Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor farlig er det egentlig med lading direkte i 15 ampere uttak i garasjen?

Startet av fredrik1992, onsdag 21. august 2019, klokken 11:14

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Slarre40 på tirsdag 27. august 2019, klokken 21:30
Meg igjen. JEg har ikke estimert levering av bil før mellom 9 og 16 september, så jeg har god tid til å lefle rundt på nettet.

Dersom jeg nå får en elektriker på befaring snart. Hva er mest fremtidsrettet å gå for?

1. TWC
2. CEE blåkontakt
3. Rød kontakt

For MEG er det nok om jeg får ladet bilen i snitt to mil pr dag. Det kommer til å være snitttforbruket 5 av 7 dager.
Da klarer du deg fint med 1x16CEE. Det er det rimeligste, men det er kanskje ikke det mest fremtidsrettede.
På 16A lader du bilen 2 mil på ca en time.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

Sitat fra: Handyman på tirsdag 27. august 2019, klokken 21:33
Da klarer du deg fint med 1x16CEE. Det er det rimeligste, men det er kanskje ikke det mest fremtidsrettede.
På 16A lader du bilen 2 mil på ca en time.
Enig. 16A gir 22-23km/t (hos meg på 230V/1-fas) og er en på langtur og kommer hjem med "tomt" batteri og må avgårde igjen på langtur 8-10 timer senere, må en legge inn stopp på en SuC. Kjører en bare kortere turer dagen(e) etter er batteriet ladet til 90% (som jo er maks daglig anbefalt ladegrense) i.l.a 1-2 netter. Jordfeilautomat B kommer vel i minste utgave som 25A, men med 20A kurs er en vel over på rødt stikk, og den adapteren følger ikke med bilen.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

jkirkebo

Sitat fra: Autowinder på onsdag 28. august 2019, klokken 09:09
Sitat fra: Handyman på tirsdag 27. august 2019, klokken 21:33
Da klarer du deg fint med 1x16CEE. Det er det rimeligste, men det er kanskje ikke det mest fremtidsrettede.
På 16A lader du bilen 2 mil på ca en time.
Enig. 16A gir 22-23km/t (hos meg på 230V/1-fas) og er en på langtur og kommer hjem med "tomt" batteri og må avgårde igjen på langtur 8-10 timer senere, må en legge inn stopp på en SuC. Kjører en bare kortere turer dagen(e) etter er batteriet ladet til 90% (som jo er maks daglig anbefalt ladegrense) i.l.a 1-2 netter. Jordfeilautomat B kommer vel i minste utgave som 25A, men med 20A kurs er en vel over på rødt stikk, og den adapteren følger ikke med bilen.

Du er ikke over på rødt stikk, UMC gen.2 kan ikke utnytte 3-fase (røde stikk er 400V 3-fase). Det man skal ha på kurs større enn 16A for Model 3 er en 3-pins 1-fase 32A blå CEE, samme som følger bilen men en utgave større. Adapter må kjøpes separat, jeg har f.eks disse på lager:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/34-32a-adapter-til-umc-gen-2
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. august 2019, klokken 09:19

Du er ikke over på rødt stikk, UMC gen.2 kan ikke utnytte 3-fase (røde stikk er 400V 3-fase). Det man skal ha på kurs større enn 16A for Model 3 er en 3-pins 1-fase 32A blå CEE, samme som følger bilen men en utgave større. Adapter må kjøpes separat, jeg har f.eks disse på lager:

Kan man ikke bytte den 1-fase 32A blå CEE pluggen på adapteren til en trefase 32A blå eller rød (koblet med en fase), og velge en tilsvarende kontakt?  En slik installasjon vil jo være mer fleksibel. Man kan velge den fasen som er minst belastet, og man kan evt senere oppgradere til en 3-fase ladestasjon.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på onsdag 28. august 2019, klokken 10:00
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. august 2019, klokken 09:19

Du er ikke over på rødt stikk, UMC gen.2 kan ikke utnytte 3-fase (røde stikk er 400V 3-fase). Det man skal ha på kurs større enn 16A for Model 3 er en 3-pins 1-fase 32A blå CEE, samme som følger bilen men en utgave større. Adapter må kjøpes separat, jeg har f.eks disse på lager:

Kan man ikke bytte den 1-fase 32A blå CEE pluggen på adapteren til en trefase 32A blå eller rød (koblet med en fase), og velge en tilsvarende kontakt?  En slik installasjon vil jo være mer fleksibel. Man kan velge den fasen som er minst belastet, og man kan evt senere oppgradere til en 3-fase ladestasjon.
UMC gen 2 som følger med TM3 har kun Schuko og 1x16A CEE. Det er lovet 1x32A CEE, men det har ikke kommet. jkirkebo sin overgang er en mulighet, men tilfredsstiller ikke kravene for lading på "fast ladested". Rød CEE er kun mulig med UMC gen 1
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Det jeg mente var å demontere CEE pluggen på jkirkebo sin 32A UMC2 tilpasning, og montere en blå 32A trefase i stedet. Eventuelt en 32 A rød hvis man har TN nett. Og legge opp den faste installasjonen etter det. Da har man ihvertfall et 3-fase opplegg, selv om man altså bare utnytter en fase  første omgang.

Alle UMC har en løs del som kan plugges av. Hvis det regnes som en overgangsadapter, så kan vel ingen UMC brukes lovlig permanent? Er det forresten noen forskjell på den du leverer jkirkebo, og den Tesla har lovet skal komme?

Jeg ser nå at de samme spørsmålene dukker opp i andre underforum. Skal vi prøve å få alt som gjelder lading over på "Lading av Tesla"?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jkirkebo

Sitat fra: jlan på onsdag 28. august 2019, klokken 10:43
Det jeg mente var å demontere CEE pluggen på jkirkebo sin 32A UMC2 tilpasning, og montere en blå 32A trefase i stedet. Eventuelt en 32 A rød hvis man har TN nett. Og legge opp den faste installasjonen etter det. Da har man ihvertfall et 3-fase opplegg, selv om man altså bare utnytter en fase  første omgang.

Vi leverer disse ferdig med 3-fase støpsel om ønskelig. Har bare ikke fått lagt de ut på web-siden ennå.

Sitat
Alle UMC har en løs del som kan plugges av. Hvis det regnes som en overgangsadapter, så kan vel ingen UMC brukes lovlig permanent ? Er det forresten noen forskjell på den du leverer jkirkebo, og den Tesla har lovet skal komme?

Nei, de er vel mer eller mindre kliss like i konstruksjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Handyman

Sitat fra: jlan på onsdag 28. august 2019, klokken 10:43
Alle UMC har en løs del som kan plugges av. Hvis det regnes som en overgangsadapter, så kan vel ingen UMC brukes lovlig permanent? Er det forresten noen forskjell på den du leverer jkirkebo, og den Tesla har lovet skal komme?
Et av kravene til faste ladeplasser er:
Diverse overganger kan ikke benyttes, med unntak hvis det samsvarer med anbefalingene til produsenten av utstyret og det elektriske kjøretøyet
Jeg tror ikke at en ombygging av Teslas adapterløsning vil få Teslas anbefaling.
Min påstand er derfor at originale adaptere fra Tesla er fult lovlig, men ikke uautoriserte ombygginger.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Slarre40

Har fått et tilbud på å legge opp ny kurs og blå industrikontakt, kr 8500. Tror jeg går for denne.
Sikring, jordfeiltypeB og alt.


Trondheim

Kårepåsporet

Sitat fra: Slarre40 på torsdag 29. august 2019, klokken 10:39
Har fått et tilbud på å legge opp ny kurs og blå industrikontakt, kr 8500. Tror jeg går for denne.
Sikring, jordfeiltypeB og alt.

Har du mulighet, legg opp trefase og så stor sikring som mulig, selv om de fleste vil klare seg utmerket med 16A enfase(da får en ladet 30-35 kwt på ti timer).

cra

Ja, å legge litt ekstra i kabel og sikring (sikring koster vel omtrent det samme?) nå kan være en grei investering med tanke på evt. oppgradering seinere.  :+1:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

The_M

Ser det er flere i tråden som har etterlyst eksempler på hvor det har gått galt: https://www.tv2.no/a/10187264/

Her er forøvrig stikkontakten naboen pleide å lade sin Leaf fra https://imgur.com/dA2cvi6

Minner om at mennesker generellt er dårlige på risikoforståelse, og spesielt på områder man ikke er gode på.
Dunning-Kruger-effekten https://no.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effekten hjelper selvsagt heller ikke på.

At ulike fagmennesker gir (tilsynelatende) ulike råd og vurderinger til ulike mennesker i ulike, men lignende situasjoner, er heller ikke uvanlig. Det finnes til og med dårlige elektrikere der ute. Ikke alle er flinke i jobben sin, og ikke alle innenfor samme "felt" jobber med det samme. En automasjonselektriker eller anleggselektriker har ikke de samme forutsetningene for å gi en anbefaling rundt en elbilinstallasjon som en som jobber med hjemmeinstallasjoner og har blitt kurset i temaet.

Jeg synes egentlig det er forbausende at så mange er villige til å bruke 300 000 til 1 300 000 på en bil, men ikke interessert i å bruke en krone på å få sikret en god drivstoff-forsyning til bilen. Hadde disse ikke reagert om det sto "Gardena" på slangen til bensinpumpa på Shell?

Jeg venter fortsatt på min model 3 som skal komme i slutten av september, og selv om jeg kan få gratis lading på jobb har jeg alle planer om å installert en hjemmelader med fast ledning. 10-15 000 er ikke mye å betale for litt convenience. ~2 500 kroner spart i året ved å lade på jobb, men så gjerrig er jeg ikke at gidder å styre med schuko og UMC hver bidige dag bare for å spare litt penger. Da er det mye behageligere å vite at bilen står ferdigladet utenfor og at når jeg kjører i gang forvarmingen så belaster jeg ikke batteriet unødvendig.

Synes forsåvidt Fortum sin reklamefilm for hjemmelading malte et fint bilde: https://youtu.be/ZJO93K7aTWw

Rosstopher

Sitat fra: The_M på søndag 01. september 2019, klokken 17:44
Ser det er flere i tråden som har etterlyst eksempler på hvor det har gått galt[...]

Det som har blitt etterlyst er vel eksempler på at det har gått galt pga. manglende B-vern. De eksemplene du viser til virker som er schuko-relaterte.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Vaduz

Jeg har utelukkende ladet på 10-13A med skjøteledninger på 20m+ både hjemme og borte. Har ikke hatt noe problem med varmegang. Men en gang ladet jeg på garasjehus i Gøteborg med dedikert elbil lading som var et vanlig stikk med 16A. Ladet på 15/16A (bilen som bestemmer disse tingene, ikke jeg) og da jeg tok den ut var den glovarm. Brant meg faktisk på metallet som var sotet og misfarget. Jeg tror problemet kan ha vært at offentlig stikk er slitt og at kontaktflaten blir dårlig som resulterer i varmegang. I et riktig installert og relativt nytt anlegg vil det ikke være noe problem med 13A. 1.5 kvadrat tåler ganske mye og i Norge har vi særkrav som gjør at vi belaster disse langt mindre enn resten av Europa nettopp fordi vi bruker mye kontinuerlig last særlig i vinterhalvåret med elektrisk fyring. 2kw varmeelementer er vanlig og nesten ingen bruker dedikert kurs med egen strømforsyningsenhet til disse:)

The_M

Sitat fra: Rosstopher på søndag 01. september 2019, klokken 20:09
Sitat fra: The_M på søndag 01. september 2019, klokken 17:44
Ser det er flere i tråden som har etterlyst eksempler på hvor det har gått galt[...]

Det som har blitt etterlyst er vel eksempler på at det har gått galt pga. manglende B-vern. De eksemplene du viser til virker som er schuko-relaterte.
Sant. Vanskelig å huske alt gjennom så mange sider med synsing.
Poengene mine er fortsatt gyldig, og det har blitt skrevet mange gode forklaringer på B-vernsproblematikken.
Hele poenget er at det er en unødvendig risiko. For all del, man kan jo kjøre hele huset uten jordfeilvern også. Går sikkert bra, men det er gode grunner til at vi har de.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA