Skrevet av Emne: 2019.32  (Lest 16344 ganger)

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2416
    • Vis profil
Sv: 2019.32
« Svar #210 på: lørdag 21. september 2019, klokken 22:20 »
Når det gjelder fartsgrenser i tunneler, så ser det ut til at bilen drifter ganske langt vekk fra tunneltraseen på kartet, og tror at den er inne på diverse småveier, uten at disse nødvendigvis går rett over tunnelen. Da hjelper det vel ikke med korrekte fartsgrensedata heller

Tror egentlig ikke at kartet og database for GPS-data/skilt er fra samme leverandør. Google er leverandør av kartmateriell, mens fartsskiltinformasjon og kart i IC kommer fra en minst én annen. Lokalt har vi en ny vei på 5-600 meter som ikke vises på kartet, men vises helt korrekt i IC. På bilens kart vises det som om det kjøres over et jorde, og tvers igjennom en gammel låve...

ps. Fant denne fra 31 mars 2018:

The new navigation just started rolling out in USA and Mexico. The new maps are downloaded via wifi and independently from the new firmware. The new navigation shows up on the IC, while the Google Maps in the MCU remain the same.
« Siste redigering: lørdag 21. september 2019, klokken 22:39 av Motorwatt »
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD - Delskinn - Firmware: 2020.4.1.10 - AP 2.5 - MCU2

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2280
    • Vis profil
Sv: 2019.32
« Svar #211 på: søndag 22. september 2019, klokken 00:24 »
-The new navigation just started rolling out in USA and Mexico. The new maps are downloaded via wifi and independently from the new firmware.

Er dette noe som forgår automatisk, eller må vi gjøre det manuelt. Og evt hvordan?

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2416
    • Vis profil
Sv: 2019.32
« Svar #212 på: søndag 22. september 2019, klokken 00:26 »
Kommer av seg selv. Du kan se versjonsnummer under valget "Software" på MCU. Den siste var vel på 6-8 gb.
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD - Delskinn - Firmware: 2020.4.1.10 - AP 2.5 - MCU2

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1367
    • Vis profil
Sv: 2019.32
« Svar #213 på: søndag 22. september 2019, klokken 09:00 »
Jeg lurer på om jeg har fått rutebussversjonen av AP2, for vi er stadig innom busslommer og lignende (der det ikke er tydelig stripe utenfor).
Ja - det løser du lett ved IKKE å stå parkert i en busslomme neste gang du oppgraderer. :)
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
S100D Levert 29.11.2017
S85D solgt 12.10-2017
Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
Tesla S85D hentet 9. november 2015, Drammen
Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8050
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: 2019.32
« Svar #214 på: søndag 22. september 2019, klokken 09:59 »
Jeg lurer på om jeg har fått rutebussversjonen av AP2, for vi er stadig innom busslommer og lignende (der det ikke er tydelig stripe utenfor).
Det er vel bare busslommer uten stiplet linje?  Da tror bilen at veien er blitt breiere og vil sentrere
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 160.000 km. To fremdeles i daglig drift.
Har også en eUp 2015, gått 75.000 km, og "fikk" Tesla Model 3 i mars 2019.

Elmo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8050
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: 2019.32
« Svar #215 på: søndag 22. september 2019, klokken 10:02 »
-The new navigation just started rolling out in USA and Mexico. The new maps are downloaded via wifi and independently from the new firmware.
Stod det noe om hvilken versjon ?
Kanskje ikke så interessant susen vi her sjakk ha EU versjon,  men allikevel  . . .
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 160.000 km. To fremdeles i daglig drift.
Har også en eUp 2015, gått 75.000 km, og "fikk" Tesla Model 3 i mars 2019.

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2416
    • Vis profil
Sv: 2019.32
« Svar #216 på: søndag 22. september 2019, klokken 10:03 »
Saken jeg refererer til er fra mars 2018. Du har helt sikkert ny versjon nå. Men lastes kun ned over WiFi.
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD - Delskinn - Firmware: 2020.4.1.10 - AP 2.5 - MCU2

sjokomelk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1173
    • Vis profil
Sv: 2019.32
« Svar #217 på: søndag 22. september 2019, klokken 10:40 »
Tror egentlig ikke at kartet og database for GPS-data/skilt er fra samme leverandør. Google er leverandør av kartmateriell, mens fartsskiltinformasjon og kart i IC kommer fra en minst én annen. Lokalt har vi en ny vei på 5-600 meter som ikke vises på kartet, men vises helt korrekt i IC. På bilens kart vises det som om det kjøres over et jorde, og tvers igjennom en gammel låve...
Helt rett. Det er tre forskjellige kart som er i bruk i en Tesla:
Det ene er bakgrunnsbildet på skjermen. Det kommer fra Google Maps og er bare bilder og POI som vises.
Det andre er navigasjonskartet/motoren som ble byttet ut fra Navigon (?) til Tesla sitt eget i 2018 (ref saken du linker til). Dette tegnes som et eget lag over Google sine bilder som veier, og i Model S/X så er det dette som brukes i instrumentpanelet.
Det tredje er "ADAS tiles" som brukes av Autopilot. Det er data om bl.a. veitype, kurvatur og fartsgrenser.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

o.b.lix

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2368
    • Vis profil
Sv: 2019.32
« Svar #218 på: søndag 22. september 2019, klokken 11:16 »
Men fartsgrensene som vises på skjermen er nesten alltid rett, mens fartgrensene AP bruker er svært ofte feil, spesielt i tunneler, der fartsgrensene på veiene oppå tunnelene brukes også inni tunnelene...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2416
    • Vis profil
Sv: 2019.32
« Svar #219 på: søndag 22. september 2019, klokken 11:23 »
Men fartsgrensene som vises på skjermen er nesten alltid rett, mens fartgrensene AP bruker er svært ofte feil, spesielt i tunneler, der fartsgrensene på veiene oppå tunnelene brukes også inni tunnelene...
Da er du heldig. Lokalt er 80% feil. Og de gangene den er i nærheten av å vise riktig, bommer AP allikevel med 0-50 meter. Vet ikke hvor du bor, men jeg bor i en by med mange fartssoner.
« Siste redigering: søndag 22. september 2019, klokken 11:28 av Motorwatt »
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD - Delskinn - Firmware: 2020.4.1.10 - AP 2.5 - MCU2

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1491
    • Vis profil
Sv: 2019.32
« Svar #220 på: søndag 22. september 2019, klokken 11:55 »
Tror egentlig ikke at kartet og database for GPS-data/skilt er fra samme leverandør. Google er leverandør av kartmateriell, mens fartsskiltinformasjon og kart i IC kommer fra en minst én annen. Lokalt har vi en ny vei på 5-600 meter som ikke vises på kartet, men vises helt korrekt i IC. På bilens kart vises det som om det kjøres over et jorde, og tvers igjennom en gammel låve...
Jo, men selv om det er forskjellige kart, er det også forskjellige posisjonsestimater? Det har vært diskutert litt tidligere hvordan bilen navigerer når den ikke har GPS data. Google posisjonen ser ut til å være basert på intern sensorinformasjon ("dead reckoning"). Det er likevel mulig at systemet som beregner fartsgrenser bruker "snap to road" for å holde seg til riktig vei, men jeg er ikke overbevist om at det skjer.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2416
    • Vis profil
Sv: 2019.32
« Svar #221 på: søndag 22. september 2019, klokken 11:59 »
I for eksempel tuneller, hvor GPS ikke er tilgjengelig, brukes faktisk ABS-sensorene.

GPS based vehicle navigation systems have difficulties in tracking vehicles in urban canyons due to poor satellite availability. ABS (Antilock Brake System) Navigation System consists of self-contained optical encoders mounted on vehicle wheels that can continuously provide accurate short-term positioning information.
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD - Delskinn - Firmware: 2020.4.1.10 - AP 2.5 - MCU2

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1491
    • Vis profil
Sv: 2019.32
« Svar #222 på: søndag 22. september 2019, klokken 12:34 »
I for eksempel tuneller, hvor GPS ikke er tilgjengelig, brukes faktisk ABS-sensorene.
Det stemmer sikkert, og det kommer under det jeg kaller "intern sensorinformasjon". Men det er altså tydeligvis ikke nøyaktig nok for de lange tunnelene vi har i Norge. "Snap to road" vil antagelig også fungere dårlig, da mange tunneler har avkjøringsramper. For å holde styr på hvor en bil tar veien under bakken må man da ned på kjørebanenøyaktighet. Jeg er spent på hvordan Tesla tenker å løse det med FSD.
https://www.u-blox.com/en/solution/technology/automotive-dead-reckoning-technology
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2416
    • Vis profil
Sv: 2019.32
« Svar #223 på: søndag 22. september 2019, klokken 13:30 »
Sitat
Men det er altså tydeligvis ikke nøyaktig nok for de lange tunnelene vi har i Norge.

Riktig. ABS-sensorene vil gi data over lange strekninger, men nøyaktigheten vil kunne reduseres hvis f. eks dekktrykket er feil, hvis bilen skrenser, eller kjører med et reservehjul av annen dimensjon. T.o.m. humper/dumper i veibanen kan gi avvik. Så FSD vil klart ha en utfordring (her også).
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD - Delskinn - Firmware: 2020.4.1.10 - AP 2.5 - MCU2

sjokomelk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1173
    • Vis profil
Sv: 2019.32
« Svar #224 på: søndag 22. september 2019, klokken 15:15 »
Man bruker data fra hele ESP-systemet. Deriblant rattvinkel. Og det har man gjort i 10-15 (??) år allerede.
Kjører du i min lokale undersjøiske tunnel som har en rundkjøring med tre armer under bakken, så vet en 2005 Volvo V70 hvilken avkjørsel du tok ut av rundkjøringen, og Model X'en min vet også hvilken vei du tok.

Problemet ligger hovedsaklig i snap-to-road som ikke forstår "Bilen ligger i 80km/t og har gjort det ganske lenge, og det er mye høyere sannsynlighet at den befinner seg i tunnellen under bakken enn at den plutselig befinner seg i 30-sonen i boligfeltet over bakken". Med litt bedre logikk i den funksjonen vil det kunne bli mye bedre enn i dag.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17