfiguratoren. Så det kan virke litt forvirrende når man søker info fra ulike kilder. (som egentlig skal være den samme)

https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-e-tron/utstyr.html#layer=/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-e-tron.mediathek_infolayer.GPCCPCC.html
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Trond.m

Takk for god informasjon om assistent-pakken 👍

Fossilbil

Sitat fra: Kim Morten på mandag 09. september 2019, klokken 08:15
Meg bekjent er fjernlysassistent en del av Matrix-pakken.

Iflg min selger så er samtlige Etron 50 utstyr med Matrix lykter, men at de er deaktivert når man ikke velger denne opsjonen. De kan derimot leies "On demand" senere. Samme gjelder også ekstra power "on demand" hvis man skule ønske mer trøkk i kjerra.

Det høres jo genialt ut hvis dette stemmer.

:)


Trond.m

Ja, det skal stemme i følge min forhandler.

Når det gjelder fjernlysassistent, så er det ikke det hvis ikke Matrix LED aktiveres senere.

Når det gjelder kontrastfarge på Advanced, så er denne Manhattan grey. Det betyr at bilen når Manhattan grey blir valgt blir hellakkert (uten pristillegget på 3750)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA